S/Y MY DREAM PÅ TUR
    

 

 

E-post: Kaptein Einar

Sist oppdatert: 20/02-07
     

Hvorfor MY DREAM som navn på båten? Det høres jo nesten banalt ut, men når man er oppvokst ytterst på HURUMLANDET, som på ingen måte kan sies å være verdens navle, så kan man bli både arvelig og på andre måter "belastet" med interessen og dragningen mot sjøen og skogen. Det var stort sett det tilbudet barn og ungdom i Hurum hadde på den tiden .

Vi har "alltid" hatt båt, som mine foreldre og jeg fartet rundt i så fort en anledning bød seg, være seg ferier, fisketurer, sanking av rekved eller rett og slett bare en snekketur på fjorden.

I det herrens år 1963 kjøpte jeg som 15 åring min første båt. Dette var en gammel robåt (sjekte) med en 3 HK Johnson påhengsmotor. Denne hadde jeg i mange år og hadde mye moro med den både sommer som vinter, men til lengre turer måtte jeg låne mine foreldres snekke. I 1973 kjøpte jeg min første "ordentlige" båt. Dette var en " Skårkrysser" som ble døpt Marianne etter min eldste datter. Båten var utstyrt med seil, men lite egnet som seilbåt. Det lot seg imidlertid gjøre å seile på slør og lens. Denne hadde jeg frem til 1977 før den ble solgt.

Marianne.

Så fulgte en lang periode uten båt før jeg kjøpte meg ei sørlandssjekte som ble døpt Barkebilla og som jeg hadde i mitt eie i noen år. Så fulgte igjen en periode uten båt, men DRØMMEN var imidlertidig der om en gang å eie en ordentlig seilbåt og eventuelt legge ut på langtur.

Barkebilla.


Kristian

Så,en sommer for noen år siden hadde det seg slik at jeg hadde lånt ei snekke som jeg og en kamerat brukte ei helg. I et lystig lag en sen kveld i Son nevnte jeg antagelig denne drømmen for henne.Hun kunne opplyse at hun hadde et vennepar som hadde båt på Bahamas som de skulle seile der borte med i en del måneder, og at hun skulle sette meg i forbindelse med disse. Dette resulterte i et møte i Oslo med Kristian Kjølner og Elisabeth Vonstett som venneparet het.
Kontakten var dermed opprettet og avtale om medseiling ombord i S/Y Fruitcake rundt omkring i de Bahamske farvann ble gjort.

Bettan

Januar 2000 reiste jeg til Marsh Harbour på Bahamas hvor jeg ble motatt med blomsterkranser og diverse av Bettan og Kris.Vi seilte fra Abaco øyene og sydover og endte opp i Georgetown på Exumas hvor jeg satte meg på flyet og reiste hjem til vinter-Norge. Dette hadde vært en fantastisk flott tur og ga selvfølgelig DRØMMEN ytterligere næring.

Sommeren 2000 ble det 1-2-3 seilkurs hos Norsk Seil og Navigasjonsskole (som absolutt kan anbefales). Neste steg var å leie båt i Hellas og teste ut noen av kunnskapene.Vi var tre personer, kjæresten min - Solveig, min datter Marianne og meg selv, som leide en Atlantic 32 som vi krysset rundt mellom øyene i Kykladene med i 14 dager. Så var det igjen tid for å tilegne seg mer kunnskaper og jeg meldte meg på et nytt seilkurs sommeren 2001. Dette var trinn 4, hvor vi seilte fra Lysekil til Skagen-Anholt-Grenå og tilbake til svenskekysten for å ende opp i Lysekil igjen. Dette var også hos Norsk Seil & Navigasjonsskole med en Overseas 42, og Aksel fra Moss var skipper. En virkelig hyggelig og ordentlig kar. Så kom høsten og vi leide igjen båt i Hellas. Vi valgte en Bavaria 42 som vi seilte rundt i Kykladene med i to herlige uker. Den første uken var vi en guttegjeng her fra Statfjord B, den andre uken var det Solveig, Marianne og meg selv. Deretter ble det kystnavigasjonskurs på samme skolen og DRØMMEN kom stadig nærmere. Huset i Filtvet ble solgt og bestilling på en Bavaria 44 ble underskrevet. Denne skulle leveres i Koper, Slovenia i februar 2002.Terje Lindhagen fra Nøtterøy og jeg reiste ned for å seile henne til Athen. Drømmen hadde dermed materalisert seg og navnevalget ble følgelig veldig enkelt. Bilder fra turen, samt reisebrev Koper-Athen er lagt inn.

Etter hvert har jeg fullført resterende kurs og eksamen som kreves for sertifikatet: Fritidsbåtskipper, som gir meg rett til å føre fritidsbåter over 15 m, og inntill 50 tonn, som for en seilbåt vil si ca. 75 fot. Alle kursene er gjennomført hos Norsk Seil og Navigasjonsskole, som jeg har vært veldig fornøyd med.

.

Hjem