Siv Jensen, stortingsrepresentant for og leder av Fremskrittspartiet |
Offentlige tjenester for fremtiden
Den profilerte og engasjerte stortingsrepresentanten og lederen av Fremskrittspartiet skal holde årets åpningsforedrag. Hun er en av regjeringens skarpeste kritikere, og vil gi oss innblikk i sine tanker om dagens offentlige tjenester, og hvordan hun mener at de kan organiseres og tilbys på en bedre måte. (les intervju med Siv Jensen)
Bjørnar Brændeland er konsernoverlege i Nordea |
Det gode liv på jobb!
Etter Siv Jensens åpningsforedrag, som kanskje har fått opp temperaturen hos deltakerne, vil Bjørnar Brændeland, konsernoverlege i Nordea, gi oss inspirasjon med foredraget:
Det gode liv på jobb - hvordan skape et godt arbeidsmiljø, også under omstilling?
I et arbeidsliv preget av stadige omstillinger er involvering og åpen kommunikasjon avgjørende for et godt arbeidsmiljø, og for at den enkelte skal føle seg ivaretatt. (les intervju med Bjørnar Brændeland)
Øyvind Solstad er teknologirådgiver ved NRKbeta, NRKs sandkasse for teknologi, duppeditter, nye medier og alt annet som er viktig i livet |
Samarbeid og serviceutvikling (parallellsesjoner 29.10)
A. Samarbeid om teknologiske løsninger
- Del I: Effektiviser arbeidsflyten internt - øk servicegraden eksternt
Molde er pilotkommune ved utvikling av en portalløsning med selvbetjening og integrasjon mot bakenforliggende systemer.
v/Eva Kristine Ødegård, servicesjef, Molde kommune
Del II: Effektiviser arbeidsflyten internt - øk servicegraden eksternt
v/Odd-Henrik Hansen, avdelingsleder, Dokument, integrasjon og portal, ErgoGroup - Er bruk av digitale assistenter veien til bedre tilgjengelighet, økt effektivitet og høyere kvalitet?
– I Kongsvinger kommune er innføring av digitale assistenter en viktig del av servicestrategien. Hva er erfaringene så langt? (les intervju med Lars Gillund)
v/Lars Gillund, service- og kommunikasjonssjef, Kongsvinger kommune - Hvordan nå innbyggerne i nye kanaler?
(Solstad legger ut presentasjonen på eget nettsted - vi legges ut lenke så snart den er på plass)
v/Øyvind Solstad, teknologirådgiver, NRKbeta.no
Ingrid Trømborg er servicesjef i Fredrikstad kommune og holder foredraget 'Serviceråd tar innbyggerne på alvor' |
B. Serviceutvikling i endringens tid
- Servicekontorene etter NAV – hva nå?
Etablering av NAV-kontorene betyr endringer for mange servicekontor. Bruk muligheten til å skape positive endringer både for innbyggerne og for servicekontorets ansatte. (les intervju med Jan Petter Bergan)
v/Jan Petter Bergan, informasjonssjef og nettredaktør i Tønsberg kommune - Gode NAV-kontor gir fornøyde brukere
Fra planer til realitet – erfaringer fra siste års etablering og drift
v/Yngvar Åsholt, direktør overordnet fylkesledd - Serviceråd tar innbyggerne på alvor
I Fredrikstad kommune har de opprettet serviceråd med innbyggere fra kommunen – hva er erfaringene?
v/Ingrid Trømborg, servicesjef, Servicetorget, Fredrikstad kommune - Testing av servicenivået som ledd i serviceutviklingen
Lillehammer kommune tester systematisk i hvilken grad innbyggerne er fornøyd med servicenivået. Hva er erfaringene, og hvordan blir resultatene brukt?
v/Sidsel Brath, informasjons- og servicesjef, Lillehammer kommune
Arne Krokan er professor i sosiologi og statsvitenskap ved NTNU |
Service i et mangfoldig samfunn (30.10)
- Best på service - hva kan kommunene lære av Skandiabanken?
Offentlige institusjoner skårer gjennomgående lavt på servicekvalitet. Hvordan kan IKT brukes til å høyne kvaliteten og hvilke forventninger har brukerne til endrede tjenester i offentlig sektor?
v/Arne Krokan, prof dr.polit, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU - Mitt møte med det offentlige Norge
Innvandrere som likeverdige ressurser – eksempel fra arbeid med verdiskaping blant innvandrere
v/Zahra Moini, leder, Norsk senter for flerkulturell verdiskaping - Nye generasjoner krever nye tjenester
Chatte- og Facebook-generasjonen har andre tanker og andre behov i forhold til offentlige tjenester
v/Sissel Larsen, student, 20 år, fra Kristiansund, bor i Oslo - Tilgjengelighet for alle - mer enn fysisk utforming
Bevisst tilrettelegging og tydelig kommunikasjon for alle
v/Karen Kjeldsberg Pihl, landskapsarkitekt, Deltasenteret - Vis vett på nett
Internett og e-post kan være en effektiv måte å kommunisere med kommunens innbyggere. Samtidig er det viktig å ha en bevisst holdning i forhold til hva som legges/sendes ut. Personvernombudsordningen er viktig i denne sammenheng.
v/Gunnel Helmers, seniorrådgiver, Datatilsynet
Jon Morten Melhus, Melhus Communication AS |
Humor & Kreativitet: Latterlig Lønnsomt!
Konferansen avslutter like forrykende som den startet.
Med sin bakgrunn som bedriftsleder, rådgiver og komiker tar Jon Morten Melhus utgangspunkt i teamutvikling, innovasjon, intellektuell kapital og ledelse av organisasjoner i kunnskapssamfunnet i dette faglig relevante, men samtidig svært lattervekkende og underholdende foredraget.
Les Morten Melhus sitt debattinnlegg i Dagbladet 07.07.08: Kan du ikke begeistre oss litt, Jens?
Serviceutvikling i endringens tid: Den som har begge beina på jorda står stille!
Det er ikke bare Barack Obama som snakker om 'endring' - dette er også et gjennomgående tema på årets servicekonferanse.
Hvofor? Jo, blant annet fordi:
- Etablering av NAV-kontorene også betyr endring for mange servicekontorer.
- Det blir stadig flere og bedre nettbaserte tjenester, digitale assistenter etc.
- Et endringsbehov åpner nye muligheter som kan utnyttes positivt
Konferansen er inndelt i bolkene:
- Samarbeid og serviceutvikling - med to parallelle sesjoner
- Service i et mangfoldig samfunn
Marianne Krogness |
Konferansier - ikke Shell i hvert fall!
Marianne Krogness er engasjert som konferansier og toastmaster på årets konferanse.
Hun er norsk skuespiller, sanger og revyartist, og kanskje aller mest kjent som «Shell-dama» i en serie humoristiske reklamefilmer.
Hun har vært sentral i Tramteateret og deres populære TV-serier om Pelle Parafins bøljeband fra 1980 til 1985, og ellers hatt flere roller i norske filmer og spilt i revyer og kabareter. I tillegg har hun utgitt et par CD-album, lest inn lydbøker og radioserier for barn og gitt norsk stemme til figurer i internasjonale animasjons- og barnefilmer.
Kilde: Wikipedia
Glenn Henriksen, pianoentertainer |
Musikk og dans
I år som ifjor spiller pianoentertaineren Glenn Henriksen opp til dans. Glenn har spilt med en rekke kjente norske og utenlandske artister , og har et stort, variert og spenstig reperrtoar. Gled dere!
Annette Gundersen, leder av komitéen |
Programkomité
- Annette Gundersen, 71 57 40 00 / 952 26 892 (leder)
- Eva K. Lian, 74 05 25 00
- Hilde Huse, 62 51 02 00
- Torbjørn Vinje, 22 04 81 44 / 959 63 903