søndag 17. oktober 2010

Affordans og funksjonell spesialisering

Ulike modaliteter tilbyr ulike muligheter for, og begrensninger av hva som er mulig å presentere og kommunisere gjennom modaliteten. Dette kalles affordans,(Kompendiet Sammensatte tekster 2010:2) med andre ord, hva som er passende. For en nettside som hib.no, har tekst modal affordans, fordi nettsiden skal formidle mye informasjon som ikke forandrer seg hele tiden, sånn som viktige datoer, regler og fremgangsmåter for søknader, informasjon om forskjellige studier og liknende. Dette er informasjon man kan slå opp i dersom man lurer på noe, og komme tilbake til.

Dette gjør nettsiden viktig for etablerte studenter, men for potensielle studenter kan det være overveldene og kjedelig med så mye tekst, kanskje særlig når det gjelder hovedsiden. For å fange disse, vil andre semiotiske ressurser ha bedre modal affordans, fordi de formidler noe annet. Semiotiske uttrykk kan ha ulike funksjoner i kommunikasjon. Michael Halliday nevner mellompersonlig mening som en av tre ulike typer av mening. Mellompersonlig mening vil si at tekstene kommuniserer med noen (K 2010: 3). Nettopp dette aspektet er kanskje det som mangler på hib.no, som heller fokuserer på den ideasjonelle meningen, altså å formidle informasjon. Nettsiden utnytter ikke de den multimodale tekstens mulighet til å skape mellompersonlig mening - variasjonen i modalitetene er tilnærmet fraværende. Gjennom å utnytte den modale affordansen de ulike modalitetene tilbyr i et multimodalt samspill vil man kunne skape tekster som innviterer til engasjement og innelvelse (Kompendiet:16). Det er kanskje ikke hovedmålet for hib.no, men nettsiden kan ha godt av å strekke seg i den retningen for å nå flere mennesker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar