27. februar 2007

2006: Laksefiske

Laksesesongen 2006 var nok en skuffelse for de fleste av oss. Vi brukte tross alt ganske mange timer i elva uten resultat. Været var nok en viktig årsak til det dårlige fisket, sol, varme og lav vannføring er ikke laksens beste venn. Generelt sett tror jeg også at den totale fangsten i 2006 var betraktelig lavere enn året før. Likevel var det et lite lyspunkt...

Nå gjenstår det bare å se hva 2007 vil bringe med seg!!

2006: Fiskekonkurranse i Voievannet

Når fisket ikke går helt som det skal blir det ofte mye tull og tøys, slik gikk det denne dagen da vi prøvde voievannet en dag i juli. Tilstede var Lucky Løkken og Fisher King og forventningene var selvsagt høye etter fjorårets suksess i dette vannet. Vi mente jo selvsagt at fisken bare kunne blitt større enn året før og at dette måtte bli bra. Slik gikk det altså ikke. Denne dagen skulle det drøye lang tid før det ble fisk og når det først nappet var det en liten pinne på knappe 150 gram men allikevel 1-0 til Fisher King. Lucky Løkken kunne jo ikke være dårligere og det gikk ikke lang tid før han utlignet til 1-1 men heller ikke denne fisken var av respektabel størrelse. Fisket tok seg noe opp etterhvert og Fisher King hadde mange hugg, men klarte bare å lande to stykk, hvorav en var på ca 600 gram. Løkken klarte å lande én fisk slik at stillingen nå var 3-2 i favør Fisher King. Løkken begynte å bli mer og mer desperat etter fisk, dermed ble det lagt litt ekstra krefter i hvert kast og da kan uhellet fort være ute. Senen tvinnet seg rundt snella i en eneste stor ball og frustrasjonen var godt synlig i øynene til Lucky.

Som den gentleman Fisher King er lo han bare i ca 10 minutter, men bestemte seg for å ikke fiske mens Lucky prøvdeå rette ut senen. Fisher King ledet jo 3-2 og hadde tatt seier for gitt, etter ca en halvtime bestemte han seg likevel for å hjelp Lucky med snella og til slutt klarte vi å få orden på det uten å kappe av noe sen. Som takk for hjelpen tok Lucky noen ekstra kast og straks sto det 4-3 til Lucky og Fisher King kunne bare stå og måpe...

2006: Mer moro i sørlandsskjærgården!

Det ble etterhvert noen flere fisketurer ut i skjærgården, men nå var vi kommet langt ut i juni og juli slik at sjøørreten ble meget vanskelig å finne. Makrellen derimot, den ble alt mer vanligere og vi fanget rikelige mengder. En annen fiskeart som ble fanget nokså hyppig, spesielt av Lucky Løken, var horngjell. Denne fisken falt ikke i smak hos oss sportsfiskere selv om det ryktes at den er veldig god i stekepanna. For Fisher King var nok ikke dette det rette element og han ble grundig utfisket, en horngjell og en eller to makrell var resultatet. De andre to fanget nok betraktelig flere fisk på denne turen!

Det ble selvfølgelig flere båtturer iløpet av sommeren, og fisket ble bare dårligere og dårligere alt ettersom været ble bedre og bedre. Og når været blir bedre økes også antall båter i skjærgården. Dette passet meg midt i blinken, og siden fisket ikke var noe å skryte av prøvde jeg i stedet å fange båter. To stykk klarte jeg å kroke, den første var en liten en med påhengsmotor men den klarte jeg ikke å kroke ordentlig. Den andre var en skjærgårdsjeep og her var nok utstyret mitt litt i letteste lag...

26. februar 2007

Honnør til Fisher King og Lucky Løkken!!

Dere skal ha honnør for at Bloggen har blitt et levende bevis på den fiskelykken vi alle føler når vi står i elva med fiskestanga i handa. Spenningen, nysjerrigheten, svette og tårer, trøtthet og lykke....Det krever sitt å være lakselord, men det er noe jeg aldri vil kunne gi slipp på: En gang lakse (og sjøørret) fisker alltid laksefisker!!

Takker og bukker for mange fine innlegg som får kroppen til å krible av fiskelyst.

2006: Dorgetur til Hamresanden

Etter endt eksamensperiode var det deilig å komme hjem for å gripe fatt i sommer-aktivitetene som for eksempel fiske. Spesielt denne gangen var at Flying Fisherman hadde skaffet seg sjekte og da måtte vi selvfølgelig prøve litt dorging etter sjøørret. Turen gikk fra møvik ca kl 0500 etter litt oppstarts problemer, vi satte kursen mot odderøya og hadde som mål å komme oss til hamresanden. Det ble fanget et par makrell på vei mot odderøya, men første sjøørret nappet etter at vi rundet odderøya. Dette var en fisk på ca havkiloen, men jeg presterte å miste den rett ved båten. Det gikk ikke lang tid før sjøørreten igjen nappet, denne gang var fisken betraktelig mindre og fikk dermed friheten tilbake. Men sjøørret av det litt større slaget ble det også. Flying Fisherman klarte å fange to stykk på litt over halvkiloen, en på vei til hamresanden og en på vei hjem. Begge ble fanget rundt varoddbrua.

Ved hamresanden dorget vi rundt uten stor suksess. Det ble fanget et par horngjell og noen makrell, men mest action ble det når det plutselig ble veldig grunt på den ene siden av båten. Et par ti-deler senere gikk vi på bunn og jeg havnet på dekket! Etter det gikk motoren seg varm og vi benyttet anledningen til å ta en kald pils og spise noen skiver. Alt i alt en skikkelig fin tur, men kanskje litt sent på året for å lure de litt større ørretene...

En hyllest til Flying Fisherman

Jeg har lenge lurt på hvorfor det ikke har blitt noe laks på Flying Fisherman, men etter å ha studert bildene mine har jeg muligens funnet løsningen på dette mysteriet...

Kristian, Du må fiske i vannet!!!

2005: Opplevelser i Mandal og Kvinesdal

Så var det igjen duket for den årlige Kvinesdalsturen, nytt dette året var at Flying Fisherman og Fisher King skulle prøve forholdene Mandalselva siden først nevnte har slektininger der som var mer enn villige til å låne ut sine fiskekort. Forventningene var for en gangs skyld litt dempet siden vannføringen var veldig lav, men fiske skulle det likevel bli...

Grunnen til at det ikke ble fisk sto nok ikke på innsatsen i hvertfall. Det ble fisket nesten to dager i strekk med noen få timers søvn under presenning som forøvrig var knyttet til bilen (se bilde over). Alle metoder ble brukt, sluk, flue, mark, men til ingen nytte. Laksen ville helt enkelt ikke ta.

Turen gikk så videre til Kvinesdal, nå var Lucky Løkken med på lasset, hvor det igjen ble mye fiske og mange trivelige opplevelser. Det kan forøvrig nevnes at dette var første året vi fisket nedre del av kvina og i sentrumsområdene (gullestad og prestegården??). Tror dette var det mest frustrerende fiske jeg noensinne har vært med på. Ingen av oss tilstede har sannsynligvis sett så mye laks hoppe og vake før som det vi gjorde i Kvina. Som beskrevet nedenfor ble det heller ikke bedre av at en lokal fisker fikk fisk etter en halv time på plassen der vi hadde fisket hele dagen.

Uansett så må det sies at dette var en av de beste kvinesdal turene noensinne, hvem av oss glemmer for eksempel det å lage egg og bacon ved veikanten mens trailere suset forbi og forresten denne gangen ble det jo faktisk fisk!!

Ps. Fisken ble fanget sent på kvelden rett mens det holdt på å bli ganske så mørkt, den veide 1.3 kilo og tok på en 24 gram salamander sluk som var svart med gull striper på.

2005: Ny Tur i Otra

Etter suksessen et par dager tidligere var det ikke vanskelig å lure med Flying Fisherman opp i sone 5a. Denne gangen skulle det fiskes fra tidlig på morgenen og vi møtte opp i 6 tida full av optimisme. Men timene gikk fort unna uten resultat. Stort sett hele sonen ble fisket, fra badeplassen og ned til Ålestrømmen. Klokka nærmet seg fire på ettermiddagen da det ble bestemt at vi skulle prøve helt øverst i sonen på klippen på samme side som badeplassen. Flying Fisherman hadde kanskje 20 minutter her før han måtte på jobb oppe på stasjonen på tinnheia. Fisher King bestemte seg for å fiske videre en stund selv om optimismen hadde sunket betraktelig etter 10 timers fiske uten napp. Men lønn for strevet ble det, en laks på ca 1.6 kilo ble landet ca 30 minutter etter at Flying Fisherman hadde dratt. Etter det var ikke lenger motivasjonen for å fiske videre stor, det ble heller en tur opp på tinnheia for å vise frem fisken. Jeg kommer aldri til å glemme ansiktsuttrykket på Flying Fisherman når han kom rusende ut av stasjonen for å se fisken.

Det jeg lærte denne dagen er at laksefiske skal være litt slitsom, litt frustrerende, men samtidig er det en spenningen i kroppen som holder motet oppe. Og det er ikke mye som skal til for at denne spenningen øker, et vak, eller enda bedre når fisken hopper slik at hele fisken vises, selv når man er bort i bunnen kan man få et lite kick. Det skal sies at denne dagen kastet jeg bort 2-3 sluker og hadde sikkert lyst å gi meg mange ganger, men husk det biter kanskje på neste kast, det gjelder bare å ha nok tro på det.

For historie bøkene kan det sies at denne fisken ble fanget ca klokken fire på ettermiddagen (den første jeg fikk ble fanget ca klokken 5 på ettermiddagen) på 27 grams gull og sort møresilda.

Ny Blogg!!

Heisann ærede Lakselorder!

Har laget en ny blogg som blir forbeholdt sørlandssjekta Stella og det glade liv på sørlandet. Her vil jeg poste bilder fra turer i den idylliske sørlandske skjærgård m.m Her vil dere også kunne følge med på fremgangen mht vårpussen etterhvert som jeg begynner med dette.

Siden er under oppdatering, men blir nok bra etterhvert.

Sjekk linken: http://sorlandssjekta.blogspot.com/

Siden heter for øyeblikket "Å eie en tyvefods båd".

Skitt fiske og Kast los!

25. februar 2007

2005: ENDELIG!!

Siden fiskekameratene mine var opptatt med diverse andre ufornuftige ting ble det til at jeg alene dro ut på fisketur denne ettermiddagen. Været var som det pleier å være når juli måned går mot slutten, dvs varmt og noen få skyer på himmelen. Turen denne dagen gikk til Otra sone 5a, og det kan nevnes at det var andre gangen jeg fisket her. Jeg tok plass på motsatt side av badeplassen, der det forsatt var en god del badefolk igjen. Etter bunn-napp, tap av sluk og diverse sluk bytte ble en 27 grams gull og sort møresilda festet til enden av snøret. Dette viste seg å være det klokeste jeg har gjort i min fiskekarriere. For noen kast senere røsket det i stanga, det var en helt fantastisk følelse å se fisken, men samtidig var jeg livredd for å miste den. Landingen gikk bra selv om jeg var alene og gjett om jeg var fornøyd. Det ble raskt et par skryte telefoner til to fiskekompiser som jeg håper ble en smule misunnelig selv om fisken bare veide 1,8 kilo. Alikevel min føste laks og det var jeg fornøyd med.

2005: Voievann viser seg fra sin beste side!!

Det var en var var juli kveld, helt vindstille, da to to ivrige fiskere bestemte seg for å prøve det beryktede vannet vi har kalt voievannet. Fin fisk har blitt tatt her før, men forventningene var ikke helt på topp siden fangsten i dette vannet har vært dårlig de siste årene. Allikevel så vi frem til en kveld med fiskestanga i hånda og muligheten for litt fiske sammen. For den godeste Lucky Løkken var muligheten for litt fiske ekstra godt siden han egentlig skulle vært i bryllup denne kvelden, men når ikke brudeparet møter opp er det jo like greit å ta en fiske tur.

At det ble fisketur angret vi ikke på, i løpet av et par timer ble 12 ørret landet denne kvelden. Den største var nok opp mot 700 gram, men de fleste fiskene var på ca halvkiloen. Fisken ble fanget rundt hele vannet og det nappet som regel på de første kastene på en ny plass.

Vi var mildt sagt fornøyd med denne turen!!

24. februar 2007

Bilder??

Heisann Lakselordene!! Etterlyser bilder fra de utallige fisketurene vi har vært på i den moderne tidsalder. Dersom dere har bilder, noe jeg vet dere har, så se å få de digitaliserte. Bloggen blir på denne måten en slags komplett dagbok over våre fiskeaktiviteter.

Ellers så vil jeg anbefale dere å anskaffe et digitalkamera i den nære fremtid. Bloggen blir mye bedre med litt bilder.

Som ordtaket heter:

Ett bilde sier mer enn tusen ord!

Ett steg lengre

Heisann skittfiskere!

Tenkte jeg skulle komme med en oppfordring til oss alle. Jeg har tidligere tatt til ordet for å avskaffe spinnfisket helt. Dette blir selvsagt helt feil. En dyktig fisker tar selvsagt i bruk alle teknikker. Det eneste jeg oppfordrer til, er imidlertid utvkling. For min egen del vil jeg prøve å gå på noen kurs nå til sommeren/høsten. Jeg tenker da selvsagt på fluekasting og den "vitenskap" som så og si følger med. Det er på tide å ta det hele ett steg lengre. Dette kan koste litt, men det for så være. Man får ta det litt i flere omganger. Et alminnelig grunnkurs for så å øvekaste i etterkant får bli starten på noe nytt. Jeg vet at de f.eks har øvingskvelder i hallen på Odderøya. Dette hjelper lite for min del, men for deg Flying fisherman burde jo dette være litt av en mulighet. Det er dessuten gratis!! Tror fisket også kan bli litt mer innholdsrikt på denne måten. Jeg melder meg inn i Oslos sportsfiskere i løpet av våren. Da får jeg det meste av opplæring gratis mot å betale en årsavgift på kr. 500. Hva Fisher King gjør fremover vet jeg ikke, men kanskje han har lyst til meddele dette selv. Hvor er det blitt av Fisher King forresten?

Den var denne VI skulle hatt.

Bilder 2006 080
Originally uploaded by Flying Fisherman.

Her er et bilde fra laksesesongen 2005, som var en god sesong for Fisher King, men laber for oss andre.

Andre enn meg som følte at en av oss burde fått denne?

22. februar 2007

Rapport fra Sørlandet!

Dette har fint lite med fisking å gjøre, men nå ser det ut til at det erklæres unntakstilstand på sørlandet på grunn av uværet. Selv er det uaktuelt å dra på fisketur sånn som været er nå, og jeg holder meg mest inne.

Under ser dere et "stemningsbilde" av verandaen tatt fra stua. Snømengden er jo ikke ubetydelig??

21. februar 2007

Her ligger lista!!

Bare for å dra i gang forventningene om årets sesong, så kan dere kikke under.

En slik sjøørret er helt greit (noe særlig mindre er jo ikke noe å snakke om?):

Skitt Fiske!!

Sjefsblogger ønsker Lucky Løkken velkommen!!

Endelig har også Lucky Løkken tatt til vettet å meldt seg på dette forumet! På vegne av meg selv (og kanskje også Fisher King) så vil jeg bare si:

Det var faen mæ på tide!!

Vil også takke for to høyest informative og morsomme innslag fra en sportfiskers syke hode. Keep it up.

Avslutningsvis vil jeg bare annonsere en liten konkurranse mellom oss tre garvede sportsfiskere:

Hvem får hooka den største sjøørreten i perioden fram til mai 2007??
Dette blir på en måte en konkurranse mellom landets tre store regioner: Sørlandet, Østlandet og "Trøndelandet".

Premien blir en ubetydelig brukt Snoopy Stang.

Stemningsrapport fra Storevann

Noen her på forumet som har forsøkt fiskelykka på Storevann? Hørte at det skulle vake noen skikkelige rugger der oppe, men har aldri hørt at noen har klart å lande noe som helst med verken sluk, flue eller dorging. Da er det erfaringsmessig bare én ting som nytter, og det er en neve dynamittgubber. (Sjøl kjørte jeg til Lillesand natt til søndag og henta en bærepose full fra anleggstomta til de som sprenger ut de nye E-18 tunnellene. Bare et par tips til de av dere som ennå ikke er tørre bak øra: Bruk for guds skyld finlandshette! Nå for tia er omtrent alle anleggsområder videoovervåka! Og ikke gløm et skikkelig stort brekkjern, ellers får du aldri opp dynamittkassa!) Og gjett om det funka! Fikk søtten feite ørreter, samtlige på over kiloen!!!
(Har sendt bilde til Villmarksliv. fikk faen meg Snoopy-stang!) Pluss et par halvkilos laker (og de av dere som er tørre bak øra vet at dét ikke er lett! Et godt tips er å tvinne isoleringsteip rundt lunta, da er det god sjanse for at gubben når bånnen før det smeller.) Tredde fisken på ei seljegrein og steikte over åpen flamme. Smakte himmelsk med et par-tre CB-magnum til.
Fikk heilt roen over meg allerede etter første magadraget med sjølrulla rød mix og gress fra Fristaden. Kjenner ellers folk som bare ler av oss sportsfiskere. De vett faen ikke å de går glipp av!!! Ta deg en tur til Storevann, så er du garantert en stor opplevelse. Men kanskje du skal vente til et stykke utpå våren, for akkurat nå stinker det vel mye av askebrent rundt vannet. Vetta faen åssen det skjedde, men ikke så lenge etter at jeg hadde slukka bålet og gått derfra, sto plutselig skauen i fyll fyr og flamme. Må vel ha blåst noen glør borti krattet. Men skitt au, svidd mark skal visstnok være bra for jorda (blir gjødsla) og skogsfugl (som får mer tyttebær og krekling å vokse på). Gleder meg til høsten, for da skal jaggu meg børsa fram (tok ferja til
Strømstad å hamstra blyhaggel på nyåret)!

Sjalabais skittfiskere & småviltjegere fra Per-Gunnar

UT I FJORDEN

Heisann alle sammen!

Ville bare informere om at jeg prøver meg i fjorden nå til helga! Har funnet noen skikkelig bra steder. Huk skal bl.a. prøves ut..

Har funnet noen fine kart som jeg har tatt tak i, så håper disse vil gi meg en pekepinn på hvor man kan få disse sjøørretene.

Får gi dere en fangsrapport på mandagen hehe!!

Rapport fra Influensahelvete!!

Har hatt influensa de siste to dagene - noe som passer ganske greit med tanke på at jeg har eksamen i morgen. Helt typisk, men det er svært lite å gjøre med det. Så, mens jeg sliter med kraftig feber, hoste og kronisk hodepine er det godt å mimre om tidligere fisketurer.

Har lastet opp en del bilder på Flickr, men får ikke lastet opp mer før i mars. (har gratis-konto med opplastingsbegrensning). Fikk iallefall lastet opp ca 200 bilder..

19. februar 2007

Masse bilder på Flickr!!!

Heisann Fisher King og Lucky Løkken (har forresten sett svært lite til deg....).

Har lastet opp kjempemasse bilder fra Flickr som dere kan titte på. Legger ut alle bilder som jeg har tilgjengelig fra de fisketurene vi har vært på. Det er gjerne å kommentere m.m, og jeg kommer etterhvert til å legge ut mer fyldige tags og beskrivelser osv.

Kvinesdal 09.06 - 12.06 2003

Selv om dette begynner å bli en stund siden husker jeg det omtrent som det var i går. Både Lucky Løkken, Fisher King og megselv var en del yngre - og litt mer uerfarne - så det ble hverken laks eller sjøørret på denne turen.

Men vi fikk massevis av brunørret - mener å huske at vi tok i underkant av 100 stk på en drøy time da vi fisket i "bestas tjønn". Ellers så fikk vi fisket i øvre del av Kvina (ikke lakseførende), samt nedre del av Kvina (lakseførende).

På tross av mangelen på blank fisk storkoste vi oss - og turen har blitt en institusjon blant oss lakselorder med tur både 2003, 3004 og 2005. Beklageligvis ble det ikke noen tur til Kvinesdal og Kvina i 2006 (men vi fikk fisket heftig i Otra og Mandalselva) og det skal vi nok få rettet opp i dette året.

Se et utvalg av bildene fra turen under.

17. februar 2007

Sjøørret fiske vest for Kristiansand

I vinterhalvåret samler sjøørreten seg i brakkvannsområdene i bukter og fjorder. Mellom Kr.Sand og Mandal er det flere gode sjøørretfjorder, som Trysfjorden og Harkmarkfjorden.

Fiskeredskap / Fisketeknikk
Fisk med lett redskap, slukvekt fra 5 til 16 gr. Regelen er at jo kaldere det er i vannet, jo seinere og dypere bør det fiskes. Fisk variert, rask gange for så å stoppe opp før du igjen sveiver rykkevis. Sjøørreten har en tendens til å følge etter sluken helt inn til land. Knytt på en liten Wobler eller spinner og kast ut igjen, det kan ofte være løsningen for å få den til å ta. Prøv også med en streamer som oppheng foran sluken, du vil sikkert få flere fisk på den enn på sluken.

Slukforslag
ABU Seatrout, Smolti, Tobis, Favoritt, Swim’n Fin og Coaster kystwobler.

NB: Husk Fireline snøre – det gir garantert mer kontakt med fisk.

Sjøørret plasser nær byen

1) Tjuvika - Mellom Holskogen og Langenes. Alle typer sjøfisk, kommer også ut en bekk her som gjør at plassen er bra for sjøørret.
2) Holskogkilen - Prøv rett innenfor sundet etter sjøørreten - høst, vinter og vår.
3) Kroodden – Passer Kroodden Kennel og gå så ned grusveien til venstre. Fisk i begge buktene og ute på odden.
4) Flekkerøya – Bomstasjonen er lagt ned, så nå går det an å kjøre ut for en fisketur. Enorme muligheter på syd/sydvestsiden av øya. Ta til høyre i rundkjøringen.
5) Andøya – Steinsundet og Bredalsholmen byr på store muligheter for alt sjøfiske.
6) Bragdøya – Muligheter for båtskyss i helgene.
7) Odderøya – Topp fiskemulighet omtrent midt i byen. Alle arter, men en av våre favorittplasser til sjøørret.
8) Vigebukta – så lett adkomst at du kan sitte i bilen og fiske.
9) Kjevikstranda – Husk vadebukse.
10) Hamresanden – Langgrunt, sjøørretplass, men også bra her når torsken går grunt.
11) Ronabukta – grei adkomst, alle arter.
12) Kvarenes friområde – stort område uten hytter, alle dybder – bra parkeringsmulighet

Sjøørret plasser øst for byen

1) Vigebukta- Lett tilgjengelig – prøv også ved kanalen under E-39.
2) Paradis og Blegebukta - Bra vinterplasser.
3) Bunnen av Ålefjærfjorden - Forholdsvis ferskt vann, så det er også en meget bra overvintringsplass.
4) Kjevikstranda – Ta med vadebuksa
5) Hamresanden – Store områder å fiske på, best med vadebukse
6) Hånesbukta – innerst i bukta
7) Ronabukta – Utløpet av kanalen inn til Drangsvann, mye ferskvann i bukta og dermed en bra vinterplass.
8) Sømstranda – Fuglevikstranda, strømrikt område, bra med næring.
9) Stølekilen – brakkvann, mye sjøørret overvintrer her inne.
10) Vesterhus – innerst i Kvåsefjorden. Høst, vinter og vår står det mye sjøørret her inne.

Hentet fra: http://www.flyshop.no/guide/shops/groenb/kart.htm

Skitt fiske!!!

Møvig 05.08 2005

Dette er blider fra en tur jeg og Blankfisken hadde til Møvig 05.08 2005. Kvelden i forveien hadde vært svært fuktig, så ingen ting passet bedre enn en liten fisketur sånn midt på dagen. Mens engangsgrillen fikk klargjøre seg (vi hadde kjøpt mye god grillmat for anledningen) fikk vi prøvd fisket - og det tok ikke lang tid før sjøørreten beit.

Men det ble med den ene sjøørreten som du kan se på bildet. Ellers så var det en fin tur med godt vær (altfor godt) og mye god mat. Dagen-derpå-formen forsvant med en gang.

Møvik 05.06 2004

Egentlig var det grilling med madammen som stod på planen denne ettermiddagen, men undertegnede så sitt snitt til å få både pose og sekk. Derfor dro jeg og madammen ut til svabergene ved Møvikstranda for å grille deilig lammekoteletter med alskens godt tilbehør. Fiskestanga var selvfølgelig med, men at sjøørreten skulle bite hadde jeg lite tro på. Derfor ble jeg veldig overrasket da denne (se bilde) tok på en typisk torskesluk i neongult og hvitt.

Maten var god, været var nydelig og fisken beit. Når man i tillegg har madammen i armkroken lever en godt.

Skitt fiske!

Kvinesdaltur August 2005

Husker dere denne?? Laksen var ikke kjempestor (ca. 1,3 kg) men alle timene og slitet i Kvina betalte seg til slutt for Fisher King. Fisken tok ca. 20.30 på trekket på Svindlandssida av elva, nesten helt nede med terskelen.

Etter flere dager uten napp var det denne fisken som gjorde at vi ikke mistet motet fullstendig. Heldigvis var det fast fisk, og Lucky Løkken fikk håvet den greit uten problemer. Gjett om vi var fornøyde!!
Gleder meg til 2007-sesongen

16. februar 2007

Etterlyser bilder!!

Heisann Fishermans Friend og Fisher King. Som dere sikkert har fått med dere holder jeg på å legge inn fiskejournaler og bilder fra fisketurene fom 2003. Har greit med bilder fra 2003, 2004 og 2005, men etterlyser altså bilder fra dere også...

Så derfor er det bare å poste fiskebilder i fremtiden. Husk å skrive dato i tittelfeltet + evt fiskested e.l Er også fint om dere kan skrive litt om turen, fangsten m.m

Fisketur 30.05 2003 - Årets første i ferskvann

Egentlig var planen at vi skulle på kafèbesøk denne fredagskvelden, men fiskelysten ble rett og slett for stor for oss begge. Derfor besluttet vi å ta en fisketur istedenfor, og det skulle vise seg å bli en minneverdig tur.

Fishermans Friend hadde på forhånd gravd makk slik at vi denne gangen kunne prøve makkfiske. Det var derfor to forventningsfulle unge menn som kjørte av sted mot Grimsvann denne kvelden.

Fisket var så som så, og hvorvidt makk faktisk fungerte kan vel diskuteres. Flying Fisherman var første mann til å få fisk – men i det hele tatt var det laber størrelse på fisken. Ingen over halvkiloen!!! For journalen må det noteres at vi begge fikk 2-3 fisk hver, så helt resultatløst var det ikke.

Allikevel….Det skal bli moro å prøve fisket i Kvinesdal og da i bestemors berømte tjønn (som jeg for øvrig fikk testet ut på Torsdagen). For journalen må det nevnes at Lakselordene, dvs meg, Fishermans Friend og Fisher King, planlegger en tur til Kvinesdal i uke 24. Da kan ikke storlaksen føle seg trygg!!! Planen er nemlig å leve som engelske lorder i ei hel uke, med god mat og drikke samt fiske på menyen.. Vi gleder oss!!!!

Skitt Fiske!!!!!

Fisketur 21.05 2003 - Nye opplevelser i Sørlandets skjærgård

Nye opplevelser er aldri og forakte, og etter bomturen forrige gang, så var det deilig å finne et sted her på sørlandet hvor fisken var bitevillig. Etter kort tid hadde nemlig Fishermans Friend på en fabelaktig fin sjøørret, men dessverre klarte han ikke å overvinne havets dronning denne gangen. Undertegnede presterte også å miste en fin blank fisk grunnet manglende tilslag – men fisketuren var langt i fra en fiasko av den grunn.

Sei på sei ble landet utpå svaberget og dagens bestenotering stod undertegnede for, med en sei på hele 3 kilo. Med slik fisk på kroken er det saktens moro å være sportsfisker – da får det ikke hjelpe at sjøørreten er så umulig å ha med å gjøre.

Alt i alt var dette en svært oppløftende fisketur med mange napp og mye fisk på kroken. Hvem påstår at man må fiske sjøørret for å ha det gøy?? Det gjør iallfall ikke vi etter denne turen. For journalen må det noteres at det går mot sommer, og at det snart er på tide å gjennomføre årets første tur i ferskvann. Videre så ble det også diskutert hvorvidt vi ikke skulle ta en tur til Åros for å sondere forholdene der. Mang en sjøørett har nemlig blitt landet der ute.

Skitt Fiske!!!

Møvik 20.05 2003 - En liten fisketur i eksamenstida!

”Fisking er terapi”, har så mange lidenskapelige sportsfiskere uttalt. Jeg er ikke sen om å innrømme at dette i aller høyeste grad stemmer. Dagens tur ble derfor gjennomført som en avkopling i en eller så stresset eksamensperiode – og selv om den store fangsten også denne gangen uteble – så er jeg ikke i tvil om at fisketuren renset både kropp og sjel.

Dagens eneste fisk var det Flying Fisherman selv som stod for – en liten torsk som undertegnede kunne ha bannet på var en sjø-ørett. Maken til sprelsk torsk hadde jeg nemlig aldri hatt på kroken tidligere. Skuffelsen var stor da det viste seg at det ikke var snakk om blank fisk.

Allikevel…Mangelen på napp og fisk for øvrig… Fisking er en opplevelse i seg selv og turen var en grei en sådan. Ingenting hjelper bedre mot eksamensnerver enn en fisketur i sørlandets prektige skjærgård.

Neste tur går forhåpentligvis til Søgne – nærmere bestemt Åros – hvor vi forhåpentligvis klarer å overliste havets stolte og slu dronning. Videre så må det for journalen nevnes at vi planlegger en tur til Kvinesdal og ”Bestas berømte lille tjønn” om ikke så altfor lenge til.. Da er forhåpentligvis vår emigrerte venn og NTNU-student Fisher King også med.

Fram til da…

Bredalsholmen 05.05 2003

Etter å ha lest makroøkonomi en hel dag er det ingenting som er bedre enn å lure seg bort for å fiske i noen timer. Det var dog akkurat dette jeg gjorde denne kvelden. Hva Fishermans Friend og Fisher King gjorde vites ikke.

Da klokken så snart nærmet seg ni om kvelden – det var på denne tiden at hodepinen begynte å bli riktig så ille – pakket jeg fiskeutstyret og kjørte av gårde mot Andøya for å prøve fiskelykken. Denne kvelden hadde jeg selskap av to fluefiskere som øvde seg på å beherske og kontrollere fluas ville ferd fra land til vannskorpa. (For journalen må vites at disse to var amatører – de var til og med dårligere enn meg selv).

På Andøya var det tydeligvis fisketomt – ikke ett eneste napp hadde jeg på den drøye timen jeg stod der og kastet. Men… allikevel så fikk jeg roen tilbake i kroppen, og hodepinen forsvant. Fisking er nemlig den reneste terapi.

Omsider drog jeg til Bredalsholmen – prøvde først noen kast rett ved broen med det resultat at både sluk og 30 meter sene forsvant ut i horisonten. Faen heller, tenkte jeg.. Kan ikke gi opp nå. Noen minutter senere – etter at stang og snelle var fikset – kunne jeg stolt håve en liten sei. (som for øvrig var hooket rett under ryggfinnen)

Resten av kvelden forløp seg uten dramatikk av noe som helst slag – men hodepinen var borte for godt. Fikk også tatt et knippe gode bilder med digital-kamaeret.

For journalen noterer jeg her at jeg må gå til anskaffelse av kart over Kristiansand og omegn. Disse bør helst være digitale – slik at jeg kan plotte inn hvor jeg har fisket. Målet bør være å prøve ut de mest lovende stedene i løpet av sommeren og høsten.

Fisketur 04.05 2003 - Hamresanden

Vi ankom Hamresanden om lag klokken halv fire – forventningsfulle som kun to fiskomaner og lakselorder kan være. I dag skulle storfisken krokes og håves – det var det ingen tvil om. Hamresanden så nemlig riktig så innbydende ut den!!!

Havets dronning var stadig oppe i overflaten for å blottlegge sine blanke sider, men det var også alt godt og si om fisket denne morgenen. Det var nemlig helt umulig å få fisken til å bite – og vi gikk ganske lei etter hvert. Uansett – naturen viste seg i all sin prakt – og som den hobbyfotografen jeg er fikk jeg foreviget det for ettertida. Morgenrød soloppgang farger nemlig både sinn og sjel, og fisket forløp seg som den reneste terapi. Da er det ikke så farlig at fisken ikke biter. Det er nemlig ikke fangsten i seg selv som er målet – men opplevelsene underveis. Naturens mange gleder kan nemlig ikke måles ut i fra objektive kriterier alene.

Morgenens mest interessante hendelse var som følger: en stor fisk dukket plutselig opp bak oss der vi hadde vadet et stykke ut på sanden. Fisken blottet både ryggfinne og halefinne, og virket svært så uforstyrret av det faktum at to iherdige sportsfiskere stod rett i nærheten. Hjertet løp løpsk for oss begge – og i løpet av noen panikkslagne sekunder gjorde vi begge alt i vår makt for å friste den spisende kjempen. Men det var fånyttes.. Hvilken fisk det her var snakk om vites ikke – men at den var stor – det er sikkert!! For journalen noteres at fisken sannsynligvis var en stor torsk som størrelsesmessig lå i intervallet 7-15 kg.

Da klokken var blitt godt over syv denne morgenen – etter utallige kast i alle himmelens retninger uten et eneste napp – besluttet vi å flytte på oss. Turen gikk deretter til Roligheden Camping – nærmere bestemt Bertesbukta – men også her var fisken tydeligvis gått i dvale.

Bildene levner ingen tvil om at dette var en opplevelsesrik fisketur, selv om den store fangsten som lever i drømmene våres uteble. Hva kunnskap om havets sølv gjelder, har vi nemlig meget å lære fremdeles. Gapet mellom teori og praksis kan nemlig bli ganske overveldende til tider.

Neste tur går forhåpentligvis til Søgne – nærmere bestemt Åros.

Skitt Fiske!!!!

Fisketur på Kroodden 01.05 2003

Vi kjørte ut mot Kroodden i syvtida, og været var aldeles nydelig, bortsett fra at det blåste noe så inn i hampen. Vi fikk prøvd ut mange interessante fiskeplasser og fisken viste seg å være svært så bitevillig.

Fishermans Friend klarte ikke å følge opp sin gode trend – og ble på denne turen uten fisk. Ikke en gang havets sølv, som han har vist seg å overliste gang på gang, virket særlig interessert. Jeg, på den annen side, kunne notere meg ca 5.kg med torsk og sei – i tillegg til at jeg denne gangen faktisk klarte å overliste sjøørretten. (til og med uten bruk av håven!)

Jeg følte derfor at jeg fikk en stakkarslig hevn fra katastrofene kvelden før da jeg presterte å miste først en sjøørret på ca 1,5 kg, og deretter en på godt over halvkiloen.

For journalen så må det for øvrig nevnes at vi også prøvde lykken på Møvik – uten at dette gav nevneverdige resultater. Det var nemlig nå blitt så sent på kvelden at det var bekkmørkt. Vi drog derfor hjem da klokken godt og vel hadde passert 23.00. Mer var det vel ikke å si om årets 3. fisketur etter sjøørret.

Fisketur 27.04 2003 - En kald fornøyelse

Etter den særdeles vellykkede turen for tre dager tilbake, bestemte vi oss altså for å prøve igjen – denne gangen på Hamresanden (et sted som vekker gode minner fra i fjor sommer hvor jeg håvet en fin sjøørret på hele 2.7 kg!!!)

Været kunne imidlertid vært bedre, men som den velkjente klisjeen sier: ”Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær”. Med disse visdomsord på hjernen kjørte vi av gårde fra Vågsbygd veldig tidlig denne søndags morgen (klokken var faktisk bare 5.00)

Det skulle vise seg å bli kaldt – huff så kaldt – og både Fishermans Friend og jeg lengtet mot vår og sommer. Samtidig så måtte vi hovmodig konstatere at våren ikke ennå har kommet i sin fulle blomst – men det er nok ikke så lenge til.

Utstyrt med vadere (som planlagt i forrige journal-skriv) vasset vi ut så langt vi kunne på Hamresanden i håp om å nå ut dit hvor de riktig store beistene ferdes. Beist vet jeg nå ikke – men Fishermans Friend ble nok en gang den eneste av oss som klarte å lure havets dronning i det sure regnværet.

Etter endt fiske (ca. kl 12.30) hadde jeg fremdeles ikke fått fisk – men Fishermans Friend hadde fått to: En sjøørret på knappe halv-kiloen og en torsk på rundt halvannen. Napp hadde jeg derimot nok av, og en av de riktig store fattet interesse for flueopphenget jeg fisket med.

Dette var fisketur nr. 2 etter sjøørret for året, og den klarte å leve opp til forventningene – noe oppfølgere sjelden klarer. Neste tur blir forhåpentligvis f.k Torsdag, og da retter vi snutene mot Møvig og Kroodden i jakten på det blanke sølv.

Fisketur 24.04 2003 - Årets første etter sjøørreten

For min del var dette årets andre fisketur, men innfører vi her et skille mellom ferskvann og saltvann – så var det faktisk årets første fisketur i saltvann. Det skulle vise seg å bli en svært minneverdig fisketur, som både Fishermans Friend og jeg kan mimre om når vintermørket omsider siger inn.

Vi var tidlig ute – faktisk rundt den tid hanen gol (hadde det bare vært haner her i nabolaget). Klokken halv seks møtte jeg opp hos Fishermans Friend, og vi kjørte straks til Møvikstranda hvor vi skulle måle våre krefter med sjøørreten – havets dronning. Været var nydelig (se bilde), sola tittet rosenrødt fram, og fisken skulle vise seg å være svært så bitevillig.

For journalen må det nevnes at det kun var Fishermans Friend som klarte å overliste havets sølv, en liten stakkars sjøørret på snaue 300 gr (som straks ble sluppet tilbake til sitt naturlige miljø). Videre så gav fisket desto større resultater hva sei og torsk angikk, og den totale fangst da klokken etter hvert var passert ni var 3 sei, 1 sjøørret og hele 5 torsk. Videre så må det nevnes at vi, i tillegg til å fiske på Møvig, også prøvde lykken på Sumatra samt i Terneviga.

Neste fisketur går forhåpentligvis til Hamresanden, hvor vi begge ved hjelp av vadere skal gå langt nok ut på stranden til å overliste havets dronning.

Skitt fiske!!!!!

15. februar 2007

Nytt bildearkiv!!!

På grunn av begrenset funksjonalitet for bildearkiv på Blogger har jeg opprettet et bildearkiv på Flickr.

Her vil det bli postet bilder fra alle fisketurene Lakselordene har vært på til nå, i tillegg til alle fisketurene vi fremdeles har til gode!!!

Her er linken:

Ellers så arbeider jeg for fult med å få lastet opp fiskejournaler/info samt noen få bilder fra fisketurene fom 2003 tom 2006. (Dette tar tid, så vær tolmodig).

Velbekomne.

14. februar 2007

Oppdateringer/ny info

Grunnet eksamenslesing, mastergradsoppgave og tidskrevende jobbing klarer jeg ikke å presentere bloggen i "ny drakt" før ca. månedsskiftet februar/mars.

Lover da at siden vil bli oppdatert med masse bilder, linker, nyttig info, dagbok og masse mere...

Hei på dere!!

Det kunne vært hvilken som helst vanlig dag, (ok så er det valentines dagen da, men den har jeg aldri tatt seriøst!!) jeg står opp i ni tida, spiser litt mat, kommer meg etterhvert ned på skolen i halv elleve tida, obligatorisk time med surfing på internett, sjekke mailen, slette de 150 spam mailene som lover deg større penis, få invitasjon til den nye og hippe fiskebloggen "lakselordene".... ehhh noe som ikke stemmer her ja. Så istedetfor å skrive jobbsøknader og arbeide med diplomoppgaven gikk dagen med på å mimre på alle mislykka og de få vellyka fisketurer gjengen her har vært med på. Så med dette er det bare å rette en stor takk til sjefsblogger Flying Fisherman for et bra initiativ!!

PS kule navn vi hadde fått, men sånn internt vet dere at for meg vil dere alltid være macrell boy og horngjell boy...

Test: Posting av bilde

13. februar 2007

Test

Dette er en test!!!

I den nærmeste fremtid vil denne siden bli oppdatert med masse nevenyttig stoff for deg som elsker fluefiske, jakt og friluftsliv, bueskyting, båtliv m.m