Det
er økende fokus på problemstillinger knyttet til husdyrproduksjon, både i Norge
og i utlandet. Kugalskap og munn- og klauvsjuke har dominert i media de siste
månedene, men også problemer knyttet til transport og slakting av dyr har fått
betydelige og oftest negative oppslag. Mer eller mindre veloverveide krav om
hjemmeslakting og bruk av mobile slakteenheter som erstatning for dagens
transportformer har florert, og bakgrunnen ligger naturligvis i at man ønsker
at slaktedyra skal ha best mulig velferd på sin ”siste reise”.
Ordet
dyrevelferd brukes ved mange anledninger. Dyrevelferd er av professor Donald
Broom definert slik:
”The
welfare of an individual is its state as regards its attempts to cope with its
environment.”
Dette
indikerer at velferden kan være god eller dårlig, alt etter hvordan individet
greier å takle de stressfaktorene som påvirker det.
Transport
kan deles inn i tre hovedområder
1.
Utdriving
og opplessing hos produsent
2.
Selve
transporten om bord på bil
3.
Avlessing
på slakteriet
For
å sikre dyra best mulig velferd under transport skal all flytting være basert
på frivillighet. Dyra skal se det som positivt
å bevege seg framover mot og inn på dyrebilen, slik at de går uten bruk av tvangsmidler.
Oppholdet på dyrebilen skal påvirke dyrene minst mulig, og ved avlessing på
slakteriet skal forholdene
tilrettelegges slik at dyrene går inn i slaktefjøset av seg selv når portene
åpnes. I praksis kan dette være vanskelig å få til, men vi håper at vi gjennom
denne artikkelen kan sette fokus på områder som kan bidra til å gjøre hverdagen enklere, både for dyr og personell i
fjøs og på dyrebil.
ALL
transport av dyr er stressende i større eller mindre grad, og mange av
stressfaktorene er felles for alle dyrearter. Dyra skal kanskje for første gang
ut fra ”hjemmebingen”, og for de aller fleste er det første gang de skal kjøre
bil. Oppholdet på bilen vil være en belastning, men omfanget av denne avhenger
av mange faktorer. Ved ankomst til slakteriet er det flere fremmede dyr, lyder,
lukter og mennesker. Det er summen av
alle negative faktorer som
bestemmer hvorvidt stress i forbindelse med transporten er skadelig for dyret
eller ikke.
I
forbindelse med endringer i slakteristrukturen har det vært mye fokus på
transportlengde og transporttid. I utgangspunktet kan en kort tur med
dårlige transportforhold være mer stressende enn en lang tur under gunstige
forhold (knfr. Holmenkollsøndag på T-banen/flytur med alle bekvemmeligheter).
God logistikk, gode forhold under på- og avlessing, god kjørekultur og godt
transportutstyr er derfor viktig når det gjelder kvalitet på inntransport.
Konklusjonen blir at man må søke å begrense
den totale stresspåvirkningen gjennom å optimalisere alle forhold som kan virke
inn negativt.
Dyrevelferd
for produksjonsdyr er i Norge gjennomgående velregulert. Dyrevernloven med underliggende forskrifter skal sikre at
slaktedyra behandles på en akseptabel måte fra de blir født og til de avlives
på slakteriet. Følgende forskrifter gjelder:
·
Forskrift
om hold av storfe og svin
·
Forskrift
om transport av levende dyr
·
Forskrift
om dyrevern i slakterier
·
Forskrift
om kjøttkontroll ( § 5 bruk av egenerklæring ved transport av sjuke og skadde
dyr)
·
Instruks
for kjøttkontrollen (§ 2 krav om ante-mortem kontroll av slaktedyr)
Det
er viktig å se alt regelverk i sammenheng. Det nye EØS-regelverket på hygienesiden har satt strenge krav til
utforming og drift av slakterier og krav til utstyr. Med den nye Lov om
kjøttproduksjon har i tillegg ordningen med hjemmeslakting for salg lokalt
blitt forbudt i og med at alt kjøtt for frambud skal være godkjent av den
offentlige kjøttkontrollen, og dermed slaktet under kontrollerte betingelser.
I
”gamle dager” slaktet de fleste slakterier alle dyrearter. Endringer i
regelverk og markedssituasjonen har medført at mange slakterier har blitt lagt
ned eller har måttet spesialisere seg på enkelte dyrearter. Dette har bidratt
til vesentlig lenger transportavstander i mange områder.
.
Statens
Vegvesen, Vegkontoret
·
skal
godkjenne transportmidler og hengere
Statens
Dyrehelsetilsyn, distriktsveterinæren
·
skal
føre tilsyn med transport og fatte nødvendige vedtak ved brudd på forskriften
·
skal
føre tilsyn med stoppesteder (spesielle lokaliteter som skal brukes som
hvilested for dyr under lange transporter).
·
skal
godkjenne transportmidler som leilighetsvis brukes til transport av dyr til og
fra beite
·
skal
godkjenne separate transportkasser som kan brukes på vekslende transportmidler
Statens
Næringsmiddeltilsyn v/ lokal tilsynsveterinær
·
skal
foreta ante-mortem kontroll av samtlige slaktedyr før de avlives
·
har
varslingsplikt til dyrevernnemnda ved mulige brudd på dyrevernbestemmelsene før
dyret har kommet inn på slakteriet.
·
tilsynsveterinæren
har ikke vedtaksmyndighet etter transportforskriften – dette er det kun
distriktsveterinæren som har.
·
skal
føre tilsyn med avlessing av dyr på slakteriet, og fatte nødvendige vedtak ved
brudd på dyrevernbestemmelsene
Tap av dyr under transport
og oppstalling på slakteri:
|
Antall kontrollerte slakt i år 2000 |
Antall død under transport |
Antall død under oppstalling |
Totalt døde under transport og oppstalling |
|||
Gris |
1.367.000 |
258 |
0.19 ‰ |
187 |
0.14 ‰ |
445 |
0.33 ‰ |
Storfe |
382.000 |
17 |
0.04 ‰ |
18 |
0.05 ‰ |
35 |
0.09 ‰ |
Småfe |
1.159.000 |
155 |
0.14 ‰ |
75 |
0.06 ‰ |
230 |
0.20 ‰ |
For grisens del kan vi sammenligne med våre naboland. Svenskene ligger på samme nivå, mens danskene ligger på totalt 0.12 ‰. Dette må tilskrives både at danskene har forbedret transportmateriellet betydelig de siste årene, samtidig som store besetninger og korte avstander gjør at den totale transporttiden blir betydelig mindre enn hos oss. Når det gjelder storfe og småfe har vi dessverre ingen sammenlignbare tall fra våre naboland, men sett i forhold til utenlandsk litteratur ligger vi godt an.
Det
er ofte dyr i dårlig kondisjon som
bukker under. Mange av disse burde ikke vært transportert i det hele tatt.
Det
finnes ingen statistikk over dødsårsaker, men ut i fra egne registreringer og
opplysninger fra dyrebilsjåfører og litteratur kan vi trekke fram følgende:
Storfe: Dyr som er bundet opp kan, dersom
de mister balansen og blir liggende, bli kvalt eller brekke nakken
Gris: Kretsløpssvikt som følge av stressømfintlighet, hjertefeil, mangelfull
ventilasjon, kvelning som følge av aspirert mageinnhold (bilsjuke)
Småfe: Kvelning som følge av at små/magre/svake dyr blir tråkket/presset ned av andre dyr
Transporttid:
Norge
har et relativt strengt regelverk. Blant annet krever transportforskriften at
all transport av storfe, gris og småfe til
slakteri ikke skal gå utover 8 timer (unntaksvis aksepteres inntil 11 timer
dersom ekstraordinære forhold inntreffer under kjøring). Undersøkelser tyder på
at en gjennomsnittlig norsk slaktedyrtransport varer mellom 4-6 timer (varierer
betydelig fra landsdel til landsdel).
Livdyr
kan transporteres betydelig lenger dersom man har spesialbygde biler. For
eksempel kan storfe transporteres 14 timer pluss 1 time pause pluss nye 14
timer. I EU kan også slaktedyr transporteres ut over 8 timer dersom transporten
foregår i spesialbiler. Det foregår en betydelig transport av slaktedyr mellom
medlemslandene, med transporttider langt over 8 timer. Innenlands transport i
flere EU-land har imidlertid kortere gjennomsnittlig varighet enn hos oss.
Dette er både pga. bedre veistandard og kortere avstander, men også pga. større
besetninger og færre stopp per lass.
Klima
Relativt lave sommertemperaturer er en betydelig fordel
for å unngå for høye temperaturer inne i transportrommet under transport.
Små besetninger gir oversiktlige forhold,
både for produsentene selv og også for det godt utbygde veterinærvesenet. Sjuke
og skadde dyr vil normalt oppdages tidlig, og med gjennomgående gode holdninger hos impliserte parter
får dyra i de fleste tilfeller adekvat hjelp på et tidlig tidspunkt.
I
tillegg finnes det stort sett en fungerende nødslaktordning (i hvert fall for storfe) som gjør at sjuke og
skadde dyr kan avlives ute på gården i stedet for å måtte transporteres levende
inn til slakteriet.
Det
er store forskjeller på maksimums- og minimumstemperaturer i flere områder av
landet. Dette stiller store krav til transportmateriellet, som både skal
isolere på vinteren, og sikre lav nok temperatur på sommeren.
Små
besetninger gir mange stopp og blanding av dyr fra forskjellige
besetninger. Dette er to av de viktigste stressfaktorene dyra utsettes for
under transport. I tillegg blir det mye kjøring mellom gårdene - og mye av den samlede transporttiden skyldes
ventetid i forbindelse med pålessing av dyr.
I
tillegg er det mange steder dårlig veistandard med svingete, smale veier med
dårlig dekke. Vanskelig topografi med
en del ferjer gjør ikke situasjonen enklere, og det settes store krav til
kompetanse og evner hos sjåførene.
Driving
av dyr krever god trening og kjennskap til dyras atferd. Transportproblemene
starter ofte ute hos produsenten, og er vanligvis sammensatt av flere faktorer:
·
Dyra
selv – Avl, rase, alder, kjønn, fysikk/helse og tilvenning til håndtering.
·
Innredningsmessige
forhold – driftsform, plassering av binger for ungdyr, utforming og sikring av
drivganger, lysforhold, støyforhold etc.
·
Utlastingsforhold
– tilpasset rampe og tilrettelagt adkomst for dyrebil
·
Kvalitet
på gårdsvei – snørydding, teleløsning, …
·
Hjelp
ved utlasting – er produsent/annen representant tilstede ved levering?
·
Holdninger
og kompetanse hos produsent/medhjelpere og sjåfør
Dyr
som har hatt jevnlig kontakt med mennesker reagerer normalt lite når de skal
drives ut fra fjøset og inn på dyrebilen. Bingeokser og beitedyr uten vesentlig
menneskelig kontakt er vanligvis mye vanskeligere å håndtere.
Et
tankekors: Burde det ikke tenkes mer på driftsformer og avl som sikrer robuste
dyr, som er lette å håndtere, og som er ”tilpasset” transport??
Husdyrproduksjon ender som regel opp med at dyra skal til slakteriet!
Sjuke/skadde
dyr skal være utskilt på forhånd, og det skal fylles ut egenerklæring for alle
sjuke/skadde dyr som transporteres inn på ordinært vis (se for øvrig eget
avsnitt).
Mange
– også nye – driftsbygninger er ikke bygget med tanke for at dyra faktisk skal
ut av fjøset og hentes med dyrebil. Plassering av ungdyrbinger, terskler i
drivganger, utforming/plassering av
rister, glatte fórbrett, dårlige
lysforhold, løse gjenstander dyra kan støte borti, bruk av ”ulovlige”
drivmidler som høygafler, elektrisk drivstav osv. osv. bidrar til at dyrene
blir redde/stresset, og det kan gå med mye tid til driving.
Følgende
faktorer vil hjelpe betraktelig, og trenger ikke koste all verden:
·
Forebygg
”snublekanter” ved å spandere litt betong og lag skråplan ved problematiske
terskler.
·
Legg
gummimatter over rister og glatte flater. Er det variasjon i gulvbelegget kan
det være greit å strø.
·
Steng
alle åpninger/kroker/blindgater med tette lemmer, slik at dyrene skjønner hvor
de skal gå. Grinder/lemmer må være så
høye at ingen dyr forsøker å hoppe over (helst 160 cm for storfe), og de må
festes skikkelig. Hvis en lem faller ned, vil de fleste dyr rygge, og det er
mye vanskeligere å få dem fram neste gang.
·
Fjern
alle løse gjenstander.
·
Sørge
for jevn eller jevnt stigende belysning i drivretningen
·
Unngå
støy og bevegelser foran eller på siden av dyra
·
Bruk
tilpassede drivmidler riktig (for eksempel drivbrett eller plastrør med
plastremser ytterst)
·
Utnytt
dyras flokkinstinkter på en riktig måte
·
Ungdyrbinger
må plasseres slik at utlasting kan foregå direkte ut i drivgang, uten at dyra
må krysse gjennom løsdriftfjøs, over
fórbrett eller langs båsrekker. Drivgangen bør ha en bredde på minst 150 cm.
·
Utlastingsdøra
bør være den samme som dyra er vant til når de skal ut på beite, og ha
tilstrekkelig høyde og bredde.
·
Lasterampe
må tilpasses slik at bilens lastelem kan legges ned vannrett. Rampa må ha
sklisikkert dekke, helst av samme farge som drivgangen, tette sidevegger med
tilstrekkelig høyde og god belysning. Lyspunkt må plasseres slik at dyra ikke
blendes.
·
Tilkjøringsforholdene
må være tilrettelagt for dyrebil, dvs. gårdsplass og gårdsvei må være ryddet og
det må være plass nok til at dyrebilen enkelt kan rygge inntil rampa.
All
håndtering av dyr krever gode holdninger og kompetanse. Driving skal foregå på
en måte som gjør at dyra ikke oppfatter mennesket som et ”rovdyr” - dette kan
skape panikk. I Transportforskriften er det krav om at alle som driver med
næringsmessig transport av dyr skal ha gjennomgått opplæring godkjent av
Statens Dyrehelsetilsyn. (FAGSENTERET for kjøtt har i samarbeid med SDT og
Norges Lastebileier-Forbund laget et 2 dagers kursopplegg som skal gjennomføres
for alle yrkessjåfører og vikarer innen 1.1.2002.)
I
Forskrift om dyrevern i slakterier er det likeledes krav om opplæring av alt
personell som skal delta i arbeid med levende dyr. Tilsynsveterinæren skal
delta i planlegging og gjennomføring av denne opplæringen.
I
den nye Transportforskriften er det krav om at produsent eller representant for
denne skal være til stede ved henting av dyr. (Sannsynligvis vil det
dispenseres fra dette kravet i de grisebesetningene der det er egnede
utlastingsrom.) Produsentene skal ha et eksemplar av transportforskriften og
være kjent med innholdet. Dessuten må han/hun forventes å inneha
basiskunnskaper om driving og dyrs atferd – hvordan dette skal dokumenteres er
en annen diskusjon.
Gode
utlastingsforhold hos produsent er svært viktig. Dette vil bidra til å korte
ned oppholdstida ute hos den enkelte produsent, noe som vil innvirke positivt
på den totale transporttida. Kortest mulig opplessingstid er også viktig for de
dyra som allerede er på bilen, fordi det ofte oppstår slåssing og knuffing når
bilen står stille.
Dyr
som stresses under utlasting vil dessuten være mer urolige under transport enn
om utlastingen hadde foregått på en rolig måte. Dette er et betydelig
velferdsproblem, og kan i tillegg bidra til kvalitetsmessige utslag som
stresskjøtt hos storfe (DFD) og gris (DFD/PSE) eller hjertedød/overoppheting
hos gris. Dessuten gir urolige dyr økt fare for transportskader.
.
Viktige
faktorer:
·
Blanding
av dyr som ikke kjenner hverandre
·
Transporttid/transportlengde
·
Veistandard
·
Kjørestil
·
Flere
dyrearter på samme bil
·
Areal
·
Temperatur
·
Ventilasjon
Mange
norske dyrebiler brukes til transport av både storfe, småfe og gris – til dels
samtidig. Det er vanskelig å konstruere bilene slik at forholdene blir
tilfredsstillende for alle arter.
Hvis
man er nødt til å ta med gris på en bil med storfe og/eller småfe bør ruta
planlegges slik at grisen hentes sist, fordi andre dyr kan være vanskelige å få
på bilen hvis det står gris der.
Besetningsstrukturen
og geografien er en stor utfordring. Dette forårsaker mange stopp, og i mange
tilfeller blanding av fremmede dyr i samme rom på bilen. Det er viktig å hente
dyr først hos de vanskeligst tilgjengelige produsentene/ de med de vanskeligste
utlastingsforholdene slik at ventetida for de andre dyra på bilen blir kortest
mulig.
Dårlige
veiforhold og vanskelig topografi kan i noen grad kompenseres med aktsom
kjøring, men transportskader i form av blødninger og sår sees ikke sjelden.
Spesielt vanlig er trykkskader bak på
setebeinsknoken hos kyr som bindes opp under transport. Slike skader blir
særlig utpreget ved uvøren kjøring på svingete vei.
Forskrift
om transport av levende dyr stiller en god del generelle krav til utforming av
transportmateriellet, men det finnes per i dag ikke spesielle standarder for
dyrebiler når det gjelder valg av materialer. Den nye forskriften har
imidlertid kommet med noen krav, bl.a. for temperatur i vognrom.
En
teoretisk oversikt over varmeproduksjonen per dyr er gjort:
Dyreart |
Vekt |
Varmeproduksjon i watt |
Storfe |
550 kg |
600 |
Småfe |
60 kg |
117 |
Gris |
100 kg |
161 |
En
slik varmeproduksjon i tillegg til høy luftfuktighet kan skape betydelige
problemer, spesielt for gris i varmt vær, i og med grisens manglende evne til å
kvitte seg med overskuddsvarme gjennom svetting.
Internasjonale anbefalinger
Temperatur og
luftfuktighet:
Dyreart |
Type/vekt/ alder |
Minimumstemp. i C° * |
Maksimumstemp. i C° |
Maksimumstemp. justert i forhold til luftfuktighet |
|
|
|
Relativ fuktighet under 95% |
Relativ fuktighet over 95% |
GRIS |
10-30 kg |
14 |
32 |
29 |
|
>30 kg |
12 |
32 |
29 |
|
|
|
Relativ fuktighet under 80% |
Relativ fuktighet over 80% |
STORFE |
0-2 uker |
10 |
30 |
27 |
|
2-26 uker |
5 |
|
27 |
|
>26 uker |
0 |
30 |
27 |
|
|
|
Relativ fuktighet under 80% |
Relativ fuktighet over 80% |
SAU/LAM |
Uklippet |
0 |
28 |
25 |
|
Nyklippet |
10 |
32 |
29 |
GEIT |
|
6 |
30 |
27 |
*Dersom temperaturen
i transportrommet er mindre enn 10 C°
høyere enn minimumstemperaturen skal dyra IKKE være våte.
Disse
anbefalingene er ennå ikke vedtatt, men vil komme til å gjelde også i Norge
dersom de implementeres i EUs regelverk.
Logistikk
er et viktig stikkord, og god kommunikasjon mellom slakteriet og den enkelte
sjåfør er helt avgjørende for å unngå kø ved avlessingsrampene. Når bilene
stopper øker temperaturen inne på bilen, og ventilasjonen kan bli
utilstrekkelig på biler uten mekanisk ventilasjon. Da blir dyrene urolige, det
blir mer slåssing, økt varmeproduksjon og risiko for kretsløpssvikt, spesielt
hos gris.
Avlessingsrampe
på slakteriet skal være godt skjermet for vær og sollys og tilpasset alle
dyrearter.
Av
hensyn til dyrenes og sjåførens sikkerhet bør det alltid være fjøspersonell til
stede ved avlessing av dyr. Bilen skal tømmes rom for rom, slik at det ikke
blir unødig blanding av dyr som ikke har stått sammen på bilen.
Syke
eller skadede dyr skal om nødvendig avlives på rampen, eller settes i
sykebinge. Tilsynsveterinæren skal ha alle tilgjengelige opplysninger. (Føres
på egenerklæring, avviksskjema, kjøreseddel og/eller tavle.)
Faste
før transport:
Engelske
undersøkelser tyder på at en stor del av grisene blir bilsjuke i større eller
mindre grad. Problemet er mindre på biler med luftfjæring, For å forebygge bilsjuke er det viktig med en
fasteperiode på minimum 5 timer før transport. Faste er også gunstig for å unngå
utvikling av stresskjøtt (PSE).
Utlasting
og avlessing
Undersøkelser
viser at utlasting på bil og avlessing på slakteri er de delene av
transporten som er mest stressende for grisene. Tilpassede utlastingsforhold og
ditto forhold på slakteriet vil bidra vesentlig til at grisene utsettes for
minst mulig stress.
Blanding
av dyr fra forskjellige binger/besetninger
Blanding
av dyr fra forskjellige binger hos produsent før henting, og blanding av dyr
fra forskjellige besetninger på bilen og på slakteriet, vil medføre endringer i
grisenes hierarki og medføre store sjanser for slåssing. Dette er både
stressende og ikke minst av stor negativ betydning for kjøttkvaliteten
(svorskader og stresskjøtt). Skal man blande gris, er det viktig at dette
gjøres under utlasting slik at grisene ikke rekker å begynne å slåss før bilen
er i fart. Det er også viktig at man unngår blanding av gris fra forskjellige
produsenter/dyrebiler på slakteriet. I Danmark forsøker man nå å beholde
gruppene samlet fra produsent via transport og oppstalling helt fram til
bedøving for å unngå blandingsstress.
Arealkrav
Gris
vil gjerne legge seg under transport, og det er en forutsetning av det er plass
nok til at alle griser kan ligge samtidig. Arealkravet er satt til minimum 0,35
m2 per 100 kg gris. Dette er i tråd med danske undersøkelser som
viser at transportskader er mindre utbredt ved dette arealet enn ved 0,42 m2
som er anbefalingene i EU. Antakeligvis har EUs anbefalinger tatt høyde for at
gris i en god del av EU-landene er betydelig mer stressutsatt.
Krav
til aktiv ventilasjon
I
den nye forskriften er det krav om at det skal være tilgang på aktiv
ventilasjon dersom bilen blir stående stille. Dette kan oppstå i ferjekøer og
andre trafikkproblemer, eller ved venting på slakteriet. Ventilasjonen skal
også sikre et minimum av luftutskifting ved kjøring i kaldt vær, når
ventilasjonsåpningene er stengt (EU-anbefaling på minimum 10 m3 luft
per 100 kg dyr/time for alle dyrearter)
Storfe
vil stå under transport
Storfe
vil normalt ikke legge seg under transport. Dette gjør at de blir slitne i
muskulaturen ved lange transporter og ved transport på dårlige veier hvor de må
kjempe for å holde balansen. Dersom storfe legger seg er det vanligvis som følge
av dårlige bein eller dårlig allmenntilstand. Slike dyr har lett for å bli
tråkket ned av andre dyr.
Plassforhold
Både
for liten plass og for stor plass om bord på bilen er problematisk for storfe.
For liten plass gjør at dyra vanskelig greier å holde balansen fordi de ikke
har plass nok til å sette beina skikkelig under seg. Dyr som mister balansen og
ramler overende kan få store problemer med å reise seg fordi de andre dyra
”lukker” rommet over. For mye plass gjør at dyra ikke har støtte av hverandre,
og kan føre til at dyra kastes overende eller slår borti innredning og skader
seg.
Aldersforskjeller
I
motsetning til voksne dyr vil små kalver
legge seg etter kort tid forutsatt at de har plass. Mellomkalv rundt 6
måneder er spesielt utsatt for transportstress, ikke minst hvis de blandes med
kalver fra andre binger/besetninger. Derfor anbefales det nå at mellomkalver
fra én produsent skal transporteres for seg, og at all mellomkalv skal slaktes
samme dag for å hindre utvikling av stresskjøtt (DFD).
Oppbinding
av dyr under transport
Oppbinding
av storfe er nødvendig i en del sammenhenger, for eksempel der dyr med horn
skal transporteres sammen med dyr uten horn, eller okser og kyr skal
transporteres i samme transportrom. Imidlertid fører oppbinding av dyr på bil
til flere problemer. For det første blir dyra fiksert i én stilling, og kan
ikke flytte seg. Dette bidrar vesentlig til de trykkskadene man ser bak på
setebeinsknutene på kyr. I tillegg vil oppbinding kunne forårsake at dyr, når
de mister balansen, henger seg opp i bandet og kveles. Dette er i følge
sjåførene den hyppigste dødsårsaken hos storfe under transport.
Melking
Forskrift
om dyrevern i slakterier krever at dyr som har kalvet de siste 3 måneder enten
må slaktes ankomstdagen eller melkes på slakteriet. Melking på slakteri
anbefales ikke, både av hensyn til dyra, men også av hensynet til personellets
egen sikkerhet. God kommunikasjon mellom slakteri og sjåfør må derfor sikre at
flest mulig av disse dyra kjøres inn tidlig og slaktes ankomstdagen.
Egentransport
av storfe
Ved
norske slakterier ser vi ofte at produsenter selv transporterer inn
”hasteslakt” av storfe med egenerklæring. Denne transporten foregår vanligvis
med godkjente hestehengere. Det er viktig å merke seg at slike hengere normalt
har bladfjæring, noe som gir en mindre skånsom transport enn vanlige dyrebiler
som har luftfjæring. De dyra som kjøres inn med hestehengere må oftest lastes
av på bakkenivå, og gå opp en relativt bratt rampe for å komme inn i
slaktefjøset. Dette går greit for dyr med gode bein, men kan være problematisk
for dyr med dårlige bein.
Sau
er den dyrearten som er mest robust når det gjelder transport. De roer seg
normalt ganske raskt etter at bilen er kommet i gang, og vil legge seg dersom
det er plass nok til det. Arealkravene tar hensyn til om dyra har ull eller
ikke.
Som
nevnt innledningsvis er det allerede svekkede dyr som oftest bukker under i
løpet av transporten. Dette gjelder spesielt for småfe. Å skille ut svekkede
dyr fra en flokk under pålessing er svært vanskelig fordi de ofte mobiliserer
for å ”skjule” at de er sjuke, og for å være i stand til å følge flokken. Det
er derfor av største betydning at produsentene nøye går over dyra før de sendes
og luker ut de individene som ikke er 100% i form. Før eventuell transport kan
problemene diskuteres med sjåføren eller det tas kontakt med veterinær for å
sikre at det kun sendes transportdyktige dyr.
Forslag til forbedringer:
·
Dyr
skal avles fram og oppdrettes også med det for øye at de skal transporteres til
slakteriet
·
Driftsbygninger
og utlastingsforhold må tilpasses slik at utlasting kan foregå på en enkel og
skånsom måte
·
Personell
med gode holdninger og kunnskaper om dyreatferd og driving - gjennom ”fagbrev”,
”godkjente kurs” etc. Dette gjelder også produsenter og deres representanter
som deltar ved utdriving fra fjøs.
·
Dyrebiler
må sikres optimal standard
·
Handlingsplan
for inntransport og slakting følges opp og videreføres
·
Oppretting
av kommunikasjonsfora. Dyra er prisgitt hva vi i fellesskap tilbyr dem – det er derfor viktig at impliserte parter
samles med jevne mellomrom for å diskutere felles problemstillinger. Dyrebilsjåføren er en nøkkelperson.
(Biltilsyn, distriktsveterinær, tilsynsveterinær)
Slakteriledelsen: Det er slakteriets
ledelse som vurderer hvilke sjåfører som skal
få kjøre inn dyr for bedriften. Sjåfører som ikke
følger regelverket og interne retningslinjer kan risikere å miste jobben.
Tilsynsmyndigheter: Skal påse at sjåførene følger
regelverket og fatte vedtak dersom
det påvises brudd på dette
Innmeldingskontoret: Gir beskjed til sjåførene om
hvilke produsenter som skal levere
dyr. Det er viktig at alle
opplysninger som kan ha
dyrevernmessig betydning
formidles mellom produsent og sjåfør
(høytytende dyr, dyr med
sjukdom/skader, spedyr osv.)
Produsent: Skal sørge for at
sjuke/skadde dyr er skilt ut før dyrebilen
ankommer. Skal være til
stede under utlasting. Skal fylle ut
egenerklæring ved sjuke og
skadde dyr, og kvittere på
transportseddel.
Praktiserende
veterinær: Skal foreta en faglig
vurdering av sjuke/skadde dyrs
transportdyktighet, og fylle
ut egenerklæringsskjema.
Vurderingen skal sikre at
dyrevernregelverkets intensjoner
etterleves.
Transportproblemer sett fra
sjåførenes side:
FAGSENTERET
for kjøtt er for øyeblikket med i et internasjonalt prosjekt (CATRA) som skal
utrede dagens transportproblemer for storfe, og komme med forslag til
forbedringer. I forbindelse med prosjektet
er det innhentet en god del opplysninger fra dyrebilsjåfører, og også i
forbindelse med de kursene som har vært avholdt for dyrebilsjåførene har vi
fått innspill på de områdene sjåførene selv føler er vanskeligst. Mange av de
problemområdene som er skissert over, er blitt synliggjort gjennom denne
kommunikasjonen.
I
tillegg har sjåførene kommet med kritikk av deler av veterinærstanden:
1. Enkelte praktiserende veterinærer er tilsynelatende ikke opptatt av dyrevelferd i det hele tatt. Dette begrunnes med egenerklæringer som er utfylt på ikke-transportdyktige dyr, og på dyr som vært behandlet i lang tid, men som etter sjåførenes oppfatning burde vært avlivet for lenge siden.
2. Enkelte tilsynsveterinærer overreagerer etter sjåførenes oppfatning og skriver til dyrevernsnemnda først og spør etterpå.
3. Det er (tilsynelatende?) liten eller dårlig kommunikasjon mellom veterinærer i ulike posisjoner (tilsynsveterinærer og praktiserende veterinærer).
Dette er naturligvis sjåførenes subjektive oppfatning, men mangel på kommunikasjon vanskeliggjør hverdagen, føler mange.
Regelverket
regulerer inntransport av sjuke og skadde dyr gjennom flere forskrifter og
instrukser.
Fra
Forskrift om transport av levende dyr
Ӥ 10. Forbud
mot transport
Det er forbudt å transportere:
a. drektig storfe og hest og andre arter med tilsvarende lang
drektighetstid de siste 2 uker før fødsel ventes,
b. andre drektige dyr hvis det er risiko for at fødsel kan skje under
transporten,
c. dyr som har født i løpet av de siste 72 timer,
d. unge dyr hvor navlen ikke er tørket inn,
e. sjukt eller skadet dyr.
Unntak kan gjøres hvis
veterinærmedisinske eller dyrevernmessige grunner tilsier at dyret bør
transporteres eller det ikke er veterinærmedisinske eller dyrevernmessige
betenkeligheter ved det. Ved tvil om transport kan finne sted, skal den som har
ansvar for dyret kontakte veterinær.”
I § 15.
”Ved sjukt eller skadet dyr brukes egenerklæring som skal følge med
transporten og gis til tilsynsveterinæren, jf. § 17. Eiers underskrift på kjøreseddel bekrefter at dyret, etter hans
vurdering, er egnet for transport, jf. § 10.”
Fra Forskrift
om kjøttkontroll og frambud m.v. av ferskt kjøtt
Ӥ 5. Opplysning
om avvikende slaktedyr.
Slaktedyr som avviker
fra det normale (er behandlet for og/eller viser tegn på skade eller sjukdom)
og som transporteres levende til slakteri, skal
følges av en erklæring fra
besetningens eier eller ansvarlig representant, eller fra veterinær, med
opplysninger om skaden eller sjukdommen og om eventuell behandling som har vært
gitt. Opplysningene skal gis på skjema fastsatt av Statens næringsmiddeltilsyn
og skal overleveres til tilsynsveterinæren så snart dyret ankommer slakteriet.”
Ansvaret
for å vurdere om et dyr er transportdyktig eller ikke er delt. Det er produsentens ansvar å gjøre den
innledende vurderingen, og han går også god for denne gjennom signering av
transportdokumentene ved levering av dyra. Sjåføren
har det viktigste ansvaret gjennom at han er ansvarlig for dyra fra de lastes
på bilen til de er på slakteriet. I de tilfellene hvor sjåfør og produsent er i
tvil skal veterinær konsulteres. Imidlertid er det alltid sjåføren som etter forskriften både har rett og plikt til å
sette igjen dyr han vurderer å ikke være transportdyktige. Dette gjelder også i
de tilfellene hvor veterinær har fylt ut egenerklæring.
Godkjenning/kassasjon?
Før man sender sjuke
eller skadde dyr til slakteriet må også mulighetene for at dyret kan kasseres
som følge av sjukdom/skade vurderes. Slakteriet er ikke et kadavermottak, og dersom dyret forventes å bli kassert, skal
det avlives på stedet og håndteres i henhold til gjeldende regelverk.
§ 13 i Forskrift om instruks for kjøttkontrollen gir
grundige instrukser til kjøttkontrollen om en hel del spesifikke sjukdommer og
forandringer som betinger total kassasjon. I tillegg betinger følgende forhold
total kassasjon:
13.4 Kjøtt med visse
avvik.
Tilsynsveterinæren
skal kassere kjøtt fra dyr som:
13.4.2 er avmagret eller viser tegn på sterk anemi
13.4.3 har multiple svulster, abscesser eller alvorlige skader på forskjellige
steder på slaktet eller i forskjellige organer,
13.4.4 er febrile, og
13.4.5 kjøtt som viser
tydelig avvik i farge, lukt, smak eller konsistens skal kasseres.
Utgangspunktet
i regelverket er at det bare er dyr som er vurdert transportdyktige som kan
transporteres. Nødslaktordningen er derfor et viktig tilbud til produsentene,
både dyrevernmessig og økonomisk, som sikrer at også sjuke og skadde dyr som
ikke er transportdyktige kan slaktes og viderebehandles til folkemat. Nødslakt
er imidlertid en dyr ordning, både for produsenter og bransje. I Sverige ble
nødslaktordningen avviklet for et par år siden, og erstattet med en
”avlivingstjänst” der dyra avlives og kjøres til destruksjon. Bakgrunnen var at
kostnadene med nødslaktordningen ble for høy. Slik sett er det viktig at
nødslaktordningen her til lands begrenses til de tilfellene som gjør det
påkrevet utfra dyrevernhensyn, slik at bransjen ser seg råd til å opprettholde
tilbudet.
Det
finnes tvilstilfeller hvor dyr har mindre alvorlig sjukdom/skade. Lettere
haltheter, brokk, prolaps, respirasjonsproblemer, sårskader osv. er eksempler
på dette. På baksiden av egenerklæringsskjemaet (M-0482) er det beskrevet
følgende kriterier for vurdering av transportdyktighet:
-
dyr
som ikke kan gå eller stå ved egen hjelp eller er utpreget halte på grunn av
smertefulle tilstander i lemmer eller virvelsøylen, eller har skade eller
sjukdom som sannsynligvis vil kunne forverres under transport, eller som er
tydelig allment påkjent, skal ikke
transporteres levende
-
dyr
med avhelede eller lokale betennelsestilstander, lettere haltheter eller mindre
smertefulle tilstander kan transporteres
levende til slakteri under
forutsetning av at hvert dyr under og etter transporten holdes i binge atskilt
fra andre dyr og med rikelig strø. Av- og pålessing skal foregå spesielt
skånsomt og med individuell behandling.
Ytterligere
kommentarer:
Før
det tas beslutning om dyret er transportdyktig eller ikke må det i tillegg
vurderes den totale påkjenningen dyret vil utsettes for under inntransport til
slakteriet.
Hvordan
er veistandard og kjørelengde?
Vil
transporten foregå direkte eller skal dyrebilen innom flere besetninger?
Under
hva slags temperaturforhold vil transporten foretas?
Vil
dyret kunne slaktes straks etter ankomst slakteriet?
Kriteriene
fra egenerklæringsskjemaet angår naturligvis alle dyrearter og alle former for
transport. Dessverre forekommer det relativt hyppig at privatpersoner
transporterer både skadet slaktegris og småfe til slakteriet i mer eller mindre
egnede transportmidler for å slippe kostnadene med nødslakt. Skadene kan være
beinbrudd, skiveprolaps eller andre smertefulle tilstander. Det er viktig å
signalisere overfor disse privatpersonene at selv om Forskrift om transport av
levende dyr ikke regulerer denne formen for transport, så gjelder Lov om
dyrevern § 2 som sier at ”Det skal farast
vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det
ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.”
Sluttkommentar
Verken dyr, produsenter, sjåfører eller veterinærvesenet er tjent med at det foretas transport av ikke-transportdyktige dyr. Det er bedre å nødslakte, eventuelt avlive og kassere, et dyr for mye enn et dyr for lite. Vær heller ikke redd for på et tidlig tidspunkt å bestemme/beordre avliving og kassasjon av dyr som har sjukdommer som sannsynligvis ikke vil rette seg, selv med behandling. Spør dere alltid sjøl om dere sjøl ville ete kjøttet!