INTERNATIONAL QUALITY AS
  • Tjenester
  • Kompetanse
  • Kunder
  • Beliggenhet
  • Forespørsler

    NFI QUALITY AS
  • Kurs
  • Nyheter
  • Påmeldinger
  • Forespørsler

  • Et praktisk rettet to dagers kurs for alle som er interessert i datavarehus, beslutningsstøtte og CRM

    SLIK BYGGER DU DATAVAREHUS

    Kurset vil gi en innføring i hva et datavarehus er og hvordan man etablerer det. Du vil også lære om datavarehusarkitektur, metadata og datakvalitet. I tillegg vil kurset ta for seg emner som CRM, Balanced Scorecard og elektronisk handel, og vise hvordan datavarehuset er et nødvendig fundament for å lykkes med denne typen løsninger. Videre vil kurset gi konkrete tips og råd om hvordan man orienterer seg i datavarehusmarkedet.

    Kurset inneholder også praktiske øvelser i design av datavarehusløsninger.

    FORELESERE

    Dagfinn Røed
    daVinci Consulting
    Torstein Dahle
    selvstendig konsulent
    Truls Unholt
    daVinci Consulting


    [Påmelding][Forespørsel]

    De fleste bedrifter har store mengder data lagret i sine operasjonelle systemer. Dette er en stor ressurs som kan utnyttes til en rekke formål. Ved å gjøre denne ressursen tilgjengelig som informasjon for medarbeidere på alle nivåer i virksomheten, kan man oppnå store konkurransefortrinn. Man kan bl.a. hurtig gjøre ulike lønnsomhetsanalyser, man blir i stand til å reagere tidlig på utviklingstrender, man kan segmentere kunder til ulike aktiviteter, man kan finne skjulte sammenhenger, samt nye nisjer og forretningsmuligheter. Dette er det svært vanskelig å få til i produksjonssystemer som er beregnet på den daglige drift av virksomheten.
    Datavarehuskonseptet dreier seg nettopp om hvordan man kan utnytte denne store ressursen ved å bygge opp ett "informasjonsmiljø" adskilt fra bedriftens operasjonelle systemer.

    Undersøkelser har vist at de fleste store europeiske selskaper har etablert eller planlegger å etablere datavarehusløsninger. De samme undersøkelsene konkluderer også med at ca. 60% av alle datavarehusprosjekt mislykkes. Etablering av en datavarehusløsning er fundamentalt forskjellig fra tradisjonell systemutvikling. Fallgruvene er mange.

    Gjennom dette kurset lærer du om hvordan din bedrift skal unngå disse feilene. Hvordan man sikrer seg at datavarehuset dekker bedriftens behov, hvordan man bør organisere datavarehusprosjekter, hvilken arkitektur som bør velges og mye mer. Vi vil også legge vekt på hvordan en datavarehusløsning er en helt avgjørende komponent ved etablering av CRM og Balanced Scorecard løsninger. Også i forbindelse med elektroniske handelsløsninger vil datavarehuset kunne bidra til å skape den kundelojalitet som er nødvendig for å lykkes. Kurset bygger på praktiske prosjekterfaringer fra inn- og utland, og deltakerne får selv forsøke seg på ulike designoppgaver gjennom praktiske øvelser.

    Forelesere

    Dagfinn Røed
    Dagfinn Røed er seniorrådgiver i daVinci Consulting. Han har mer enn 8 års erfaring fra etablering av datavarehusløsninger for norske virksomheter. Dagfinn kjenner datavarehusmarkedet godt, og har vært benyttet som foredragsholder på flere konferanser og seminarer både nasjonalt og internasjonalt.

    Torstein Dahle
    Torstein Dahle arbeider som selvstendig konsulent, og har mange års erfaring som prosjektleder fra komplekse integrasjonsprosjekter. Torstein har bl.a. god kjennskap til emner som logisk og fysisk design, datakvalitet, metadata, samt etablering av sluttbrukerløsninger.

    Truls Unholt
    Truls Unholt er rådgiver i daVinci Consulting. Han har flere års erfaring som konsulent i datavarehusmarkedet, og har god kjennskap til metodikk, arkitektur og datavarehusrelaterte applikasjoner.

    Truls Unholt og Dagfinn Røed er initiativtakere og redaktører for datavarehus.net (http://www.datavarehus.net/), et norsk internettbasert forum for personer som er interessert i datavarehus og relaterte emner som CRM, Balanced Scorecard, Knowledge Management og OLAP.

    Kursinnhold
    Kurset tar sikte på å gi deltakerne en bred forståelse for hva etablering av en datavarehusløsning innebærer. Kurset inneholder en kort presentasjon av datavarehuskonseptet, en grundig innføring i datavarehusarkitektur og en presentasjon av datavarehusteknologi. Utover dette vil kurset legge vekt på å gi en innføring i emner som CRM, Balanced Scorecard og elektronisk handel, med fokus på datavarehusets rolle i slike løsninger. Emner som metadata, datakvalitet, leverandører og produkter, samt trender i datavarehusmarkedet bli også tatt opp. Kurset inneholder eksempler fra konkrete datavarehusprosjekter, samt praktiske øvelser i design av datavarehus.

    Forkunnskaper
    En generell interesse for utnyttelse av IT-løsninger, samt noe kjennskap til vanlige PC-programmer. I forbindelse med de praktiske oppgavene vil det være nyttig med noe kunnskaper omkring datamodellering og relasjonsdatabaser.

    Kursmål
    Kursdeltakerne skal etter kurset ha en god kjennskap til konseptet datavarehus, og være i stand til å vurdere hvordan dette vil kunne benyttes i deltakerens egen organisasjon. Videre vil deltakerne ha fått en forståelse for kritiske suksessfaktorer, kunnskap om organisering av datavarehusprosjekter, samt kjennskap til produkter og leverandører i dette markedet. Deltakerne vil også ha fått praktisk kunnskap i bruk av ulike designteknikker. Hvem bør delta

    • Beslutningstakere på alle nivåer, bl.a. innenfor områdene ledelse, økonomi, IT, salg- og markedsføring
    • Personer som har fremstilling av rapporter og analyser som en av sine arbeidsoppgaver
    • IT-personell som planlegger innføring av datavarehusløsninger og som ønsker en grundig innføring i emnet
    • Dataadministratorer, databaseadministratorer og andre som er opptatt av å bedre kvaliteten på, og utnyttelsen av, bedriftens data
    KURSINNHOLD
    Registrering og kaffe første dag 0830
    Deretter begge dager:
    Åpning 0900
    Kaffepause 1030
    Lunsj 1200
    Ettermiddagskaffe 1430
    Avslutning 1630

    Første dags program:

      Datavarehusarkitektur
    • Hva er et datavarehus?
    • Produksjonsdata/informasjonsdata
    • Bruksområder og gevinstmuligheter ved datavarehus
    • Fallgruver ved datavarehusetablering
    • Arkitekturkomponenter
    • "Data Marts" og "Operational Data Store"
    • Infrastruktur, skalerbarhet og performance

      Workshop i datavarehusdesign

    • Datavarehusmetodikk
    • Logisk og fysisk design
    • Stjerneskjemadesign
    • Praktiske øvelser i:
    • Logisk design
    • Arkitekturvalg
    • Stjerneskjemadesign
    • Design av dataekstraheringsløsning

      Annen dags program:
      Datakvalitet og metadata

    • Hva er metadata?
    • Administrasjon av metadata?
    • Årsaker til dårlig datakvalitet
    • Hvordan håndtere datakvaliteten?

      Datavarehusteknologi

    • Maskinvare
    • Databaseteknologi
    • Ekstraheringsverktøy
    • Spørring, OLAP og Data Mining
    • Hvilke verktøy passer til hva?
    • Gjennomgang av de viktigste leverandørene og produktene

      Datavarehus og applikasjoner

    • Hva er en datavarehusapplikasjon?
    • Datavarehusets rolle i en CRM-løsning
    • Datavarehusets rolle i en Balanced Scorecard-løsning
    • Datavarehus som støtte for e-handel
    • Eksempler på datavarehusapplikasjoner

      Fremtidens datavarehus/trender

    • Teknologitrender
    • Hvor går datavarehusmarkedet?

      [Påmelding][Forespørsel]


      All material, design, and content are Copyright © 1997 by NFI QUALITY AS.
      ALL RIGHTS RESERVED
      webmaster@quality.no