- Elektroniske MEG!
- Hat-trick til Bærum
- Det offentliges mange ansikter!
- Sosiale medier – nytte eller spill av tid?
- Forumets friske femten
- Ja, vi samarbeider!
- Vinje er servicekommunen i Norge!
- Flerkulturell forståelse – en nødvendighet i offentlig service?
- Hvordan tilpasse informasjonen i andre forståelsesverdener enn den norske?
- Klart språk i staten – er det mulig?
Årets servicekonferanse starter friskt med en paneldebatt om offentlige tjenester med blant annet fornyingsminister Rigmor Aasrud og administrerende direktør i KS, Sigrun Vågeng. Påmelding snarest.
Veslemøy Fluge Berg, konferansier, operasanger og mye mer... |
Konferansier
Vi var så strående fornøyd med Veslemøy Fluge Berg som konferansier og underholder, at vi har engasjert henne i år også. Hun tåler absolutt et gjensyn og gjenhør - og for de som ikke har opplevd henne, gled dere!
Aslak Bonde, ordstyrer og frilansjournalist |
Paneldebatt: Utvikling av offentlige tjenester – hvor går veien videre?
Deltakere:
- statsråd Rigmor Aasrud, Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
- administrerende direktør Sigrun Vågeng, KS - Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
- forbrukerpolitisk direktør Audun Skeidsvoll, Forbrukerrådet
- styreleder Ingrid Trømborg, Forum for offentlig service
Ordstyrer: Aslak Bonde
Elektroniske MEG!
Presentasjon
MinID har over to millioner brukere og gir innlogging til mange kommunale og statlige tjenester. Direktoratet for forvaltning og IKT har ansvar for å forvalte og videreutvikle felles infrastruktur for eID til bruk i offentlig sektor, blant annet Nasjonal eID. Hvordan vil dette bidra til utviklingen av offentlige tjenester framover?
v/ Lise Nilsen, Prosjektleder Nasjonal eID, Difi
Hat-trick til Bærum
Presentasjon
Alle gode ting er tre for Bærum kommune – som har vunnet prisen for beste eKommune tre år på rad.
v/ Siri Opheim, IKT strategisjef, Bærum kommune
Det offentliges mange ansikter!
Presentasjon
Hvordan oppnå samordning på tvers av offentlig sektor?
v/Lise Halvorsen, informasjonsdirektør, Skattedirektoratet
Sosiale medier – nytte eller spill av tid?
Presentasjon
Eller som en av de yngre innbyggerne i Kongsvinger kommune sa det:
Jeg vil heller dø enn å være venn med kommunen på Facebook!
v/Lars Gillund, service- og kommunikasjonssjef, Kongsvinger kommune
Ingrid Trømborg, styreleder, Forum for offentlig service |
Forumets friske femten
Presentasjon
Hva vil Forum for offentlig service - egentlig?
v/ Ingrid Trømborg, styreleder, Forum for offentlig service
Bygg nettverk og få en bedre hverdag
v/Guro Welde Løvli, leder, Servicekontoret i Sandnes kommune
Nytt på nett v/Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service
Ja, vi samarbeider!
Presentasjon
Kommune og NAV til innbyggernes beste....
v/John Andrew Firing, informasjonssjef og virksomhetsleder, Servicetorget, Askim kommune og virksomhetslederen, NAV, Askim
”Gode valg og mental styrke”
Mental styrke for å kunne lede seg selv, være motivert, bygge gode relasjoner og ikke minst mental styrke til å kunne aksjonere, se dilemma og gjøre de beste valgene.
v/Erica Grunnevoll, prest, kursleder og ’coach’, CoachTeam as
Fra vegkryss til kul by – hvordan snu et omdømme?
(Ønsker ikke presentasjonen lagt ut)
Det er få kommuner som har arbeidet så målbevisst med å snu et omdømme og skape gode offentlige rom som Drammen! De fikk blant annet prisene for Norges beste uterom både i 2005 og 2008.
v/Tore Opdal Hansen, ordfører, Drammen kommune
Service kan ikke vedtas!
God service handler blant annet om gode holdninger og rammebetingelser som setter brukerens behov, forventninger og forutsetninger i sentrum. En slik praksis kan ikke vedtas, men må dyrkes frem over tid.
v/Pål Ellingsen, spesialkonsulent II, Oslo kommune, og forfatter av boken Service kan ikke vedtas
Vinje er servicekommunen i Norge!
Presentasjon
Nesten hver gang Forbrukerrådet tester norske kommuner på service, er Vinje blant de beste – og i undersøkelsen av tekniske tjenester som ble publisert i januar er de aller best. Hva er det kommunen i Telemark gjør annerledes enn andre – en kommune med 3 661 innbyggere, større areal enn Vestfold fylke og med en befolkningstetthet på bare 1,2 innbyggere per kvadratkilometer?
v/Arne Vinje, ordfører, Vinje kommune
Flerkulturell forståelse – en nødvendighet i offentlig service?
Presentasjon
v/Tone Horntvedt, førstelelektor, Høgskolen i Oslo
Hvordan tilpasse informasjonen i andre forståelsesverdener enn den norske?
Presentasjon
Konseptoversettelse er en metode i kommunikasjon med tjenestebrukere med andre forståelsesverdener enn den norske.
v/Inger Tunsberg fra smi human as
Klart språk i staten – er det mulig?
Presentasjon
Direktoratet for forvaltning og IKT leder prosjektet Klart språk i staten, som har som formål å stimulere til bedre og mer brukervennlig språk i statlige virksomheter. Prosjektet har overføringsverdi til hele offentlig sektor.
v/Sissel Motzfeldt, prosjektleder, Klart språk i staten