tirsdag 10. februar 2009

Another brick in the wall...


Jeg har valgt ”Another brick in the wall” av Pink Floyd. Sangen er hentet fra albumet ”The Wall”, og ble utgitt i 1979. Sjangeren er rock, og målgruppen er alle som går, eller har gått på skole.

Teksten er enkel og repeterende. Den kan være et eksempel på en tekst der artisten kunne ha fortalt historien sin bedre. ”We don’t need no education” kan ikke tolkes direkte, men ”we don’t need no thought control” er en udiskutabel sannhet. Teksten handler om skole fra et opprørsk synspunkt. Den legger vekt på individualitet, og kritiserer læreres brutale og hjernevaskende metoder som vi finner lite av i dagens norske skole. Likevel er den en fin sang for elever som er frustrert over skolen, typisk leksemusikk.

En interessant sak med teksten er at den oppfordrer til individualitet, men ”jeg” eller ”I” på engelsk brukes ikke i teksten. Tvert i mot så er det et kor av elever som synger helt unisont. Dette kan neppe kalles individualitet. En solo hadde hvert mer passende til teksten. Nesten som for å gjøre opp for dette, er det en gitarsolo på ca. et minutt på slutten av videoen.

Jeg vet ikke hvem som har regissert musikkvideoen. Det finnes to offisielle versjoner. Jeg har valgt den korteste som likner mest på sangen de fleste kjenner fra radio.

Videoen starter med et panorama bilde fra en by. Samtidig med at teksten begynner, tilter kameraet ned mot en skolegård. Ganske normale elever løper rundt på asfalten. En lærer som er symbolisert ved en marionettedukke, dukker opp og ødelegger moroa. Man ser elevene gå på vei inn i skolen, og bildet skifter til en animasjon der den sadistiske læreren stapper elevene ned i en kjøttkvern. Så forvandles læreren plutselig til en hammer. Når refrenget blir sunget av Pink Floyd, vises det en person som blir murt inne. Når barna synger refrenget, vises enten barnekoret som synger, eller gjentakelser av tidligere scener. Under den avsluttende gitarsoloen vises hammere som marsjerer, og barn som spaserer.

Musikkvideoen er fragmentarisk, og har en "collage layout" når Pink Floyd synger. Pink Floyd er ikke til stede i videoen, men når barnekoret synger, er videoen en konsertvideo. Det er en sammenheng mellom tekst og video, og jeg synes faktisk at animasjonene passer best til teksten.
Den mest fremtredende personen i videoen er læreren. Han er en dukke med knapt gjenkjennelige menneskelige trekk. Figuren er også en slags stereotypi på britiske lærere, formelt kledd og med stokk. Andre personer er elever og barnekoret. Disse har ikke en veldig viktig rolle i filmen. De animerte hammerne har faktisk en viktigere rolle i videoen!

Sammenhengen mellom tekst og miljø i filmen er ganske åpenbar. Sangen er en kritikk mot skolen, og settingen i filmen er på en skole. Stemningen i sangen er opprørsk, men ikke på en glødende, revolusjonerende måte. Mer et kjølig og kalkulert opprør, kanskje for å understreke maktbalansen som er felles for de fleste skoler.

I versjonen jeg valgte er det ingen tydelige allusjoner til andre tekster som jeg kan se. I den andre versjonen er det hint mot ”Brave new world” (en fremtidsroman av Aldous Huxley), og ”Lord of the flies” (en roman av William Golding). Finner du dem? Begge romanene har jeg faktisk vært innom i skolesammenheng.

Et viktig symbol i videoen er hammere. Læreren forvandles til en hammer i løpet av videoen. En hammer har makten til å både skape, og å ødelegge. En lærer kan også skape ved å dele kunnskap, men også ødelegge ved å misbruke makten sin. På denne måten har faktisk lærere og hammere noe felles

Det viktigste virkemidlet i filmen er vekslingen mellom animasjon, og vanlig film. Dette gjør videoen mer variert, og tillater effekter som er vanskelige med et vanlig videokamera. Ellers er videoen ganske enkelt komponert. Jeg synes videoen fungerer bra, den understreker sangen på en fin måte.

Ingen kommentarer: