-->

30. september 2007

Rygge kan tjene på Gardermoen-tåka

Både på Torp og på Gardermoen har de til tider problemer med tåke, for Rygge kan det bli en fordel.

Riktignok kan det være tåke på Rygge også, og der mener de det bør være mulighet å avhjelpe hverandre når tåka legger seg over flyplassene. Det skal mye til for at det skal være tåke på Torp, Gardermoen og Rygge samtidig, ledelsen ved flyplassen er derfor åpen for at man kan sende passasjerene til den eller de andre flyplassen(e) som er åpen. Det finnes egne tåkestatistikker for Rygge, men den har de ikke studert ved RSL. Ved den nye flyplassen sier de: -"Vi vil kunne ta ned de flyene som måtte komme. Frem til uke sju når Norwegian starter, blir det begrenset kapasitet her hos oss, men etter dette kan vi ta imot fly som får tåketrøbbel på andre flyplasser"

Rygge vil bli større enn Torp på to år

Ledelsen ved Rygge Sivile Lufthavn spisser ordbruken nå i dagene før flyplassen har sin offisielle åpning. De mener at de i løpet av to år skal ha flere passasjerer enn Sandefjord Lufthavn Torp.

Ledelsen i RSL har en veldig tro på seg selv og sitt nye produkt om dagen, de er trygge på at den kommersielle driften vil bli en suksess.De mener de kan konkurrere mye mer effektivt enn de større flyplassene om selve flyoperasjonene I tillegg har de et P-hus vegg i vegg med terminalbygget, nye bussruter til terminaldøra kommer, samt shuttelbusser fra Rygge togstasjon. Flyplassen skal oppleves som kompakt og enkel.

De 14 nye rutene til Norwegian er bare en sped begynnelsen rapporteres det fra Rygge. Når de har fått bevist at de er effektive, kommer det nye faser med langt flere flighter, hevder de. Ambisjonene er ikke bare at Rygge skal være en flyplass for Østfoldinger, dette skal en ny flyplass for Oslo-området, Norwegian benytter allerede begrepet "Oslo-Rygge" når du skal bestille billetter hos dem, og skal velge flyplass å reise fra. Rygges første og store jobb er å få opp volumet av reisende over RSL. Torp har 1.5 millioner reisende pr. år, det regner Ryggeledelsen at de har passert i løpet av 2009.

FOTO: Sandefjords Blad

Gardermoen størst på taxfree

Taxfreesalget til Travel Retail Norway (TRN) går så det suser, og aller best går det på Gardermoen. TRN driver døgnåpne butikker i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand.

1. juli 2005 åpnet salg av taxfreevarer ved ankomst, her til lands, men selv ikke de mest optimistiske hadde trodd på en slik suksess, ankomstbutikkene er klart de som har vokst mest, med hele 38% på landsbasis denne sommeren. TRN vil ikke ut med tall for den enkelte butikk, men sier at samlet omsetning i år ventes å bli på ca 2,7 milliarder kroner, noe som er en oppgang på 20% i forhold til i fjor. men TRN legger ikke skjul på at det er Gardermoen som drar mest kroner for firmaet. En del av denne veksten skyldes de nye sikkerhetsbestemmelsene som kom i fjor, folk er rett og slett usikre på om de får med seg flaskene de kjøper i utlandet, og venter derfor med handelen til de er tilbake på norsk jord.
Økt vinkvote trekker også tallene i riktig rekkefølge for TRN. Det siste året har folk kunnet ta med seg tre liter vin inn i landet, mot to tidligere, vin er derfor den varesorten som øker mest i salg. I tillegg er folk blitt flinkere til å ta vare på setekvitterringen eller annen informasjon når de kommer til kassen, som viser at de faktisk kommer fra et utenlandsfly. Uten noen form for dokumentasjon på at man har fløyet får man nemlig ikke lov til å handle på ankomst.
Oslo lufthavns inntekter fra taxfreehandelen er større enn det flyselskapene betaler for å benytte seg av flyplassens faciliteter, det er med på å holde flyplassens avgifter nede, som igjen gir de reisende billigere billetter.

TRN sine gode tall vekker oppsikt også i utlandet, og det kommer delegasjoner fra andre selskaper som selger de samme produktene, for å studere grepene som er gjort på Gardermoen. Riktignok har nordmenn en forkjærlighet for taxfreehandel, noe som er avskaffet i EU, selv om de samme produktene selges på andre flyplasser. TRN sier deres viktigste grep er å ligge foran, og fange opp folks ønsker, samt trender. I tillegg skal de være billigst i Europa, intet mindre.

Travel Retail Norway har nå det arealet de kan få på Gardermoen, de har seks kasser i drift for å få unna køene som spesielt er lange søndag ettermiddag. Lufthavnen sysler likevel med skisser om utvidelse av den nåværende butikken, men da vil det i så tilfelle bli mot den siden hvor flybroene er. Ingen vil imidlertid bekrefte dette.
Tollvesenet kan opplyse at beslagene ikke har økt som følge av ankomstsalget på Gardermoen.

16. september 2007

Biometrisk innsjekk på alle norske flyplasser

SAS åpnet denne uken for biometrisk innsjekk, med fingeren, fra Haugesund lufthavn Karmøy. Dette er den sjette flyplassen som tilbyr dette systemet i Norge, og SAS satser på å ha systemet på plass ved alle norske flyplasser innen utgangen av oktober 2007.


Det var i slutten av mai i år Datatilsynet sa ja og ga endelig tillatelse til innsjekk ved hjelp av ditt fingeravtrykk. Norske myndigheter har pålagt flyselskapene å kontrollere alle som skal sjekke inn bagasje. SAS Norge skal ikke sjekke identiteten din, men er pålagt å sjekke at der er samme person som leverer baggasjen, som også går ombord i flyet. Det er her SAS Norge har foreslått å bruke biometri, eller fingeravtrykkslesere, for en raskere kontroll.

Dette blir et tilbud til de reisende, ikke et pålegg. de som heller vil vise legitimasjon kan gjøre det. I Sverige har dette blitt en suksess, hele 98% av de reisende velger dette alternativet. Hos SAS koples ikke bildet av fingeravtrykket mot noe register. Bildet som tas ved utgangen sammenlignes kun mot bildet som ble tatt av fingeren da passasjeren leverte bagasjen. Når reisen er avsluttet slettes hele filen med bildene av fingreren. Bildet lagres aldri i noe register.

Slik fungerer det:




  • Sjekk inn via automat, internett eller sms


  • Levér din bagasje ved på bagasjeinnleveringen og legg fingeren på leseren.


  • Når du går ombord, legg samme finger på leseren ved gaten, som ved bagasjeinnleveringen.


  • Matchingen skjer og du og din bagasje er med på samme fly.


  • Informasjonen slettes automatisk når flyet har landet.

SISTE: (28. oktober 2008 kl. 14:53)

Det er nå montert lesere for biometri ved samtlige flyplasser i Norge der SAS opererer, med unntak av Oslo Lufthavn Gardermoen, der er slike lesere på plass om noen uker. I første omgang er det bare mulig å benytte biometrisk innsjekk på innlandsflyvninger.

14. september 2007

Se Gardermoen fra tårnet


Fra digi.no sine websider har vi hentet en filmsnutt i fra kontrolltårnet på Gardermoen.
Artikkelen som er knyttet til denne videoen tar for seg datateknologi som nyttes i tårnet, men videoen viser også mye av trafikken på bakken og i luften.
Klikk på overskriften for å bli sendt videre.

12. september 2007

Skriv ut boardingkortet hjemmefra


SAS Norge har (igjen) kommet med en god idé for at du skal spare tid på flyplassen, nemlig utskrift av boardingkort hjemmefra.

Når du sjekker inn på din SAS-avgang hjemmefra, kan du samtidig skrive ut boardingkortet fra egen printer. Dette sparer deg for tid på flyplasen. Har du kun håndbagasje, kan du gå direkte gjennom sikkerhetskontrollen til gate. Har du med deg bagasje, får du bagasjetager i self service-automatene på flyplassen, og du avleverer bagasjen din i Bagage Drop.

Om boardingkortet

  • Boardingkortet inneholder en unik strekkode. Du finner også informasjon om flyavgang, setet ditt, seneste oppmøtetid ved utgangen og bagasjeinformasjon.
  • Du viser boardingkortet i sikkerhetskontrollen og ved ombordstigning.
  • Boardingkortet kan inneholde opptil fire reisestrekninger på samme reisedag, så det er slutt på å holde orden på flere boardingkort om du skal bytte fly.

Dette opplyser SAS Norge i en pressemelding.

10. september 2007

Vi presenterer Rygge


Dagbladet presenterte tidligere i år en artikkel om hvordan den nye flyplassen på Rygge vil se ut. Vi synes artikkelen gir et så godt bilde i form av video, tegninger og 3D bilder, at vi velger å legge ut en lenke til denne artikkelen, som dere selv kan k(l)ikke på.
Vær oppmerksom på at artikkelen er fra februar måned i år, og at all informasjon ikke er oppdatert.

9. september 2007

Norwegian lander på Rygge

Hvis du, mot formodning ikke har fått med deg de siste ukers skriverier om Norwegian og den nye flyplassen på Rygge, så skal vi raskt oppdatere deg.




Torsdag 23. august landet Norwegians direktør Bjørn Kjos på Rygge i et Jas-Gripen fra det svenske luftforsvaret, (mannen er jo gammel jagerflyver), for å presentere Norwegian som den første aktøren som oppretter base på Rygge. Dette er forøvrig Norwegians syvende base, og er å regne som et supplement til Gardermoen. Norwegian starter sine flyavganger fra uke 8 i 2008, og regner med en eskalering av rutetilbudet utover i det neste året. 14. februar letter deres første fly, til i alt 14. nye ruter, første tur går til Budabest. Liste over de nye rutene finner du nedenfor, det er 13 utenlandsruter og en rute til Bergen.
FOTO: Norwegian

14. febr. Budapest
15. febr. Alicante og Barcelona
16. febr. Malaga, Palanga og Szczecin
13. mar. Athen, Bergen og London
14. mar. Istanbul og Warszawa
15. mar. Beograd og Valencia
03. apr. Marrakech


Allerede fra oktober i år kan du reise fra Rygge til Gran Canaria med Ving/ Star Tour og Apollo.

Tyrkiareiser sender gjester ukentlig til Antalya fra februar neste år, mens Apollo sender solhungrige nordmenn til Kreta fra 11. mai.

8. september 2007

HVEM FLYR FRA OSLO ?












Her er en alfabetiske oversikter over hvem som flyr de forskjellige direkterutene inn- og utland, med flyselskap og eventuelle andre opplysninger.

Gardermoen - Rygge - Torp

Søk etter avganger fra Oslo til ønsket destinasjon, og få en oversikt over hvem som flyr direkte og hvilke muligheter du har med en eller flere mellomlanding(er). Denne tjenesten er levert av Skyscanner.




Osloairports.com er uten ansvar for tjenester og innhold levet fra eksterne tjenesteleverandører.

www.osloairports.com | luftfart- og reiselivsnyheter | 2007 - 2024
Uten kommersiell tilknytning til Oslo og Torp lufthavner
Enkelte artikler er laget med hjelp av KI,
og etterarbeidet av redaksjonen
om oss   nettsidekart