SlideShare a Scribd company logo
1 of 31
Download to read offline
FRA BEKYMRING TIL
    ENKELTVEDTAK
Når går en sak fra dialog og samhandling til
  å bli et krav om tiltak og enkeltvedtak?
          Ass. utdanningsdirektør Hjalmar Olseth
              Rådgiver Johan Sverre Rivertz
                Fylkesmannen i Hordaland
                      jsr(a)fmho.no                1
Innledning
Hva handler en skolehverdag om

Formålsbestemmelse og § 9a-1

Hvilke styringsmidler har en skole
             hvilke midler har elev / foresatt

Hverdagen: ……….. bekymring – enkeltvedtak- løsning
Fra å ”se til” ……………………………………”tilsyn”
                                                 2
ENKELTVEDTAK – ET ENKELT
        VEDTAK?

  Litt om enkeltvedtak – i all sin enkelhet…




                                               3
Enkeltvedtak – i korthet
•    Individet og øvrigheten (samfunnsmakten)
•    Regulere myndighetsutøvelse
•    Tradisjonelt: Verne borgeren mot vilkårlig
     maktmisbruk, sikre rettigheter (rettsstaten)
    - Formål: Øke den enkeltes rettssikkerhet overfor
        offentlige myndigheter
•    Moderne: Sikre nødvendighetsgoder (velferdsstaten)
•    Rammer for saksbehandlingen – skal sikre
     forsvarsvarlig saksbehandling, kontradiksjon, likhet,
     saklighet osv  rettssikkerhet
                                                       4
Enkeltvedtak – lovens definisjon:
§ 2. (definisjoner).
     I denne lov menes med:
a) vedtak, en avgjørelse som treffes under utøving av
    offentlig myndighet og som generelt eller konkret er
    bestemmende for rettigheter eller plikter til private
    personer (enkeltpersoner eller andre private
    rettssubjekter);
b) enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller
    plikter til en eller flere bestemte personer;


                                                        5
Enkeltvedtak – legaldefinisjon i fvl § 2
bokstav a og b:
Fem kriterier for vedtak i fvl’s forstand:
1) en avgjørelse som
2) er truffet under offentlig myndighetsutøving og
3) er bestemmende for
4) rettsstillingen til
5) privatpersoner.
For at det skal være et enkeltvedtak, må vedtaket
    dessuten gjelde en eller flere bestemte personer, jf
    fvl § 2 bokstav b.

                                                           6
Enkeltvedtak – fvl. § 2




                          7
Avgjørelse
Avgrense mot faktiske handlinger
Gi vanlig undervisning – gi rett til spesialundervisning




                                                           8
Offentlig myndighet
•    Både klassisk ”myndighetsutøvelse”
    • påbud/forbud/tillatelser
•    og velferdsstatens tjenester
•    Men ikke alle tjenesteytelser er enkeltvedtak:
•    Avgjørelser på det offentligrettslige område
     vs
     avgjørelser på grunnlag av privatrettslig
     bestemmelsesrett (autonomi)



                                                      9
Rettigheter og plikter
•    Bare når man har en rettighet etter loven?
    • Hva med de skjønnsmessige «kan»-
        bestemmelsene?
•    «Rettigheter»
    • Må ikke tas for bokstavlig
    • Mer enn rettskrav
•    Forarbeidene:
    • Rettigheter = rettsstilling
    • Stifter en rett eller plikt

                                                  10
Se til at saken er så godt opplyst som mulig
               (fvl § 17)
                  Varslingsplikt og uttalerett (fvl § 16)

                    Innsynsrett i dokumenter (§§ 18–21)


Enkeltvedtak          Enkeltvedtak skal grunngis (§ 24)

                   Skolen skal underrette om vedtaket
                   (§ 27)
                  Klagerett (§ 28)




                                                              11
Varslingsplikt

                                    Opplysningsplikt
   Avgjørelse

                                       Innsynsrett
Offl. myndighet

                   Enkeltvedtak          Grunngis
 Rettigheter og
     plikter
                                       Underretning
    For bestemte
      personer
                                     Klagerett




                                                   12
Enkeltvedtak i opplæringslova – eks:
Lovfestet rettighet: § 5-1
Inngrep: § 2-10
«kan»-regel: § 2-11
   - Når det er forsvarleg, kan kommunen etter
       søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil
       to veker.




                                                         13
Er dette et enkeltvedtak?
Fra Peders meldingsbok:




                            14
Behov for saksbehandlingkrav kan variere 
        unntak fra kravene
Fvl § 23:
   - «skal være skriftlig om ikke dette av praktiske
       grunner vil være særlig byrdefullt»
Fvl § 27:
   - «Er det særlig byrdefullt […] å gi skriftlig
       underretning, eller haster saken, kan underretning
       gis muntlig eller på annen måte»
Fvl § 28: «Enkeltvedtak kan påklages»




                                                            15
SÆRREGELEN I § 9A–3(3)


                         16
§ 9a-3 tredje ledd

•   «Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som
    vedkjem det psykososiale miljøet [...], skal skolen
    snarast mogleg behandle saka etter reglane om
    enkeltvedtak i forvaltningslova.»
•   «Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til
    saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene
    i forvaltningslova som om det var gjort
    enkeltvedtak.»




                                                               17
Tre viktige poenger med 9a–3 (3)
•    Gir rett til enkeltvedtak for tiltak/handlinger som
     normalt kanskje ikke ville vært enkeltvedtak
•    Rett til godt skolemiljø, og rett til at det gjøres
     vedtak. Men ikke rett til det og det innholdet i
     vedtaket (tiltak)– før vedtaket ev gir en slik rett.
    • Skolen kan velge et annet tiltak – så lenge det
        virker – stanser krenking og gir eleven et godt
        skolemiljø.
•    Manglende vedtak – likestilles med negativt vedtak
     (avslag)
                                                        18
Grensen mellom dialog/samhandling/
sonderinger og enkeltvedtak?
o   Skal ethvert tiltak som gjelder det psykososiale
    miljøet formaliseres som et enkeltvedtak?




                                                       19
Case – melding til kontaktlærer:
Hei!
    Skulle bare si ifra om at Emma ble plaget på
    skoleveien i går, av Oluf og noen andre gutter i
    klassen over. De dro i sekken hennes og kalte
    henne ting. Ville bare at dere skulle vite om dette.
    Hun takler det greit, men siden hun nettopp har
    begynt å gå alene til skolen, syntes vi det var litt
    uheldig.



                                                           20
Case – epost til kontaktlærer:
Hei!
    Peder ble banket opp på skoleveien i dag av Per og
    Pål og Espen. Dette har skjedd flere ganger før. De
    har også truet ham. Peder er uttrygg, og går
    omveier når han skal hjem. Ofte kommer han
    løpende inn døra, helt andpusten.




                                                     21
Case
Hei!
    Er litt bekymret for Anna. Hun vil ikke gå på skolen,
    klager over vondt i magen. Hun sier at de andre
    jentene i klassen sier hun er tjukk og stygg.

    Hun er jo sterk som person og flink på skolen, og vi
    prøver å få henne til å takle det, men i det siste har
    altså blitt litt mye. Mulig vi overreagerer, men er det
    noe skolen kan gjøre?



                                                          22
Case
Hei!
    Per plager Pål. Dulter borti ham, og noen ganger
    har det gjort vondt. Per kaller ham også for dust.
    Dette forstyrrer Pål. De sitter jo ved siden av
    hverandre. Ber om at dere flytter dem fra
    hverandre, slik at Pål for sitte med en annen.




                                                         23
Vedtak eller ikke – momenter
Sakens alvor, omfang og kompleksitet
Haster det med inngripen?
Har foreldrene bedt om tiltak?
Ønsker foreldrene vedtak?
   Barnet har egne rettigheter i 9a, uavhengig av
   foresattes ønsker
Kan enighet erstatte vedtak?
   NB! Vis forsiktighet her! Avtale kan være
   enkeltvedtak!

                                                    24
Skille medhold – ikke medhold
•    Medhold/enighet i enkle saker:
    • Letter på formkravene og kravet til
        saksbehandling, unntak fra skriftlighet,
        begrunnelse osv. (jf meldingsbok-eks)
•    Ikke medhold – behandle på vanlig måte
•    Enklere saker – enklere saksbehandling




                                                   25
Husk veiledningsplikten
•    Ved en henvendelse: Informer om retten til å be om
     tiltak, om enkeltvedtak og klagerett.
•    Spør om de ønsker vedtak om tiltak, eller om de vil
     se saken an.
    • Fare: Foreldre/elev kan oppleve det som press
          til å la det være…
    • Skolen må ikke slippe saken
    • Vurder sakens alvorlighet



                                                      26
Enkeltvedtak – alltid mye merarbeid?
Det blir ofte gjort notater uansett.

     «Enkeltvedtak. Følgende tiltak er vedtatt:»
    […]

    «Dersom du/dere mener disse tiltakene er
    tilstrekkelige, kan vedtaket klages inn for
    fylkesmannen. Klagen leveres til (osv)»


                                                   27
Case: Krav om flytting av lærer
….. Etter alle disse hendelsene er Lars blitt redd for
    Marte Kirkerud. Vi vil be om at Marte Kirkerud ikke
    lenger skal undervise Lars.




                                                      28
Case – krav om flytting av elev
Kjære rektor.
   Tiltakene virker ikke. Per fortsetter å plage Pål. Nå
   må skolen handle. Vi mener at Per må flyttes til en
   annen skole, i alle fall til en annen klasse.




                                                       29
Enkeltvedtak også etter § 9a–3(2)?
«Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får
kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for
krenkjande ord eller handlingar som mobbing,
diskriminering, vald eller rasisme, skal
vedkommande snarast undersøkje saka, varsle
skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og
mogleg, sjølv gripe direkte inn.»




                                                         30
Kan være aktuelt med enkeltvedtak når
skolen tar initiativet etter § 9a–3(2)
•   Fvl § 2: «rettigheter eller plikter»
•   § 9a–1: «rett»
•   Ikke ved enhver handling, men dersom hensynet til
    forsvarlighet, klagerett osv krever det.




                                                    31

More Related Content

Viewers also liked

Ignova naming tips
Ignova naming tipsIgnova naming tips
Ignova naming tipsIgnasi Clos
 
Ignova naming tips
Ignova naming tipsIgnova naming tips
Ignova naming tipsIgnasi Clos
 
Some mistakes entrepreneurs should avoid
Some mistakes entrepreneurs should avoidSome mistakes entrepreneurs should avoid
Some mistakes entrepreneurs should avoidIgnasi Clos
 
Taller 2 tarraco lab iclos vf
Taller 2 tarraco lab iclos vfTaller 2 tarraco lab iclos vf
Taller 2 tarraco lab iclos vfIgnasi Clos
 
Ignova meet ignasi
Ignova meet ignasiIgnova meet ignasi
Ignova meet ignasiIgnasi Clos
 
Presentació co society vf-en
Presentació co society vf-enPresentació co society vf-en
Presentació co society vf-enIgnasi Clos
 
Ignova services vf
Ignova services vfIgnova services vf
Ignova services vfIgnasi Clos
 
Basura en las calles-Contaminacion
Basura en las calles-ContaminacionBasura en las calles-Contaminacion
Basura en las calles-ContaminacionELMER FLORES
 
Retos de innovación: elemento clave del design thinking
Retos de innovación: elemento clave del design thinkingRetos de innovación: elemento clave del design thinking
Retos de innovación: elemento clave del design thinkingIgnasi Clos
 
Digital Native Presentation
Digital Native PresentationDigital Native Presentation
Digital Native Presentationsjschenk
 
Music Through The Ages Power Point
Music Through The Ages Power PointMusic Through The Ages Power Point
Music Through The Ages Power Pointhudelsor
 

Viewers also liked (11)

Ignova naming tips
Ignova naming tipsIgnova naming tips
Ignova naming tips
 
Ignova naming tips
Ignova naming tipsIgnova naming tips
Ignova naming tips
 
Some mistakes entrepreneurs should avoid
Some mistakes entrepreneurs should avoidSome mistakes entrepreneurs should avoid
Some mistakes entrepreneurs should avoid
 
Taller 2 tarraco lab iclos vf
Taller 2 tarraco lab iclos vfTaller 2 tarraco lab iclos vf
Taller 2 tarraco lab iclos vf
 
Ignova meet ignasi
Ignova meet ignasiIgnova meet ignasi
Ignova meet ignasi
 
Presentació co society vf-en
Presentació co society vf-enPresentació co society vf-en
Presentació co society vf-en
 
Ignova services vf
Ignova services vfIgnova services vf
Ignova services vf
 
Basura en las calles-Contaminacion
Basura en las calles-ContaminacionBasura en las calles-Contaminacion
Basura en las calles-Contaminacion
 
Retos de innovación: elemento clave del design thinking
Retos de innovación: elemento clave del design thinkingRetos de innovación: elemento clave del design thinking
Retos de innovación: elemento clave del design thinking
 
Digital Native Presentation
Digital Native PresentationDigital Native Presentation
Digital Native Presentation
 
Music Through The Ages Power Point
Music Through The Ages Power PointMusic Through The Ages Power Point
Music Through The Ages Power Point
 

More from Utdanningsdirektoratet

Lærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsramme
Lærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsrammeLærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsramme
Lærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsrammeUtdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitet
Lærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitetLærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitet
Lærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitetUtdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksis, Per Ramberg
Lærerutdanning i praksis, Per RambergLærerutdanning i praksis, Per Ramberg
Lærerutdanning i praksis, Per RambergUtdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkken
Lærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkkenLærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkken
Lærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkkenUtdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellen
Lærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellenLærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellen
Lærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellenUtdanningsdirektoratet
 
LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11
LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11
LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11Utdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksis, Håkon Finne, Sintef
Lærerutdanning i praksis, Håkon Finne, SintefLærerutdanning i praksis, Håkon Finne, Sintef
Lærerutdanning i praksis, Håkon Finne, SintefUtdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksis, Eva Bjerkholt
Lærerutdanning i praksis, Eva BjerkholtLærerutdanning i praksis, Eva Bjerkholt
Lærerutdanning i praksis, Eva BjerkholtUtdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger Kommune
Lærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger KommuneLærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger Kommune
Lærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger KommuneUtdanningsdirektoratet
 
Lærerutdanning i praksis, Anne Fængsrud
Lærerutdanning i praksis, Anne FængsrudLærerutdanning i praksis, Anne Fængsrud
Lærerutdanning i praksis, Anne FængsrudUtdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...Utdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...Utdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - Saupstadmodellen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - SaupstadmodellenBedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - Saupstadmodellen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - SaupstadmodellenUtdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...Utdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbing
Bedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbingBedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbing
Bedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbingUtdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtetBedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtetUtdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitetBedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitetUtdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...Utdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringenBedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringenUtdanningsdirektoratet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - Leksehjelp
Bedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - LeksehjelpBedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - Leksehjelp
Bedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - LeksehjelpUtdanningsdirektoratet
 

More from Utdanningsdirektoratet (20)

Lærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsramme
Lærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsrammeLærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsramme
Lærerutdanning i praksis, Utvikling felles forsåingsramme
 
Lærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitet
Lærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitetLærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitet
Lærerutdanning i praksis, Samhandling og studiekvalitet
 
Lærerutdanning i praksis, Per Ramberg
Lærerutdanning i praksis, Per RambergLærerutdanning i praksis, Per Ramberg
Lærerutdanning i praksis, Per Ramberg
 
Lærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkken
Lærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkkenLærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkken
Lærerutdanning i praksisOve kr. haugaløkken
 
Lærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellen
Lærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellenLærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellen
Lærerutdanning i praksis, Når samarbeid gjør forskjellen
 
LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11
LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11
LærereNår samarbeid gjør forskjellen 31 05 11
 
Lærerutdanning i praksis, Håkon Finne, Sintef
Lærerutdanning i praksis, Håkon Finne, SintefLærerutdanning i praksis, Håkon Finne, Sintef
Lærerutdanning i praksis, Håkon Finne, Sintef
 
Lærerutdanning i praksis, Eva Bjerkholt
Lærerutdanning i praksis, Eva BjerkholtLærerutdanning i praksis, Eva Bjerkholt
Lærerutdanning i praksis, Eva Bjerkholt
 
Lærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger Kommune
Lærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger KommuneLærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger Kommune
Lærerutdanning i praksis, Eli Gundersen Stavanger Kommune
 
Lærerutdanning i praksis, Anne Fængsrud
Lærerutdanning i praksis, Anne FængsrudLærerutdanning i praksis, Anne Fængsrud
Lærerutdanning i praksis, Anne Fængsrud
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Thomas Nordahl - Læringsmiljøets betydning og ...
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Elin Bakke-Lorentzen - Nasjonal satsning på be...
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - Saupstadmodellen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - SaupstadmodellenBedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - Saupstadmodellen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Inger Sagen Hasselø - Saupstadmodellen
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Skoleeier, skoleleder ...
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbing
Bedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbingBedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbing
Bedre læringsmiljø Trondheim - Torbjørn Moe - Digital mobbing
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtetBedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Inge Bjørenbye - Fysisk aktivtet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitetBedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitet
Bedre læringsmiljø Trondheim - Stig Johansen - Fysisk aktivitet
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...
Bedre læringsmiljø Trondheim - Kjersti Botnan Larsen - Fra bekymring til enke...
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringenBedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringen
Bedre læringsmiljø Trondheim - Pål Roland - Den vanskelige videreføringen
 
Bedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - Leksehjelp
Bedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - LeksehjelpBedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - Leksehjelp
Bedre læringsmiljø Trondheim - Svanhild Finvik - Leksehjelp
 

Bedre læringsmiljø Fra bekymring til enkeltvedtak Hjalmar Olseth og Johan Sverre Rivertz

  • 1. FRA BEKYMRING TIL ENKELTVEDTAK Når går en sak fra dialog og samhandling til å bli et krav om tiltak og enkeltvedtak? Ass. utdanningsdirektør Hjalmar Olseth Rådgiver Johan Sverre Rivertz Fylkesmannen i Hordaland jsr(a)fmho.no 1
  • 2. Innledning Hva handler en skolehverdag om Formålsbestemmelse og § 9a-1 Hvilke styringsmidler har en skole hvilke midler har elev / foresatt Hverdagen: ……….. bekymring – enkeltvedtak- løsning Fra å ”se til” ……………………………………”tilsyn” 2
  • 3. ENKELTVEDTAK – ET ENKELT VEDTAK? Litt om enkeltvedtak – i all sin enkelhet… 3
  • 4. Enkeltvedtak – i korthet • Individet og øvrigheten (samfunnsmakten) • Regulere myndighetsutøvelse • Tradisjonelt: Verne borgeren mot vilkårlig maktmisbruk, sikre rettigheter (rettsstaten) - Formål: Øke den enkeltes rettssikkerhet overfor offentlige myndigheter • Moderne: Sikre nødvendighetsgoder (velferdsstaten) • Rammer for saksbehandlingen – skal sikre forsvarsvarlig saksbehandling, kontradiksjon, likhet, saklighet osv  rettssikkerhet 4
  • 5. Enkeltvedtak – lovens definisjon: § 2. (definisjoner). I denne lov menes med: a) vedtak, en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter); b) enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer; 5
  • 6. Enkeltvedtak – legaldefinisjon i fvl § 2 bokstav a og b: Fem kriterier for vedtak i fvl’s forstand: 1) en avgjørelse som 2) er truffet under offentlig myndighetsutøving og 3) er bestemmende for 4) rettsstillingen til 5) privatpersoner. For at det skal være et enkeltvedtak, må vedtaket dessuten gjelde en eller flere bestemte personer, jf fvl § 2 bokstav b. 6
  • 8. Avgjørelse Avgrense mot faktiske handlinger Gi vanlig undervisning – gi rett til spesialundervisning 8
  • 9. Offentlig myndighet • Både klassisk ”myndighetsutøvelse” • påbud/forbud/tillatelser • og velferdsstatens tjenester • Men ikke alle tjenesteytelser er enkeltvedtak: • Avgjørelser på det offentligrettslige område vs avgjørelser på grunnlag av privatrettslig bestemmelsesrett (autonomi) 9
  • 10. Rettigheter og plikter • Bare når man har en rettighet etter loven? • Hva med de skjønnsmessige «kan»- bestemmelsene? • «Rettigheter» • Må ikke tas for bokstavlig • Mer enn rettskrav • Forarbeidene: • Rettigheter = rettsstilling • Stifter en rett eller plikt 10
  • 11. Se til at saken er så godt opplyst som mulig (fvl § 17) Varslingsplikt og uttalerett (fvl § 16) Innsynsrett i dokumenter (§§ 18–21) Enkeltvedtak Enkeltvedtak skal grunngis (§ 24) Skolen skal underrette om vedtaket (§ 27) Klagerett (§ 28) 11
  • 12. Varslingsplikt Opplysningsplikt Avgjørelse Innsynsrett Offl. myndighet Enkeltvedtak Grunngis Rettigheter og plikter Underretning For bestemte personer Klagerett 12
  • 13. Enkeltvedtak i opplæringslova – eks: Lovfestet rettighet: § 5-1 Inngrep: § 2-10 «kan»-regel: § 2-11 - Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker. 13
  • 14. Er dette et enkeltvedtak? Fra Peders meldingsbok: 14
  • 15. Behov for saksbehandlingkrav kan variere  unntak fra kravene Fvl § 23: - «skal være skriftlig om ikke dette av praktiske grunner vil være særlig byrdefullt» Fvl § 27: - «Er det særlig byrdefullt […] å gi skriftlig underretning, eller haster saken, kan underretning gis muntlig eller på annen måte» Fvl § 28: «Enkeltvedtak kan påklages» 15
  • 16. SÆRREGELEN I § 9A–3(3) 16
  • 17. § 9a-3 tredje ledd • «Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet [...], skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova.» • «Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.» 17
  • 18. Tre viktige poenger med 9a–3 (3) • Gir rett til enkeltvedtak for tiltak/handlinger som normalt kanskje ikke ville vært enkeltvedtak • Rett til godt skolemiljø, og rett til at det gjøres vedtak. Men ikke rett til det og det innholdet i vedtaket (tiltak)– før vedtaket ev gir en slik rett. • Skolen kan velge et annet tiltak – så lenge det virker – stanser krenking og gir eleven et godt skolemiljø. • Manglende vedtak – likestilles med negativt vedtak (avslag) 18
  • 19. Grensen mellom dialog/samhandling/ sonderinger og enkeltvedtak? o Skal ethvert tiltak som gjelder det psykososiale miljøet formaliseres som et enkeltvedtak? 19
  • 20. Case – melding til kontaktlærer: Hei! Skulle bare si ifra om at Emma ble plaget på skoleveien i går, av Oluf og noen andre gutter i klassen over. De dro i sekken hennes og kalte henne ting. Ville bare at dere skulle vite om dette. Hun takler det greit, men siden hun nettopp har begynt å gå alene til skolen, syntes vi det var litt uheldig. 20
  • 21. Case – epost til kontaktlærer: Hei! Peder ble banket opp på skoleveien i dag av Per og Pål og Espen. Dette har skjedd flere ganger før. De har også truet ham. Peder er uttrygg, og går omveier når han skal hjem. Ofte kommer han løpende inn døra, helt andpusten. 21
  • 22. Case Hei! Er litt bekymret for Anna. Hun vil ikke gå på skolen, klager over vondt i magen. Hun sier at de andre jentene i klassen sier hun er tjukk og stygg. Hun er jo sterk som person og flink på skolen, og vi prøver å få henne til å takle det, men i det siste har altså blitt litt mye. Mulig vi overreagerer, men er det noe skolen kan gjøre? 22
  • 23. Case Hei! Per plager Pål. Dulter borti ham, og noen ganger har det gjort vondt. Per kaller ham også for dust. Dette forstyrrer Pål. De sitter jo ved siden av hverandre. Ber om at dere flytter dem fra hverandre, slik at Pål for sitte med en annen. 23
  • 24. Vedtak eller ikke – momenter Sakens alvor, omfang og kompleksitet Haster det med inngripen? Har foreldrene bedt om tiltak? Ønsker foreldrene vedtak? Barnet har egne rettigheter i 9a, uavhengig av foresattes ønsker Kan enighet erstatte vedtak? NB! Vis forsiktighet her! Avtale kan være enkeltvedtak! 24
  • 25. Skille medhold – ikke medhold • Medhold/enighet i enkle saker: • Letter på formkravene og kravet til saksbehandling, unntak fra skriftlighet, begrunnelse osv. (jf meldingsbok-eks) • Ikke medhold – behandle på vanlig måte • Enklere saker – enklere saksbehandling 25
  • 26. Husk veiledningsplikten • Ved en henvendelse: Informer om retten til å be om tiltak, om enkeltvedtak og klagerett. • Spør om de ønsker vedtak om tiltak, eller om de vil se saken an. • Fare: Foreldre/elev kan oppleve det som press til å la det være… • Skolen må ikke slippe saken • Vurder sakens alvorlighet 26
  • 27. Enkeltvedtak – alltid mye merarbeid? Det blir ofte gjort notater uansett. «Enkeltvedtak. Følgende tiltak er vedtatt:» […] «Dersom du/dere mener disse tiltakene er tilstrekkelige, kan vedtaket klages inn for fylkesmannen. Klagen leveres til (osv)» 27
  • 28. Case: Krav om flytting av lærer ….. Etter alle disse hendelsene er Lars blitt redd for Marte Kirkerud. Vi vil be om at Marte Kirkerud ikke lenger skal undervise Lars. 28
  • 29. Case – krav om flytting av elev Kjære rektor. Tiltakene virker ikke. Per fortsetter å plage Pål. Nå må skolen handle. Vi mener at Per må flyttes til en annen skole, i alle fall til en annen klasse. 29
  • 30. Enkeltvedtak også etter § 9a–3(2)? «Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka, varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.» 30
  • 31. Kan være aktuelt med enkeltvedtak når skolen tar initiativet etter § 9a–3(2) • Fvl § 2: «rettigheter eller plikter» • § 9a–1: «rett» • Ikke ved enhver handling, men dersom hensynet til forsvarlighet, klagerett osv krever det. 31