Vilagarcia, Santiago de compostela, Isla, Bayona, Nazarè, (Batalha og Fatima), Berenga, Peniche, Cascais.

Oioi! Lenge siden siste oppdatering! Det er travelt å ha ferie! Her er litt fra Spania og Portugal.

Vi ligger i en fin marina i Vilagarcia. Byen ligger litt langt inne i fjorden, men vi trenger seilmaker og det er også et fint utgangspunkt for pilgrimsturen til Santiago de Compostela. Pluss, det var en god havn da det ble full storm en natt. Vi var blitt varslet og lå trygt inne i havna, men vi så i avisen at det gikk ikke like bra med alle.

Lørdag 6. September tar vi toget til et lite sted to mil øst for Santiago de Compostela, der pilgrimsruten går gjennom. Fine naturopplevelser underveis.

Vi som går, har forskjellig mening med prosjektet, men alle er enig om at det er en flott tur, og til ettertanke.

Vi er stort sett lettvinte turister, vi treffer pilgrimere som har gått i to uker, og dette er en viktig begivenhet i livet for dem. Det star utgåtte vandrersko og staver langs veien.

Velferd underveis.

Steinkunstner har verkstedet sitt et sted langs ruten. Mange festlige figurer.

Pust i bakken.

Framme. 2 mil gikk greit, noen såre bein, ett gnagsår og en søvnig mann.

En bitte liten del av Santiago de Compostela. Mye barokk krumeluring både på eksteriøret...

..og dette er jo bare en brøkdel av interiøret.

Vi seiler videre i lykkelig norsk armada i fina veret..

..til Islas Cies som er et par øyer med naturreservat (det er reservat på de fleste øyene her, for det er så få av dem) og nydelig badestrand. Her er det bading og sandvolley på noen. Andre bare soler seg og går tur på de oppmerkte stiene. Om kvelden er det bursdagsselskap for Hilda i ”Ruffen”, alle bidrar så vi har skillingsboller, bløtekake og brownies.

Vi heiser anker neste morgen, og går inn til Bayona (fin liten by, det var visst her Colombus landet etter å ha ”oppdaget” Amerika. Vi bare bunkrer diesel og setter sørover nesten uten vind for å komme nærmere Lisboa, der vi skal treffe ”ungene” (21, 24 og 32 år he he). Her raker fiskerne etter muslinger og knivskjell.

Delfiner som leker med båten er daglig kost her nede, men vi blir like begeistra hver gang. Vi går to dager i strekk, og når natten faller på, ser vi delfinene som lysende raketter pga morilden rundt dem, det er helt magisk, men umulig å fange på bilde.

Hvor mange solnedganger går det an å ha i en blogg før det blir helt patetisk? Blås i det, her er en til ☺ Etter dette bildet mørknet det, pluss det ble tett tåke som vi gikk i fram til 12-tiden neste dag. Takk og pris for radaren!

Vi blir beskyldt for å ville starte 3. verdenskrig når vi ankommer havna i Nazarè ut på kvelden. Vi har glemt å kjøpe portugisisk gjesteflagg, så vi ankommer med det spanske. Dagen etter leier vi bil, rydder og skrubber båten og henter ungene på flyplassen. Trond er ikke i form, så vi lar ham lide i fred og kjører på oppdagelsestur i området.

Jakt på firfisler i furuskogen, der vi stoppet for å se hvordan de tapper sevje, storproduksjon av det her. Vet ikke hva det brukes til.

Vi kjøper peanøttkjeks av denne damen. Denne byen er visst interessant for antropologer, for her holdes det på tradisjonene. Både når det gjelder klær og tyrefekting. Mange av de eldre kvinnene bruker denne typen skjørt og skaut, og det skulle være tyrefektingsshow i byen den kvelden.

Trond kvikner til ut på kvelden, så det blir strandtur.

Restene etter orkanen Inga treffer kysten i Portugal. Hele kysten nedover her er stort sett bare strender.

Mektig naturopplevelse på fyret i Nazarè.

Jone danser med måker.

For mye vind på havet, så vi kjører tur med leiebilen. Først opp til byen Bathalba, der er en flott kirke som ble bygget som takk til Jomfru Maria for at 5600 portugisere vant krig mot 30 000 spanjoler.

Sånn går no dagan. Skulle kjøpe solbriller i dag, men endte opp med våtdrakter, skimboards, bager ++ i stedet, og Helge fikk seg endelig nye sko. Prisene her er det ingenting å si på, kun havneavgiftene og dieselen er dyrere enn hjemme.

Så er det videre til flotte grotter i Fàtima med stalagmitter og -titter.

Dag på stranda. ”Ungene” leker med drage....

... bølgene....

.. og de nye skimboardsene...

..de var heldigvis billige, for det var ingen stor suksess.

Vi seiler fra Nazarè til Berlenga-øya, og vi har besøk av flere delfinflokker.

Jone tester undervannskamera fra gummibåten.

Og så tester han solkremen.

Vi ankommer Berlenga, og legger oss for anker på trygg avstand fra klippeveggene.

Berlenga er en eventyrøy, med fortet Sao Joao Baptista fra 1700-tallet, flotte klippehuler og måkekoloni.

”King of the castle” har laget en svær fiskegryte med grønnsaker til oss, vi spiser oss forderva. Jenta til venstre tok seg av oss. Borgen var som et fristed. Maren og Trond leier seg et rom der for natten, for det blir en del rulling der vi ligger for anker.

Alle har kjøpt seg våtdrakter, og det er bra, for det er kaldt i vannet.

Ikke koraller som i tropiske strøk, og heller ikke tang og tare, men mye fisk å se på.

Familien frosk. Lekkert?

Vi forlater øya Berlenga.

Peniche, by. Vi ligger godt for anker innenfor moloen. Det er deilig, for det var ganske mye svell ute på øya, vi sov dårlig der.

Ungene tar bussen til Lisboa og går i dyrehagen, mens vi gamle tok en ni timers tur ned med båten. Her passerer vi Cabo Roca, nesetippen på portugal, før vi runder inn mot Lisboa, Cascais.

Cascais er en fin by med en råflott marina.

Tur til Lisboa, Expo-området, der verdensutstillingen var i -98. Ja vi tok heis.

Og så var vi i akvariet, og fikk endelig se en månefisk i helfigur. Vi har bare sett ryggfinnen på dem på havet. Maren og Trond tar flyet hjem grytidlig neste morgen.

Jone har en dag ekstra, og vi hiver oss med til klatreveggen, sammen med folka fra Ruffen, Opportune og Las Primas. (Las Primas er båten til to kusiner, der hun ene er fra Randaberg. Navnene kommer senere :))

Kommer an på om ikke han har fått seg en ny interesse. Om kvelden har vi fest på stranda med ca 15 båter fra skandinavia. Kl. 4 om natta tar Jone taxi til flyplassen.

Gjestene har dratt, ankrer opp ute i bukta sammen med de norske båtene. Klesvask og fina veret. Og legg merke til at Helge har montert solcellepanel ☺