tirsdag, november 28, 2006

Stiene i La Sierra de Mijas

Fant en illustrasjon som viser stiene
i Mijasfjellet. De superspreke går den røde ruten, fortsetter med den grønne og kommer ned via den blå. Jeg går den røde frem og tilbake - og det holder i massevis.

søndag, november 26, 2006

Fjelltur igjen

Himmelen var blå og været var vakkert i morges, så vi kom oss avgårde tidlig. Husbonden fotograferte, da han har et kamera som er hendig å ha med på tur.

Carlos ble også med. Vi plukket timian (Thymbra capitata) og pinjekongler. Jeg fant noen tørre dekorative kvister som skal sprøytelakkeres og bli enda mer dekorative.

Rosmarinbuskene (Rosmarinus officinalis
) blomstret. Det vokser fenikkel (Foeniculum vulgare) der.

Det var mange tulipanlignende planter med kjempestore løker under. Vi tok med et par hjem. Vi tok også med en sukulent.

lørdag, november 25, 2006

Eksklusiv timian

Jeg har eksklusiv timian. Jeg har plukket den selv - på fjelltur i sierra de Mijas. Den er en lokal variant som heter andalusisk timian - spansk: tomillo andaluz - på latin: thymbra capitata. Den har tørket i vinden utenfor stuevinduet og jeg renset den og fikk alt i en liten pose.

fredag, november 24, 2006

Lenge leve romantikken!

Husbonden og jeg var på julehandel i går ettermiddag. Vi fant disse søte cava-glassene og tenkte de er ypperlige for nyttårsaften. Da er det 40 år siden vi forlovet oss og vi må feire det, da!

søndag, november 19, 2006

Hektiske dager

Det ble hektiske dager med Hildegard her. Når man ikke har truffet hverandre på over 5 år og skal hygge seg sammen i drøye 3 dager, så blir det intenst. Det er en underlig følelse å stå i ankomsthallen og vite at hun er der inne bak de lukkede dørene et sted.

Torsdag kveld løp vi rundt i regnet for å finne et typisk spansk sted med tapas. Alt var lukket og vi endte opp i 'fish alley' på en bar eiet av en vulgær og udelikat utenlandsk kvinne. Enda et grelt eksempel på et menneske som har kjøpt en bar og ikke vet hva hun driver med. Der tok vi én drink hver og skulle følge Hildegard tilbake til hotellet. På tur tilbake til hotellet skulle vi innom et annet sted og kjøpe sigaretter og når vi først var kommet inn, så tok vi noen drinker der også. Det ble sent.

Fredag skinte solen fra skyfri himmel igjen. Jeg hentet Hildegard på hotellet og tok henne med hjem. Vi spiste og hygget oss. På kvelden gikk vi ned til Fuengirola til «Rumpan Bar» og aldri før har jeg vært 6 timer i en bar! Tiden gikk så fort. Det var veldig hyggelig der og mange kjente stakk innom. Altså ble det sent igjen. Ingen av oss er vant til dette, så vi ble da litt slitne.

Lørdag møttes vi i byen for å gå på bruktmarkedet. Vi var innom et typisk spansk sted og spiste pitufo con tomate y aceite og churros og drakk kaffe fra glass, slik spanjolene gjør. På markedet tuslet vi rundt og så på alt og ingen ting. Vi skulle ikke kjøpe noe. Vi var der mest for atmosfæren. Husbonden skulle fotografere meg og min venninne med hennes kamera. I det han knipset bildet sprengte en fet kvinne seg mellom fotografen og motivet, hvorpå jeg utbrøt: «Dette ble sikkert fint, når det sprenger seg ei feit kjerring mellom!»
Woops! Det var kanskje ikke så pent sagt...... Kvinnen var norsk og snudde seg og sendte meg dét stygge blikket og sa: «Ja! Sææærlig Etter markedet spiste vi på Tres Amigos og kosa oss verre.

Søndag var hennes siste dag her, og da tok vi bussen til Mijas pueblo for å vise henne en typisk andalusisk hvit landsby. Den er kommersialisert med alt for mange turister etter min smak, men man kan enda se
noe som er typisk andalusisk der oppe. Og vi spiste selvfølgelig comida på andalusisk vis, blekksprut, fritert fisk og gambas al pil-pil. Vi tok bussen ned til byen sent på ettermiddagen og sendte amerikanerinnen til hotellet for å pakke og komme seg i seng i rimelig tid, siden flyet hennes har avgang tidlig på morgenen.

Jeg hadde hektiske dager jeg lever lenge på!

torsdag, november 16, 2006

søndag, november 12, 2006

Fjelltur i dag

I dag var været fint og jeg dro på fjelltur med Elisabeth og Carlos, slik vi hadde avtalt. Det var sol og godt vær hele dagen. Etter regnet på tirsdag var vegetasjonen en helt annen der oppe. Masse nye planter hadde poppet opp, bl.a. vill timian - tomillo andaluz. Ikke viste vel jeg at man har en egen type timian her. Den ser helt annerledes ut en vanlig timian og den er mye mer aromatisk. Klart jeg plukket med noen grener.

Vi gikk den røde ruten og den er strabasiøs nok!

lørdag, november 11, 2006

The rain in Spain.........

Lokalavisen som kommer ut hver fredag skriver at Mijas var hardest rammet av regnet sist tirsdag og at vi fikk hele 157 liter pr. kvadratmeter

fredag, november 10, 2006

Juksemaker pipelort

Jeg ville ha en litt stor veske - med plass til skolebøkene osv. Jeg gikk til Las Rampas hvor nordafrikanere har butikker. De fleste kastet seg over meg og skulle selge meg skinnvesker. Jeg sa jeg ville ikke ha skinnveske. Når man går der og titter og er blond og blåøyd, så tror de at man er turist. Jeg var innom flere av butikkene uten å finne noe jeg likte. Det er mye paljetter og leopardmønster her nå.......... Én hadde en ok dongeryveske jeg kunne tenke meg. Jeg spurte ham på spansk hvor mye den kostet. Da han sa at den kostet 25€, plusset jeg på med all mimikk, geberder og kroppsspråk jeg har tilgjengelig da jeg fortalte ham at det kom ikke på tale! Om man ikke aksepterer tilbudet, takker man før man går, så jeg takket og gikk. Han ropte på meg - sa jeg kunne få vesken for 12€. Jeg ristet på hodet, hvorpå han kom etter meg og ba meg gi ham 10€. Da ble det handel.

tirsdag, november 07, 2006

Været

Mange i Norge er veldig interessert i hva slags vær vi har til enhver tid. I dag har vi høljregn og da ser det slik ut om man står i terrassedøren. Det er vannmangel her, så dette regnet trenger vi sårt, og jeg får samlet regnvann til mine surjordsplanter.

En grei værmelding finnes her. På denne siden finnes det også statistikk om man vil vite hvordan været var før.

Om du oppdaterer nettleseren (trykk F5) så ser du tempen på flyplassen akkurat til høyre på denne siden, like nedenfor bildet mitt.