torsdag 21. januar 2010

www.kmspeider.no/oksnes

Speidergruppa skal etterhvert over på nye hjemmesider, men foreløpig er det denne som gjelder. Men den nye adressen blir www.kmspeider.no/oksnes . Hvis du vil kan du sjekke ut disse sidene allerede nå. Som du ser er de over samme mal som sidene til Norges KFUK-KFUM-speidere, og er noe vi får gratis gjennom forbundet.

Men det tar mye tid å lære seg nye publiseringsløsninger. Men noe er allerede påplass. Blant annet har vi lagt ut mange bilder fra speideråret 2009 i FOTOALBUM, som du finner i menyen på venstre side.

Du må gjerne ta en titt og varme opp gamle speiderminner.

6525,50 kr til skolegang på Madagaskar


Onsdag 20. januar gikk oppdagerne og stifinnerne ut med årets julebukkaksjon. Tilsammen klarte de 29 speiderne å samle inn hele 6525, 50 kroner.


- Speiderne gjorde en flott innsats der de gikk fra dør til dør, og sang og spurte om støtte, forteller speiderleder Liv Dagny Nilsen. Hun forteller at speiderne ble godt tatt imot overalt. - Vi vil rette en takk til alle som tok imot speiderne, sier speiderlederen.


Innsamlingen ble avsluttet med at speiderne fikk boller og kakao til å varme seg på etter innsatsen ute.


KFUK-KFUM-speidere i hele Norge har som mål å samle inn 1,5 mill over tre år. Pengene går til KFUK og KFUM på Madagaskar og deres arbeid for å hjelpe barn i Ambatomaro og Ankazomanga, som er to fattige områder i Antananarivo. Foreldreløse, gatebarn og barn fra fattige familier får støtte til utdanning, mat og helsetjenester, slik at de kan finne veien ut av ekstrem fattigdom. De offentlige skolene på Madagaskar er gratis, men skoleuniform, bøker og skrivesaker koster penger, og det er det mange som ikke har råd til. Det er heller ikke plass til alle på offentlige skoler. Derfor må mange gå på private skoler, og det er ganske dyrt. På KFUK og KFUM- skolene får barna dekket alle disse utgiftene, i tillegg får de et måltid mat om dagen.


Til høsten skal vandrerne samle inn til det samme formålet gjennom sin Globalaksjon.

onsdag 20. januar 2010

Referat fra foreldremøte om landsleiren 2010



Tema: Landsleir 3 – 10 juli 2010

Vi startet møtet med å se en dvd fra landsleiren på Røros i 2006. 2 av våre ledere var tilstede på denne leiren.

Det ble så gitt litt informasjon om det å dra på landsleir.

Landsleiren Grønn Action - Lista 2010 er Norges KFUK-KFUM-speidere sin andre landsleir etter fusjonen av Norges KFUK-speidere og Norges KFUM-speidere i 2003. Landsleir arrangeres hvert 4. år, og er et dugnadsprosjekt med flere hundre frivillige involvert. Leiren varer i en uke.

Ettersom det er lang reise for oss til Lista, planlegger vi å reise fredag den 02. juli slik at vi kan få startet arbeidet med å bygge opp leiren allerede lørdag morgen. Det ligger mye arbeid i det å bygge en leir.

Leiren vil kun være for Vandrerne fra 6. klasse og oppover. Det koster kr. 2000 pr. speider å delta på leiren. Fra og med familie medlem nr. 2 : 1600 kr. og pr. leder kr. 1150.

I tillegg kommer reisekostnader. Det er utnevnt en gruppe på 3 personer som jobber med finansiering av selve reisen, men dere må regne med å dekke selve deltakeravgiften på kr. 2000.

Påmelding blir 1. mars

Egenandelen må betales ved påmelding. Er det noen som har problemer med å betale innen fristen, ta kontakt med Martin, så finner dere en løsning.

Leirplassen ligger på tidligere Lista flyplass.

kmspeider.no/landsleir vil det hele tiden ligge oppdaterte opplysninger om leiren fra Norges KFUK-KFUM-speidere.

Transport av utstyr: Det vil bli sendt en container i forkant med alt leirutstyret + ryggsekken til speiderne. De skal kun ha håndbagasje å holde styr på under reisen sørover.

Vi vil ta rutefly fra Evenes til Gardermoen og buss videre derfra og til Lista. Samme reisemåte hjem igjen. Dere må selv sørge for transport til og fra Evenes.

Speiderne vil i tiden frem mot leiren jobbe med en forhåndsoppgave, og de vil da få merket ”Skritt for skritt” til å sy på skjorta.

Vi må også få gått gjennom og sjekket en del utstyr før leiren. Her kan det være vi vil trenge litt foreldre hjelp. Vi må f.eks få slipt øksene.

Det er også viktig at dere snakker med ungene om det å være borte på leir i en hel uke. Det er ikke alle som har vært hjemmefra uten mamma eller pappa så lenge. Hvis du ikke kan holde det, så ikke lov ungene at du skal komme å hente de hvis de skulle få hjemlengsel. Lista er tross alt et stykke unna!!

Når det gjelder lommepenger, så vil vi komme tilbake til dette på et senere møte. Det kan være lurt at vi blir enig om et felles beløp.

Alle som skal være med på leir, bør ha speiderskjorte og helst leirbålskappe. En leirbålskappe er god å varm å ha på seg hvis det blir kjølig og er god reklame for gruppa og speideren selv. På denne sys merker som byttes ut på skjorta og merker som de kan bytte til seg fra andre speidere som de blir kjent med.

For de som skal sy leirbålskappe vil vi anbefale felles bestilling av stoff. Det er også mulighet for at vi kan organisere en ”sy kveld”, hvor vi kan innhente hjelp fra noen som kan dette med å håndtere en symaskin, for litt veiledning. Det blir mulighet til å bestille stoff til en leirbålskappe når man melder speiderne på leiren.

Det ble også stilt spørsmål om hvor mange voksne som vil være med, og det vi vet pr. i dag er at vi blir 7- 8 ledere med på leiren.

Det var også noen som lurte på hva det vil si å være på Haik. Haik er å måtte klare seg selv, uten voksne, i vel 1 døgn. De får kart som de må orientere seg etter for å finne frem til overnattingsplassen og tilbake til leiren igjen. De vil måtte gå innom flere sjekkplasser, og her vil det være voksne som registrerer om alle har dukket opp. Det vil også være voksne tilstede på overnattingsplassen. Ellers må de klare seg selv. Dette er en flott erfaring for speiderne å ha med seg. Ingen har blitt borte, for godt, under en haik ;-)

Det er viktig at speiderne har skikkelig utstyr. Dvs. gode tursko/fjellsko til haiken, sovepose, liggeunderlag og en god ryggsekk. Vi vil komme tilbake til utstyrliste senere og i god tid før avreise.

Det var også ønske om at vi informerte de litt om faren for Flått, hoggorm og lignende, som kan finnes på den kanten av landet.

Ellers så håper vi at flest mulig av speiderne kan være med på leiren, da dette er høydepunktet i det å være speider.

Det ble bestemt at det skal være et nytt foreldremøte i mai. Skulle det være noe dere lurer på før dette, så er det bare å ta kontakt.

Og til bekymrede foreldre, slapp av, ungene er i trygge hender ;-)

Myre, den 19.01.10

fredag 15. januar 2010

Program for Stifinnerne (4.-5. klasse) vinteren 2010

Ville Vesten

Januar

13/1- Informasjon ang. Julebukkaksjonen.

20/1- Julebukkaksjonen kl 1730-1930.

De som skal gå Myre og Sommarøy møter i kirka kl 1730.

De som skal gå i Alsvåg starter der kl 1730,

og er tilbake i kirka til ca 1910. Se eget skriv.

27/1- Tau og knuter

Februar

3/2- Nøysomhet- ta vare på ”søppel” og ta med glass,beger,lysestaker,kartonger,plastbokser ol.

10/2- Kreativitet

14/2- Søndag. Karnevalsgudstjeneste i Myre kirke kl 1100. Etter gudstjenesten er det karnevalsfest i menighetssalen. Kle deg ut, ta med familien og KOM!

17/2- Mat på bål. Ta med kr. 10,-

24/2- Vinterferie!

Mars

3/3- Oppstart etter vinterferien.


Husk å alltid ha med klær etter vær. Selv om det står på planen at vi blir inne kan det fort gjøres om. Det er surt å måtte være ute i inneklær og småsko på denne tiden av året!

Da sier vi bare: Vær beredt!

Med hilsen lederne

Liv Dagny (41468793), May Britt,Yngvar,Linda,Siv Anne og Trond.

Program for Oppdagerne (3. klasse) vinteren 2010

Kartgåten

Januar

13/1- Informasjon ang. Julebukkaksjonen

20/1- Julebukkaksjonen kl 1730-1930. Oppmøte i kirka for dem som skal gå Myre og Sommarøy.

De som skal gå i Alsvåg starter der kl 1730,

og er tilbake i kirka til rundt kl 1910. Se eget skriv.

27/1- Førstehjelp.

Februar

3/2 - Nøysomhet- ta med ”søppel”, glass,beger,lysestaker,kartonger,plastbokser ol.

10/2- Kreativitet

14/2- Søndag. Karnevalsgudstjeneste i Myre kirke kl 1100. Etter gudstjenesten er det karnevalsfest i menighetssalen. Kle deg ut, ta med familien og KOM!

17/2- Mat på bål. Ta med kr. 10,-

24/2- Vinterferie!

Mars

3/3 - Oppstart etter vinterferien.

Husk å alltid ha klær etter vær. Selv om det på planen står at vi blir inne kan dette fort gjøres om. Surt å måtte være ute i inneklær eller småsko på denne tiden av året!

Da sier vi bare: Vær beredt!

Med hilsen lederne

Liv Dagny (41468793), May Britt, Yngvar,Linda, Siv Anne og Trond.

tirsdag 5. januar 2010

Terminliste for vandrerne våren 2010

Sted: Myre kirke, kl 17.30-19.00

Litt om de ulike typene møter:

Førepatruljemøter er kun for de som er patruljeførere og assistenter. Troppsmøter er fellesmøter for alle, der de voksne lederne har ansvaret for innholdet. Patruljemøter er møter der patruljene har møter hver for seg. Patruljeførerne og assistentene er ansvarlige for innholdet. Men vi har felles begynnelse og felles slutt.

TIRSDAG 19. januar kl 1730 – 1900: Foreldremøte angående landsleiren. Det er viktig at alle foreldre som tror, vet eller tenker at deres barn kanskje skal på landsleiren 3.-10. juli 2010 kommer på dette møtet. Her skal vi fortelle mer om leiren, og få inn spill fra dere foreldre. En landsleir er den ultimate speideropplevelsen og et minne for livet.

Onsdag 20. januar Oppstart – Troppsmøte

Onsdag 27. januar Førerpatruljemøte – kun for patruljeførere og assistenter

Onsdag 3. februar Troppsmøte

Onsdag 10. februar Patruljemøte

Lørdag 13. februar Dagstur – Skitur på og ved Alsvågvannet. Mer info om oppmøtested, og klokkeslett kommer siden


Søndag 14. februar Karnevalsgudstjeneste i Myre kirke kl 11.00 Etter gudstjenesten er det karnevalsgudstjeneste i menighetssalen. Kle deg ut, ta med familien og KOM!

Onsdag 17. februar Troppsmøte

Onsdag 24. februar Vinterferie

Onsdag 3. mars Førerpatruljemøte– kun for patruljeførere og assistenter.

Onsdag 10. mars Troppsmøte

Onsdag 17. mars Patruljemøte

Onsdag 24. mars Troppsmøte, tema: Påske

Onsdag 7. april Førerpatruljemøte– kun for patruljeførere og assistenter

Onsdag 14. april Troppsmøte


Søndag 18. april St. Georgsgudstjeneste - Speidergudstjeneste i Myre kirke kl 11.00.Viktig at speiderne kommer. Hyggelig hvis familien er med. Etter gudstjenesten arrangerer speiderne sporløype og grilling.


Onsdag 21. april Patruljemøte


Onsdag 28. april Troppsmøte


Onsdag 5. mai Førerpatruljemøte- kun for patruljeførere og assistenter, tema Leirforberedelser


Onsdag 12. mai Troppsmøte, tema: Flagg, flaggregler, flaggknuter, 17. mai


Onsdag 19. mai Troppsmøte, tema: Leirforberedelser


Onsdag 26. mai Troppsmøte, Tema: Leirforberedelser


lørdag 5. juni – søndag 6. juni Den store patruljekonkurransen. Vi avslutter med friluftsgudstjeneste på søndagen. Mer info om tid og sted kommer senere.

lørdag 3. juli – lørdag 10. juli: Landsleir på Lista. Les mer om leiren på www.kmspeider.no/landsleir


Husk Øksnes KFUK-KFUM-speidernes hjemmesider: www.okms.blogspot.com