Hva skjer - og hva har skjedd - i NOMCK den senere tid?
 

Dag Kjeverud (28.09.1973 – 19.07.2009)

”Jeg er ikke der.

Stå ikke ved min grav og gråt.
Jeg er ikke der, jeg sover ikke.
Jeg har vinden i håret, på min evige ferd.
Veien hjem var kort,
men jeg rakk alikevel ikke frem.
Jeg drar videre på min Harley,
til vi møtes igjen min kjære
Frem til det har jeg minnene om dere i mitt hjerte.
Stå ikke ved min grav og gråt

Jeg er ikke der – jeg døde ikke."

Ride in peace. Love & Respect

 


Vår alles kjære Dag Kjeverud kjørte onsdag den 15. juli sin kone’s Electraglide til Nord Odal MC Klubb’s ukentlige kaffekveld. Klokken hadde såvidt passert 23 på kvelden når han skulle kjøre de ca 900 meterne hjem. På riksvegen rett utenfor klubbhuset krysset en elg vegen denne kvelden, og aldri har omstendighetene vært mer uheldige.
Dag traff denne elgen i kveldsmørket og ble meget hardt skadet. Han ble liggende noen minutter før ulykken ble oppdaget, men ble etter hvert fløyet til Ullevål sykehus. Skadene var meget omfattende – livet stod ikke til å redde, og han døde på sykehuset søndag formiddag den 19. juli 2009. 

Dag etterlater seg kone, en datter og en stesønn. 

Savnet og smerten vi føler etter den tragiske hendelsen er enorm og kan ikke beskrives. Tankene går til hans familie, som føler savnet, sorgen og smerten enda sterkere. 

Vi kommer til å huske Dag som en person med en utrolig lun og god humor, der det aldri var langt mellom de gode kommentarene som bestandig traff så godt. Han hadde et utrolig pågangsmot, optimisme og arbeidsmoral. Etter han kom hjem fra dagens arbeid, var han fort i gang med noe å gjøre på hus og eiendom, eller pusle med noen av husstandens motorsykler eller andre motoriserte redskaper. Barna var ikke gamle før de ble introdusert for motorsykkelens virkemåte og oppbygning, samt gleden ved å kjøre de. 

Du var ikke høyrøstet og brautende Dag – men det står et skrikende tomrom etter deg.

 

Maskindugnad / tomteutvidelse
 

NOMCK har ervervet en tilleggstomt beliggende foran klubbhuset vårt. Vi har i lang tid disponert deler av den til maskinoppstilling for NOMCK's gammelmaskingruppe, samt forefallende lagring av diverse utstyr og parkering. Tomta tilhørte i sin tid et lokallag av kommunistpartiet - men ettersom dette er borte for mange tiår siden, har vi nå klart å skaffe oss eierskap på tomta på helt lovlig vis faktisk! Vi fikk anledningen til å riste liv i deler av den gamle maskinparken, da en lokal maskinentrepenør tilgodeså oss med store mengder fyllmasse som måtte planeres ut. Vi regner med at dette med tid og stunder blir ekstra teltplasser.


 

 

Ola's nyeste

I en klubb med såpass mange medlemmer som NOMCK, hører det til sjeldenhetene at vi blåser stort opp det at noen kjøper/bygger seg en ny sykkel. Men når vårt mangeårige medlem Ola Ø. bygger noe nytt - da venter gjerne de mest blaserte i spenning på Ola's ofte overdrevent enkle "langbeintriks".
Etter mange chopperkreasjoner, var det nå en touringsak som skulle bygges. Den er kalt swapmeetglide og ble bygd på en snau uke. Se og døm selv - men ikke fordøm, den virket nemlig overraskende bra.
 

 

   Lyset justeres en onsdagskveld

Den ble ganske lav. Sidekofferter og toppboks har felles "inngang"  .

 Komprimerte løsninger

Den stolte eier

 

Kommentar til avisen Glåmdalens artikkel om Nord Odal Rocke Festival 2008 i NOMCK's lokaler
 

Helgen 27. - 29. juni 2008 leide Nord Odal MC-Klubb (NOMCK) ut sine lokaler og uteområder til en forsamling av lokale musikere som for andre året på rad arrangerte Nord Odal Rockfestival (NORF).
I forbindelse med NORF 2008 - publiserte vår lokalavis Glåmdalen en artikkel skrevet av journalist Tor Håby mandag den 30. juni 2008. Denne artikkelen var så full av feil og oppdiktet løgn, at vi i NOMCK absolutt føler vi må kommentere den her på våre nettside. Håby bruker ca halve artikkelen på å skrive om festivalstyrets sammensetning - og allerede her står det også mange feilaktige opplysninger som får det til å se ut som om NORF er en del av NOMCK, hvilket det overhode ikke er. Det er overhode ikke noe fokus på de band som spilte der, og det de presterte. Generelt så inneholder artikkelen mer feil enn fakta.
Videre så bruker Håby resten av artikkelen til å lange ut mot andre deler av MC miljøet, noe vi her siterer:

"- Under festivalen i fjor kom folk fra andre MC miljøer for å lage bråk. Blant dem var Hells Angels, de kom for å verve medlemmer. Det ryddet vi opp i tvert. Vi varslet politiet, og det ble skrevet brev til de involverte om at slik vil vi ikke ha noe av. Det har vi fått skryt av fra politiet i ettertid sier NN"

Dette er totalt svada, løgn og oppspinn!
For det første - NOMCK har svært sjelden hatt besøk fra Hells Angels (HA), og vi har heller ikke opplevd bråk og sabotasje rettet mot oss fra dem. I særdeleshet så var ikke fjorårets rockefestival besøkt av noen motorsykkelfolk i det hele tatt. Så langt NOMCK kunne registrere - så bestod det tilreisende publikummet av tradisjonelle bil/buss/tråsykkelkjørende festivaltilskuere med tunge ryggsekker og lange grønne gummistøvler. Vi har eller aldri skrevet noe brev til HA eller andre klubber for å "be dem skjerpe seg". Vi er en nøytral MC klubb som ikke har til hensikt å trå andre på tærne, og vi ønsker heller ikke å bli trådd på tærne sjøl. Vi har heller ikke opplevd bråk eller andre episoder av en slik art at vi har funnet det nødvendig å kontakte politiet. I tillegg er person "NN" det refereres til i artikkelen ikke medlem i NOMCK, han har aldri vært medlem i NOMCK, han kjører ikke motorsykkel og han har heller ikke uttalt det som er skrevet i artikkelen. Igjen ren løgn og oppspinn fra journalisten!

Hva vi har registrert de senere år, er at  vår lokalavis Glåmdalen jevnlig har benyttet sjansen til å "stikke et horn i siden" på klubber med en mer dedikert agenda - som f.eks. HA og de MC-klubber som gjerne supporter disse. Bl.a. observerte vi for noen få år tilbake at Glåmdalen opptrådte rimelig aggressivt overfor en lokal MC-klubb med nære vennskapsbånd til HA i forbindelse med en rettssak, med påfølgende "gnisninger" mellom avisen og den lokale MC-klubben. Etter dette kan det synes som om det har vært en tendens til at Glåmdalen har benyttet artikler fra nær sagt alle deler av MC-miljøet til å "angripe" HA og deres supporter klubber, uten tanke for at avisen da gjør helt uskyldige MC-klubber eller enkeltpersoner til mål i en konflikt som kan oppstå på bakgrunn av avisens løgn og oppspinn.

2008.07.23.
Avisen har to ganger publisert rettelser av sin artikkel. Den første rettelsen var mildt sagt bare fortsettelse av tidligere publiserte løgner.
Videre så har også styret i NORF skrevet et brev til redaksjonen i Glåmdalen og punkt for punkt pekt på bruddene i loven om god presseskikk, samt opplyst dem om at faktisk ALL tekst i Glåmdalens artikkel var feil unntatt en ting: Festivalen ble avholdt på Austvatn. Etter dette kom det enda en rettelse fra Glåmdalen - denne gangen noe mer utfyllende, men heller ikke denne helt uten feil.
Uansett - ballen blir fra nå av lagt død i denne saken fra NOMCK's side.

 

Høst tur Skottland - Irland
 

Endel av NOMCK's medlemmer - sammen med gode venner, har nylig returnert fra årets høsttur til de britiske holmer.
Foto: Jan A. Kjølen
 
Foto: Jan A. Kjølen. NOMCK Foto: Jan A. Kjølen. NOMCK Foto: Jan A. Kjølen. NOMCK Foto: Jan A. Kjølen. NOMCK
       

 

En god kamerat og et tidligere medlem i NOMCK har forlatt oss.
Espærn har skrevet følgende minneord:

Vi lyser fred over Per Arne Ødegårds minne mens våre tanker går til familie og øvrige etterlatte.

Per Arne - borte - men ikke glemt.

Per Arne Ødegård.
Vi takker deg for følget - god tur videre.

Per Arne ”Pedro” Ødegård slo av tenninga for siste gang mandag 8. januar 2007.

Nyheten traff oss på en måte som umiddelbart skapte et stort tomrom i tilværelsen. Det er gjerne slik at man vet ikke hva man har før man har mistet det. Det står krystallklart for oss med Per Arnes bortgang. 

Per Arne kjøpte en Honda CB750 i 1985 som på en måte ble hans start på MC-tilværelsen. Etter det ble det litt til og fra med motorsykkelkjøring inntil han begynte og bli med klubben på de årlige turer til rivieraen og Camping Beauregard. 

Per Arne var grunnleggende løsningsorientert og fikk mye av pågangsmotet gjennom uante mengder rulletobakk, med dertil utpreget og særegen hoste. Alle som fikk gleden av å kjenne ham kunne med stor forundring beskue hvordan han taklet omfattende maskinelle havarier med lett skulderheving og total fornektelse. Det som fremstod for oss andre som havari oppfattet Per Arne kun som ”lett driftsforstyrrelse”. Historiene er alt for mange til å få plass her men vi nevner i fleng: På tur til rivieraen i -93 med Yamaha chopper røk et rammerør. På spørsmål fra reisekameratene  ”hva gjør du nå da?” Kom svaret fra en totalt uanfektet Per Arne: ”får sveise det ved anledning!” Turen gikk videre og ved en stopp senere på dagen sier han at han stikker ned til et VW verksted han så litt før for å sveise. At det andre rammerøret også hadde røket hadde han ikke funnet nødvendig å nevne. Tre timer senere kom han tilbake med nysveiset ramme og sneip i munnviken. 

Noen år senere på tur til samme destinasjon røk forhjulslagerne på Le-Mans Guzzien. Turkameratene hadde på dette tidspunkt lært at det var bare å lene seg tilbake med vissheten om at Per Arne hadde en løsning. Løsningen denne gang var å løsne mutterne på akselbukkene nederst på gaffelbeina. ”Da bråstopper det itte hvis lagra skjær sæ (host, host og hark)". På samme tur kunne de medreisende med stor forundring se hvor langt man kan ta seg med 1000 Le-Mans der alternatorspolen har brent opp med dertil totalt fraværende lading. 

Personlig lærte jeg PA å kjenne gjennom bror Tore som jeg kjente fra før. På den tiden rundt 1977 var det gjerne MC på sommeren og biler på vinteren. PA, Tore, Geir Hvit og undertegnede var medlemmer i NMK Kongsvinger der vi kom bilsport på nært hold. Det var ingen av oss som hadde økonomi til å starte selv, men flere av oss holdt ofte et tempo rundt på landeveien som gjorde mange lisensierte sjåfører grønne av misunnelse. Som attenåring med Cortina og kun erfaring fra trimming av Honda CB100 var det gull å få lære av PA. Han hadde lest mye, kjente mange og kunne det meste om neddreiing av svinghjul, planing av topplokk, sveising av grenrør, turboer osv. Et typisk scenario var kalde helgedager i januar og februar, i PA’s nye hus i Bekkegrenda var man alltid velkommen og vi satt der og drakk kaffe, leste blader og boka ”alt om biltrimming”. Rundt midnatt gikk man gjerne ut og startet Cortisen, 20M’en eller Asconaen slik at den skulle bli varm til hjemreisen, det var gjerne minus 20-30 grader. Så en kort tur innat til en siste kaffekopp, trodde man. Det var så mye å prate om, så mye å diskutere at det var ikke uvanlig at klokka ble fire på morgenen før man fikk somlet seg ut til en da gjennomvarm bil.

Etter endt militærtjeneste var det en periode jeg ikke hadde så mye å gjøre med PA. Ved juletider 1980 slo jeg på tråden for å fortelle at jeg hadde begynt å ta flysertifikat, litt småstolt var jeg også men det varte ikke lenge. Det viste seg at PA også hadde begynt, og var langt foran meg i prosessen. Vi fikk sertifikat begge to i 1981 og hadde mange fine turer sammen i årene fremover. Sterkest blant minnene står en flytur til Florø og PA’s svigerfamilie. PA’s far, Per var med på turen. Midt

 

 

over Jotunheimen måtte senior så inderlig late vannet. Jeg tenkte at den finnes sikkert ei stripe vi kan mellomlande på men PA visste råd. Han hadde sett en nesten tom oljeliter under setet som han langet ut til sin far med beskjeden ”vi lover å ikke se”. 

Skrive kortfattet om PA er en umulig oppgave. Mange vil garantert si at du glemte det og det. Disse ordene blir en subjektiv sammenfatning av noen få av mine egne opplevelser med PA og et lite utvalg av andres. De utallige episodene jeg ikke får plass til her får leve videre i den enkeltes hukommelse og taes fram i sosiale sammenhenger der Per Arne historier hører hjemme. 

Vi kommer så lenge vi lever til å fortelle historiene om PA, om og om igjen. Om frakting av 39 fots stålbåt på gammel tømmerbil med prøveskilt fra Florø til Bekkegrenda, hjulkjøring av Ford traktor fra Bekkegrenda til Sotra, hjulkjøring av Poclain gravemaskin fra Hedemarken til Mo, henting av skurtresker med gammel Bedford lastebil uten oljetrykk i Nord Norge, flytting av låven på Granholt, customisering av Volvo traktor med lastebilmotor.

Listen kan lages mye lenger.
Bak alle disse vanvittig krevende tiltakene stod en mann som ikke var bekymret for å pådra seg arbeidsmengder. Drivkraften var nok ofte en rastløshet han bar på gjennom hele livet og som var vanskelig å takle både for ham selv og de som stod ham nær. I dag heter det ofte ”been there, done that”, og det var nok ofte saken med PA. Når han kjedet seg måtte han videre og det hadde sin pris. Vi husker Per Arne for alt dette. Vi husker han også for den som alltid hadde tid til å hjelpe andre.

Sist onsdag satt jeg i to timer og beskuet kometen McNaught fra cockpit, eller var det en komet? Påfølgende natt hadde selvfølgelig hjernen kokt sammen et virvar av fiksjon og virkelighet til en drøm av dimensjoner. Essensen var at det var neiggu ingen komet. Plutselig satt jeg og så på NASA’s Internett sider og fulgte med på at romferja dokket med en annen romferje. En utrangert russisk romferje som en nyrik eksentriker fra Baltikum hadde skutt opp for egen regning. På litt uklare bilder kunne man se Christer Fuglesang entre slusa inn til den russiske romferja og bli tatt vel imot av Capt. Evaldas Petkus og Flight Engineer Per Arne Ødegård – vår Per Arne - behørig iført en litt blass NSB habitt og Isle of Man T skjorte. Plutselig hadde jeg selv tatt plassen til Fuglesang og satt og pratet med PA i romferja: ”Faen Per Arne, er det itte farlig å røyke her da - med så mye konsentrert oksygen om bord.” ”Neia, (host host) vi kjører på vanlig kompressorluft vi – billigere det serru. Håpass skal dere henn da?” ”Vi skal så langt det går an å komma, og det tar så lang tid at man må være dau for å få tid til det” ”Åja” ”Men hva skal du bruke alle disse dynamittkassene til da?" "(Host host) Må regne med litt sprenging hvis vi finner en bra planet å sette opp en garasje på, kan være mye berg veit du. Arvet forresten disse kassene etter Skjærlin, grøftedynamitt fra åttitalet – like fine ennå”. Per Arne snur seg mot maskinistpanelet og regulerer litt på en spak samtidig som han dunker med knokene mot en indikator. ”Litt dårlig kontakt i tempmåleren til kabinkjølevæska, men det går seg nok til.” ” Denne ferja har stått ubrukt i mange år serru, den har faktisk aldri vært i bruk, russera gikk tom for rubler.” Åja, sier jeg forundret med sedvanlig nesegrus beundring for PA’s omgang med maskiner som ikke alltid virker. 

Plutselig var jeg våken, drømmen var over. Faen, jeg fikk ikke sagt. . . . . . . . . .  

Ha det bra Per Arne og god tur videre!

Espærn - på vegne av kompiser i NOMCK.


Høstfest NOMCK 28.10.2006


Vår sedvanlige høstfest gikk av stabelen uten dramatikk den 28.10.2006. Dog hviskes det stille i krokene om det allikevel kan ha vært tilløp til snøvlete tale og ustødig gange utpå natta, men om dette huskes det ingenting. Stemningen skal ha vært god, og ingen løse tenner ble funnet under oppryddingen.
Tusen takk til dere som kom - og velkommen tilbake en annen gang.
 
Foto: "Kiss" NOMCK Foto: "Kiss" NOMCK Foto: "Kiss" NOMCK

Noen kommer tidlig og utgjør et hyggelig barheng.
Frodo (NOMCK), Trond og Stig (Kongsberg) og Rolf (Kvam)

Helge og Morten (NOMCK), Kumpan (Stockholm/Austvatn), Roar og Kjell (Venus Hill MC)

Dancefloor

 

NOMCK-R / Dragracing

Kenneth Vik - opprinnelig Nord Odøling men nå bosatt "down south" i nabokommunen har begynt å få skikk på nye sykkelen sin. Kenneth kjører for NOMCK-R - og ble nummer 2 på et race i Malmö tidligere i høst, og det var fjerde gangen han kjørte med nye sykkelen. Han hadde 60 fot tider som 1,14 og 1,15 samt 4,82 på 1/8 mile.
Kennet har nå med seg Atle Snapa fra Sør Odal som mekaniker.

Se mer om Kenneth og dragracing her.

 

Alpine funtouring 2006

Et lite knippe av NOMCK's medlemmer - med tilhørende vennefølge, har for en tid tilbake returnert fra en høstlig alpeekspedisjon på motorsykkel. Det ryktes om nye høyderekorder på motorsykler som absolutt ikke har vært egnet til formålet. Mentale og kroppslige begrensinger i forbindelse med høyden. Og ikke minst tysk - og italiensktalende, politimyndigheters skarpe reaksjoner på hendelsen. Vevmester er lovet bilder fra ekspedisjonen, og de blir publisert på dette fora så snart de er smuglet inn i landet.

 

Dugnader høsten 2006
 
     

Vi får bare håpe det gror igjen til Kuk i Odal'n 2007 - men det gjør det sikkert?

Barry har som regel en som er større enn de fleste andre's.

Noe bedre innsyn og utsyn - fra maskinoppstillingsplassen ihvertfall?

I en sånn situasjon får ALDRI noen se undertegnede.

 Gamle stubber og røtter er fjernet ved området bak huset i håp om å få litt jevnere  bakke.

 Vegkantene har vokst seg større og større for hvert år. Nå har vi endelig gjort noe med det.

 Vi har også fjernet noe vegetasjon for å utnytte plassen foran huset bedre.
 

Vi har etpar stykker - Ola og Jan Arne, som tilsynelatende ikke har hørt ordet høydeskrekk.

 

Camping Beauregard    


Det er ikke rent få som etterhvert har en sånn sticker på en eller annen hjelm eller sykkel

Mange bikere fra Skandinavia har siden det grytidlige 80 tall fartet til den noe "alternative Camping Beauregard utenfor Toulón på den franske riviera. Sommeren 2006 dro - nær sagt som vanlig, et følge fra NOMCK med nære venner ned til sydfrankrike på motorsykkelferie. Den første puljen med noen av våre venner ankom campingen en ettermiddag i juli og ante med en gang at noe ikke var som det skulle. Mama, Papa, Christoph og Marie var ikke der lenger. De hadde solgt til nye eiere bare en måneds tid tidligere på sommeren. Inntrykket de satt igjen med etter bare en natts overnatting, var at venligheten og gjestfriheten overfor bikere var tonet voldsomt ned.

Det er bare å innse det - en æra er over, men du verden å mye vi har å takke Camping Beauregard for.

Merci Mama, Papa Chris & Marie!
 

Den lille beskjedne oppkjøringen til vårt lille himmelrike

Den kjære gamle hippien - blid som alltid! Mor og datter - men søstre i ånden! Det ble bestandig stemning når mama begynte å rocke etter gamle stones låter. Chris - Mr cool himself. En blås om mårran holder vind i seilene utover dagen.

Papa Michel

Mama og Marie

Christoph - eller bare Chris
 

 

Påvirkning fra øst

Det har en tid sett ut til at skjult påvirkning fra venstreradikale uralteknologiske falangister kan ha ført til en drastisk nedbygging av den tekniske standard i NOMCK's motorsykkelpark og i vårt umiddelbare nabolag samt sosiale sfære. Riktignok har vi hørt forsiktige og unnskyldende mumlinger om " ....kan være kjekt når en skal ta med sneipen på en tur... " eller " ....kan jo væra artig å ha noe å leke med på vinteren da...." osv. men mange vil nok allikevel hevde at disse er offer for dyptrengende lobotomipropaganda.

... men prøv å få en Ural til å gå!!? Da skal du få se på tekniske innretningers iboende faenskap da!!!
I skjul av mørket driver de sin virksonhet


Tore jobber jo i jernbanen - men det flagget .... på en russisk sykkel?
Sviktor, Tore Ø og rørlegger'n lar seg propagandere.
 

Dr. Ural Gullerud fra Skarnes driver kamptrening
Til og med vevmesteren ser ut til å ha falt for propagandaen

 
Tångens MC Görfesten 06
 

Sweden and Tångens - we love you!

Fest gjennomført til terningkast 6. Denne fyllekula fortjente du Ronny!

Tångens MC, Forshaga i Sverige ble som vanlig avlagt besøk den første helga i juli for den årlige Görfesten. Været var helt toppers og ølet kaldt. Musikken stod som heller ikke tilbake for noe. Det er ikke mye som slår det å drikke seg god å full under slike omgivelser altså! Vår kjære Ronny storkoste seg så til DE grader at han ble kjempesliten av det. Etpar andre gikk også lenge utover søndagen å kaldsvettet før de våget å dra hjemover. Gamle gutter rocker best!

 

Blikk fra verksedet
 
Forøvrig så har en av våre klubbsnekkere begynt å prosjektere texas styre på chopperbygget sitt. Med nyinnkjøpt kosteskaft og ei god kapp-gjærsag bør malen bli bra.   Dette blir bra Erik!
 
  Med tømmermannsblyanten midt i munn og et godt øyemål...



Operasjon Sputиik

NOMCK’s første klubbhus – Sputniken
 

Når NOMCK ble stiftet i 1977 så var det om å gjøre å skaffe til veie egnede klubblokaler til sosialt samvær. En knøttliten nedlagt butikkfilial - som av en eller annen uforklarlig grunn ble kalt sputniken, beliggende like inntil veikanten på riksvei 209 ble det første klubblokalet vårt. Absolutt ikke plass til å skru sykkel – men et særdeles utagerende sosialt samvær ble dyrket her frem til ca 1980. Da flyttet vi ut til andre og større lokaler. Sputniken ble liggende forlatt igjen i veikanten. Den fungerte vel noen år som lager for den lokale avdelingen av Norsk Folkehjelp (ullteppegjengen), men i mange år stod den tom og forfalt. Våren 2003 bestemte gårdbrukeren som eide sputniken at den skulle bort for å lette adkomsten til åkeren hans. Vi fikk tilbudet om å få den for å fjerne den – ellers ville den bli ofret i en brannøvelse.

En av mange dugnader for å forberede "sputniknedslaget"
Dugnad i tomta.

Løftet er i gang. Helge er dessuten på vei for å vinterlagre chopperen. Han tar følge med det gamle klubbhuset den siste delen av veien.
Endelig en kåk for sitt navn - sputniken går i været!

Nostalgien og de gamle minnene slo til med full tyngde hos den eldre delen av medlemmene i NOMCK, og også hos de yngre medlemmene som i mange år hadde hørt på historiene om tidligere tiders ungdommelig ville forlystelse og synder i dette nå noe forfalne lokalet.
Bergningsaksjon sputnik ble iverksatt - og den 19. oktober 2003 kunne sputniken endelig leve opp til navnet sitt, for opp i luften bar det!
”Maskingruppa” i NOMCK hadde på forhånd preparert ei tomt på Skytterhuset – vårt nåværende klubbhus, og med god hjelp fra Per i naboklubben Bootleggers MC på Skarnes (vi liker helst å utnytte den kompetansen som finnes i MC klubber vi...) og hans særdeles kraftige kranbil, så ble sputniken løftet over på Barry’s dertil egnede lastebil og flyttet de ca 2 kilometerne sørover til Skytterhuset der den ble løftet over på sine nye pilarer.

Det måtte riktignok til endel rygging før svingen var vel gjennomført.
Riksveien er tilbakelagt. Krapp u-sving må gjennomføres.

Med nød og neppe og minst mulige margin kom vi inn mellom portstolpene på skytterhuset
Endelig kommer sputniken inn porten hjemme!

De som mimret mest benyttet umiddelbart sjansen til å nyte et ”par brune” i riktig gamle kjære omgivelser.

Sputniken hadde endelig kommet hjem!
 


Flere bilder fra flytteprosessen
 

Klikk for større bilde Klikk for større bilde Klikk for større bilde Klikk for større bilde Klikk for større bilde Klikk for større bilde

 

 

 

 

 

Nord Odal MC Klubb fikk like før jul 2002 en mildt sagt uventet positiv overraskelse.
Vi ble tildelt Nord Odal kommune's kulturpris for det inneværende år.
Dette på grunnlag av vår innsats for barn og "store barn" med blant annet opparbeidelse av treningsbane for Enduro, Cross og Knattecross på Slettholen i Bruvoll, samt ved at vi med vårt arrangement Odalsenduron hadde vært med på å sette Nord Odal på kartet.

Faksimile fra Glåmdalen.