Bandbiler med Vazelina Bilopphøggers
Første bandbil kjøpt av Charlie Band fra Lillestrøm sommeren 1980.
Bilen var innredet med flyseter og plass til 7 personer. Lasterommet bak var
ganske lite med ca 8 kubikk. Etter omlakkering og noe ombygging, var
bilen med på de fleste Vazelina Bilopphøggers konserter fram til 1982.
Motoren var svak med 85 HK, så det gikk sakte i motbakkene.
Bilen var dårlig isolert og kald på vinteren.
|
Sjåfør og lydtekniker Atle Markeng 1980
|
Bilen ble kjøpt hos Gjøvik Bilsalg i august 1982.
Den var svært pålitelig med god kjørekomfort,
og veldig bra på vinterføre fordi det var nesten 3 tonn over bakakselen.
Men motoren hadde bare 100 HK, så det gikk tungt i bratte bakker.
Høsten 1984 ble bilen byttet inn hos Scania på Gjøvik, og deretter solgt til en møbelforhandler på Dokka.
De fjernet soverommet slik at bilen ble tilbakeført som kassevogn.
i 2018 ble bilen sist sett på et gårdstun utenfor Brumundal i nærheten av jernbanelinja.
Den er ikke lenger kjørbar, og er dessverre i sterkt forfall.
|
På ferjekaien i Skudeneshavn sommer 1982.
|
SCANIA 82 (ny 1984)
Neste Vazelina bil ble en ny 1984 modell Scania 82 med 36 kubikk påbygg og bakløfter.
Bilen ble også brukt på turneer for andre band, bl.a. Lava og TNT.
Etterhvert ble også denne for liten, og ble byttet inn hos Scania på Gjøvik høsten 1986.
Den ble solgt til TR Transport i Oslo, og fikk nytt påbygg med fryseskap. Bilen gikk helt
fram til februar 1998 da den ble avregistrert (ukjent hvor bilen endte sine dager).
|
På Herdla februar 1986.
|
SCANIA 142-H (ny 1986)
Høsten 1986 ble en ny SCANIA R-142-H kjøpt hos Scania på Gjøvik. Den hadde 46 kubikk skap
(Aluvan fra O.L. Engen på Moelv) med to sidedører og bakløfter.
Bilen hadde også boggi, noe som gjorde den veldig stødig med tung last.
Men den hadde ikke luftfjæring, og kunne bli ganske stiv på dårlig vei.
Denne bilen ble også brukt på turneer for andre band bl.a. TNT og A-ha.
I 1989 ble den byttet inn, og ombygd til tømmerbil. Den gikk i tømmerdrift helt
fram til 2003 da den ble avregistrert etter 870.000 km.
|
Vazelina Bilopphøggers konsert i Orkanger 1987.
Med tilhenger på Gjøvik i 1987.
|
SCANIA 143-M (ny 1989)
Sommeren 1989 ble en ny SCANIA R-143-M kjøpt hos Scania på Gjøvik. Den hadde 46 kubikk skap med to sidedører og bakløfter.
Bilen hadde luftfjæring, og var svært behagelig å kjøre sammenlignet med forgjengeren med stålfjærer.
Med V8 motor på 470 HK var denne i 1989 en av de sterkeste og mest moderne lastebilene som var å oppdrive.
Forhandleren var nesten sjokkert over at bilen skulle leveres uten hengerfeste.
Som de to andre Scania'ene ble også denne brukt til turneer for en rekke andre band og artister.
I 2002 (etter 275.000 km) ble den solgt til FotoPhono på Gjøvik, og deretter overført til ATEA i Oslo.
I 2016 ble bilen solgt
til Konsert Systemer i Oslo der den gikk helt fram til "pensjonsalderen" i 2018. Da hadde den rullet
ca 490.000 km i 30 år innen underholdnings-bransjen.
På sensommeren 2018 ble bilen solgt til en privatperson i Byrkjelo.
|
På vei til Trondheim og stopp på Dombås i 1990.
På Gjøvik i 2002 før den fikk nytt design.
Nylakkert og nytt Ekeri påbygg i 2003.
Hos Konsert Systemer i Oslo 2018.
|
Bilen er en av de lengstlevende SCANIA lastebilene i 3 serien, og det finnes neppe noen på veien som har så lav
kilometerstand som 490.000 etter 30 år.
Vi håper bilen blir tatt vare på, og får et nytt liv som veteranlastebil.
Utdrag av FINN annonsen i 2018:
|