Kai's gitarside

For det første må vi definere gitar. Det finnes mange forskjellige slags gitarer, elektriske, klassiske, stålstenger, halvakkustiske m.fl.

 

LYD

Det viktigste med et instrument vil alltid være lyden. Spørsmålet da blir hva som er god lyd. Svaret på dette vil alltid være subjektivt. Skal lyden være spiss, hard, rund, myk, balansert, ha stor spennvidde? Svarene vil avhenge av hvem du spør. Smaken er, som alle vet, forskjellig. Jeg vil allikevel driste meg til å forsøke å definere noen kvalitetskrav til lyden fra en gitar.

 

På en kassegitar, uansett type, vil det være av betydning at lyden fra gitaren "kommer ut av kassa". Med det mener jeg at instrumenter av dårlig kvalitet ikke projekterer lyden så godt som gode instrumenter. Det er viktig at treverket i instrumentet svinger fritt slik at lyden kommer ut og blir "stor". Dersom du lager en gitar av en plastikkeske vil lyden bli deretter. Lyden i instrumentet er altså avhengig av materialene den er laget av. Mer om dette emnet senere.

 

Det er også viktig at strengene får svinge fritt uten å støte borti noe når du spiller på dem. Dersom de ikke svinger fritt vil lyden bli kortet av eller ødelagt. Det er også hevet over enhver tvil at strengene må festes til noe hardt. Myke materialer vil dempe mulighetene for svingninger. Strengene må ha lik mulighet til å svinge uansett hvor på halsen du trykker ned strengen. Hvis ikke dette er tilfelle vil lyden forsvinne fra deler av instrumentets tonebredde. Lyden av strengene skal altså idealistisk sett være like høy og klar uansett om du spiller på løs streng eller setter en tone et eller annet sted på halsen. Mange instrumenter klarer ikke denne testen.

 

 

Disse vilkårene gjelder for alle typer gitarer, men det er nå engang slik at lyden i elektriske instrumenter kan manipuleres i så stor grad at mye av dette kan skjules. Min mening er at også elektriske gitarer i utgangspunktet er akustiske. Det vil si at de skal være gode i lyden, spille rent og fint før du plugger dem i en forsterker.

Det er en forutsetning at instrumentet er intonert, det vil si at tonene er rene og stemt over hele halsen.

 

SPILLEEGENSKAPER

En god gitar skal føles godt. Dette er subjektivt men viktig. Dersom du får en god følelse når du tar i instrumentet ditt er utsiktene gode til at vi vil spille godt også.

 

Mer objektive kriterier er at strengene skal ligge så lavt på halsen at det er behagelig å spille på, men langt nok unna til at det ikke skurrer uansett hvor på halsen du setter tonene – merk at dette er veldig avhengig av hvordan du slår an strengene. Idealhøyden er derfor helt subjektiv!

 

Akustisk sett vil en kassegitar gi fra seg mer lyd dersom strengene sitter litt høyere på brua, men dersom strengene ligger for høyt, vil de strekke seg når du setter en tone, og dermed spille ustemt.

Halsen på gitaren skal være god å holde i. Skarpe kanter eller bånd som titter ut fra siden skal ikke forekomme. Ellers er det subjektivt om det er behagelig med tynn, tykk, smal eller brei hals.

 

Tykkere strenger gir mere lyd. Tykkere strenger er hardere å spille på. Det er derfor en trenings- og vanesak hva slags strenger man bruker. Dessuten gir strenger fra forskjellige fabrikanter litt forskjellig lyd. Det vil derfor være subjektivt hva som er best. Erfaring viser at dyrere strenger er av best kvalitet. Anerkjente merker har alle gode strenger til alle typer gitarer. Her kan nevnes D’Addario, Elixir, Savarez, Hannabach, Ernie Ball, Martin m.fl. Pass på at du ikke kjøper billigutgavene av strengemerkene. De har nesten alle dårlige strengesett i den billige delen av utvalget sitt. Kjøp gjerne strenger på nettet – det er ofte billigere og utvalget er ofte større.

 

 

MATERIALER

Uansett hvordan man snur og vender på det: hel ved i treverket er en forutsetning for god kvalitet i et instrument. Tre er et levende materiale og gir dermed liv til lyden og instrumentet.

 

Billige instrumenter er ofte billige fordi de er laget av billige materialer, slik som kryssfiner, og er laget på billigst mulig måte.

 

Når det er sagt skal det også innrømmes at billige instrumenter som lages i dag lages med så nøyaktige datastyrte maskiner at kvaliteten i forhold til pris er fantastisk.

 

Både elektriske og akustiske instrumenter blir best når de er laget, tilpasset og justert for hånd. Selvfølgelig brukes maskiner for å råkutte ut deler til instrumentet, og mange oppgaver blir faktisk gjort bedre av maskiner enn av mennesker. Men når det kommer til tilpasninger og justeringer kan ingen maskin måle seg med en øvet håndverkers arbeid.

 

Prisen på gitarer er stort sett styrt av to ting: materialvalg og håndarbeid. Begge deler koster penger, mye penger. Mange tresorter brukes i tilvirkningen av gitarer. Noen tresorter er lette å få tak i, andre er snart umulig pga uthugging av regnskog osv. Heldigvis er det de senere år opprettet egne plantasjer med trevirke for instrumentbygging. Dette er bra for både instrumentene og planeten vår.

 

Alle tresorter har sine egne kvaliteter og gir forskjellig lyd. Generelt kan vi si at harde tresorter gir hardere lyd og mer klang, mykere tresorter gir mykere lyd.

 

Gran er mest brukt i lokk på kassegitarer, selv om sedertre er mye brukt i lokket på klassiske gitarer. I kassa ellers er det for det meste palisander (rosentre) eller mahogny som blir brukt, men både lønn og andre materialer finnes også. I elektriske gitarer er mahogny, lønn, ask, bøk og andre materialer vanlige i kroppen. Det viktige i elgitarer er at kroppen helst ikke skal settes sammen av mer enn to trestykker – ideelt sett bare et stykke (mener noen). Her finnes like mange meninger som det finnes gitarer…

 

Jeg ser bare en grunn til å kjøpe kassegitarer med laminert bunn og sider, og det er dersom instrumentet kun skal brukes med pickup. Da er det ikke så farlig om den ikke låter fullt så bra rent akustisk, men jeg sverger allikevel til heltre…

Som "festgitar" eller "leirbålgitar" vil laminerte gitarer være helt topp. Disse blir f.eks. ikke så fort ødelagt av temeratur eller fuktighet. Festaktiviteter krever heller ikke den mest fantastiske lyden. Alle ting til sin tid og bruk!. Pris er også en viktig ting for mange. Jeg vil likevel sterkt anbefale at lokket er av hel tre.

 

Når det gjelder andre deler av gitaren bør det etter min mening være bein i de delene som strengene hviler på. Det er bare bein som er hardt nok til å gi riktig god klang og etterklang. På elektriske gitarer er det selvfølgelig metall. De siste årene har det også kommet et materiale som heter tusq. Dette er et syntetisk materiale som er nesten like hardt som bein, og fungerer meget bra på kassegitarer med pickup. Men jeg har erfart at disse ikke er gode å file på – da kan de bli myke. Skal det lages ny bru eller stol bør man bruke bein, eller finne en tusq del som passer slik den er ferdig støpt, eller med små tilpasninger.

 

 

KONKLUSJON

Kjøp et instrument som passer deg, som du liker, og som du har råd til. Ikke la andre velge for deg. Se etter og les om instrumentet: har det så mye helt treverk som mulig? Husk at i omtaler velger man ofte å ikke fortelle at det er laminater – dvs kryssfiner med pen finish – i gitarene, men dersom det er helt treverk er det oftest spesifisert. Se etter at halsen er rett, at arbeidet er pent, at alle deler sitter fast, at stemmeskruene er av god kvalitet, at lyden er slik DU vil ha den og aksepter at du stort sett får det du betaler for. Det er en grunn til at Gibson, Martin, Taylor med flere har gitarer som koster fra kr. 20.000.- og oppover. Husk også at et pent brukt instrument ofte kan være å foretrekke framfor et nytt. Et brukt instrument er spilt inn og har vist at det tåler tidens tann.

Hva er en god gitar?