Fjellturer
Telttur i Rondane med Anette 30. juli til 4. august 2006
Mat på telttur Sommeren 2006
Telttur i Rondane med Anette
Dag 1 - 30. juli 2006
Klar for fjelltur!

Fjellturen startet etter et par timers venting i solveggen på Os og på Kristin og Arve, som leita noen timer etter en barnøkkel som aldri ble funnet. Kristin og Arve kjørte oss til Rondane, to timer sør for Røros i Atnadalen hvor Anette og jeg ble sluppet av. Med friskt mot startet vi vår første fjelltelttur med 16,4 og 22,4 kg på ryggen og en flaske hvitvin i handa som vi fikk av Kristin. Denne lett småskyete søndagskvelden begynte vi på grusveien forbi Gammlegarden (ca 710 m.o.h) og opp til Bjørnholia (ca 900 m.o.h.). Etter en times tid tok vi den første pausen med litt elgpølse og en granula bar. Etter nok en time fant vi en egnet teltplass (ca 960 m.o.h). God gåform for oss begge til tross for tunge sekker, men merket dog at vi ble fort slitne i motbakkene. På teltplassen ble det å innvie stormkjøkkenet og et par amerikanske stridsrasjoner skulle fortæres.

Dag 2 - 31. juli 2006

Våknet opp til lett overskya vær som utviklet seg til mye duskregn utover dagen med litt opphold innimellom. Fant ut at vi hadde teltet ved siden av sauestien, og sauene ble litt fortvilet og engstelige når de skulle følge stien denne morgenen. Gått fra Bjørnholia gjennom Illmanndalen til Rondvassbu. Vi gikk da forbi Illmanntjørnin som det senere ble påstått å være mye fisk. Der tok vi en liten nudellunsj. Bekken ned til Rondvassbu er menneskeskap, og det renner derfor to bekker ut fra det øverste vannet på 1279 m.o.h., både på øst- og vestsiden. På turen var det beregnet i følge Den Norske Turistforeningen (DNT) 4 timer, noe vi brukte 7 timer på (6,5 timer fra turisthytta), da inkludert totalt 2 timer pause underveis. Vel framme fant vi en fin liten teltplass (1167 m.o.h) ved siden av Store Ula sitt vannløp, litt vekk fra de mange andre teltene som lå der. Der ble det en ny stridsrasjon, denne gangen den norske versjon. La oss deretter for å slappe av litt i åttetida, men sovnet og var bare oppe i ellevetida for å pusse tenner og sov videre til halv ni neste morgen. Merket ikke så godt at vi var slitne etter dagens tur, men var tydelig at vi var det!

Opp bakken med friskt mot!
Dag 3 - 1. august 2006
Anette og sauene Godt med vin på fjelltur!

Denne dagen var det noe mer sol, men litt småskyete nå og da, men heldigvis opphold hele dagen. Til frokost prøvde vi ut cowboybrødet på stormkjøkkenet for første gang, og ble meget fornøyde med resultatet. Gått fra teltplassen ved Rondvassbu kl 11:00 over Rondhalsen (1647 m.o.h.) og ned til Bergedalstjørnin (1233 m.o.h). Fra Rondhalsen og ned er det meget bratt og litt skummelt om ikke balansenervene er rolige. Ved Bergedalstjørnin kom vi over på Rondestien som førte oppover Langglupdalen (høyeste punkt på 1320 m.o.h) og der stien opp til Rondeslottet fant vi en fin teltplass kl 19:00 (ca 1260 m.o.h) med en levegg og tilhørende steinhaug som jeg bygde om til et bord og to levegger. Underveis på gåturen hadde vi 2-3 timers pause totalt. På vei opp til Rondhalsen kom vi i prat med et jevnaldrende nygiftet par som var på bryllupsreise. Wenche fra Tønsberg og Hans Magnus fra Mosjøen giftet seg sist lørdag og dro rett på toget fra Oslo på mandagen. På Rondhalsen tok de lunsj mens vi fortsatte ned den bratte bakken (ca 1,5 km i luftlinje og ca 430 høydemeter). På bunn av bakken fant vi ut at vi kunne tatt båten over Rondvatnet istedenfor å gå oppom Rondhalsen. Ved et av Bergedalstjørnina var det fin santstradn og det ble påstått at det var friskt og fint å bade der, men var en smule for friskt for oss. Ellers var det mange fine teltplasser i området. Vi tenkte å stoppe med vannet rett nord for Rondeslottet for å fiske litt, men mye stein og lite egnede teltplasser tilsa at vi gikk videre, og fisk ville vi uansett ikke fått da vi senere hørte at vannet der var for surt for fisken. Etter å ha slått opp telt og laget til bord og stoler ble det Toro pannekaker på primusen, og vin og nøtter til dessert sammen med et par gode bøker å lese i. Wenche og Hans Magnus som slo opp teltet sitt et steinkast unna vårt kom oppom en tur på kvelden og fikk servert en kopp hvitvin, noe som smakte utrolig godt oppe i fjellheimen. Et godt tips fra Wenche og Hans Magnus var å steke opp kjøttdeig på forhånd, sette det i stekovn på 80 grader i 12 timer. Dermed har man tørket kjøttdeig til gryteretter og slikt. 800 gram kjøttdeig veier visst nok i tørket form ca 200 gram.

Dag 4 - 2. august 2006

Litt skiftende, men sol og litt småskyer som så ut til å bli borte tilsa en dagstur opp til Rondeslottet, den høyeste steinhaugen i Rondane på 2178 m.o.h. Dessverre viste det seg at skyene ikke ble borte. Vi pakket sammen en dagstursekk på 6-7 kg og la i vei på den 3,2 km lange turen (i luftlinje), og brukte to og en halv time opp og hadde da en halvtimes pause underveis. På toppen smakte det godt med cowboybrød og makrell i tomat mens vi ventet fra klokka to til tre på at klarvær skulle komme. Det ble etter hvert kalt og vått og vi gikk nedover i regnskya igjen. Turen ned tok et par timer inkludert et kvarters pause underveis. Vi fikk se litt av utsikten vestover med en gang vi kom opp, og utsikten østover fikk vi delvis på vei opp og ned. På toppen kom et par fjelloppsynsmenn fra Rondvassbu opp med en stor dunk saft som de serverte rundt til de som hadde besteget toppen. De siste 1500 meterne (i luftlinje) fra toppen var det i snitt en stigning på ca 45 %. Noe som jeg merket godt i overkant av høyre kne på veien ned. Kvelden ble viet til litt lesing og avslapping i teltet mens regnet trommet på teltduken.

På toppen av Rondane, 2178 m.o.h.
Dag 5 - 3. august 2006
Det er flott i den norske naturen!

Våknet opp til sol og stålende vær, kun noen få små godværsskyer. Et vær som varmet godt utover dagen, og sørget for at klesvasken tørket fort. Etter en god frokost startet vi fra teltplassen rett før halv tolv og gikk tilbake til Bjørnholia og videre til Straumbu, hvor vi var framme rundt syv på kvelden. På turen tok vi det rolig og hadde 2-3 timers gode pauser. Mye nedoverbakke, noe som preget turen ned fra fjellet og særlig de bratte nedoverbakkene var ikke mitt høyre kne særlig begeistret for. Der stien krysset nedom Langglupåi (bekken) i Langglupdalen var det en utrolig idyllisk plass med en koselig foss som rant ned i litt fingrønt vann og med Rondeslottet som solet seg i bakgrunn ble det en fantastisk flott plass. Tilbake i Bjørnholia tok vi en litt nærmere titt på turisthytta før vi fortsatte fobi et gammelt gardstun mellom Myldingtjørni og Musvoltjørni, der det skulle være gode fiskemuligheter ved sistnevnte vann og i elva som rant herifra. Turen endte symbolsk ved at stien gikk utfor et stup av en bakke, over 60 meter ned på 150 meter bort. Mellom Bjørnholia viste det seg å være lite egnede teltplasser da det var mangel på rennende vann på dette strekket. Vi endte derfor opp ved Straumbu hvor det også var dårlig med gode teltplasser, men vi fant tilslutt en brukende plass bak parkeringsplassen ved en sandbanke ved Atnaelva. Da det var enormt med mygg på stedet var det bare å bure seg inne i teltet den kvelden med en liten pastarett med tomatsaus fra Toro.

Dag 6 - 4. august 2006

Nok en dag med sol og skyfri himmel, dessverre var turen vår ferdig og vi pakka sammen teltet og spist frokost ved rasteplassen på Straumbu og venta i sola på at Bjørn, faren til Kristin, skulle komme og hente oss. Fjellturen vår var nå over og vi var godt fornøyd med turen. Til neste gang skal vi ha med kartmappe, liten termos dersom vi skal på dagsturer, honningen skal være på tube og ikke plastboks, og støttebein til gassflaska skal anskaffes. God mulig det også blir hytte-til-hytte tur neste gang. Bjørn kjørte oss tilbake til Os der vi fikk en god dusj og litt mat av elg som Ingveig hadde forberedt. Med all bagasjen vår var det på toget fra Os kl 16:34 til Hamar, derifra videre til Oslo og igjen nattoget til Kristiansand kl. 3:55.

Hvor vi gikk

Vandrede høydemeter m.o.h. avrundet til nærmeste 10

Totalt opp
og ned

Dag 1
30. jul.

Til 23:20

Fra 19:45 til 22:00, inkl. 15 min pause

Grusveien fra Gammelgarden til Bjørnholia

Startet på 710, gikk opp til 900 og ned til 860, deretter opp til 1000 og endte på 960.

Opp: 330
Ned: -80
Sum: 250

Dag 2
31. jul.

Fra 7:30
til 20:00

Fra 9:40 til 17:30, inkl. 2 timer pause

Fra Bjørnholia gjennom Illmanndalen til Rondvassbu

Startet på 960, gikk ned til 900 for så å gå opp til 1280 og ned til 1170.

Opp: 380
Ned: -170
Sum: 210

Dag 3
1. aug.

til 24:00

Fra 11:00 til 19:00, inkl. 2-3 timer pause

Fra Rondvassbu over Rondhalsen til veiskillet ved øststien opp til Rondeslottet

Startet på 1170, gikk opp til 1650 og ned til 1220, deretter opp til 1440 og endte på 1240.

Opp: 700
Ned: -630
Sum: 70

Dag 4
2. aug.

til 23:00

Fra 11:30 til 17:30, inkl. 1,5-2 timer pause

Tur-retur Rondeslottet på øststien fra Rondestien

Startet på 1240, gikk nedom 1230 og opp til 2180 og nedom 1230 til 1240.

Opp: 960
Ned: -960
Sum: 0

Dag 5
3. aug.

til 22:40

Fra 11:20 til 19:00 inkl. 2-3 timer pause

Fra veiskillet ved øststien opp til Rondeslottet til Straumbu

Startet på 1240, gikk ned til 960 og opp til 1060, deretter ned til 900 og opp igjen til 980 og endte på 710.

Opp: 180
Ned: -710
Sum: -530

Dag 6
4. aug.

Fra 7:50

Fra teltplassen rett ved parkeringsplassen til rasteplassen ved parkeringsplassen

Ønsker du tips til hva du skal pakke med deg på tur, så se på pakklista vår. Ellers ligger det mange flere bilder i albumet!

[Tilbake]
Mat på telttur
Cowboybrød

Bland sammen det tørre og vannet og del deigen i to. Hver del lager man om til en ½ til 1 cm tykke runde kaker som man steker i stekepanna på primusen et par tre minutter på hver side uten for sterk varme. Kakene kan formes ved å trykke dem flate i bunn av en kjele/stekepanne/tallerken etc, eller man kan for eksempel også kjevle dem ut med drikkeflaska.

Tørket kjøttdeig

Stek opp en eller flere pakker kjøttdeig og sett det i stekeovnen på 80 grader i 12 timer. Dermed har man tørket kjøttdeig til gryteretter og slikt, som man da bare tilsetter vann. 800 gram kjøttdeig veier visst nok i tørket form ca 200 gram.