Fagutrykk

Vår verden er full av faguttrykk som kan være vanskelig å forstå. Motortek ønsker hele tiden at kunden skal være informert.

Rullefelt

Formålet med rullefelt-test er feilretting og optimering. På rullefeltet festes og tilkobles forskjellig diagnoseutstyr og måleutstyr som blant annet Lambda og eksostemp. Når Motortek kjører et motorkjøretøy på rullefeltet måler vi motorkjøretøyets effekt og moment. Via et før og etter bilde kan vi justere innstillinger så du som kunde kan få en optimal løsning.

Optimalisering

En turboladet motor vil med optimering fra Motortek få et tilpasset motorprogram, og dette medfører en effekt økning opp til 45 %. Vi tar hensyn til alle sensorer og følere som sitter på motoren og det vil ikke bli lagret noen feil i systemet.

Hvis din bil er en normal sugemotor vil du med en optimalisering kunne oppnå en mer livlig bil med større effekt på toppen og økt respons. Effektøkning ligger på opp til 10 %. En anbefaling er montering av sportseksos og sportsluftfilter.

Individuell tilpassning

Alle innsprøytnings motorer i dag har innmontert flere computerer. En til hver oppgave. Eksempel en for ABS og en for Airbag. Motorstyringen på nymoderne motorkjøretøy er avansert. ECU(Electronic Central Unit). Software inne i denne motorstyringen styrer brennstofflevering og/eller tennings timing. Motorstyringen erstatter i prinsippet forgasser og mekanisk kontrollerte tenning anlegg.

Disse motorstyringene er masseprodusert brukers overalt i verdenen, under vidt forskjellige betingelser, ved å optimere software inne i motorsyringen fra oss kan vi levere et tilpasset program til hver enkelt motorkjøretøy.

Turbo

En turbolader er en simpel metode, hvor bensin/luft blandingen trykkes inn i sylinderen med et høyt trykk.Turbinen driver en kompressor som lager trykk i sylinderen. Det er grenser for hvor høyt trykk en standardmotor kan holde til og derfor balanserer vi alltid våres løsninger til den enkelte motor.

Kompressor

I motsetning til turboladeren er kompressoren tvangsdrevet via en reim på veivakselen. Fordelen ved en kompressor frem for Turbo er lite varmeutvikling.
Kompressoren presser mer luft/bensin inn i sylinderen.

 

Kontakt oss for en samtale om nettopp ditt motorkjøretøy