mandag 25. april 2011

Noen filmsnutter fra påskeseilasen for semidiesel-interesserte

Solfrid "marsjer" langs sørlandskysten

Hundstedt`n med 43 liter motorvolum på 1 syl fyrer opp. Solfrid på tomgang i bakgrunnen.

Hundstedt`n lader luft. "Manuell" tilbakeslagsventil?

En Brunvoll og en Hundstedt i skjønn harmoni

lørdag 23. april 2011

Måløy - Bud

Kl 22.30 fortøyde Solfrid endelig i Bud etter en lang seilas fra Måløy over Stadt. Solfrid har nå seilet ca 550 nautiske mil fra Skjebergkilen. Det har vært en fantastisk tur i nydelig vær fra start til slutt. Solfrid skal nå ryddes, vaskes og klargjøres før den siste sjarmøretappen til Molde.

Måløy

Stadt

Ona
Et trett mannskap ankommer Bud

Stadt passert - snart hjemme!

Solfrid har passert Stadt og seiler i skrivende stund på innsiden av Runde. Rolf Arne fikk seg en støkk da han hørte en ny susing, men det hele viste seg å bare være ei humle som passerte på styrbord side. Med andre ord en problemfri og minnerik seilas.

Karene er nå inne i det som kan kalles seilasens siste dag, og det forventes at Solfrid kaster trossene i land i Bud utenfor Molde (Endre og Rolf Arnes hjemsted) allerede i kveld! Før skjema med andre ord.

Måløy kl 0540

Solfrid ankom Måløy 0540. 144 nautiske mil er unnagjort de siste 24 timene, og mr. Brunvoll har tøffet uavbrutt. Mannskapet har fått 1 time eller 2 med søvn og skal nå bunkre før det bærer ut på Stadt. Fortsatt pent vær.

fredag 22. april 2011

Med kurs mot Stadt

Solfrid med mannskap steamer fortsatt i god driv oppover vestlandet. Sognefjorden er krysset og i skrivende stund er hun rett sør for Florø, XX antall nautiske mil fra Tysnes (sør for Bergen) hvor etappen startet i dag tidlig kl 0530. For uten en liten tur innom Frekkhaug utenfor Bergen for å treffe Sverre, har ikke Endre og Rolf Arne planer om å kaste tampene i land på ei stund, og satser på å gjøre unna turens første nattseilas. Forhåpentligvis ankommer Solfrid Måløy i morgen tidlig for bunkring før hun setter kursen over Stadt. Det meldes om en marsjfart på ca 6 knop. Toppfart gjennom Vatlestramen var på hele 8.7 knop. Været er fortsatt upåklagelig - det er nesten for godt til å være sant.

Kort status på mr. Brunvoll. Maskineriet overvåkes jevnlig og temperaturmåleren brukes flittig. Temperaturen i på toppen (varmeste punkt) ligger på mellom 60-70 grader. Rammelagrene ligger på rett ca 34 grader og koblingshuset på ca 23 grader. Ellers har vi en liten lekkasje på sveis over eksospotta som fører til noe oljesøl. Det er også en liten diesel-lekkasje ved nippelen inn på dieselpumpa. Siden vi ikke har reserve dieselrør/nipler utfordrer vi ikke sjebnen med å begynne å skru på dette, og det har vært stabilt de siste dagene. Vi mistenker også at koblingen er strammet noe ujevnt, men også dette venter vi med å skru på til vi er trygt i havn hjemme. Hun får også rikelig med smøring som gjør at hun kaster litt olje/sot ut av eksosen. Men alt-i-alt fungerer maskinen upåklagelig.
Eller rapporteres det i skrivende stund om hval (vågehval?) i farvannet rundt Alden :)

Solfrid og "søsterskipet" Solveig hadde kaiplass rett nedenfor husene til brødrene Pettersen på Espevær
Solfrid på vei inn mot Frekkhaug
Solfrid i med stø kurs

Rolf Arne tar en lur i bauen i det Solfrid passerer Mjømna
En stund var målet for dagen Harbakke, men mannskapet besluttet å koste på videre i det fine været.
HMS tiltak/håndtak. Erfaringen over Oslofjorden var at det manglet håndtak når det rullet som værst, og midlertidig håndtak er montert mtp på Stadt.

Dessert på dekk
Styrhuset fungerer også tidvis som bysse
Med kurs for Verøy
Alden kl 2130

PS: Takk til Sverre og Helga som har stått for bildene tatt fra land.

torsdag 21. april 2011

Intervju med Tom i Båtmagasinet om restaureringen i 95

Kom på at vi ikke har sagt så mye som restaureringen av Solfrid. Vedlagt link viser en artikkel hvor Tom forteller om arbeidet.

Tananger - Tysnes (om Espevær)

Mannskapet består nå av Endre og Rolf Arne. Solfrid seilte ut av Tananger kl 0530 med kurs mot Espevær på Bømlo. Dagen før hadde Endre vært i kontakt Kjell Birger på Randaberg som har kjenskap til båten. Han kunne fortelle at Solfrid har vært stasjonert på Espevær og eid av Artur (har ikke etternavnene til Kjell Birger og Artur tilgjengelig i skrivende stund). Artur døde for noen år siden, men Kjell Birger tok kontakt med Rolf Nesse på 80 år, som fortsatt bor på Espevær og husker båten, og meldte vår ankomst.

Rolf sto på kaia i Espevær da Solfrid ankom, og kunne vise bilder og fortelle histore fra båten. Gamle bilder viser at Solfrid er lik seg selv også etter Toms restaurering i -95. Rorhuset var lavt som nå og linjene de samme. Riggen er nok noe annerledes nå, blandt annet hadde Solfrid bare èn mast som sannsynligvis var noe slankere og høyere.  Muligens er dette også grunnen til at rorhuset var så lavt, slik at bommen skulle gå over (spekulasjon fra vår side). Det var artig og treffe folk som kjenner Solfrid fra tiden hun gikk som fiskebåt på Bømlo, og moro å seile henne i farvann hun er godt kjent. Solfrid er nevnt i historiebøker vi har kommet over gjennom det nye bekjentskapet på Randaberg og Bømlo. Mer historie og gamle bilder vil bli lagt ut senere.

Dagens seilas endte opp i Tysnes, etter 70 nautiske mil, hvor Solfrid ligger på svai i natt. Dette er seilasens lengste etappe så langt. Seilasen har gått i rolig og fint vær, men en god del tåke. Maskin og skute fungerer bra, og mannskap og båt blir bedre og bedre kjent. Dagens utfordring var at det nye kartet vi kjøpte til kartplotteren i Mandal ikke gikk til Trondheim slik som fortalt, men bare til Haugesund. Da var det greit å ha en reserveplotter pluss en iPad på lur :) Ellers ble det spist reker fra Tananger til nord for Haugesund.

Relativt enkel kost. Går mye i brødskive med peanøttsmør, syltetøy på flaske og andre enkle pålegg. Ellers er lys og brun lapskaus på boks med pastaskruer en hit. Skulle kanskje hatt en kokk?

På Espevær ble det bunkret fra ei dieselpumpe som må være snart like gammel som Brunvoll. Ellers er forbruket knapt 1 liter pr nautisk mil (5-6 liter i timen). Da kjører vi maskina rolig.

Rolf Arne nyter reker i sola på dekk

Vår og påskeliljer på skjærtorsdag i Espevær.

onsdag 20. april 2011

Jøssingfjord - Tananger

Dagens etappe gikk over Jærens rev. Flybillett var bestilt for Arild til Oslo kl 1915, så vi gikk fra Jøssingfjord kl 0550. Dis og havblikk. Vi steamet over Jærensrev med god hjelp fra golfstrømmen ankom Tananger 50nm senere kl. 1415. Snittfart på over 6 knop. Maskin og skute fungerte problemfritt. I Tananger stilte Egil (onkel/svoger) med reker på kaia. Veldig hyggelig med selskap og god tid i havn. Rolf Arne landet på Sola og mønstret på i kveld, mens Arild har flydd tilbake til Oslo.

Det er artig å treffe folk på kaiene som sitter på mye kunskap om gamle skøyter og semidiesler. De har en tendens til å dukke opp når de hører dunkingen fra mr. Brunvoll. I løpet av dagen har også Tom sporet opp flere personer i Rogaland som har informasjon om Solfrid. Blant annet har den hatt tilhørighet til Espevær på Bømlo. Derfor setter vi kursen mot Espevær i morgen i håp om at noen kanskje kjenner igjen skuta, og for å prøve å få kontakt med noen som kjenner histiorien fra denne perioden. Mer om dette vil bli lagt ut senere.

Skipper

Innseiling til Åna-Sira

Flekkerøya

Lindesnes Fyr

Lista Fyr

Jøssingfjord by night

Litt standardhevning for hver dag

Mange SMS/MMS/blogginnlegg som skal sendes

Innseiling til Tananger for å mønstre av

tirsdag 19. april 2011

Flekkerøya - Jøssingfjord

En problemfri dag med Solfrid. Vi lå noe etter skjema i går, og startet kl 0700 i dag tidlig for å prøve å ta igjen noe av det tapte. Vi steamet godt i medstrøm til Mandal (jevnt på ca 7 knop). Like før Mandal ble vi møtt av tåka. Vi gikk inn for å bunkre og lete etter større anker. Solfrid fikk et noe hard møte med kaikanten pga en uerfaren semidiesel-styrmann og en kobling som ikke lå helt på når skuta skulle bakkes opp. Heldigvis hadde vi ikke større sig enn at vi unngikk skader på både båt og kai. Det har vist seg at det ikke er så lett å få tak i anker over 20kg uten bestilling, så vi får ta til takke med vår 15kg + en stor dregg. Men krone-is hadde de i alle fall.

Fra Mandal mot Lindesnes gikk vi i tett tåke. Litt ergelig å ha radar som ikke virker, men vi fløytet litt på måfå her og der. På et av våre tilfeldige fløyt ved Lindesnes fikk vi også svar, og 5 sek senere kom redningsskøyta sigende ut av tåkehavet med en seilbåt på slep. Det var noe befriende over å passere slepet uten å måtte henge i enden…

Ved Lindesnes letet tåka. Fra å ligge på ca 7 knop, fikk vi nå motstrøm, og hadde mer enn nok med og holde 5 knop. Over Lista snudde strømmen igjen og vi lå på ca 6.5 knop. Vi avsluttet etappen med å stikke innom Åna-Sira. Utrolig fascinerende å se variasjonene i landskap og klima. I kraftig medstrøm gjennom passasjen ut igjen, gjorde Solfrid hele 8.7 knop uten at vi presset mr. Brunvoll hardere enn vi normalt har gjort.

Nå ligger vi på svai i Jøssingfjord. I morgen skal vi over Jærens rev, og målet er Tananger (ca 50 nautiske). Her mønstrer Rolf-Arne (Endres bror) på, og Arild mønstrer av. Siden flybilletten akkurat ble bestilt, starter vi grytidlig for å ha litt margin. Nå må vi sove litt, så bilder får vi legge ut senere.

Skøverstø - Flekkerøya

Vi gikk fra Skøverstø klokken litt over åtte. Det var sol og havblikk og det har det fortsatt med i hele dag. Vi ble vinket farvel ved Flostad av Mathilde, Anna, Liv og Ove. Deretter satt vi kursen på innsiden av Tromøya mot Arendal, men der ble vi stoppet av havnefogden fordi det var plattformslep på gang ved i Tromøysundet. Sevan-bøyene skaper bare problemer…

Vi snudde og gikk på utsiden til Grimstad. Her bunkret vi og handlet litt utstyr før vi satte kursen mot Lillesand og den berømte blindleia. Her tøffet vi gjennom trange og idylliske sund. Like før Kr.sandsfjorden oppdaget vi "Absalon", ei skøyte med en enorm Hundstedt semidiesel (1syl og 43 liter). Vi slo av en prat og fikk være med på en oppstart. Det var flott musikk når Brunvoll og Hundstedt brummet i kor.

Nå ligger vi på svai på Flekkerøya ytterst i Kr.sandsfjorden. Vi kom ikke helt til Mandal som planlagt, men håper på å ta igjen det tapte i morgen.

Lunch på dekk i t-skjorte

Blindleia

Store dimmensjoner. Hundstedt 43l

Lanternene må på plass før mørket siger på

Ankerplass på Flekkerøya. Oksøy fyr til venstre og månen til høyre :)