mandag 7. februar 2011

Vel hjemme i Haugesund

Ingen bulker ingen fartsbot ingen vinterhjul....



SLS AMG by night, After Oslo Kristiansand Haugesund.

søndag 6. februar 2011

Ankomst Norge!



Her ankommer vil fergen fra Kiel.

Snø! "Hvor kom den i fra? Hva gjør vi nå?"
På dette bildet er ikke bilen vasket siden Bern. Fortsatt rimelig ren.
Vår venn Per Erik Syverstad eskortere oss ut på hovedveien. Det var bart føre helt hjem!
Det er ikke lov å fotografere her. Vi var først.








lørdag 5. februar 2011

Bilferge anno 2011.

Vi tar bilferge fra Kiel til Oslo.
Det var litt av en oppdatering av definisjonen bilferge innebar.
Som vestlending har jeg minner om ferger i den sunnhordalanske skjærgård.
Her tenker jeg på åpne bildekk og et interiør av skai og respatex.
En meny som bestod av kaffekanne og plastkrus.
Det var i tillegg en eske med Kvikk Lunsj. Betalingen ble foretatt i en tomeske av samme slag.
Det var solid slingrekant på bordene. Vibrasjonen i fra maskineriet sørget for at kaffekoppene klirret mot bordflaten samtidig som de beveget seg sakte bortover bordflaten.

Dagens bilferge består av handlegater, kasino, badeland, kongresssentre, et utall heiser, konsertsaler og mye mer. At ferga nå ligner på Las Vegas er vel ikke skivebom.
Vi har ikke hvert overalt og sett men at vi finner en bilforhandler etablert med showroom og alle sine modeller skulle ikke overraske.






Members of Plus 270 Club!

Nå er bilen innkjørt så det var på tide å prøve ut seg selv og bilen.
Vi var oppe i 273kmt! Selv i disse hastighetene drar den fort videre.
Kjøreforholdene og motet satte heldigvis begrensninger.
Å kjøre bilen i 200kmt er overraskende uanstrengt. Det er vanskelig å beskrive med ord hvordan det er å være fører av en slik bil.

Bilen fremstår som Fugl Fønix med sine vinger. Gjenfødt på ny ut av 300SL Goldwing.

Når når Gasspedalen trykkes raskt inn lurer vi jo på hva som foregår under panseret.
Vi gripes av adrenalinkick og frykt blandet med eurofi, her gjelder det å holde hodet kaldt.
Gutta på AMG Gulvet har laget en sugemotor med innsugingsrør som er like
ivrige som 8 gjøkunger i samme rede.

Dette er verdens sterkeste serieproduserte sugemotor på 571hk og 650mn!
Toppfart: Sperret på 317 km
Vi har ikke sett innsugningsrørene på motoren, likevel forestiler vi oss det må være lett å smugle 8 flasker Renault Cognac hjem til Norge. En flaske i hvert innsugningsrør!

Lyden av av bilen minner om en irritert tiger, vi inbiller oss at vi fremtrer med samme respekt som rytteren av den røde sjefsøgla i filmen Avatar.

Her er en uredigert snutt over 260kmt tatt med HTC telefon.
Legg merke til hvor lite korreksjon det er på rattet under kjøring.




Her kom krefter fra oven og sørget for ordnede forhold på veien.

AMG besøk

Det er vel ikke overraskende at vi fant ut hvor AMG fabrikken ligger.
Dette er et sted ute på "bondelandet". Det var en underlig adkomst over trange landsbyer og masse åkerland. Jo nærmere vi kom, desto sikrere var vi på at vi hadde kjørt feil. Plutselig åpenbarte det seg en hypermodene bygningsmasse med en resepsjon i særklasse.

Premieoppgave: Hva står bokstavene AMG for?
Førstemann med rett svar i kommentarfeltet får en premie.


Magnus har ikke helt landet enda, så jeg er urolig for at han skal bestille flere biler.

Magnus sier at jeg skal skrive at vi har overtatt AMG fabrikken...
Snakk om å ha blomster i gangen. Dette var helt rått!

Motoren til SLS AMG.
Sjelden versjon SLS.
Brunt karboninteriør.
AMG Driving Academy sin bil. Det var skolebilen sin!
SL 65 Biturbo Black Edition
Vi så minst 25 stk av disse utenfor.
Vi var usikre på hvilke HWA biler dette er. Noen som vet?
CLK GTR V12 720hk
Verdens dyreste racerbil i følge Guinnes rekordbok.
Denne koster NOK 25 000 000.-














Besøk hos Sveits største Mercedesforhandler

Som nevnt var vi på jakt etter en plass og vaske bilen.Hvor folk vasker bilene sine sør i europa fant vi ikke ut. Dermed kjørte vi til forhandleren i Bern. Her var ett flott nytt anlegg som åpnet for 3 måneder siden. Det var stort og strømlinjeformet. Her gikk både betjeningen og kundene i dress.


Forhandleren i Bern mener tydligvis at hvis du skal ha SLS AMG i utstilligen
holder det ikke med en!

Paul kler svart også.

Mens vi ventet på at bilen vaskes fikk vi adgang til kantinen for en kopp
kaffe. Etterpå ble vi anvist til SLS sofaen.
(Stor Lang Sovesofa)
Dette er den største sofaen vi har sett!



Det er vår!

Nå er hasselen i blomst! Dette er det aller første vårtegn i Tyskland og hjemme!


Muldvarpen har også startet våren

Speedometer som går til 360 er enda et sikkert vårtegn....

torsdag 3. februar 2011

Andre kjøredag

Utfarten i fra Milano gikk helt greit i dag. Ingen bilder ble tatt.Vi hadde mer enn nok med å få farkosten helskinnet ut av byen.
Turen gikk mot Torino før vi dreide nordover. Det ble alpekryssing i dag også. Nærmere bestemt over St Bernards passet. Vi har landet på et sted i nærheten av Bern i Sveits. Nå er det ikke lenge til vi kommer til Das Autobahn!


Inngangen til St Bernardspasset.
Her er vi inne i fjellet på en grenseovergang mellom Italia og Sveits.
Vi skal kjøre igjennom St Bernardstunnellen. Vi har levert fra oss passene til grundig kontroll.
Bilen er her utstyrt med tollskilt. Disse er kun lovlige i EU.
Tolleren spurte om vi hadde noe og fortolle. Magnus ser tolleren rett inn i øynene og sier: Nei!
Etter at vi kommer hjem til Norge sier Wibecke Johansen hos Bertel O Steen at Sveits ikke er medlem av EU! Vi kunne risikert og måtte betale flere hundre tusen i Sveitsisk moms.Denne hadde vi ikke fått refundert!
Vi takker Wibecke for nyttig kurs i Export For Dummies slik at dette ikke gjentar seg.
Her har Maggus gjennomført en Sveitsisk Presisjonsparkering
av de skjeldne. På nederste bilde er bilen ubelastet.
Ikke en skramme!!


Vanskelig og ikke ta blikket bort, men nå må vi vaske bilen.
Langt mellom vaskeautomatene uten børster.

En av de mange flottte spisesteder langs motorveiene. Utrolig bra og delikat utvalg i mat.
Vi tok et bilde inne, men dama som stekte biffene ble sint for at vi fotograferte.
Som straff stekte hun et par biffer til oss som var seigere en bakdekkene på SLS`en!

Første kjøredag

Vi lurte på hvor vi skulle kjøre. Det eneste vi visste var at vi ikke skulle ta korteste veien hjem.
Vi startet turen med å kjøre halveis til Munchen. Her begynte det å bli kaldere og mer snø. Vi fant ut at vi måtte skifte retning. Med under middels karakter i Geografi og Heimkunnnskap tastet vi stedet Nice. Etter et par sekundder la det seg frem en spennede blå strek på kartet. Den blå streken la seg gjennom Østerike,Sveits Milano i Italia og Frankrike. Vårt forhold til bilen begynner allerede å bli personlig, derfor "spurte"vi SLS´en om den hadde lyst til å treffe likesinnede fra andre land som den kunne leke med. For eksempel Ferrari og Lamborgini. Ingen protester, posisjon bekreftet.
Nå er det flom og uvær i Australia. Snøstormer i Amerika. Egypt står i kok.
Derfor er det en selvfølge for oss at SLS´en fører oss over alpene tidlig i februar!
Forsikringen på bilen står jo på Johnny Danielsen i Bertel O Steen!
Løypa fører oss inn i Innsbruck, en plass der alle enten har ski på taket eller over skulderen. Deretter videre inn i Sveits.
Så i går kveld ankom vi Milano i SLS AMG!
Som vestlending var vi ikke husvarm med den italienske kjørestilen.
Her følte vi oss som ei høne inne i en revehi.
Nærmere beskrevet: Hvite Italinere i et revehi i Milano!
Midt inne i byen var det et ønske om en angreknapp inne i bil som kunne fått oss ut av byen fortere enn svint! Dette gikk egentlig greit. Vår forsiktige kjørestil gav respekt inne i byen.
Innbyggerene i Milano trudde vel det var en maktdemonstrasjon fra i vår side!





onsdag 2. februar 2011

Første kjøredag, frakjørt av likbil !

I dag er kjøringen startet. Det som var uventet, var alle følesler og tanker som dukker opp i hodet av å sitte bak rattet på en SLS AMG!
I alle fall da vi kom ute på Das Autobahn.
Da ble vi forbikjørt og frakjørt av en Mercedes likbil!
Er dette tyskerens versjon av Goast Rider?
Er dette bilen nesten ingen har hørt om og enda færre har sett?
Bilen har ukjent motorversjon men det er Norsk leverandør fra mjøstraktene på motorkomponenter.
Toten Einspritzanlage sier vel sitt.
Bilen er spesial designo innredning med setetrekk i korssting.
Himmelblått taktrekk med sorte hull.
Understellet utstyrt med Rigor Mortis dødsstiv fjæring, lik foran og bak.
Registreringsplater i polert marmor....
Med en begravelsesesagent på diabole steroider bak rattet var det nok smartest
å ikke la seg lokke.
Vi kan vel påstå at bilen ikke er daukjørt!

Søndagskjøreren

Da gjelder det å bli kjent med bilen og behandle den pent i begynnelsen.
Det var samme følesen som å bli ertet og ikke kunne ta igjen...

Mercedes McLaren Stirling Moss!

Under lunsjen på Center Of Excellence spurte Magnus om de hadde Stirling Moss bil.
Det hadde de desverre ikke, sa de. Da vi kom tilbake fra omvisning i produkjonen kom de kjørende med en Stirling Moss til oss, som vi fikk prøvesitte!
Stirling Moss er produsert i 75 eksemplarer. Og selges for Ca kr 7 000 000.- Ex Moms og Engangsavgifter. Den gav assosiasjoner fra Il Tempo Gigante og Batman.
Moss´en fikk SLS´en til å bli myk og kjælen....
Dette er den mest spektakulere bilen vi har sett og hørt live.
ALLE RÅNEBILERS MOR!











tirsdag 1. februar 2011

Øistein får levert bil på Center Of Excellence!

Mercedes nummer 30 levert til Øistein Lae fra Nils Wathne Auto siden 2006.
Det er 4 biler i bestilling i tillegg. Bilen er en E200TCDI.




Magnus gratulerer Øystein.








Inne på Center of Excellence!

Er det noen som husker hvordan det er å være 6 år på julaften?
Se hva Magnus gjør!








Magnus fikk kake!
Tenk at de visste at han hadde bursdag i Tyskland!
Han har også brullupsdag.
Kan det bli bedre?





Excllusive lunch

Gamle og nye divaer..

SLR Roadster
Ny CLS AMG Matt lakk!

SL 63 AMG 2011 Matt lakk!
Utrolig spesielt uttrykk med biler i denne klasse med slik lakk.
Paul lurte på om tyskene hadde fått tak i den legendariske finske billakkerer Matti Lakken...

300SL 1960 Gammel kjærlighet ruster ikke...