fredag 5. februar 2010

Storsatsning på kollektivtrafikk og miljø

H, FrP, V og KrF i Akershus vil innføre en storsatsning for å få folk til å bruke kollektivtrafikk ved å vedta å redusere antall takstsoner i Akershus fra 88 til tre. Gjennom denne politikken vil det bli både enklere og billigere å reise for de fleste. Eksempelvis vil man i hele Oslo og på de delene av T-banenettet som går utenfor bygrensen (dvs til Østerås og Kolsås), betale ”Oslo-billett”. En ring utenfor byen, avgrenset av Asker, Ski, Lillestrøm og Nittedal, vil utgjøre sone 2, mens resten av Akershus vil være sone 3. Reiser man bare i én sone betaler man kun lokaltakst for én sone, dvs Oslo-pris. Effektivt og økonomisk for passasjerene.

Vi tar på alvor de behovene innbyggerne har for å kunne komme seg på jobb og rundt omkring ellers. I denne regionen med så mange innbyggere, er vi helt avhengige av et velfungerende kollektivsystem. Det finnes ingen tilsvarende befolkningstetthet noe sted i Norge, noe som gir Oslo og Akershus en enestående mulighet til å satse på kollektivløsninger. En slik satsning vil ikke minst være et kjempeløft for klimaet fordi det vil minske CO2 utslippene.

Vi opplever at vi tar tak i den utfordringen Regjeringen har gitt oss når statsministeren og andre statsråder snakker lenge og engasjert om miljø- og klimautfordringene. Vi forstår at det er fylkene og kommunene som i stor grad må omsette de nasjonale honnørordene i konkrete handlinger for å redde miljø og klima. Det er derfor nedslående å oppleve at Samferdeselsdepartementet velger å problematisere og så tvil om innføringen av nytt takst- og sonesystem, fordi det kan bli for dyrt for NSB (les Staten) dersom det får mange flere til å velge kollektivt.

Ja, vi håper at det vil bety at flere passasjerer velger å reise med tog, buss og bane fordi de opplever at tilbudet er så bra at bilen får stå hjemme. Det er jo hele vitsen. Ja, vi forstår at det vil koste penger for fylket. De pengene har vi funnet. Vi øker tilskuddet til kollektivtrafikken med 98 mill kroner hvert år. Halvparten av det økte tilskuddsbehovet oppstår fordi vi, dvs Ruter, må samordne takstene med NSB og deres takstregulativ.

Det eneste som kan stoppe denne omleggingen til tre soner og billigere månedeskort for svært mange, er om Regjeringen stopper oss. Det vil i så fall være enda et område hvor Regjeringen viser at den ikke har til hensikt å satse på klima- og miljøtiltak. Det håper vi ikke skjer, men ser tvert i mot frem til at Samferdselsdepartemenetet slutter opp om denne strategien for et enda bedre kollektivtilbud til beste for passasjerene og miljøet.

Anette Solli (H), Vibeke Limi (FrP), Inge Solli (V) og Lars Salvesen (KrF)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar