jump to navigation

1-års kontroll 30. november 2011

Posted by lydgutt in Rikshospitalet, Veien til et talespråk.
Tags: , , , ,
add a comment

Da har vi vært på ett års kontroll på Rikshospitalet.

Det første året har gått fort, og vi har gjort mye. Fra å være en døv gutt uten talespråk og utfordringer med å sosialisere med jevngamle, har han nå fått et fullverdig talespråk og kommuniserer godt med andre barn.

På Rikshospitalet denne dagen ble det utført noen lytte-tester, og resultatet er at han havnet rett innenfor normalen. Han er litt under gjenomsnittet, men innenfor det man kaller normalt. Dette er et veldig bra resultat tenker vi. At han har kommet så langt på kun et år er fantastisk.

Vi jobber fortsatt mye med talespråk i hverdagen og går på AVT timer annenhvert uke. Ett år er gått, og vi er enda ikke i mål. Men hverdagen er blitt lettere, og vi går mere på autopilot uten å bruke like mye energi på hverdagsting.

Her er et videoklipp fra 1-års kontrollen:

Tegnspråkuke på Ål 6. april 2011

Posted by lydgutt in Kurs.
Tags: , , , , ,
4 comments

Da er vi hjemme igjen etter ei spennede uke på Ål folkehøyskole og senter for døve. Dette er en del av kurspakka Se mitt språk som vi følger, og hvor vi nå har kommet til modul 8 av 40. Ål omtales som selve sentrum for tegnspråk i Norge, selvom plassen ligger ganske langt unna hva man kan kalle et sentrum. Skolen er lokalisert et godt stykke unna urbane strøk, men godt tilgjengelig via Bergensbanen. Vi kjørte bil, så etter mange svinger og mye humpete vei fant vi tilslutt frem til skolen et godt stykke oppe i lia ovenfor Ål sentrum (Sundre).

Vi ankom skolen søndag kveld, hvor vi fikk kveldsmat og leilighet. Da kvelden allerede var sen, gikk vi fort i leiligheta og fikk oss alle i seng. Det fine med å dra til Ål er at vi kan ha med hele familien. Det er plass til de minste barna i barnehage og de større i skole. Skolebarn og foreldre har rett til fri med lønn og uten fravær for å være med på dette kurset.

Mandag morgen startet kvart over sju. Da var det opp å komme seg i matsalen der frokost var satt frem. Etter frokost samlet alle familiene seg i ett rom hvor lærere til skoleelevene og barnehage personell presenterte seg. Skolebarna fulgte lærerene til klasserommet. De var totalt seks skolebarn og to (døve) lærere, så de ble godt fulgt opp denne uken. Så fulgte vi foreldre barnehagebarna til barnehagen. Våre to barnehagebarn gled fort inn i rytmen her og syntes barnehagen var stas. Da de vanligvis er litt skeptiske til nye steder kom dette som en positiv overraskelse. De er flinke i denne barnehagen til å ha rullerende barn, og det var mange ny spennende ting her.

Fikk tid til å stikke innom Farmor på turen, der var det stas å få hjelpe til å grave grøft!

Vi kom oss derfor fort opp i kursrommet der vi voksne skulle ha en kombinasjon av temaforelseninger rundt det å være døv, og tegnspåk opplæring. Vi startet rett på, med døv lærer og mye tegnspråkprat. Tema-forelesningene omhandelt hvordan det er å være døv, hvordan døve ser på seg selv osv. Mange spennende innlegg.

Det var veldig spesielt å komme til Ål. For her var det vi som ikke kunne tegnspråk som hadde kommunikasjonsutfordringer. Alle snakket tegnspråk og lærerne vi hadde i tegnspråkdelen var selv døve. Dette presset oss til å bruke tegnspråket, prøve å gjøre oss forstått. Det var også en annen kursgruppe der samtidig, det var døve foreldre med hørende barn, så det var tegnspråk rundt oss overalt 🙂

Uken ble veldig lærerik og fin for hele familien. Dagene gikk med til kurs fra 8.40 til 15.00, så var det middag og sosialt samvær frem til leggetid. At vi var på et sted som dette gjorde at vi var mye sammen med de andre som var der. Mulighetene til å finne på andre ting var ikke de helt store – og det var positivt. Ungene fant seg nye venner, lærte tegn og koste seg. Vi voksne fikk tid til både erfaringsutveksling og småprat om både stort og smått.

Vi føler at det er viktig for oss å fortsatt følge tegnspråk kurset, selvom gutten vår hører og har stor fremgang på talespråket. Det å ha en fot i hver leir gjør oss godt rustet til å møte alle mulige utfordringer som kan komme.

Mathea (4) får ikke tegnspråk opplæring 1. mars 2011

Posted by lydgutt in Ukategorisert.
Tags:
add a comment

Foreldrene mener hun trenger tegnspråkopplæring, men Elverum kommune vil ikke tilby mer enn tegn-til-tale. Nå vurderer familien å flytte tilbake til Oslo for at Mathea skal få den hjelpen hun trenger.

Se hele innslaget på NRK:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7527658

Oppdatering: «Får tegnspråkopplæring likevel»
http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/mathea-skal-fa-tegnsprakopplering-allikevel-1.6067458

Mathea (4) med egen døveprest 16. februar 2011

Posted by lydgutt in Ukategorisert.
Tags: , ,
add a comment

Det kan ofte være en jobb å tilrettelegge for barna våre som er døve eller hørselshemmet. Men hvis man står på og ordner selv så kan man utrette mye.

Faksimile fra Østlendingen:

Da lillebror skulle døpes mente foreldrene til hørselshemmete Mathea (4) at hun også skulle få ta del i dåpen på lik linje med alle andre. Under søndagens dåp i Elverum kirke hadde de derfor hyret inn egen døveprest med tolk og danser.

Les resten av historen på www.ostlendingen.no

Paneldebatt om tegnspråkets utvikling 14. februar 2011

Posted by lydgutt in Ukategorisert.
Tags:
2 comments

”Hvem råder over norsk tegnspråk?”

Det var dette spørsmålet som ble diskutert på Litteraturhuset i Oslo, lørdag 22. januar. Interresant lesning om tegnspråkets utvikling før og nå, samt tanker og spådommer om framtida

Les dette på: http://www.tolkeforbundet.no/main/component/content/article/11-eksterne-media/123-litthuset-hr

Hurra for lillemann som har fylt 3 år 10. februar 2011

Posted by lydgutt in Kurs, Rikshospitalet, Veien til et talespråk.
Tags: , , , ,
4 comments

Ja så ble det endelig bursdag. Han har ventet og forberedt seg lnge til det. Spesielt artig da han dro i barnehagen i går å sa så tydelig at … tre år 🙂

For 14 dager siden dro mamma og lillemann til Oslo, 3 månderskontroll (3 mnd og 3 uker) etter lydpåsettelsen. Det var spennende å ta fly. Og det gikk helt fint. I sikkerhetssjekken viste han frem kortene sine som viste at han er implantert og han ble geleidet forbi og kroppsvisitert. Han syns det var merkelig, men ble da med på det. Flyturen gikk bra, var spent på om han ville reagere, men det gjorde han ikke. Mor glemte å skru av fjernkontrollen på flyet, men det sa flyverten var helt greit, den kunne være på.

I Oslo tok vi buss direkte inn til Rikshospitalet. Han kjente seg igjen der og gikk fornøyd inn.  Kontrollen gikk veldig greit. eneste problemet var at han ikke ville ta av og gi fra seg CI-ene sine. Siden han hadde fått de der var han nok redd de skulle ta de tilbake. Lydnivået var bra og han gjennomførte lekeaudiometrien veldig fint. Han satt med kulen mot øret, lyttet, nikket og puttet på. Han hørte helt ned til de laveste lydene. Apparatene ble justert litt ned slik at omgivelsesstøyen skulle bli dempet.

Så viste han frem noen av sine «kunster», altså at han plukket 2 ting fra et utvalg på 10, at han kunne gjøre ting han ble bedt om osv. Vi foreldre syns hvertfall han har blitt superflink, og det virker som alle andre også syns dette har gått veldig fort og fint.

Etter kontrollen tok vi trikk og tog. En liten stopp i sentrum for å hilse på venner før vi tok toget dit vi skulle tilbringe helgen. Lillemann trives godt med å være på besøk. Han snakker med fremmede mennesker og oppnår lett kontakt. Hva andre forstår av det han sier er svært varierende, men han greier å formidle ting selv til folk han aldri før har møtt.

I helgen fikk han prøvd skøyter, akt, vært på kjøperunde som han merkelig nok syns er utrolig morsomt, sett en hel masse på Astrid Lindgren filmer og kost seg godt.

Søndag fløy vi hjem. Rutinet stilte han seg opp med kortene sine, gikk gjennom sikkerhetskontrollen, rettet ut armene og nikket 🙂 På hjemturen møtte vi kjentfolk så da fikk han fortalt om helgn sin 🙂

Vel hjemme ble han og storesøster hentet av bestefar etter noen timer. Mamma og pappa skulle på tegnspråkkurs i Trondheim  fra mandag til torsdag. Så her ligger ingen på latsiden. Uken hjemme med bestemor og bestefar gikk kjempefint. Og på fredag startet forberedelsene til helgens store begivenhet – 3 års feiring.

Med Lynet Mc Queen kake og diverse annet rundt det temaet var alt duket for en flott fest. Det ble barneselskap på lørdag og familieselskap søndag ble han godt fornøyd. Av spesielt interesante gaver kan nevnes trommesett, skøyter, kjøredress, snekkerbenk og bil.

Nå sier han selv at han er «Ferdig med 3 år».

3 av 4 døveskoler legges ned 3. februar 2011

Posted by lydgutt in Ukategorisert.
Tags: ,
add a comment

Staten har besluttet å legge ned tre av landets fire døveskoler, det er nå inntaksstopp i disse skolene. Dette skaper en stor debatt rundt tegnspråkmiljøet i Norge.

Videoinnslag fra TV2: http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks?progId=490164

Les i Adressa: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1584548.ece

Vi har denne uken vært på MØLLER-TRØNDELAG KOMPETANSESENTER i Trondheim på tegnspråk kurs. Følger der det som heter «Se mitt språk» som er et tegnspråk kurs for foreldre som følges frem til barna er 16 år. Dette er noe vi gjør samtidig som vi også følger AV-basert veiledning som har stort fokus på talespråket.

Med CI så er man både hørende og døv, og vi foreldre føler vi må ligge litt i begge leire inntil videre. Fremtiden for oss ser hørende ut, men tegn er også en del av vår hverdag som ikke må glemmes.

Vi følger med på hva som skjer med døveskolene da de har vært viktige for utviklingen av tegnspråket dit det er nå. Men samtidig ser vi oss ikke som naturlige brukere av døveskolen, og planlegger å integrere gutten i vanlig skole med tilrettelegging.

(kommer en oppdatering om forrige ukes 3 månders kontroll og denne ukas kurs om noen få dager)

Kommunikasjon 4. desember 2010

Posted by lydgutt in Veien til et talespråk.
Tags: , , , , , ,
4 comments

Når man har et hørselshemmet barn, føler man at man må ta mange valg. Skal man satse på tale, tegn eller begge deler? Skal man dra på kurs A eller B? Hvilke tilbud skal man takke ja til og hvor skal man bruke energien sin. Vi er så heldige å ha tre fine barn, og minstegutten får fort mye tid og oppmerksomhet siden han har en hørselshemming. Så hvor mye skal man strekke seg før strikken ryker.

Vi prøver å ha et bevist forhold til å bruke mye tid også på de to andre barna. Etterhvert har vi også valgt å prioritere de kursene vi mener er viktig for oss.  Å få tid til alt er en umulig oppgave. Etter prioritering, så bruker vi fremdeles 20-30% av arbeidstiden på kurs, møter og veiledningstimer.

I den uka som har gått, har vi vært i Trondheim på Møller kompetansesenter. Vi følger der «Se mitt språk» kurset som fokuserer på tegnspråk. Det siste året har vi i familien kommunisert mye på tegn, selvom det nå i det siste går veldig  kombinasjon av tegn og tale. Å lære oss mest mulig tegn er fremdeles viktig, selvom vi holder trykk på å fremme talespråk. Med fokus på kommunikasjon, så er det viktig å bruke det som fungerer i situasjonen.

  • Tegnspråk
  • Talespråk
  • Norsk med tegnstøtte (NMT)
  • AVT (AudioVerbalTherapy)
  • AV-basert veiledning

Dette er alle metoder å velge mellom. Nå lærer vi tegnspråk for å bli gode på NMT, slik at vi kan kommunisere uanstrengt. Vi går også i AV-basert veledning for å ha trykk og fokus på lytte, lyd og talespråk.

Er tospråklighet en reel mulighet?

Kan vi lære gutten både norsk talespråk og tegnspråk parallelt? Det hadde jo selvsagt vært det beste. Mange mener og at det er fullt mulig å lære seg tegnspråk uten at det går på bekostning av talespråket. Man vet jo at norsk talespråk er mere slitsomt for en hørselshemmet enn en normalt hørende. På tegnspråk kan man kommunisere uanstrengt på lik linje med andre. Er det feil å velge vekk dette?

Inntill videre bruker vi, og jobber videre med, både tegn og tale.

Vi merker i allefall at gutten vår kommuniserer mye bedre nå etter at han fikk CI.

Mener døvfødte barn forskjellsbehandles 15. november 2010

Posted by lydgutt in Ukategorisert.
Tags: , , , , , ,
add a comment

Man hører mye om CI familier sin kamp om å få den opplæringen de har krav på. Hele 96 prosent av alle barn som er født døve får i dag operert inn hørselsimplantatet CI, men en talespråklig retning svekker også de lovfestede rettighetene. På lik linje med mange andre grupper, så har CI opererte rett til «tilstrekkelig opplæring og oppfølging». Det er bare at denne definisjonen er forskjellig fra kommune til kommune. Det beror også kraftig på hva foreldre orker å kjempe for.

Vi føler oss ganske heldige, da vi nå har tilbud om både AVT, tegnspråk, samt godt pedagogisk tilbud i barnehage. Kommunen har også fått en god forståelse for behovet. Det har derimot vært mange møter og flere søknader før kommunen forstod hva det faktisk betyr å skulle lære et CI-barn å snakke. Det er med grunnlag i dette at man ønsker å få en sterkere definisjon av hva CI-barn faktisk trenger, og et lovfestet tilbud på lik linje med tegnspråklige døve.

TV2 har her et innslag om netopp denne problematikken:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/mener-doevfoedte-barn-forskjellsbehandles-3341498.html

Ordforråd 7. november 2010

Posted by lydgutt in Veien til et talespråk.
Tags: , , , ,
add a comment

Vi driver en uformell kartlegging av ordforrådet til gutten vår. Det er greit å vite på hvilke områder han kan endel, og hvilke områder han bør utvide språket sitt.

I dag så har vi notert et ca antall på 228 tegn-ord og 44 tale-ord. Noe vi syntes er ganske bra med tanke på at vår begrensede tegnspåk kompetanse, og kun en måned med lyd på CI-en.

Antall ord han kan i dag (på tegn) tilsvarer det gjennomsnittet normalhørende bruker ved 2 års alder. Ikke så altfor ille med tanke på at vi først satte igang intensiv tegnspråk bruk ved 2 års alder, altså 9 måneder siden.

Det som er mest spennende er at vi ser nye taleord hver dag. 🙂