Indian Motocycle

The Iron Redskin

Click to change languageIndian Motocycles   produserte  fine motorsykler helt fra 1901. De tidlige Indian motorsyklene var avanserte og den berømte Indian Power Plus hadde en pålitelig motor med stort slagvolum, den hadde både framhjuls og bakhjulsfæring, uvanlig på den tiden. Ca 1917 passerte Indian Excelsior som verdens største motorsykkelprodusent. .   Firmaet skiftet eiere flere ganger før enn det ble lagt ned i 1953. Det har vært flere forsøk på å gjenopprette firmaet, mest til fordel for den amerikanske advokatstanden....Nå siden 1997 har det vært et firma i Gilroy California som produserer V-tvins i det de hevder er sann Indian ånd. De fleste Indian-venner ser på denne nykommeren med skepsis. I tillegg er det   produksjon av "Indian" motorsykler   i Tyskland,   Sverige, England  and Australia . 
Min historie med Indian begynte da en venn av meg ble skilt og måtte flytte ut...Jeg var vel mest "Harley-mann" på den tiden og ble tilbudt noen Harley deler han måtte kvitte seg med. I lagret hadde han også noen underlige totaktsdeler og jeg ble tilbudt begynnelsen til to spennende gamle Cleveland  motorsykler. Da vi ble enige om disse delene også, måtte jeg love å ta med resten av det som lå i lagret, en Indian Scout. For så å få avsluttet handelen , måtte jeg også ta med selve lagret, an Folkevogn varebil model "brød" med delt frontrute. Senere byttet jeg den veike VW loffen mot et rullende Zündappchassis.

Denne ekstra tilgangen på materiale inn i den mystiske verden av røde motorsykler har utviklet se siden da. kanskje har også min smak for Harleyer også blitt farget av den tonen typiske HD bikere har tilført bildet av Milwaukee merket. Slik har Indian, "den andre Ve-twinnen"  vokst  i min anseelse.

Å restaurere eller ikke restaurere, det er spørsmålet.

Det viser seg at denne første Indian Scout'en hadde felles historie med en annen Scout jeg fikk tak i senere.
Da fikk jeg etter en lang prosess kjøpt en original 1936 Standard Scout.

Se hvordan den ser ut! Det var ikke før enn jeg fikk denne 1936 750'n hjem at jegfikk greie på at de hadde hatt samme eier.

To originalsykler som har tilhørt samme eier, men ikke samtidig
Begge syklene er originale og man kan undre om og hvordan de skulle holdes i gang.

En sykkel kan være original bare en gang, men den kan restaureres flere ganger

Jeg har lært mye om de tidlige Indianene på den vanskelige måten. Jeg tok på meg restaurering av  en Indian Power Plus som var fra tiden da Indian var den stlørste motortsykkelprodusenten i verden. 1919 Indian Power Plus er en virkelig vakker maskin når den blir restaurert til bortimot sin tidlige glans, men jeg antar at det ikke er noen andre sykler som har så mange deler

Etter å ha gjort så mye arbeid på andres gamle Indian vil det bli moro å sette i gang med sin egen. Disse gamle motorsyklene var virkelige kunstverk samtidig som de gav komfortabel transport.

Indian Power Plus hadde bladfjærer både foran og bak, noe som ble borte på senere modeller av Indian.

Og endelig har det kommet nok deler som gjør det mulig å ta fatt på oppbygging av den beste av alle Indian....
Tilbake til innholdsliste Til Motorsykler Til hjemmesidens topp Bilers startside Skriv til meg