Glade hjul - prosjektbeskrivelse

Les vår blogg fra:

Afghanistan Australia Burundi Egypt India Irland Isle of Man Kongo Nederland Nord-Irland Norge Skottland Sverge Zambia Zimbabwe

 

Les i bloggen vår om:

Bøker Dykking Foto Fotturer Friluftsliv Jakt og fiske Judo Kajakk Mat og drikke Ski Sykkel Trening



 




Helsport

Kokatat

 



Vil du ha denne plassen?
Kontakt oss

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tips og triks om lange sykkelturer

Vi får mange spørsmål om mangt og meget som omhandler friluftsliv. Vi tenkte derfor å samle opp noen ofte stilte spørsmål, eller frequently asked questions (faq) som det heter viss man skal være litt kul, og svare på dem. Har du andre spørsmål eller bare vil slå av en prat, så må du gjerne kontakte oss.

Sykkeltur

Her er noen ofte stilte spørsmål og våre svar om å dra på sykkeltur

 


 

Sykkelvesker eller sykkeltilhenger?


Vi har vært på en del sykkelturer hvor vi har brukt sykkelvesker - det fungerer utmerket. Vi har aldri hatt mer enn to vesker, og har pakket telt, liggeunderlag og sovepose (i vanntett pakksekk) oppå. Det blir mye belastning på bakhjulet, og særlig Anders har hatt litt problemer med at eikene knekker og slikt (men han er ganske tung). Vi har skrevet litt om en sykkeltur fra Nordkapp til Skjeberg med sykkelvesker her: Litt kort fortalt fra en litt lang sykkeltur

Sykkelvesker BOB Yak


Da vi dro på sykkeltur til Western Australia, sommeren 2009 brukte vi sykkeltilhengere. Der var det lange strekninger hvor vi ikke fikk tak i vann og derfor kjøpte vi sykkelhengere (for å få plass til alt vannet): BOB Yak. Vi var veldig fornøyde med tilhengerne og på mange måter var det lettere å sykle med henger enn med vesker, men det skal sies at Australia er litt flatere enn Norge - og vi har ikke prøvd hengerne i Norge enda (men det har vi tenkt å gjøre noe med).

Vi har skrevet en liten test av hengerne og vi skrev også en blogg underveis: SYKKEL, SAND og SOL


Sykkelvesker Sekk sykkeltur Nordkapp


Det går også an å sykle med sekk, men det er overhodet ikke å anbefale på lengre turer!

Konklusjon:
- siden vi nå har hengere vil vi nok foretrekke å sykle på tur med dem (og vi brukte dem da vi syklet Skottland på tvers, Irland rundt og Isle of Man rundt sommeren 2010), men det er på ingen måte et "must" - og i Norge er det jo ikke nødvendig å pakke med seg så mye (vann, mat...) at henger er nødvendig. Vi synes vesker fungerer mer enn godt nok, dersom de er vanntette, vel og merke. De sykkelveskene vi har vært mest fornøyd med er fra Ortlieb. De andre vi har hatt har ikke vært vanntette og de har blitt utslitt og hullete nesten med en gang.

Sykle Sykkel drikke

 

Hvor lange dagsetapper sykler dere?

Hva som er en lang dagsetappe avhenger veldig av terreng, vær, oppakning, hva man spiser/drikker, sykkelform og hvor mange dager man har tenkt å sykle i strekk og er derfor vanskelig å svare på, men vi skal gjøre et forsøk på å beskrive noen dagsetapper.

Sykle Sykle

  • 5 mil/dag: Dette er en dagsetappe som er overkommelig for de aller, aller fleste. Det er også en meget overkommelig dagsetappe i dårlig vær, kupert terreng og med mye oppakning, selv for dem som ikke har prikket inn toppformen før man legger i vei.
  • 10 mil/dag: En grei distanse som er gjennomførbar mange dager i strekk selv om det er litt dårlig vær, litt mange bakker eller man har litt mye oppakning. Blir det mange dager i strekk med litt tung sykling kan det være lurt å tenke på å spise nok.
  • 15 mil/dag: 15 mil på en dag er ikke noe problem under gode/lette sykkelforhold. Det er også helt klart gjennomførbart i motvind og oppoverbakker, men dersom planen er å sykle mange dager i strekk kan man fort gå litt tom etter et par-tre tunge 15 mils økter.
  • 20 mil/dag: Alt går, og det er mange som har 20 mils dagsetapper som sykler både jorda rundt og andre plasser (eller i alle fall rundt omkring på jorda), men de leser ikke på våre tips og triks for å finne ut hvor lange dagsetapper de bør planlegge å gjøre på neste sykkeltur. Siden vi nå har utelukket de aller sprekeste blant oss, tror jeg det blir rett å si at dette er tungt og litt i lengste laget for en etappe med oppakning, men på ingen måte noe man ikke bør prøve seg på dersom man har lyst! Men kanskje man kan legge inn en hviledag etter en 20 mils dag. Det er egentlig overraskende stor forskjell på 15 og 20 mil…

Hviledager: Vi har funnet ut at vi skal holde hviledagen hellig på lange sykkelturer. En hviledag i uka er godt både for kropp og hode.

Sliten

Våre dagsetapper: Vi pleier å regne 10 mil per dag i snitt når vi planlegger sykkelturer. Da har vi tatt høyde for hviledager, tunge dager og late dager. Dvs at vi stort sett sykler noe lengre enn 10 mil, men at vi legger inn hviledager og noen kortere dager dersom syklinga går trått.

Om å sykle 20 mil: Fosen rundt på to dager

 

Sykkeltur Sykkeltur

Må man være i god form?

- alt er selvfølgelig lettere om man har trent litt på forhånd. Skal man derimot være på sykkeltur lenge, blir man jo i god form helt automatisk etter hvert!

Trene Trening

Er man ute etter en kosetur og legger opp til 5 mil om dagen, er det ikke nødvendig å prikke inn toppformen før man legger i vei. Satser man på 15 mil om dagen, bør man ha sykkelformen delvis inne før start (om man da ikke har tid til å ta en rolig start og ha korte etapper den første tiden). 10 mil om dagen krever normalt god form, men det er ikke nødvendig med spesifikk sykkelform. Birgit har f.eks lagt ut på alle våre lange sykkelturer (og padleturer for den sakens skyld) med mye judotrening og bortimot ingen sykkeltrening i kroppen før avreise.

Trening

 

 

Hva har dere med?

Jo mindre man pakker, jo lettere blir sykkelen!

Sykkelhjelm Sykkelcomputer

Vi har alltid med følgende (utfyllende kommentarer på noe under):
Telt, soveposer, liggeunderlag, Primus Omnifuel, 2 sett med sykkelklær, 2 sett ullundertøy (i Western Australia byttet vi ut et sett med ullundertøy med snorkel og badetøy), vanntett skallbekledning, reparasjonssett, sko, ullgenser, lue, 2 drikkeflasker hver, dagbok, bestikk, termos, toalettsaker, knevarmere, sportstape, sykkelcomputer, kart

Vi har dessuten med: Fotoutstyr, liten PC og videokamera…

Om telt: Vi har stort sett hatt med Helsport Svalbard 3, men da vi syklet Skottland, Irland og Isle of Man sommeren 2010 brukte vi Helsport Gimle 4 som er et mye romsligere, men tyngre telt.

Knevarmere Vanntett

Om sykkelklær: Sykkelbukse, sykkelhansker, sykkelsko, hjelm, sykkel/solbriller, skoovertrekk, vindtett sykkeljakke, sykkeloverdel eller ull til overkroppen, vindtett overtrekksbukse.

Reparere Reparere

I reparasjonssettet: Sykkelpumpe, ekstra dekk, ekstra slanger, lappesaker, dekkspaker, multiverktøy, umbrakosett, kranstrekker, skiftenøkkel, eikestrammer, ekstra eiker, bremseklosser, kjedekutter, kjedelås (evt. kjede)

Banan 

 

Tips om ernæring?

drikke Energi næring mat

Vi begynner dagen med en kraftig frokost, gjerne havregrøt med melke- eller proteinpulver, nøtter og rosiner i samt mye kaffe og vann. Vi har funnet ut at det er vanskelig å spise og drikke jevnt mens man sykler dersom man ikke tenker seg om. For oss fungerer det med en drikkestopp hver mil (kan økes eller minskes dersom man har meget tung eller lett sykling). Hver annen mil spiser vi dessuten en liten bit av noe enkelt (muslibar, rosiner og nøtter, banan e.l.). Etter 6-7 mil stopper vi for lunsj. Deretter begynner vi igjen med drikkestopp hver mil og noe med energi hver annen time. Etter12-13 mil begynner vi å se oss om etter en campingplass. Når vi har funnet campingplass spiser vi noe med litt rask energi (sjokolade, muslibar, rosiner e.l.) før vi begynner å sette opp telt, skifte, dusje og lage middag. De dagene vi ikke følger en slik plan har vi plutselig syklet 10 mil uten å spise noe som helst og da sier det seg selv at sykkeleffekten går ned. Restitusjonen tar også lengre tid om man tømmer seg helt for energi. I middagen prøver vi å få tilført en del proteiner og å fylle opp karbohydratlagrene igjen.

Kaffe Kaffe

Ellers er det jo en gylden regel når man er på sykkeltur at man kan stoppe og spise noe som frister hvorsomhelst langs veien.

mat Haggis

mat Mat mat

 

Hvordan frakter dere syklene?

FLY: Vi tar dem med på fly. SAS garanterer plass dersom man sier ifra på forhånd. Man må betale ekstra og det bør sjekkes opp på forhånd, for den varierer (!!). Vi skrur av pedaler, slipper ut litt luft, løsner styret og snur det 90 grader og pakker plastikk rundt kjedet. Syklene har hittil overlevd uten de for store skadene. Den største skaden vi har fått på sykkel under flyfrakt var da vi tok fly fra Trondheim til Honningsvåg. Da fikk Anders sin sykkel et par bulker i ramma og bøyd girøre.

POST: Vi har sendt dem i posten! Det var billigere å sende sykler fra Australia til Norge med post enn med fly. Båtfrakt var ganske billig, men det tok noen måneder før syklene kom til Norge. Vi fikk sykkelkartonger fra en sykkelbutikk som vi pakket syklene i. PS: Australian Post er veldig strenge på maksstørrelsen det er lov å sende, men ved å sende et par hjul i egen pakke, går det helt fint å pakke syklene små nok (de har også en grense for maksvekt). Etter noen måneder på havet hadde ikke syklene en skramme!

BUSS: Innenlands har vi tatt med sykler på buss (Nor-way bussekspress). De tar dem alltid med, men bussjåførene er ikke alltid like fornøyde. De stuer dem enten bak eller under i bussen og dersom det er mye annen bagasje kan det bli litt trangt og ta litt tid (vi har med andre ord god forståelse for hvorfor enkelte bussjåførene ikke har jublet når vi ville ha med syklene på bussen)

HURTIGRUTA: Om du har god tid, er Hurtigruta et godt alternativ. Vi har aldri betalt for verken sykler eller kajakker på Hurtigruta, og dersom man sover på dekk er det ikke så dyrt heller.

TOG: Det går an å få med seg syklene på tog, men det er ikke alltid at de tillater sykler. Sjekk på forhånd.

SYKKEL: Den beste måten å frakte en sykkel på er jo selvfølgelig å sykle den!!

Flyfrakt Ferge

 

Hvordan navigerer dere?

Dette er et spørsmål vi har blitt litt overrasket over å ha fått mange ganger. Men siden ingen spørsmål er dumme, så svarer vi på dette også: Vi bruker kart!

Kart Kart

 

Velmenende råd til jenter:

Til slutt kommer Birgit med et par velmenende råd til alle sykkeljenter:

Sykkelsete

  • Ikle deg aldri sykkelbukse med ”guttepad”, kjøp sykkelbukse med jentepad!
  • Kjøp derimot ikke jentesykkelsete med ekstra polstring selv om det har ”love channel”. Kjøp et helt vanlig hardt sykkelsetet.

Sykkelsete Sykkelsete

- i tilfelle noen er i tvil, anbefaler jeg setet øverst og til venstre, på nederste bilde, dvs til høyre på det øverste, i min venster hånd.. Det andre setet heter PIA ("Pain in the ass") og jeg har syklet med det fra Perth til Geraldton

 

Sykkeltur

Flere spørsmål? Fikk du ikke svar på det du lurte på? Bare ta kontakt, så svarer vi så godt vi kan!

Sykkel Sykkeltur

Sykkeltur

God sykkeltur!!