Det er mange viktige kriterier som må oppfylles for å oppnå suksess på nett. Dette gjør at det igjen er like mange kriterier å feile på.

Noen av de vanligste grunnene til at enkelte nettsteder feiler er disse

  • Ble ikke godt nok planlagt
  • For lite fokus på brukernes behov
  • Man ville spare penger og kuttet ut viktige faser
  • Markedsføringen fungerer dårlig
  • De ansvarlige har lite erfaring med internett
  • Innholdet og informasjonen på nettsted er ikke god nok
  • Nettstedet er tungvindt og oppdatere, og er derfor utdatert.
  • Brukervennligheten er ikke bra, og gir en dårlig brukeropplevelse.

Uansett hvilke av punktene ovenfor du kjenner deg igjen i så er det garantert at nettstedet ikke gir gode resultater fordi det feiler på et av disse grunnprinsippene.

  1. For få personer besøker nettsiden
  2. For få personer blir overbevist om å gjøre det du ønsker de skal gjøre.

Oppskriften på et suksessfullt nettsted

Så hva må til for å få suksess på nett? Grunnprinsippene for suksess er meget enkle:

  1. Markedsføring
    Markedsfør nettstedet slik at man får mye, og godt målrettet besøk.
  2. Overbevisning
    Overbevis de besøkende om å gjennomføre handlingene du ønsker.

Overbevisning er førsteprioritet

Det du må fokusere på å sikre først er overbevisning. Ditt absolutte mål nummer én som ansvarlig for nettstedet, må være å få de besøkende til å gjennomføre det som gir resultater. Tenk på hva du vil at de besøkende skal gjøre når de kommer til nettstedet – dette er ditt mål, jobb mot det.

Eksempler på overbevisningsmål for de besøkende:

  • Melde seg på et kurs
  • Kjøpe et produkt
  • Sende inn kontaktskjema
  • Ta kontakt via telefon
  • Laste ned en rapport
  • Melde seg på nyhetsbrev

Konverteringsrate (Conversion-rate) er hvor mange prosent av de besøkende som er overbevist, og gjennomfører det du ønsker de skal gjøre.

Om du har 80 stk som for eksempel melder seg på nyhetsbrevet, og 4000 besøkende i løpet av samme periode, har du en konverteringsrate på 2% (80 x 100 / 4000).

Vi jobber mot å øke din konverteringsrate. Det er den som gjør ditt nettsted lønnsomt!

Markedsfør nettstedet og få målrettet besøk

Først når du vet at nettstedet overbeviser så mange som mulig av de besøkende, bør markedsføringen starte. Fordi nettstedet nå er optimalisert til å overbevise, vil flest mulig av de besøkende ende opp med å gjennomføre målet du har satt deg.