torsdag 6. desember 2007

Læreprosessen


Læring kan defineres slik (Hiim/Hippe 1989): "Læring vil si en relativt varig forandring i opplevelser eller atferd som følge av tidligere erfaring."

Man kan derfor si at læreprosessen er en forandringsprosess hos elevene.

En elev som til stadighet kommer opp i situasjoner, får oppgaver som han/hun mislykkes med vil lære seg å forbinde disse situasjonene med negative følelser som angst, redsel og ubehag. Disse negative opplevelsene kan i noen tilfeller avlæres ved en gradvis og forsiktig tilnærming til de situasjonene som skaper dette ubehaget. Læreren bør derfor alltid sørge for at elevene systematisk får positive tilbakemeldinger.

Hva skal elevene gjøre, hva skal lærerne gjøre og metode.

Undervisningsprinsippet MAKIS

(Motivasjon à Aktivisering à Konkretisering à Individualisering à Samarbeid)

Vi mener også at vi har tatt hensyn til undervisningsprinsippet MAKIS, i forhold til plan og opplegg.

Ingen kommentarer: