My Photo
Name:
Location: Oslo, Oslo, Norway

Livet er en reise. Jeg tror at vi mennesker er et produkt av våre opplevelser. Denne bloggen ble først og fremst opprettet som en dagbok for sanselige inntrykk underveis på turer jeg oftest utfører på egenhånd. Høst og tidlig vinter i 2019 la jeg ut på en 10 ukers reise gjennom Malta, Kypros, Libanon, Jordan og Oman. Det meste av turen ble gjennomført på egenhånd. Unntakene var i Jordan der venninne Anne-Kari var sammen med deg de fleste dagene, og Oman der kollega Kristin møtte meg for 10 dager. Jeg fløy av gårde den 12. oktober og kom hjem en mørk, våt og ugjestmild førjulsdag; 20. desember. Så kom 2020 og en pandemi som satte stopper for videre globetrotting. Har i alle fall fått dokumentert en soloreise til Andøya og Vesterålen. Nå er det mer i vente. Et nytt ord er kommet ut av pandemien. Workation. Passer meg utmerket. Har stor tro på at med god planlegging vil jeg kunne reise, oppleve og jobbe samtidig.

Friday, June 02, 2006

ITALIA! En biltur for store og små gjennom Europa...

TYPE REISE:

LITTERATUR TIL INSPIRASJON:
  • diverse kartbøker
  • Lonely Planet's ITALY
  • Annie Hawes: "Extra Virgin"
  • D. L. Smith: "Miraklene i Santo Fico"
  • Pål Bang-Hansen: "Toscana"
  • Links und Rechts der Autobahn (fås kjøpt hos NAF)

KJØREETAPPER:

• Traventhal - Hanstholm

OVERNATTINGER:

OPPLEGG FOR KJØREDAGENE:

• Lange kjøreetapper formiddag og sein ettermiddag
  • En flere timers lunchpause midt på dagen. Det finnes utallige flotte tettsteder/byer bare noen minutters kjøring fra motorveiene. Utnyttet pausene maksimalt; spising, oppdagelsesturer til fots, lek. Avkopling og frisk luft.
  • Fant personlige og rimelige overnattingssteder ved å svinge noen minutter av motorveiene. Links und Rechts der Autobahn er perfect å ha i hanskerommet. Når vi kom et stykke utpå dagen og visste sånn omtrent hvor langt vi ville nå den dagen, bladde vi bare opp et hotell/gjestehus og fikk reservert et rom. Da slapp vi leting, bomturer og fullbookede hotell.
  • TIPS: ta med ball, freesbee, badmingtonsett, etc. for lange kjøreturer.
Det var i juni 2001, og kald nord-europeisk sommer. Vår Ford Mondeo var pakket og klar, for vi ville sørover i ferien. Til Italia skulle vi; mor og far og 2 barn på 8 og 15 år. Vi startet reisen sent på dag. Ferja fra Egersund til Hanstholm gikk ikke før klokka 1 om natta. Vel, den skulle ha gått da, hvis den ikke hadde vært 1 time forsinket. Det var noen søvnige tryner som plirende så Danmark i møte grytidlig neste morgen, etter bare noen timers søvn. Det ble flere stopp denne dagen: en obligatorisk McDonalds-stopp, en ufrivillig verkstedstopp i Padborg, like før Tysklandsgrensen, og en strekk m/ piknikk på en rasteplass like sør for Hamburg. Da hadde det gått i sneglefart grunnet veiarbeid i et par timer. Tok kvelden i blomstrende og gammelromantiske Bockenem, med brosteinsgater og bindingsverkhus. 2. kjøredag hadde vi en megastopp i middelalderbyen Rothenburg o.d. Tauber. Her ble det lang lunchpause med vandringer i by og borg, pizza i et gatesmau og besøk i byens enorme julebutikk og julemuseum. Tok tidligere kvelden enn antatt. Skulle ha en ispause i Østeriske Bregenz ved Bodenzee, men falt pladask for den lille byen med palmesus i gatene, deilig temperatur og Ibsens "Byggmester Solnes" på teateret. 3 kjøredag snertet vi innom Lictenstein bare på gøy, utforsket en liten, rasfarlig borg på en fjelltopp nær Mesocco i Sveits - og smakte selvfølgelig Mövenpick is på en Mövenpick kafé langs motorveien. Fylte tank og maver på en bensinstasjon høyt over Genova. En fantastisk følelse å se et blått Middelhav etter å ha kjørt Europa fra nord til sør.
LEVANTO:
Hadde forhåndsbestilt 3 netter på Hotel Garden - som mer var et rimelig gjestehus enn et hotell. Familiedrevet, og med den ekstra personlige servicen som ofte følger med slike overnattingssteder. Vi plukket opp våre første italienske ord her, men jammen kunne ikke den aldrende verten noe norske også! Hotellet ligger både sentralt og like ved stranden. Levanto er en sjarmerende okerfarget og enveiskjørt middelalderby. Umulig å kjøre i og med dårlige parkeringsmuligheter, men det er alt av negative bemerkninger å komme med. Yrende folkeliv, spesielt i helgene da mange italienere tar seg en weekend ved kysten. Artige butikker og restauranter, massevis av gelato (iskrem) og klesvasken blafrer over hodene våre på ekte italiensk vis. Se opp for fallende klesklyper!
CINQUE TERRE:
En av dagene hoppet vi på toget til landsbyen Varnazza, som er 1 av 5 bevaringsverdige landsbyer langs den forrevne kyststripa. Et eventyr av et sted. Etter å ha sett oss rundt og dyppet oss i havet fra den lille stranda, bestemte vi oss for å ta beina fatt. Det går nemlig stier mellom disse 5 landsbyene, så etter å ha kjøpt inn frukt og flasker med vann, tok vi inn på stien til Monterosso. trasketuren tok omtrent 2 timer i solsteik. Vi møtte vandrere fra hele verden, og utsikten og naturen var upåklagelig. Denne kystlinja er utrolig bratt og ulendt. I Monterosso ble det velfortjent lunch, før vi satte oss på toget "hjem" til Levanto.
Vi forlot Levanto, og kjørte lenger sørover langs kysten. Tok lunch og bading på stranda i Lido di Camaiore. Herfra bar det inn til Pisa og Det Skjeve Tårn - og alle de andre vakre bygningene på samme piazza. Her var det også marked med billig brevpapir og fotballtrøyer å få kjøpt. Pisa er også enveiskjørt, så det tok en stund og noen runder forbi Det Skjeve Tårn før vi fant den riktige veien ut av by'n. Derfra bar det innover i landet, i retning sør/øst. Toscana lå der gyllen og fin og ventet på oss.
FATTORIA BASSETTO, CERTALDO:
Vårt "hjem" de 5 neste dagene. Ved ankomst ble de øvrige familiemedlemmene svært skeptisk, for her var det rustikt og et snev av spindelvev. Stedet hadde jeg funnet på internett, men også sett det anbefalt av Lonely Planet. Det viste seg å være et vandrerhjem. Muntret opp gjengen min med stedets egenproduserte rødvin, kjøpt i resepsjonsbygget, og spaghetti m/ tomatsaus. Laget på et felleskjøkken med ungdom fra hele verden, og servert utendørs i en vakker hage med et lite svømmebasseng. Min sønn hadde livnet til liv for lenge siden, for han hadde oppnådd kontakt med en ungdom fra Australia som jobbet der. Med "Beckham" på ryggen av fotballtrøya, ble han raskt Fattoria Bassettos Backham-boy. Da vi gikk til ro på Det Spanske Rommet, var det bare han far som fremdeles stilte seg tvilende til stedet.
Livet på Fattoria Bassetto var fantastisk. Stedet ligger i utkanten av Certaldo, som har et mindre vakkert moderne sentrum, og en idyllisk gamleby liggende på et høydedrag over. På Fattoria Bassetto kan man ta en dukkert i det lille plaskebassenget, eller ligge slumrende i en av hengekøyene mellom de store trærne. Her er det folk som stikker innom fra alle verdenshjørner, og de er pratsomme. Her utveksles reisehistorier, man får gode råd og tips, og nasjonale matoppskrifter utveksles. Vi traff blant annet en australsk familie som vandret fra landsby til landsby over hele Toscana. Her kan man vaske skitne klær, krølle seg sammen i fellesstuen og se en film, leie sykler, gå tur eller spille spill. Eller oppdage alle de vakre landsbyene rundt. Som:
  • SAN GIMIGNANO
  • CASTELLINA I CHIANTI
  • GREVE I CHIANTI
  • SIENA
  • VOLTERRA

Etter våre 5 fantastiske døgn snudde vi snuten nordover igjen. Vi hadde en lang lunchstopp i Carpi, kjent for å ha Italias største piazza. Synd at den var tildekket av plast og oppreiste stilas over alt da vi var der en søvning, solfylt søndag. Dro til sørenden av Gardasjøen, hvor vi hadde 3 døgn i den lille byen Rivoltella, midt mellom Sirmione og Desenzano. Natur og bebyggelse imponerte ikke så mye, men underholdningsfaktoren var stor. Brukte en dag og kveld i Italias største fornøyelsespark, Gardaland. Var også en lang kveldsstund i Canevaworld i Lazise, hvor vi var på en middelaldersk ridderturnering og også innom Rock'n Roll Café & Museum like ved. Ellers gikk vi oss en tur til Desenzano, kikket oss rundt i Sirmione som krydde av turister, og Badet i Gardasjøen fra vår lille strand i nærheten av hotellet vårt.

Så var det å si farvel til Italia. På hjemveien overnattet vi først i Geiselwind i Tyskland, etter en lang stopp i Rattenberg, Østerrike. Husker ennå den deilige middagen vi spiste i geiselwind, og den koselige biergarten utenfor gjestehuset vi lå på. Neste dag dro vi til venner i Traventhal, nord i Tyskland - og så var det strake veien hjem.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Tusen takk for masse informasjon :) liker bloggen din.