tirsdag 15. mars 2011

Ny E18-trasé gjennom Bærum

Det har vært stor debatt i Budstikka om at Statens vegvesens løsninger for ny E18. Forslagene omfatter E18 fra Lysaker til Slependen, tverrforbindelse fra Stabekk til Fornebu og nye traseer for buss og sykkelvei på strekningen. Ny E18 er faktisk i motsetning til hva man skulle tro nesten i mål når det gjelder planlegging. KrF har lenge kjempet for at vi nå endelig skal få E 18 på plass.

En utbygging av E18 i Vestkorridoren er høyt prioritert i handlingsprogrammet for Oslopakke 3 som sørger for finansiering av veien. Det har derfor vært viktig for KrF at man nå fremmer formelle planer for strekningen så raskt som mulig slik at man faktisk vet hva som skal finansieres.

Silingsrapporten skal bidra til å velge de løsningsalternativene som skal utredes videre. Bakgrunn for rapporten er av i alt åtte forslag anbefaler Statens vegvesen at følgende to alternativer videreføres og bearbeides i kommunedelplan og konsekvensutredning. De to forslagene som anses som mest aktuelle innebærer kort tunnel på Høvik, E18 i dagen ved Blommenholm og Solvik og lang tunnel i Sandvika - eller lang tunnel på Høvik som går gjennom Blommenholm og Solvik og E18 i dagen gjennom Sandvika.

Det høres kanskje rart ut for mange at man utreder to løsninger, men dette er faktisk et del av det kvalitetssikringsarbeidet som vi har i dagens regime for samferdsel. Vi registrer også med glede at det faktisk ikke er så stor forskjell på kostnadene på begge alternativene, men at tunnelløsningene gir positive effekter for nærmiljø og utvikling av regionen.

Vi mener at E 18 må legges i tunnel forbi Høvik og at E18 og E16 legges i tunnel under Sandvika og vil arbeide for å finne pengene til en god løsning for dette. Vi skal sørge for at Sandvika frigjøres mot E 18. Det skal i fremtiden være like rart å tenke på at Bærums rådhus som ligge rett opp i E 18 slik som Oslo rådhus gjorde før.

Det kommer til å bli en formidabel vekst i trafikken. Dette må vi følge opp med godt utbygde kollektivfelter og et godt sykkelveitilbud.E18 vestover fra Oslo er landets mest belastede stamveg. Å løse samferdselsutfordringene for stamveiene er et nasjonalt anliggende, men gjennom Oslopakke 3 får man til nødvendige midler for E 18.

Avslutningsvis vil vi oppfordre Akershus til å stå samlet om dette slik at det ikke går partipolitisk splid eller at man setter Akershus regionene opp mot hverandre. Erfaringene fra andre deler av landet er at det er samarbeid som i samferdselspolitikken for å ting til.

1 kommentar:

  1. Det er snart kommunevalg, og jeg stemmer på det partiet som går inn for lengst tunnel. Det er ikke kult å ha E18 som nærmeste nabo. Tunnel vil bli øke livskvaliteten for mange.

    SvarSlett