Case: Stratos

Kan en blå ku spre glede til det norske folk og lansere en hvit sjokolade?

Svaret er ”ja” på begge spørsmålene!

Den blå Stratos-kua ble relansert av Nidar i 2007, og det har vært en svært vellykket gjenforening mellom kua og det norske folk. Stratos har som kommunikasjonsplattform ”å spre glede”, og i 2010 hadde OMD og Nidar en målsetting om å ta dette enda et skritt videre.

I tillegg skulle Nidar i februar lansere Stratos Dobbel, en liten sjokoladebar fylt med luftig hvit sjokolade og dekket med melkesjokolade.

OMD og Nidar ønsket å knytte til seg en hovedsamarbeidspartner for 2010, og valget falt på Dagbladet. Dagbladet var en naturlig kandidat fordi avis er lik nyheter og det redaksjonelle fokuserer mye på dagsaktuelle hendelser gjennom året. Dette ønsket vi å ta tak i, og gjennom humørfylte annonser, med glimt i øyet – på print og nett – skulle vi spre glede til det norske folket gjennom året. Et unikt aspekt ved kua er at det er en personifisering av et merke. Derfor kan kua også ha meninger, eller komme med uttalelser. Ikke mange merker har den samme muligheten.

Hittil i år har den glade kua ”snakket til” befolkningen om Stratos Dobbel i Dagbladet, både på print og web. Stratos har vært tilstede blant annet under værmeldingene i Påsken, hvor kua har ønsket alle en fin solskinnsdag når det var tilfellet, og litt trøst når det var dårlig vær. Mai har er en tradisjonell gledes måned, og Kua har bidratt til å holde stemningen oppe. Melodi Grand Prix var også anledninger hvor kua hadde spisset kommunikasjon blant annet under Dagbladets TV guide. Annonsene har vært vinklet inn mot de enkelte hendelsene, slik som Danmark inspirerte annonser når landet spiller kamp under fotball VM.

Stratos caset har ført til at OMD, Nidar og Dagbladet har arbeidet svært tett sammen. Vi har sammen klart å skape en langvarig tilstedeværelse for Stratos i media (og dermed i folks hoder) – og kua har vært en gledesspreder i all kommunikasjon. I tillegg har vi klart å lansere Stratos Dobbel med fynd og klem, og siden denne lanseringen har blitt inkorporert i vedlikeholdsstrategien, har vi klart å forlenge denne lanseringen lenger enn de fleste andre FMCG-lanseringer vi har jobbet med.

Fantastisk respons

–       Responsen har vært helt fantastisk! Vi er veldig fornøyde med at vi har klart å knytte konseptet om å spre glede opp mot dagsaktuelle hendelser og spre budskapet om Stratos Dobbel på en sjarmerende måte, sier Produktsjef for Stratos, Cecilie Garfalk. Vi kan legge til at salgsmessig så langt i år har både Stratos hovedmerke og Stratos Dobbel opplevd markant vekst i salg.

Til sist bør det også nevnes at Stratos har vært på TV i deler av samme periode, samt at kua har egen fanpage på Facebook (nærmer seg 2.000 fans i disse dager), og disse aktivitetene har også bidratt til salg, oppmerksomhet – og ikke minst involvering av målgruppen.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment