lørdag, april 07, 2007

Nydelige Thailand

Nå er vi kommet hjem fra en ukes ferie i Thailand. Vi hadde en veldig annerledes ferie denne gangen enn da vi hadde strandferie på Boracay i Filippinene.

Vi reiste fra HKUST 29.03 i halv åtte tiden på kvelden, og var fremme i Bangkok rundt kl 1 om natten. Da vi kom ut av flyet slo varmen mot oss. Selv om det var midt på natten var det over 30 grader.
Etter litt leting fant vi Nick på flyplassen. Han skulle være med oss nordover i Thailand, men hadde ankommet Bangkok med et tidligere fly siden han opprinnelig hadde andre planer.

Etter en overnatting på Soi 1 Guesthouse ville vi ta taxi til togstasjonen for å kjøpe billetter til Chiang Mai. Taxisjåføren derimot mente det var bedre for oss om vi reiste inn til et reisebyrå (som selvfølgelig skulle være TAT godkjent) for å kjøpe billetter der. Vi gikk med på dette, og endte opp på et koselig kontor sammen med en veldig hyggelig mann som reserverte billetter for oss og prøvde å få oss til å booke overnatting på et fint resort som han hadde en avtale med oppe i Chiang Mai. Vi takket for billettene, men booket ingen overnatting og gikk blid og fornøyd til togstasjonen for å stille oss i luke 3 hvor billettene våre skulle være. Problemet var at luke 3 ikke var åpnet... og det var ingen på togstasjonen som forsto hva vi snakket om da vi sa vi hadde reservert billetter. Heldigvis hadde vi ikke betalt for noe som helst, så vi stilte oss i køen til de andre lukene for å kjøpe billetter til nattoget på vanlig måte.

Vel inne på toget satt vi oss for å spille kort. En av kelnerne ble etter hvert veldig interessert. Kanskje ikke så masse i kortspillet, men veldig i Nick:)

Siden meg og Sigrid var de to minste av oss, ble vi tildelt overkøyene, mens Hege og Nick fikk sove nede. Overkøyene var mikroskopiske. De kan umulig ha vært mer enn 50 cm brede. Så det var ikke snakk om å snu seg om natten:)

Vi ankom Chiang Mai i strålende sol. Varmen var ikke like trykkende så langt nord som i Bangkok, men det var fremdeles varmt. På stasjonen ble vi shanghaiet av "Mama" fra Royal Guesthouse, og vi endte opp med et rom på hostellet for 125Bhat (25kr) per person. Hotell med svømmebasseng for 25kr natten!! Pengene rekker langt i Thailand.

I tilfelle toget skulle bli fullt ville vi tilbake til togstasjonen for å kjøpe billettene tilbake til Bangkok. Mama sa vi kunne kjøre med hennes sjåfør dersom vi ble med inn på diverse fabrikker som hun var medeier i. Dum som vi var sa vi ja, og endte oss med å bli kjørt i kryss og tvers fra diverse turistfeller hvor vi ble vist hvordan de lager silke, smykker og keramikk. Og selvfølgelig prøvde de å få oss til å kjøpe alt mulig rart. Sigrid og Hege kjøpe hver sitt postkort, så jeg tror ikke de tjente så masse på oss:P (og vi kjøpte ikke en gang togbilletter siden det eneste toget vi kunne tatt ikke hadde sovekupe)

Etter en god natts søvn reiste vi fra hotellet kl 9 om morgenen, plukket opp en som heter Skjalg (fra Halden) som også skulle være med på turen.
Etter to timers kjøring kom vi fram til en fantastisk foss som vi kunne bade i.

Deretter hadde vi lunsj, kjørte litt til og så begynte hikingen. Guiden vår, Yut, var utstyrt med en selvlaget kniv. Han hadde laget den av støtdemperne på en bil.. ganske imponerende.
Yut foran den første landsbyen

Jungelen viste seg å være veldig annerledes enn hva jeg hadde forventet. Siden vi kom på slutten av tørketiden var alt veldig ehh... tørt. Men det var fremdeles fantastisk. Vi så blant annet dinosaurbæsj (termitt-"hus"), tiger balsam-tre og et tre som gjør deg dopet om du spiser for mye av det.

Det som også var veldig spesielt er at det var små branner overalt. Vi ble fortalt at de brenner løvet på bakken med jevne mellomrom for å hindre at det skal ble store skogbranner.

Vi gikk i 2 timer før vi kom til landsbyen Meafork hvor en del av Karen-stammen bodde. Her overnattet vi til neste dagen.
Meafork
Meafork var som å komme til en annen verden. Husene var av bambus, husdyr og mennesker levde om hverandre. Nesten ingen av dyrene (bortsett fra de største grisene) var i innhegning, så vi gikk gjennom en salig blanding av kyr, griser, høns og hunder.

Etter en dusj i den hjemmelagde bambusdusjen nede ved elven gikk vi rundt i landsbyen og så oss om. Traff masse koselig mennesker, og Sigrid forelsket seg i verdens søteste baby!

Søte, søte babyen:)
Yut hadde laget middag til oss da vi kom tilbake til "vår" hytte. Namme thaimat!! Trenger en thai-kokk jeg kan ta med meg til Hong Kong!!

Etter en god natts søvn (bare avbrutt av hanegaling fra 4 om morgenen... glad jeg hadde med jeg ørepropper....) satte vi av gårde igjen.
Vi gikk i 3 timer (7 km) i nesten 40 varmegrader. Det gikk overraskende bra. Så lenge man drakk nok vann var det ikke noe problem. Yut lagde fine bladhatter til oss.

Vi spiste lunsj i en elefantcamp, før vi skulle ri på elefantene gjennom jungelen i 1 times tid.
Noe som egentlig var ganske skummelt. Stiene var små (man skulle ikke tro at en elefant kunne bevege på såå liten plass) og det var til tider veldig bratt. Og da vi kom til områder hvor de brente skogbunnen nektet elefanten vår å gå videre. Med litt overtalelse fikk hjelperne den forbi, men man kunne se at elefanten virkelig ikke synes noe om branner og rare menneskene som absolutt ville at den skulle gå forbi der.
Når elefanter går på tur og skal bæsje, stiller de seg på tvers av stien.
Når det er liten plass blir det skvist snabel
Elefanter synes ingenting om skogbranner....
Men vi kom da oss frem til Pakhawlam, landsbyen vi skulle overnatte i. Etter et bad i elven gikk meg og Hege for å spille fotball med noen av gutta (både gamle og unge) fra landsbyen. Og det var en opplevelse jeg ikke kommer til å glemme! Det var slik som man ser det på tv, på slike UNICEF-tilstelninger hvor en eller annen kjendis reiser ut til en eller annen fattig del av verden. Og i en eller annen landsby spiller de fotball sammen med alle ungene. Og disse ungene her tror jeg aldri hadde sett en jente spille fotball før. Og siden Yut hele tiden ropte "Jenny, Jenny!" når han ville ha ballen av meg, ropte til slutt alle ungene "Jenny, Jenny!" hele tiden:)
Etter fotballen lagde Yut middag til oss igjen, og vi spiste i mørket mens vi hadde utsikt til en stor rød måne og en enorm skogbrann. Veldig spesielt.

Dagen etter ble brukt til rafting på bambusflåter (10 bambusstokker bundet sammen med bambus"tråder"... de elsker bambus i Asia) nedover "cucumber-river".
Siden vi kom på slutten av tørketiden var det lite vann i elven. Og når det ikke går så fort,
hva er vel mere naturlig enn å ligge å sole seg??

På veien møtte vi blant annet en nydelig grønn slange, elefanter, vannbøfler (som sto så langt ute i elven at bare hodet deres kunne sees), kuer, masse fine fugler og stammefolk som fisket. En fantastisk opplevelse. Så fin at man nesten følte det var kunstige kulisser vi så, og ikke ekte natur.

På turen tilbake til Chiang Mai ble vi kastet flere bøtter vann på av unger langs veien. På denne tiden av året er det nemlig thainyttår, også kjent som vannfestival. Og på vannfestivaler kaster man vann på hverandre. Det var bare så utrolig overraskende når man sitter i en bil og plutselig få en liter vann over seg. Men veldig deilig og avkjølende:)

Vel tilbake på Royal Guesthouse rakk vi å ta en dusj og spise middag før vi reiste tilbake igjen til Bangkok med nattbussen (en mye mindre komfortabel opplevelse enn nattoget, blant annet var toalettet veldig interessant... *les ekkelt*), og vi ankom Bangkok rundt 7 om morgenen. Vi fant hotellet vårt lett, satt fra oss sakene våre og begynte å utforske byen.

Tips om man skal til Bangkok:
* Dersom folk sier til deg at forskjellige templer (Grand Palace og Wat Phra Kaew) er stengt, ikke hør på dem. De vil bare kjøre deg til en annen plass slik at de kan tjene mer penger på deg.
* Dersom du skal kortere strekninger, ta tuktuk. Prut på prisene! Man får dem lett ned i en tredjedel!
* På lengre strekninger lønner det seg med taxi, men for all del: Sjåføren må kjøre med taksameteret på, ikke avtal pris på forhånd. Da blir du garantert lurt!
* På marked begynner må du prute masse! Når de ser du er turist kjører de prisene skyhøyt opp. For eksempel: Jeg skulle kjøpe meg to t-skjorter. Mannen begynte med at han skulle ha 1600 Bhat (300NOK), hvor jeg endte opp med å få den for 300 Bhat (60NOK).

Sightseeing i april i Bangkok var en varm affære. Med rundt 45 grader i skyggen måtte vi til slutt gi opp, og endte opp med å bruke resten av dagen på innsiden av et enormt shoppingsenter!
Men først fikk vi sett Grand Palace (hvor vi forlot Nick som skulle treffe den nye gjengen som han skulle reise til Kambodsja med), Wat Phra Kaew, Nat Phrak og Golden Mountain. Sigrid kjøpte seg og en Takrat-ball (bambusball som thaiene bruker til å spille et volleyballignende spill med. Man kan bare bruke beina for å få ballen over nettet og man blir belønnet med ekstrapoeng for "fine" spark).
På tempelet Nat Phrak fikk både meg og Hege beskjed om at vi var "Too sexy to enter" og vi måtte ta på oss et stort sjal for å dekke skuldrene.

Nest siste dagen i Bangkok begynte vi med en tur i Lumphini Park, parken rett ved hotellet vårt. Der lekte vi litt med takratballen (vanskeligere enn det ser ut som)
og tuslet rundt omkring. Plutselig sier Sigrid: "SE DER!!!!" og der var det en enorm firfirsle (heter det iguana?) som tuslet rundt.
Den var over en meter lang, og den var ikke alene... Rundt omkring i parken gikk de. Og i de små elvene var det skilpadder. Koselige parken.

Deretter dro vi inn til Ko San Road for å treffe Skjalg for å utveksle bilder fra turen, og deretter dro vi til blomstermarkedet. Jeg har aldri sett så mange fine blomster samlet på et sted! Og så billige de var! For en bukett med 30 roser kostet det 20 Bhat (4 kr).

Etter en rask dusj på hotellet, to nattmarked dro vi tilbake til Ko San Road for å gå på pub-crawling med Skjalg. Kjempemorsomt:) Og vi traff så masse merkelige folk. Blant annet to briter som ikke likte Bangkok fordi det var for få turister der (i Ko San Road er det omtrent bare vestlige mennesker) og derfor skulle de nedover mot Phuket. Jeg forstår ikke hvorfor man vil reise rundt halve jorden for å treffe nøyaktig de samme type menneskene som man kunne truffet i sitt eget nabolag.

Oppsummering av Thailand:
* Fantastisk land og fantastiske mennesker.
* MYE prostitusjon, verre enn på Filippinene.
* Alt er MYE billigere enn hjemme.
* Lett å bli lurt om man ikke passer litt på.
* VARMT
* Opphav til uttrykkene:
Oh my Buddha!
Same, same - but different.
Everything tastes like chicken
Slowly smiling (Opprinnelig: Slowly walking, Happy smiling. Yut pleide å si dette når han mente vi gikk for fort i varmen)