Seint, seint en vinterkveld satte to godt innpakkede jenter seg i en Toyota
Corolla, og satte kursen nordover. Destinasjonen var Moelv, nærmere bestemt Heggtun, Moelv...og verkstedet til Per Morten Løberg. Per Morten er en sky, skummel og halvrar liten (?) kar, som bor oppi lia ovenfor E6'en. Han bruker stort sett dagene sine på å fikse og trikse sammen defekte oljefyrer, som gamle kjærringer har fyrt sundt. Og i de seine nattetimer driver'n og pusler rundt i verkstedet sitt, og skrur på en og annen jeep.
Nyskjerrige og fulle av undersøkelsestrang dro altså 4x4- FILES sine
modige reportere på verkstedbesøk…..
Etter 30 min i bilen kom vi endelig frem, og banket forsiktig på verksteddøra. "KOM INN!" Skulle vi våge?! Vi hadde jo hørt rykter om denne Heggtuningen...Vi tok i håndtaket og åpnet forsiktig døra. Der inne sto en stor kar og smilte bredt. "MORN FRØKNER! VELKOMMEN INN I VERKSTEDET MITT!"

Han såg slett ikke skummel ut og ikke var'n sky heller. Vi snek oss inn i varmen og jammen meg fant'n ikke fram stoler til oss også. Så der satt vi...og kikka
forundra på en snål kar som føyk hit og dit. Han drog fram en lang pinne og begynte å peke på et bilskjelett som sto i en krok. Vi hadde hørt at'n var litt rar, så vi bare smilte pent vi...og fulgte nøye med. "HER SITTER DA ALTSÅ MOTOR'N". DEN ER ORIGINAL". Hmmm...det er du og tenkte vi…"OG SÅ FÅR DU KONVERTER'N OG SÅ KJÆM GIRKASSA. KONVERTER'N ER LIKSOM CLUTCHEN PÅ EN VANLIG BIL." Vi har nå liksom vært litt bilfrelste sjøl en stund, så dette var jo egentlig litt interessant. Og kar'n pekte han, og forklarte villig vekk. Om det var den milde, gode varmen i verkstedet eller forbauselsen over å møte en helt normal kar som hadde sin innvirkning vet vi ikke, men etter en times tid følte vi oss faktisk ganske hjemme der oppe.
"Å, NÅ KJÆM'N". Vi kikka på hverandre. Hvem?! Flere Heggtuninger…?
Per Morten dro de store verkstedporta til side, og der ute sto det jammen meg en Cherokee med et knallrødt jeep-karosseri på en henger. "TRUR DEKK DÆTTA BLIR FINT A DAMER?!". Hmmm...det så da i alle fall slett ikke dumt ut. Men det blir nok vesentlig bedre med skjermer og tak. Og stoler å sitta oppi er nok å foretrekke…
Kar'n med Cherokee'n var'n Atle Hellem. "DÆTTI ER LIKSOM MAKKER'N MIN I BILPROSJEKTET. HAN SKAL SITTE PÅ MED MEG PÅ RUSSLANDSTUR'N!"  Russlandsturen…??!! Dette var interessant! Og Per Morten fortalte at han, Atle, Arne Vemund Bækken, Roy Hovden, Knut
Neerland, Truls Thomassen og Jan Tore Angell skal på offroad-tur til Russland til høsten.

Russland a' gitt! Kuult!!
"VI SKAL VÆRE MED DER FORDI DET HØRES ORDENTLIG TØFT UT! DET ER EN STOR UTFORDRING OG DET ER SKIKKELIG OFFROAD! KONKURRANSEN ER DELT I TO KLASSER, ÉN FOR
TURISTER OG ÉN FOR DE LITT MER TØFFE. VI KJØRER I DEN SKIKKELIGE UTFORDRENDE KLASSA. DEN FOR TØFFINGA".

Vi begynte så smått å føle at testostoronet fylte rommet….
"DET ER 2 1/2 TUSEN KILOMETER OG VI ER MED FOR Å VINNE! DET SKAL VÆRE MED DIVERSE ANDRE MED LAND ROVERE OGSÅ, SÅ DET BLIR MANGE FRA NORGE"


Etter snaue to timer i verkstedet, og ei velfortjent kaffe-pause (m/ god kake!) begynte vi så smått å få "verksted-dosa" vår for denne kvelden. Vi spurte om'n Per Morten hadde noen andre synspunkter på offroading...og det
hadde'n. "OFFROAD HAR LIKSOM TATT LITT AV SYNES JEG. ALT SKAL KOSTE SÅ MYE PENGER STØTT. DENNE BILEN KJÆM SIKKERT PÅ UNDER 50.000...JA RATT UNDER 40.000 OGSÅ. MANGE NYE BLIR NOK SKRÆMT AV DETTE PENGEJAGET. OFFROAD SKAL FØRST OG FREMST VÆRE GØY! JEG SYNES I ALLE FALL DET...SJØL OM JEG EGENTLIG ER EN KONKURRANSE MANN!"

Kloke ord, synes vi… og takket for oss. Og med et aldri så lite lengselens sukk over vår egen manglende evne til å få skaffet oss en jeep, pakket vi oss inn i varmedressene, satte oss i Toyota Corollaen og kjørte hjem.

Tekniske spesifikasjoner på "Russlands-jeep'en":
Motor: 345 Big Block, standard. Fra en International
Ramme: International, kortet inn ca 1m
Gearkasse: 727
Karosseri: CJ 5 1/2
Heving: 5" på akslingene og 4" karosseriheving
Akslinger: Dana 44
Hjul/Dekk: 35" super swampere på 14X15" felg
Jeep'en får også en Warn-vinsj i fronten

Per Morten håper bilen blir fungerende greit både i skogen og i de konkurransene han skal stille opp i. Meningen er å ha en OK fungerende bil, som man ikke trenger å skru så mye på.