Her er en oversikt padle-turene vi har vært på, både korte og lange turer.
Vi satser på minst 1 langtur hvert år.

Ørsdalsvatnet
5 - 7 september 2014
4-6 timer (hver vei).

Ca 15 km hver vei

Bilder fra turen

Parkering i vestenden av Ørsdalsvatnet. Kjør E-39 fra Stavanger og ta av mot Bjerkreim sentrum og følg skiltingen mot Lauperak. Følg så Odlandsvegen langs elven til du kommer til Ørsdalsvatnet. Her er det parkering ved en liten molo like ved utløpet til vannet.
Dag 1
Vi var på vannet ca kl 18, og padlet langs nordsiden av vannet. Vi hadde planlagt å kun padle et lite stykke denne dagen slik at vi fikk god tid til å gjøre klar camp'en før det ble mørkt. Vi padle ca 1,5 timer i sakte tempo før vi fant et passende sted å gå i land.
Dette var vår første tur med Hennessy Hammock så vi brukte litt tid på å finne sted der det var mulig å henge opp hengekøyene. Men med litt saging og fjerning av kratt så fant vi til slutt plass til begge hengekøyene i en liten skråning.
Etter at køyene var klare var det tid for middag. Mørket kom fort, så etter middagen krøp vi inn i køyene. Det ble en natt med litt vind og mye bølgeskvulp.
Dag 2
Nesten morgen var det tid for frokost og nedrigging av camp. Vi rakk akkurat å pakke ned og komme oss i kajakkene før det begynte å regne. Nå ble det skikkelig pøsregn noen timer mens vi fortsatte padlingen innover vannet på nordsiden. Fantastisk flott natur, og mye å se på, men vi ble våte til skinnet, selv om vi hadde regntøy og regntrekk. Men temperaturen var ok, så vi frøs ikke. Etter ca 3 timer var vi i Ørsdalen. Det regnet forsatt kraftig, så vi gikk ikke land, men la oss i enden av vannet på sørsiden og spise litt mat mens vi fremdeles satt i kajakkene. Været lettet litt mens vi fortsatte padlingen utøver vannet igjen. Denne gangen på sørsiden av vannet. Fjellet var brattere på denne siden, så vi var tett på stupbratte fjellsider som gikk rett opp fra vannet. Og etter ca 1,5 timer på vei ut igjen fant vi en fin plass å gå i land. Her var det fin strand, så det var enkelt å komme i land.
Dette var en fantastisk fin plass for camping. Vi fant kjapt passende trær til å henge opp køyene, og det hadde også vært enkelt å finne teltplass. Det var den del saueskit i området, men sauene var tydeligvis hentet ut etter sommerbeite. Her var det også svære steiner som har kommet ned fra fjellsiden en gang for lenge siden. Under 2 av steinene var det stor hulrom, som var perfekt for matlaging, og fint sted å sitte tørt når regnet etterhvert begynte å øse ned igjen.
Vi fikk laget et godt måltid med diverse hermetikk, og prøvde også fiskelykken. Dro opp 3 små, men fine ørreter.
Når mørket seg på, åpnet himmelens sluser seg noe vannvittig, så det var bare å komme seg i køyene. Det dryppet godt på duken over køyene, så det var helt nødvendig med øreplugger for å få sove. Suset fra bekken i nærheten ble høyere og høyere gjennom natten, og midt på natten var det så mørkt at det ikke var mulig å se hendene foran øynene.
Dag 3
Dagen startet fint. Det hadde sluttet å regne, så det var mulig å komme seg under steinen og spise frokost uten å bli kliss blaut. Etter mat og nedrigging av campen var vi i vannet igjen ca kl 09:30 og fortsatte ferden tilbake mot bilen.
Store deler av turen ble brukt til å se oppover de bratte fjellsidene. Mektig fjell, utrolig flott. Vi tok oss god tid og brukte ca 4 timer på turen tilbake til bilen. Passerte Lauperak på veien tilbake. Og det er vel det eneste stedet langs vannet som fremdeles er bebodd og mulig å kjøre bil til.
Ørsdalsvatnet er en perle for kajakk og kano-padling. Men vær obs på at på grunn av størrelsen, så kan det bygge seg opp store bølger på dager med mye vind.

www.fjell-vandring.net

Øvre Toke
31 august - 1 september 2013
2 timer (hver vei).

3 km hver vei

Parkering ved Drangedal
Denne turen ble tatt litt på sparket. Vi hadde tenkte å padle i Ørsdalsvatnet. Men pga dårlig værmelding kjørte vi Suleskarveien over til Telemark. Vi endte til slutt i Drangedal, og satt kajakkene på vannet.
Øvre Toke er en del av et stort system av innsjøer. Vi snakket med en de innfødte i Drangedal der vi parkerte, og han sa at det er mulig å padle helt til Kragerø.
Vi var sent i gang på grunn av den lange kjøreturen, så vi padle ikke mer en ca 1,5 timer før vi gikk i land på en holme (Heftøya). Her var det tilrettelagt for camping. Vi fikk satt opp teltet før vi tok oss en ny runde i kajakken for å utforske området. Etter dette var det matlaging på prismus og kos rundt bålet.
Dagen etter var det å padle tilbake til bilen. Vi padlet på andre siden av vannet nå, og utforsket alle bukter. Fant en liten elv i enden av vannet som vi prøvde å padle opp, men her var det grunt, så vi kom ikke langt. Vi padlet så mot Drangedal sentrum og under brua og inn i et annet vann (Hoseidvannet) før vi returnerte til bilen og satte turen hjemover.
Flott område med mange muligheter. Vi hadde dessverre for dårlig tid til å utforske området skikkelig. Så her må vi nok tilbake.

Ingen kjent

Trodla-Tysdal (Øvre Tysdalsvatnet)

25-26 august 2012

Bilder fra turen

Parkering i vestenden av vannet. Følg RV13 fra Tau mot Årdal. Sving av mot Sognesand/Nes. Følg veien som går langs elven, ta av mot venstre etter ca 2,5 km, og kjør over bro. Ta til venstre etter broen. Etter ca 2,5 km kommer det en parkeringplass på høyre side. Her er en liten båthavn med molo. Fin plass å sette utpå kajakk.
Vi padlet i rolig tempo og nøt turen. Vi gikk på lang ved Furenes og strakk på beina etter ca 1,5 timer. Vi dorget etter aure mens vi padle, og fikk mange napp. Mye småfisk, men vi beholdt 4 fisker. Vi brukte 5 timer på turen inn til Trodla-Tysdal. Vi padlet på nordsiden av vannet stortsett hele turen. Underveis hadde vi noen små regnbyger, men det gjorde ikke noe. Vi gikk i land et godt stykke for bebyggelsen, og slo opp teltet ca 30 meter fra vannkanten. Her freste vi fisken vi hadde fått i panne, det smakte fortreffelig. Det var ikke nok til å mette 2 sultne karer, så det ble en boks med lapskaus i tillegg. Myggen stakk flittig og mørket seg på, vi trakk derfor inn i teltet, så fort vi hadde spist. Da vi skulle ut for å pusse tennene litt senere lyste jeg rundt teltet med hodelykta og oppdaget noen lysende øyner nede ved kajakkene. Ronny kom også med sin lykt, og vi så kjapt at det var en rev som lusket rundt. Reven ble ikke skremt av lysene og forsynte seg villig av fiskerestene som jeg hadde kastet bak teltet. Reven tasset rundt oss i mange minutter, og Ronny fikk tatt masse bilder. Den var på 1 meters avstand flere ganger. Det var først dagen etterpå at vi ble fortalt av hytteeier at de hadde tamme rever på området. Det var en fin opplevelse uansett.
Dagen etter sto vi opp kl 8, spise frokoste og pakket sammen. Kl 9 var vi i kajakkene igjen. Vi begynte å padle på nordsiden denne dagen også, men det var mer vind og bølger enn dagen før, så etter ca 4 km valgte vi og padle over på den andre siden. Her var det roligere. Vi fisket nesten ikke på turen tilbake, men padle tett opptil land og utforsket hver åpning i fjellet. Vi fant små "Fantahåler" flere steder. Etter ca 3 timer gikk vi i land på en liten strand. Her laget vi et lite bål og tok oss en matbit. Ca kl 14:15 var vi tilbake ved parkeringsplassen. Vi pakket i bilen, før vi testet badetemperaturen. Det ble en forfriskende dukkert.
Flott vann for padling. Vær obs ved vind fra øst (iflg kjentmann). Flott natur og masse fisk i vannet.

Trodla-Tysdal.no

Sørlandspadling 2007
7-8 september 2007

Bilder fra turen

Så var vi endelig klar for årets padletur. Vi havnet altså ut i september før tiden strakk til. Vi hadde planlagt og padle rundt Randøya i Ryfylke. Men værvarslet for Randøya sa regn og 11 grader. Etter å ha studert værkartet så vi at de meldte sol og 18 grader på Sørlandet. Det gjorde saken enkel, vi satte kursen sørover. Vi parkerte i Høllen, ikke langt fra Årosstanda. Vi var totalt blanke på hvor vi skulle starte, så det ble litt på måfå. Etter å ha handlet i Høllen satte vi kursen mot sjøen. Vi kjørte til vi fant en plass som så ut som en fin startposisjon (5803,983N-00750,022E). Her var det god parkeringplass, samt forholdsvis enkelt og sjøsette kajakkene. Kl 1340 var vi på vannet, og satte avgårde. Vi hadde bare GPS med oss, kunne med fordel hatt med et sjøkart, slik at hadde hatt bedre kontroll på hvor vi var. Men men. Vi lærer hele tiden. GPSen gir oss kun posisjon, samt viser oss hvor det er øyer og land og diverse, men det er smått med stedsnavn. Anyway. Vi startet med sol fra nesten skyfri himmrl. Fint å padle i t-skjorte, eneste minuset var at væremelderene hadde bommet på vindet. Det blåste friskt. Og å komme ut i bølger med engang turen starter, uten å ha blitt skikkelig vant med kajakken, er ikke å foretrekke. Hvertfall ikke for min del. Men vi kom oss østover for som bare det. Vi hadde vinden i ryggen på dag 1 av turen. Vi var også mer utsatt for det åpne havet enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Ble til tider plaget med bølger fra alle kanter, men dette var ikke noe problem når jeg hadde blitt vant med kajakken. Etter å ha padlet østover i ca 2 timer var jeg sikker på at vi hadde kommet på innsiden av Ny-Hellesund. Men det viste seg etter litt av vi var på innsiden av Flekkerøy. Vi hadde i grunnen planalagt å padle helt inn til Kristiansand. Men vi fant en flott teltplass ved Kroodden, og fant ut at her ville vi overnatte. Vi padle likevel litt videre, og etter litt over 3 timer etter starten gikk vi i land på Fredriksholm. Noe som så ut som en liten festning. Her var det anlagt flott brygge. Det var ikke tegn til liv på øya da vi gikk i land, men plutselig sto det 2 sauer i "festningsåpninen". De hørte nok at vi var på øye, og kom for å sjekke ut hva bråket var. Vi trasket rundt på øya en stund, og knipset en god del bilder, før vi igjen satte oss i kajakkene og padle tilbake til "campingen". Et av turens høydepunkt var på strekningen mellom Fredriksholm og Kroodden. Vi ble "forbikjørt" av Master Cat. Fantastisk utseende på den båten. Den måtte gå ut Vestergapet og følge kysten et stykke sørover før den satte kursen mot Hanstholm pga vinden. Flott "camping" i Kroodden, stort område med gress like i fjærekanten. Litt mye mygg, men det gikk greit når vi kom oss i teltet. Det ble en tidlig kveld, mørket kommer forholdvis tidlig i september. Vi våknet i 8 tiden dagen etter. Spiste frokost og oppløste campingen. Var i vannet kl 0940. Og for en fantastisk morgen. Sol fra nesten skyfri himmel idag også, men fremdeles samme plagsomme vindet. Men hva gjør vel det, for hva kommer til syne i det vi startet tilbake turen.. Joda.. Master Cat.. Dagen var redda. Turen tilbake bli mer slitsom enn turen til Kroodden. Vi hadde tildels kraftig motvind (og bølger). Og gjorde periodevis kun 2 km/t. Ca kl 1130 fant vi en lun havn, der vi gikk i land for en matbit. Lys lapskaus gjorde godt. Etter 1 time var vi på sjøen igjen. Kl 1330 var vi tilbake der vi startet dagen før. men fant ut at det var litt for tidlig å reise tilbake allerede nå, så vi padle litt rundt i området. Hadde vi visst at vi nå var rett på innsiden av Ny-Hellesund hadde nok vi gått en tur på land her. Men det fant vi først ut etter av vi kom hjem og lastet inn GPS-sporet på PCen. Men men.. Til neste gang vet vi bedre. Siste utfordring på turen var rundt en liten øy. Ronny fant ut at vi bare måtte rundt denne øya før vi reiste hjem. Dette ble en skikkelig utfordring også, vi fikk kraftig sidevind og bølger fra flere kanter, og bølgene slo over kajakken. Vi kom oss rundt øya etter noen krafttak. Og nå var vi fornøyde med turen. GPSen viste at vi på denne turen hadde padlet totalt 28km. Ikke så mye å skryte av kanskje, når vi har Lysefjordens 42km unnagjort på en dag som tidligere meritter. Det ble uansett en fantastisk tur i et flott septembervær

Ingen funnet. Brukte kun Mapsource som planlegging

Edlandsvatnet/Limavatnet
9 august 2007

Ingen bilder

Treningstur til årets padletur. Vi padlet ca 2 timer og 45 min. Startet i Edlandsvatnet. Padlet under E39 og inn i Limavatnet. I enden av Limavatnet padlet vi et godt stykke opp ei lita elv. Alltid like spennende å se hvor langt opp elva vi kommer. Flott tur i nydelig vær. Masse fisk som hoppet rundt oss hele turen.

Lutsi-vassdraget
17 juli 2006

Bilder fra turen

Vi parkerte i Kyllesvannet. Det var en fin dag for padling. Selv om det begynte å regne når vi var halvveis. Vi startet altså i sør-enden av Kyllesvannet, padlet over vannet og under Hanes bru og inn i Lutsivatnet. Padlet videre gjennom holmene i Lusti, og videre inn i Forenesvatnet. Her gikk vi i land på Fatliholmen og badet og spiste. Antar at temperaturen i vannet var ca 20 grader. Så kom regnet og vi snudde. Når vi kom tilbake til sør-enden av Kyllesvannet, padle vi forbi bilen og videre oppover Svilandsånå. Vi klarte å padle ca 1 km før det ble for grunt og vi måtte snu igjen. Totalt så padlet vi 18 km denne dagen, og brukte ca 4,5 timer (inkludert pause). En fin tur som anbefales for både kajakk og kano.

Sandnes Kommune Padling i Ims-Lutsivassdraget

Lysefjorden 2005
7 juli 2005

Bilder fra turen

Også i år startet vi på en lørdag. Startet fra Lauvik. Fjorden var utrolig grønn og vakker på denne turen. Jeg kom meg opp i kajakken uten å velte i år. Vi besøkte ikke Fantahålå i år. Vi padle like under Preikestolen, gikk i land her og spiste lunsj. Det stoppet turistbåten foran oss hele tiden. Vi visste faktisk ikke at vi var like under Preikestolen før vi padle ut igjen. Neste stopp var i Kallali. Her gikk vi i land igjen, og laget middag. Når vi startet igjen kom det mørke skyer innover fjorden, og vi hørte torden. Vi passerte Flørli, fikk en liten regnbyge på oss. Heldigvis startet det ikke å lyne, slik at vi slapp å gå i land. Siste mila var skikkelig hard. Jeg var helt utslitt, og hadde antydning til krampe i begge armene. Ca kl 2200 var i framme i Lysebotn (13 timer etter start). Turen var på ca 42km. Ronny som jeg padlet sammen med, hadde klart turen på 10 timer hvis jeg ikke hadde sinket ham. Planen var at vi skulle padle tilbake igjen også. Men armene mine streiket. Så etter ei natt i telt, tok vi hurtigbåten tilbake til Lauvik. Vi vurdere om vi skal padle ut fjorden neste år, eller om vi skal finne oss et annet sted å padle. Time will show.

Edlandsvatnet/Limavatnet
13 juni 2005

Ingen bilder

Treningstur til årets Lysefjord tur. Vi padle ca 2 timer. Startet i Edlandsvatnet. Padlet under E39 og inn i Limavatnet. Flott padle-område hvis du vil ha en tur på noen timer.

Lysefjorden 2004
7 august 2004

Bilder fra turen

Vi startet tidlig lørdag morgen. Parkerte bilen og satte kajakkene på vannet. Jeg er ikke den mest rutinerte i bruk av kajakk, og hadde visse problemer med å komme opp i kajakken. Kort sagt. Jeg gikk rundt. Heldigvis var det varmt i vannet. Vi kom oss endelig av gårde rett før kl 9. Vi padlet jevnt og trutt innover fjorden. Kl kvart på 12 var vi kommet til Fantahålå. Her hadde vi hørt at det var fint. Men vi ble litt skuffet. Ikke særlig imponerende å padle inn her. Men rett etter at vi padlet ut kom det en drøss med turistbåter. Og det var ganske imponerende og se ferje Utstein gå inn i håla. Vi padle videre og gikk etterhvert i land på motsatt side av Preikestolen. Her hadde vi oss en matbit før vi padlet videre. Neste stopp på turen va Sognesand. Begynte allerede da og bli temmelig utslitt. Vi var i tidsnød, og bestemte oss for å snu etter å ha spist middag. Turen tilbake gikk mye fortere enn turen inn, selv om jeg var utslitt, men vi var heldige og hadde strømmen med oss. Siste del av turen var skummel. Vi padle over Høgsfjorden i stupmørke, mens vi hørte at bølgene slo rundt oss. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen. En flott tur. Vi måtte jo prøve igjen i 2005.