Lydfargemetoden

Lydfargemetoden tar utgangspunkt i den syntetiske lesemetoden. Eleven som bruker metoden får ekstra informasjon i form av en fargekode. Fargene hjelper med identifiseringen av fonemer. Fonemer er de individuelle kombinasjoner av bokstaver og lyder som utgjør basiselementene i skriftspråket. Informasjonen eleven får er konkret og enkel, og appellerer til flere sanser. Elever som har brukt metoden leser betydelig fortere, skriver mindre feil og er mer språkbevisste. Det er utviklet materiell til bruk i undervisningen, som bl.a. består av en elevperm, plansjer, hoppebrett, mm.
Nyere hjerneforskning forteller at dyslektikere har problemer med å lage gjenkjenningsbaner som identifiserer fonemer automatisk. Fargekoding gir informasjon som støtter konstruksjonen av disse gjenkjenningsbanene. Lydfargemetoden kan anvendes når barnet opplever å ikke knekke lesekoden som de jamnaldrende klarer. Men metoden har best effekt når den settes inn tidlig, som del av den generelle lese- og skriveopplæring. En slik tilnærming forebygger lese- og skrivevansker, også for de med mindre vansker. I tillegg blir alle mer språkbevisste og flinkere til å lese og skrive. Forskning viser at elever med disposisjon for lesevansker bør få adekvat hjelp så tidlig som mulig for å hindre en negativ utvikling.
Lesing og skriving er sentrale elementer i norskopplæringen for voksne innvandrere. Når avkodingsprosessen skal læres, må deltakerne også kunne gjenkjenne lydene i språket. Selv om deltakeren kjenner det latinske alfabetet, er det ofte forskjell mellom norsk fonologi og fonologien i deltakerens morsmål. Når en skal lære norsk, skal en også lære seg det norske lydsystemet med fokus på oppbygging av ord. Dette er et vesentlig element i læringsprosessen siden lydsystemet er sentralt når man skal lese.

Bokstaver og lyder
Assosiasjonene mellom enkelt bokstaver og de respektive språklydene er ikke entydige. Lydfargemetoden tar utgangspunkt i språklydene. Ut fra forskjellige grupper av lyder og enkle regler blir språksystemet forklart. Videre blir systemet supplert med kunnskap om ordbygging og forskjellige regler basert på grammatikk. På denne måten får elevene en oversikt over hvordan bokstavene og lydene i språket henger sammen. Allerede med noen få basisregler kan de skrive de fleste ord uten feil.
Det er nyttig å dele språklyder i vokal- og konsonantlyder. Konsonanter og vokaler er abstrakte begreper, og det kan være vanskelig å lære bort hva som skiller dem fra hverandre. Men ved å gi lydene forskjellige farger blir de synlige og konkrete. I den norske grunnskolen er det blitt brukt blå farge for konsonanter og rød for vokaler. Det er et godt utgangspunkt, men Lydfargemetoden tar det noen steg videre. Det er ikke bare vesentlig å vite forskjellen mellom konsonant og vokal. Det er også vesentlig å vite når vokalen blir lang eller kort, og å kunne de respektive lydene. Ved bruk av Lydfargemetoden får som regel konsonantene blå farge, mens vokalene får gul eller grønn farge, avhengig av om de er lange eller korte. Leseren ser med en gang om vokalen blir lang eller kort. Dermed blir lesingen mindre komplisert, og uttalen blir riktig. enn bare lange og korte vokallyder, derfor har Lydfarge utviklet systemet enda mer.

Konkretisering
Lydfargemetoden bruker forskjellige farger og materiell for å synliggjøre og konkretisere lydene i språket.  Ved lesing blir de forskjellige lydene i et ord markert ved hjelp av merketusjer.
Ved skriving bruker man ”lydklosser” i forskjellige farger. Ved hjelp av disse klossene kan man sette sammen ord. Hver kloss forestiller en bokstav, og fargen på klossen bestemmer lyden til bokstaven.
På denne måten blir strukturen i ordet godt synlig, og en kan øve på å skrive ord på en enkel og oversiktlig måte. I tillegg er det utarbeidet mer øvingsmateriell for å automatisere bokstav- lydlæringen.
Opplæringen deles i bokstavskriving og bokstavlydlæring, som er en mindre komplisert del-læring.

Mestring
Ved bruk av Lydfargemetoden arbeider elevene med flere aktiviteter som samlet sett utgjør en helhet, og det tas i bruk mange forskjellige verktøy; bl.a. klosser, tusjer og hoppebrett. Elevene opplever mestring fordi metoden gir dem mulighet til å ta i bruk flere sanser. Progresjonen i læringen kan tilpasses den enkeltes behov. Det kan ta tid og er til tider krevende, men er samtidig variert og motiverende for eleven.

Ønsker du opplæring i din kommune eller har spørsmål angående opplæring i Lydfargemetoden – ta kontakt på post@lydfarge.no.

Konkretisering

Screen Shot 2016-01-08 at 15.23.34

For å lære å skrive må man lære bokstavene og assosiasjonene mellom lyder og bokstaver. Her brukes det lydklosser i forskjellige farger for å synliggjøre lydene og gjøre dem håndgripelige når elevene skal skrive. De blir bevisst hva lyder, bokstaver og ord er, og hvilke funksjoner de har i skrift. Hver kloss forestiller en bokstav, og fargen på klossen bestemmer lyden til bokstaven. Dermed kan man sette sammen ord ved hjelp av klossene.

Grunnskolen

Erfaringene er at Lydfargemetoden er et meget godt verktøy i lese- og skriveopplæring, fordi metoden sitt fonologiske alfabet med fargekoder hjelper barna å forstå ordlydens sammensetning på en måte de tradisjonelle metodene ikke gjør. De lesesvake elevene gis mulighet til å starte opp med individuell opplæring med Lydfargemetoden allerede fra starten av.
På denne måten får de tidlig hjelp. Det forebygger at denne gruppen faller ut fra undervisningen i klassen og begynner på en uheldig utvikling. Elevene opplever større leseglede og skrivelyst, spesielt blant de svake leserne. For alle elever gjelder det at de blir mye mer språklig bevisst, dette sees bl.a. på diktatprøver.
Lydfargemetodens benyttes i grunnleggende lese- og skriveopplæring i grunnskolen. Skoler i Ål kommune og Spikkestad barneskole i Røyken, har implementert Lydfargemetoden i den generelle lese- og skriveopplæringen på 1.,2. og 3. trinn.

Tilbakemelding fra en lærer:

Takk for gode tips til videre jobbing. Jeg har skrevet ut leseboksider fra iMAL. De skal de få fargelegge i norsktimer med klassen. Øve bokstaver og også kort på gangen med assistent. Minst to ganger daglig. Skal intensivere bokstavlyder og jobbe med korte ord. Du inspirerer og er veldig klar og tydelig i veiledning!  Toppers test og tilbakemelding i dag. Trenger vi råd senere, så hører du fra meg. Fortsatt fin uke.

Våren 2013 gjennomførte Ål-kommune en spørreundersøkelse blant lærere, skoleledelse og barna som har brukt Lydfargemetoden i lese- og skriveopplæring, undersøkelsen ble gjennomført av ekstern part, Kunnandi.

Målsettingen var å dokumentere hvordan prosjektet oppleves i skolene, og i hvilken grad prosjektets målsettinger er nådd. Figur 2, vurdering av egen praksis, viser høy brukertilfredshet. Metoden ansees av 80-90 % av brukerne som en viktig støtte i undervisningen.

Lese- og skrivevansker

Lydfargemetoden er et pedagogisk verktøy til bruk i lese- og skriveopplæring og den er særlig godt egnet for personer med lese- og skrivevansker i alle aldersgrupper. Ved bruk av Lydfargemetoden arbeider elevene med flere aktiviteter som samlet sett utgjør en helhet, og det tas i bruk mange forskjellige verktøy f.eks. klosser, tusjer og hoppebrett. Elevene opplever mestring fordi metoden gir dem mulighet til å ta i bruk flere sanser. Progresjonen i læringen kan tilpasses den enkeltes behov. Det kan ta tid og er til tider krevende, men variert og motiverende for eleven.

Individuell veiledning
Lydfarge får regelmessig mailer fra fortvilte foreldre fra hele landet. For å kunne hjelpe disse foreldre tilbyr Lydfarge individuell veiledning. Uavhengig bruke Skype og lesekurs.

Jeg har en slags fordom eller kanskje en frykt. En fordom jeg absolutt ikke burde ha. En fordom mot dysleksi, først og fremst min egen dysleksi og hva folk vil tenke om meg.
Jeg er redd for at vist jeg forteller folk at jeg har dysleksi vil de se ned på meg, tro jeg er dum og ikke kan få til det jeg vil. Noe jeg egentlig vet ikke stemmer.
Jeg har slitt med lesing og skriving hele livet.  Når jeg gikk i 4 – 5 klasse fikk jeg bekreftet at jeg har dysleksi. Og når jeg gikk i 6-klasse fikk jeg egen data som skulle gjøre min skolehverdag lettere.

Når mange i klassen min ble misunnelige fordi jeg hadde fått data, og sa at de godt kunne ta samme testen å bare gjøre det dårlig med vilje, slik at de og kunne må data, føler en seg ikke akkurat smart.
Og jeg har flere lignende episoder. Jeg føler hele tiden at jeg har jobbet hardt får å bli bedre både til å lese og skrive, men det har til tider vært en vanskelig og hard kamp. Men når jeg gikk på ungdomsskolen skjedde det noe bra. Vi (jeg og foreldrene mine) fikk høre om Lydfargemetoden som Maaike Visser har laga.

Den første tiden gikk jeg/vi dit ein gang i uken + at jeg måtte øve og lese hver dag hjemme. Etter en liten stund fikk jeg også en time hos Maaike gjennom skolen, isteden for ekstratime med norsk på skolen. Lydfargemetoden er ein «morsommere» måte å lære å lese på. For jeg begynte med Lydfarge kunne jeg ikke fordra og lese, når jeg slutta syntes jeg det var helt greit å lese en bok. Idag er jeg glad i å lese og lar meg ikke skremme av en bok på 500 – 600 sider.

Jeg kan med sikkerhet si at det hadde aldri skjedde vist jeg ikke hadde begynt med med fargeriknorsk, eller vist jeg ikke hadde hatt noen foreldre for har «pressa» meg nok.

Norskopplæring

Lesing og skriving er sentrale elementer i norskopplæringen for voksne innvandrere. Når avkodingsprosessen skal læres, må deltakerne også kunne gjenkjenne lydene i språket. Selv om deltakeren kjenner det latinske alfabetet, er det ofte forskjell mellom norsk fonologi og fonologien i deltakerens morsmål. Når en skal lære norsk, skal en også lære seg det norske lydsystemet med fokus på oppbygging av ord. Dette er et vesentlig element i læringsprosessen siden lydsystemet er sentralt når man skal lese.
Lydfargemetoden er en fonologisk metode for lese- og skriveopplæring. Den er praktisk og konkret og appellerer til flere sanser. Metoden tar utgangspunkt i språklydene. Ut fra forskjellige grupper av lyder og enkle regler blir språksystemet forklart. Videre blir systemet supplert med kunnskap om ordbygging og forskjellige regler basert på grammatikk. Deltakere som bruker metoden øker sin fonologiske bevissthet og utvikler raskere og sikrere avkoding. Metoden er utprøvd over flere år i voksenopplæring, både i alfabetiseringsgrupper og i latiniseringsgrupper.
Hovedmålgruppen for bruk av Lydfargemetoden er deltakere som har behov for grunnleggende lese- og skriveopplæring. Metoden egner seg for deltakere som ikke kan lese og skrive på noe språk (analfabeter) og for deltakere som kan lese litt på morsmålet. Metoden kan også brukes i andrespråksopplæring for deltakere som kan lese og skrive på eget morsmål, men som har ingen eller liten kjennskap til det latinske alfabetet.
Siden metoden er benyttet med godt resultat for personer med spesifikke lese- og skrivevansker, er det rimelig å anta at metoden vil støtte andrespråksopplæringen for deltakere med tilsvarende problemer. Elementer fra metoden kan også være et nyttig redskap for andre deltakere, f. eks i arbeidet med å innarbeide lyder.

Samarbeid med Kompetanse Norge
Lydfargemetoden er nå tilpasset norskopplæring. Dette arbeidet er gjennomført i samarbeid med Kompetanse Norge. Utprøving i norskopplæring og i gruppeundervisning har vært en essensiell del av tilpasningen. Prosessen ble gjennomført ved hjelp av kompetente lærere med lang erfaring i å undervise i norsk som andrespråk. Voksenopplæringssentrene som har tatt i bruk Lydfargemetoden er svært positive.

«På voksenopplæring i Hønefoss har Lydfargemetoden vært brukt en god stund. Før var det vanskelig, forteller Salma Almilhim og Rahiri Gohalmi nå forstår vi mye mer norsk og vi tror at alle liker å jobbe på denne måten.»

For å gjøre det enklere for lærere og foreldre er det nå mulig å bruke ferdige arbeidsbøker. Veilederen gir en inføring i metoden og her finner man fasitten til arbeidsbøkene. Bøkene kan bestilles her