Her er en oversikt over fjelltopper som vi har besteget, og som er under 500m høye.
Mange av disse toppene er småturer som kan gjøres uten noe særlig med planlegging.

Klikk på toppens navn for mer info.

Bursfjellet
27 april 2012
2-3 timers tur, merket, traktorvei / gode stier.

Høyde: 365 moh

Ove Johnny, Ole Ivan

Bilder fra turen

Morgentur på en fredag. Tåken lå tungt.
Parkering på Eikeland ved fv506 mellom Ålgård og Bryne. Når du kommer fra Ålgård, ta av til venstre ved Eikeland skole, og finn passende parkeringsplass i nærheten av den innerste gården. Vis hensyn, evt snakk med grunneier, da det ikke er opparbeidet noen parkeringsplasser her. Turen startet ved gården på Øydgard, i begynnelsen av tunet går det en traktor vei til venstre over en fe-rist. Her ble vi møtt av gårdsbikkja, og bikkja ble med oss til toppen og ned igjen. Langs traktorveien var det merkepinner med rød maling på toppen. Denne traktorveien går nesten helt til toppen. Det er langt mellom merkene på traktorveien. Det var merker ved de fleste steder der tratorveien delte seg, så det var greit å finne fram. Men det anbefales og ha med en utskrift av kart over området. Følg traktorveien ca 3km, vi kom da opp på et lite platå. Her gikk vi videre på god sti, og her var merkingen mye bedre. Tett mellom merkepinnen, og det var også nødlinger, som gjorde det enda lettere å følge stien i tåka. Det tok ca 10 minutter å gå fra enden av traktoveien til toppen. På toppen skal det visstnok være fin utsikt, men vi så ingenting. Tåka lå tykt, så det ble ikke mange minuttene på toppen. Vi hadde planer om å ta dette som en rundtur, men på grunn av tåken valgte vi å snu og gå samme veien ned igjen. Hele turen tok 2 timer og 20 minutter, og gårdsbikkja fulgte oss til bilen.

Turinspirasjon.net: Trykk her

Rennesøyhodnet
22 april 2012
3 timers tur, merket, gode stier.

Høyde: 234 moh

STF Barnas turlag

Bilder fra turen

Ut på tur med Barnas Turlag.
Hele familien på tur denne dagen. Vi parkerte på Sel (se kart). Her møte vi turleder, og vi var 11 barn og 10 voksne på turen (+ en hund). Vi var ikke helt heldige med været denne dagen. Vi hadde ikke gått mer enn 5 minutter før det begynte å dryppe. Meget godt merket og skiltet i området, så det er bare å følge disse mot toppen. Variert terreng, langs vann, over myr, gjennom tett skog, over lyng og opp til toppen. Flott tur som er godt tilrettelagt med planker over de våteste partiene. Fra toppen er det panoramautsikt (på godsværsdager), så her må vi nok gå igjen en dag solen skinner. På toppen fikk vi et ufyselig vært, så maten ble inntatt i høyt tempo, før vi la turen tilbake til bilen. Vi gikk samme vei tilbake, men det skal være muligheter for rundtur i området.

Turanbefalinger.com: Trykk her
125 utvalgte turer (STF) Trykk her

Torenipen
21 mai 2010
2 timers tur, umerket, ingen sti.

Høyde: 309 moh

Ove Johnny & Ole Ivan

Bilder fra turen

Parkering i enden av Brathelandsveien. Kjør RV13 fra Sandnes mot Høle. Kjør av veien ved skilt mot Vårli. Litt opp i bakken finner du Brathelandsveien. Kjør denne til endes og finn passende parkering. Dette var topp nr 2 i dag. Vi hadde nettopp vært på Alisfjellet og var usikker på om vi skulle gå til Storaberget eller Torenipen. Vi satte kursen mot Storaberget, men bomma på stien, vi satte derfor kursen mot Torenipen. Det var ingen sti (som vi fant hvertfall) fra Bratheland. Vi siktet oss derfor rett mot toppen og gikk. Det var ingen store utfordringer, utenom einerbusker. Etter ca 50 minutter var vi på toppen. Flott utsikt fra denne toppen også. Hvis du skal til denne toppen anbefaler jeg at du går enn av de merkede løypene, enten fra Hogstad, Myrland, Øvre Hetland eller Hommersåk. Etter en lang matpause på toppen tok vi turen tilbake til bilen. Brukte i overkant av 30 minutter på returen.

Alisfjellet
21 mai 2010
2 timers tur, umerket, utydelig/ingen sti.

Høyde: 315 moh

Ove Johnny & Ole Ivan

Bilder fra turen

Parkering i enden av Brathelandsveien. Kjør RV13 fra Sandnes mot Høle. Kjør av veien ved skilt mot Vårli. Litt opp i bakken finner du Brathelandsveien. Kjør denne til endes og finn passende parkering. Alisfjellet har du rett til høyre for veien. Vi fant ingen synlige stier til toppen, men valgte og følge fjellryggen oppover. Vi hadde strålende vær, og brukte i underkant av 40 minutter til toppen. Fantastisk utsikt i alle retninger

Sørafjellet
10 juni 2009
21 juli 2010

2-3 timers tur, delvis merket, delvis sti.

Høyde: 302 moh

Med på tur:
Ove Johnny (T12), Ole Ivan (T1) og Ronny (T2)

T1
Parkering ved fotballbane på Dale. Følg skiltene mot Dalevatnet. Kan være litt vanskelig å finne stien med engang. Fant ut at vi skulle følge skiltene mot Dalevatnet. Første del av stien gikk under kraftledning langs fjellskrent og gjennom skog. Startet ca 30 moh. Først jevn stigning mot Dalevatnet på god og tydelig og merket sti/vei. Når vi kom opp til Dalevatnet holdt vi til venstre. Folk hadde forresten lagt i fra seg en drøss med engangsgriller og annet søppel her oppe. FY! Bruk naturen, men rydd opp etter dere. Stien går et lite stykke langs vatnet før den går opp fjellsiden til venstre. Fremdeles merket og tydelig sti. På toppen av denne stigningen gikk vi av stien til høyre og siktet på høyeste punkt. Hadde lest på Rogafjell.net at vi først skulle over en liten topp, før vi klatret opp til hovedtoppen. Vi kom nå opp, og fant en liten varde. Så en topp rett nord for denne også, men vurderte ut fra kartet at vi var på riktig plass. Flott utsikt fra toppen. Etter en dose gulerøtter og litt vann satte vi turen nedover. Først rett ned fra toppen, til vi kom til stien. Måtte gå litt tilbake for å finne stien til Dale. Flott nedstigning langs en liten bekk og gjennom skogen og helt ned mot sjøen. Vi brukte 2 timer og 15 minutter på turen. Og vi tok oss god tid. Det var først da jeg kom hjem og plottet GPS dataene inn i PC'en jeg oppdaget at vi hadde vært på feil topp. Vi var 311m fra Sørafjellet. Vi skulle vært på nabotoppen. Den toppen (uten navn) som vi var på, var kun 297 moh. Så denne turen må gjentas for å få den skikkelig godkjent. Dette var uansett en utrolig fin rundtur, der du får oppleve alt fra skog, fjell, mark og sjø. Neste gang får vi gå på det riktige topp-punktet.

T2
Denne gangen var det ut på tur med Ronny, og jeg hadde lagt inn topp-punktet på GPS'en, slik at jeg var sikker på at vi kom opp på rett topp. Toppen ble besteget på en rundtur fra Dale via Lifjell og Sørafjellet før retur til Dale. Ca 4 timer. Vi gikk til Lifjell først, og siktet oss deretter mot toppen. Fant ingen merker eller stier opp til denne toppen, så det ble å gå rett fram. Noen myrer ble krysset og busker pløyet gjennom før vi kom opp. Utsikten var faktisk bedre fra nabotoppen (som ikke var Sørafjellet).

Åslandsnuten
25 mai 2009 (T2)
13 april 2006 (T1)

1-2 timers tur på uoppmerket sti.

Høyde: 302 moh

Ove Johnny (T12) Ronny (T12), Stig (T2),
Ole Ivan (T2) og Malena (T2)

T1:
Parkering langs veien på strekningen Figgjo- Kvernaland. Nesten på toppen av bakken. Her er en grind. Parker langs veien. Stien er ikke merket, med du ser toppen fra veien, så det er bare å finne en sti og gå oppover. Bratt stigning. Været i dag var ufyselig. Ca 3 grader og regn. Vi brukte i underkant av 20 minutter til toppen. Utsikten skal visstnok være bra. Men vi så ingenting. Været var for dårlig. På vei ned igjen fant vi gamle steintrapper fra andre verdenskrig. En fin tur som var unngagjort på mindre enn 1 time.

T2:
Denne gangen angrep vi toppen fra nordsiden i et fantastisk flott vårvær. Ta av E39 ved Bråstein. Det er skiltet mot Sandnes pistolklubb. Følg denne veien over Figgjoelva og parker langs veien rett ved Ålgårdsbanen. Vi fulgte Ålgårdsbanen mot Ålgård et stykke før vi satte kursen oppover. Det skal visstnok være en merket løype. Men denne møtte vi aldri på. Vi tok strake veien oppover, men prøvde å unngå de bratteste partiene. Vi brukte ca 45 minutter fra bilen og opp på toppen. Fantastisk utsikt i kveldssola. Etter en ca 20 minutters tid på toppen satte vi kursen nedover igjen. Vi så en gjerdeklyver rett nedenfor toppen, og planen var å følge denne stien nedover. Men først ville Stig utpå et utsiktspunkt like nedenfor toppen. Fantastisk utsikt herfra også. Fra dette utsiktspunktet gikk det rett nedover, vi fulgte ikke stien, men dette bød ikke på store problemer. Herlig å gå mellom trærne i skråningen nedover i forholdsvis urørt område. Når vi kom ned på flata gikk vi langs markene i stedet for å gå rett over. Bondene som eier gården på Gilja kom etter oss med traktoren og skrøt av løypevalget vårt. Så folkens, vis hensyns rundt beiteområder og dyrka mark. Turen kan forøvrig anbefales. Men denne ruta passer ikke for småbarnsfamilier.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 13

Tjoafjellet
29 april 2009
1-2 timers tur, umerket, uten tydelig sti.

Høyde: 381 moh

Ove Johnny, Ronny, Ole Ivan og Stig

Bilder fra turen

Vi tok av E39 på Kyllingstad, i den lange slake oppoverbakken, og kjørte langs Hellesvatnet, over broen mellom Hellesvatnet og Kyllingstadvatnet. Kjørte langs Hellesvatnet og gjennom en krapp høyresving og opp en bakke. Mulig å parkere langs veien et lite stykke opp i bakken. Du ser hvor det går en liten sti oppover på venstre siden. Hvis du starter med stien som går langs skogen oppover slipper du å klatre over piggtrågjerde. Følg langs skogen oppover. Litt lenger oppe kommer du til en grind. Denne var ikke mulig å åpne, så vi måtte klatre over gjerdet. Her starter en liten anleggsvei. Følg denne videre oppover forbi et lite tjern. Hold til venstre ved tjernet og du har den skogskledde toppen rett forut. Her fant vi ingen tydelig sti, så det er bare å sikte deg inn mot topp-punktet. Mindre enn 30 minutter etter vi forlot bilen var vi på toppen. En bitteliten varde på toppen. Helt greit utsikt mellom trærne. Fjell i alle retninger. På turen ned igjen, tok vi turen innom de andre småtoppene langs "stien". En fin tur, som også passer fint for barnefamilier.

Skjørestadfjellet
29 mars 2009 (T2)
23 oktober 2008 (T1)

2-3 timers tur på godt merket sti.

Høyde: 342 moh

Ove Johnny (T12), Ronny (T1), Erik (T2),
Ole Ivan (T2) og Hanne-Marte (T2)

Tur 1:
Parkeringsplass på Gramstad. Følg grusenvegen mot Dalsnuten, gå over den første gjerdeklyveren. Like etterpå går det en sti til høyre som er skiltet mote Dale/Dalevatnet. Følg denne stien, kort tid etterpå kommer Skjørestadfjellet til syne. Det er ikke noe markert topp-punkt på denne toppen, men bare følg den merkede stien som går innover dalen. Forholdsvis flatt et langt stykke før det stiger oppover mot Resasteinen. En svær stein som "noen" har lagt fra seg midt på fjellet. Et lite stykke med klyving før du kommer opp til Resasteinen. Et forferdelig vær denne dagen, kraftig vind og sidelengs regn. Men det var likevel en flott tur. Toppen har som sagt ikke et markert topp-punkt, så det er bare å sikte seg inn mot den varden som ser ut til å ligge høyest. Flott utsikt mot de andre fjell-toppene i området, samt mot Ryfylke. Brukte i underkant av 1 time til toppen.

Tur 2:
Nok en tur til Skjørestadfjellet. Denne gangen i flott vårvær. Noe som ga bedre anledning til å ta bilder og nye utsikten. Turen anbefales. Meget rolig område. Det var massevis av folk på Dalsnuten, men vi traff bare 2 joggere (!!!!) på turen.

Øvre Eikenut
2 mars 2009 (T2)
9 mai 2006 (T1)

Høyde: 239 moh

Ove Johnny (T12), Hanne (T1), Marthe (T1),
Erik (T1) og Ole Ivan (T2)

Tur 1:
Parkeringsplass på Gramstad. Følg ruten mot Dalsnuten. Ta til venstre langs tjernet der stien til Dalsnuten går 2 veier. Stien er godt merket og skiltet. Fantastisk fint vær idag. Og utsikten på toppen var meget bra. Hadde med meg Hanne på 16 mnd i bæremeis. Det gikk veldig greit. Vi brukte ca 25 minutter til toppen. Hanne likte seg godt på toppen. Krøp rundt på toppen. Har hvertfall ikke høydeskrekk. Etter lunsj på toppen gikk turen ned igjen. Brukte mellom 15 og 20 minutter på nedturen. Flott tur med småbarn på ryggen. Ikke særlig krevende, så det er fullt mulig å gå med barn. Turen opp har en stigning på ca 90 høydemeter.

Tur 2:
Dette var en mørketur med hodelykt. Det tar alltid litt lenger tid å gå i mørket. Ikke alltid like lett å se hvor stien gikk. Men siden vi visste hvor vi skulle var det ikke noe problem. Flott utsikt fra toppen i klarværet.

Øykjafjell
21 desember 2008 (T2)
22 august 2005 (T1)

1,5 times tur på oppmerket/skiltet sti.

Høyde: 372 moh

Med på tur:
Ove Johnny (T12), Ronny (T12) og Ole Ivan (T2)

Tur 1:
Parkering ved Noredalen bygdahus. Denne turen var sprø. Vi startet litt for sent på kvelden. Det var stupmørkt før vi kom til toppen. Turen starter på en grusvei, før en sti tar av opp fjellsiden. Naturopplevensen var ikke den helt store. Vi må nok ta denne turen på nytt i dagslys. Det var ikke lett å finne stien i mørket. Ronny hadde et uventet møte med et piggtrå gjerde. Dette var også en lurenut. Flere ganger trodde vi at vi var på toppen. Men vi fant fram til slutt. Men hadde det ikke vært for skiltet på toppen, så hadde vi aldri visst at vi hadde nådd toppen.
Tur 2:
Denne gangen tok vi en førjulstur i dagslys. Stigning opp er nokså hard i begynnelsen, og stien er utydelig. Det er også noen gamle røde merker, som er i ferd med å forsvinne. Men er bør det være umulig å gå seg bort. For det er bare å sikte mot toppen, og stige oppover. Flott utsikt fra toppen, selv om det var litt disig. Herfra ser vi mye av Lutsivassdraget, samt mange andre topper. Det blåste kraftig idag, og vi hadde tidvis problemer med å holde oss oppreist på toppen. Lua til Ronny fløy med vinden og ble aldri funnet. Så hvis noen finner ei Reflexlue i området mellom Øykjafjell og Lutsivassdraget, ta kontakt med Ronny

Bjørndalsfjellet
23 september 2008 (T2)
1 mai 2005 (T1)

1,5 times tur på oppmerket sti.

Høyde: 362 moh

Med på tur:
Ove Johnny (T12), Ronny (T1) og Ole Ivan (T2)

Tur 1:
Parkerte på Gramstad denne gangen også. Meg og Ronny på tur igjen. Hadde aldri hørt om Bjørndalsfjell før jeg leste om turen på internettsiden til Sandnes kommune. Går på asfalt ca 5 min fra parkeringsplassen før vi går ut i terenget. Skilt viser vei. Det går nokså bratt oppover med en gang. Vi lurte lenge på hvor langt vi måtte gå før vi så toppen. Vi kom opp på et flatt platå, og herfra så vi toppen. Vi måtte over ei skikkelig våt myr. Skikkelige sko anbefales på denne turen. Etter myra begynte den siste bratte stigningen opp til toppen. Utsiken fra toppen var vannvittig bra. En av mine favoritt-topper. Turen opp tok ca 35 minutter. Denne toppen burde flere besøke. Vi traff ingen andre på denne turen.
Tur 2:
Denne gangen tok vi turen i skumringen. Mørkere og mørkere på vei opp, men vi fikk likevel med oss den flott utsikten, siden det var skyfritt. På turen ned igjen måtte hodelykten på. Fantastisk utsikt fra denne toppen.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 15

Storaberget
19 september 2008 (T2)
17 juli 2005 (T1)
2 timers tur på oppmerket/skiltet sti.

Høyde: 342 moh

Med på tur:
Ove Johnny (T12), Ronny (T1) og Ole Ivan (T2)

Tur 1:
Parkering på Hogstad. Det er ingen parkeringsplass her. Spør grunneier om lov til å parkere. Turen startet gjennom beitemark. Litt kupert tereng før oppstigningen begynte. Etter første oppstigning kom vi opp til 2 vann. Flott område. Siste del av stigningen går direkte på fjellet. Små klatrepartier. Flott utsikt på toppen. Vi passerte en gammel bygdeborg på veien. På vei ned stoppet vi ved den ene vannet og badet. Vi hadde studert kartet før turen og så at det var bademuligheter. Fin demning å stupe fra. Temperaturen var heller ikke så verst. Ca 18 grader tipper jeg.
Tur 2:
Ny tur til Storaberget. Var ikke like heldig med været som for 3 år siden. Tåken lå over toppen hele turen, så på toppen var det nesten null sikt. En stor vær var i området, men han bare så på oss. Vi holdt oss på god avstand og prøvde å unngå blikk-kontakt. Men væren forholdt seg rolig. Fin tur i flott område, men begrenset med parkeringsmuligheter.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 21

Dalsnuten
17 september 2008 (T4)
24 januar 2007 (T3)
28 april 2005 (T2)
26 april 2005 (T1)
1-2 timers tur på oppmerket sti.

Høyde: 323 moh

Med på tur:
Ove Johnny (T1234), Ronny (T234), Ole Ivan (T4)

Tur 1 & 2:
Tok denne turen 2 ganger i april 2005. En gang alene og en gang sammen med Ronny. Flott plass hvis du vil ta en kort tur. Hele turen er unnagjort på ca 1 time, og da har du ca 10-15 min på toppen til å nyte den flotte utsikten. Hadde verken med kamera eller GPS på denne turen. På vei opp eller ned treffer du alltid andre som er på tur. Dette må være området mest besøkte nut. Stor parkeringsplass på Gramstad.
Tur 3:
Nok en tur til Dalsnuten (januar 2007), denne gangen en vintertur. Det var nysnø, og vi var de første som gikk til toppen etter dette snøfallet. Fikk tatt mange fine bilder. Turen tok også en god del lenger tid når vi måtte brøyte oss gjennom snøen.
Tur 4:
Nok en tur til Dalsnuten. Mest fordi Ole Ivan ikke hadde vært på denne toppen. Begynner snart å bli Preikestol-standard på stien opp. Bred sti som er gruslagt flere steder. Og det jobbes med å gjøre stien enda "bedre".

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 10

Undeknuden
7 september 2008
2-3 timers tur på oppmerket sti.

Høyde: 440 moh

Ove Johnny, Ronny

Bilder fra turen

Nok en tur i området ved Tengesdalsvatnet. Parkering ved badeplassen i Tengesdalsvatnet (GPS posisjon: 5852.180N-00559.578E). Turen er merket og skiltet fra parkeringsplassen. Gikk først 100m langs veien, før den ble krysset og vi gikk over en gjerdeklyver og ut i naturen. Vi fulgte en traktorvei et godt stykke oppover. Vi hadde toppen i sikten nesten hele turen. Vi måtte gå rundt på baksiden av toppen for å komme oss opp. Stupbratt på ene siden. Etter ca 45 minutter var vi på toppen. Fantastisk utsikt fra toppen. Her hadde vi god utsikt mot Lysefjorden, Høgsfjorden og Bynuten. Turen er merket som en rundløype på litt over 6 km. Anbefaler at dere går hele rundløypa. I området var det både sau, kyr og hester.

Kjøllenuten
15 mai 2005
27 august 2008
11 april 2010

2 timers tur på delvis oppmerket sti.

Høyde: 436 moh

Ove Johnny (T123), Ronny (T1), Ole Ivan (T2),
Monica (T3), Marthe (T3), Erik (T3), Hanne (T3)

Bilder fra turen (T12)
Bilder fra turen (T3)

Tur 1:
Så for meg at dette skulle bli en lang og hard tur. Der tok jeg feil. Vi parkerte bilen og Veraland, utvekslet et par bjeff med gård-bikkja. Første del av turen går på ein traktorvei gjennom beitemark for sau. Tidsvis nokså bratt. Det påstås at det går an å gå med vogn der, men det vil jeg ikke anbefale. For mye stor stein. Vi kom opp på et platå og forlot grusveien og gikk over på stien. Stien var både merket og skiltet. Herfra gikk vi på fjellryggen utover. Turen fra bilen til toppen tok ca 40 minutter. Hadde det ikke vært tåke denne dagen hadde det sikkert vært fin utsikt. Må tilbake en finværsdag å sjekke.

Tur 2:
Det ble ikke finvær denne gangen heller. Pøsregn, men litt bedre sikt enn forrige gang. Første bilde fra tur 2 heter IMG_1906.

Tur 3:
Så var det tur med hele familien i strålende sol. Første gang vi har fått sett den fantastiske utsikten fra toppen. Hanne på 5 år hadde ingen problemer med å gå opp til toppen. Vi brukte ca 1 time opp.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 19

Vardafjell (Sulken)
26 mars 2008
Ca 2 timers tur, delvis merket.

Høyde: 384 moh

Bilder fra turen

Dette ble en fin vintertur i fantastisk vær. Dette var et totalt ukjent terreng for oss. Vi leste tur-rapport fra rogafjell.net, og fant ut at vi skulle parkere bilen i Krågedal på buss-stopp. Det ble en fin kjøre tur inn til Krågedal. Flott terreng gjennom dalen inn til Krågedal. Store steiner var "plassert" rundt omkring. Vi ankom Krågedal, og begynte oppstigningen mot toppen. Startet først på grusvei, før det gikk over til traktorvei. Vi gikk langs Krågedalstjørna til vi fant røde merker som kom opp fra Noredalen. Vi fulgte så disse merkene oppover mot toppen. vanligvis pleier det å være en sti der det er røde merker. Men det var det ikke her. Virker som om det er merket i håp om at det skal bli en sti etterhvert. Vi brukte i underkant av 50 minutter opp til toppen. Det var stedvis dyp snø, noe som gjorde det tungt å gå. På toppen var det fantastisk utsikt til alle retninger. Vi kunne se langt til havs. Etter noen minutter på toppen gi turen tilbake til bilen. Vi fulgte de røde merkene et lite stykke videre, før vi fant ut at disse merkene sannsynligvis ikke ville føre oss tilbake til bilen. Vi tok derfor strake veien nedover. Det var noe myr gjemt under snøen, noe som Ronny fikk erfaret. Men utenom dette var nedstigningen problemfritt. Også her hadde noen plassert store steiner rundt på fjellet. Totalt brukte vi 1 time og 40 minutter på turen. Området anbefales på det sterkeste.

Steinfjellet
30 januar 2008
1-2 timers tur, umerket.

Høyde: 218 moh

Bilder fra turen

En fin kveldstur i mørket med start fra Bråsteinsvatnet. Vi gikk langs stien langs Osli, mot Myrland og Melsheinuten, her kom vi inn på lysløypa. Gikk på lysløypa til SI-huset, før vi igjen gikk på sti mot Steinfjellet. Det var stup mørkt, så lykt var en nødvendighet. Noen små haglbyger undervei, men det gjorde ingenting. Det ble en fin tur i et flott tur-område. Spennende med tur i mørket. Ny hodelykt er innkjøpt, så vi er klare for nye turer i mørket.

Skurvenuten
9 mai 2007
ca 1 times tur, umerket.

Høyde: 344 moh

Bilder fra turen

En fin kveldstur i solnedgang. Parker ved Klugsvatnet langs E39 mellom Ålgård og Kyllingstad. Du kan se toppen på hele veien oppover. Først følges asfaltvei et lite stykke oppover mot Skurve. Ta av mot høyre etter første lille stigning og følg grusvei videre. Enda litt lenger opp i bakken gikk vi gjennom en grind før turen fortsatte videre på traktorvei. Hold mot venstre. Etter noen hundre meter kommer du til en ny grind. Etter denne grinda går du ut i terrenget, og setter kursen strake veien mot toppen. Vi var på toppen etter ca 25 minutter. Flott utsikt i alle retninger. Det blåste og var kaldt på toppen denne dagen, så etter knipsing av bilder satte vi turen ned til bilen igjen. En fin tur og kort tur som passer for de aller fleste, passer bra som kveldstur.

Skrussfjellet
2 april 2007
ca 3 timers tur på oppmerket sti.

Høyde: 303 moh

Bilder fra turen

En fin kveldstur tidlig i april. Stor parkeringsplass ved Alsvik, følg skiltingen fra rv13. Vi startet kl 1915. I begynnelsen gikk vi på fin turveg. Følg de røde merkene. Etter ca 10 minutters gange, tok vi av fra turvegen, og gikk over på en sti som gikk gjennom skogen. Godt merket. Variert terreng. Når vi kom rundt på baksiden av Jøstolen fikk vi en følelse av og være på høyfjellet. Vi kunne nå se at tåkeskyene var på vei. Vi var på toppen etter litt over 1 time, akkurat når tåka la seg rundt toppen. Sikten fra toppen var ca 100m, så vi fikk ikke sett noe av utsikten. Vi tok oss en 10-12 minutters pause på toppen. Her inntok vi gourmetkjeks og hvitløksost, skikkelig god turmat. Så tok vi turen tilbake til bilen igjen. Det begynte å bli mørkt, men jeg hadde heldigvis med lykt, og den kom godt med det siste stykket. Turen ned gikk litt kjappere enn turen opp. En fin tur, selv om tåka ødela utsikten.

Sygno
19 januar 2007
1 times tur, umerket, delvis sti.

Høyde: 214 moh

Bilder fra turen

Var innom tursiden til Sandnes kommune i romjulen, og så at de hadde lagt ut et nytt turforslag. Sygno ligger ved Sviland, og dette er en topp Ronny har hatt lyst å bestige i mange år. Dårlig med parkeringsmuligheter. Du kan parkere ved Kyllesvatne (på en liten parkeringsplass ved Svilandselva) eller ved Skjelbreidtjørna (her måtte vi parkere langs veien, ca 300 m etter bruen over elven). Vi hadde 2 biler denne dagen og satte 1 bil i hver ende. Min bil ble parkert ved Kyllesvatnet, og så kjørte vi Ronnys bil til den andre parkeringen. Været var med oss idag, for første gang på lenge. Dette er en meget enkel tur, som også passer for barn. Litt klyving helt mot slutten, men ingen store hindringer. Vi brukte ca 20 minutter opp til toppen, i rolig tempo. Flott utsikt mot de andre fjellene i Sandnes, og Lutsivassdraget. Og vi kunne også se havet mellom toppene. Vi fortsatte turen videre. Tok nå turen videre nedover mot Kyllesvatnet. Her fulgte vi traktorvei. Et rådyr fulgte oss fra en liten topp langs veien. En flott og kort ettermiddagstur for hele familien.

Sikvalandskulå
23 oktober 2006
2 timers tur, umerket, delvis sti.

Høyde: 424 moh

Bilder fra turen

I parkeringsbeskrivelsen vi fant på Vardejakten på internett, sto det at vi skulle parkere ved en lang venstre sving. Vi parkerte og gikk ut av bilen 3 ganger, før vi endelig fant den riktige svingen. Startpunktet for turen er på fv201 mellom Ålgård og Undheim. Den krappe venstresvingen er midt i en bakke, og det er en port, gjerdeklyver, samt et utslitt skilt der det står "Vis hensyn. Husk båndtvang". Viktig med godt fottøy på denne turen, da det er mye myr i området. Etter en liten bakke opp fra bilen kommer toppen til syne foran oss. Gå mot toppen. Det er mange småstier/dyretråkk i området. Du kommer raskt til Nåselvannet og en liten skog. Ta til høyre for skogen og vannet. Følg vannet til endes, her finner du en ny gjerdeklyver, og så starter oppstigningen. En fantastisk utsikt kommer til syne etterhvert som vi stiger oppover. Fantastisk flott og urørt natur, tidvis ingen tegn til sivilisasjon. Siste oppstigning til toppen er bratt og går direkte på fjellet, så det er glatt også. Men når vi endelig fikk kravlet oss opp på det høyeste punktet er utsikten fantastisk. Herfra sees store deler av Jæren og havet utenfor. I motsatt retning ser vi Ryfylkeheiene. Bjerkreimsenderen sees også herfra.
Turen ned igjen går samme vei som opp.
Vi hadde dessverre ikke med oss skikkelig kamera på denne turen, så bildene er tatt med mobiltelefon. Må nok ta denne turen igjen ved en senere anledning for å få tatt skikkelige bilder av den fantastiske utsikten.

Boka Høgt og lågt i Gjesdal, Stavanger Turistforening, side 68
Vardejakten 2004 Trykk her

Melsknuten
29 august 2006
1 times tur, umerket, delvis sti.

Høyde: ca 230 moh

Bilder fra turen

Det er 3 parkeringsplasser rundt Melsvatnet. Vi parkerte på den som er nærmest Lye. Turen starter på fin turvei. Når vi nærmer oss oppstigningen skimtes en gjerdeklyver litt utenfor turveien. Vi fant en sti som vi fulgte til gjerdeklyveren. Her klatret vi over i sauebeite. Etter dette er stien utydelig. Men det gjør ikke noe. Det er bare å sette kursen mot toppen. Vi nådde toppen på under 20 minutter. Utsikten fra toppen skal være bra, men vi tok det som en ettermiddagstur en regnfull dag, så skyene lå lavt. Det ble en fin luftetur. Vi gikk ned på andre siden av fjellet, fant ingen sti her, men det var ingen problemer å gå her. Måtte klatre over noen gjerder. Vi kom etterhvert ned på turveien igjen, og tok runden rundt. Brukte totalt 1 time og 10 minutter på denne turen.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 28

Håfjellet
16 august 2006
2 timers tur, umerket, tydelig sti.

Høyde: 360 moh

Ove Johnny, Ronny, Kenneth, Jarle Marius

Bilder fra turen

Vi parkerte ved Gjesdalshallen. Gikk gjennom skolegården og på baksiden av kunstgressbanen. Her følger du grusveien videre til du kommer til Flassavatnet. Her følger du stien på høyre siden av vannet. Stien følges helt til enden av vannet, der det er en fin sandstrand. Herfra ser ut toppen mot høyre (øst). Stien går opp mot toppen rett før du kommer til sandstranda. Følg stien oppover. Vi fant ikke stien som gikk til toppen. Så vi gikk ut av stien på baksiden av toppen og gikk rett opp. Siste stigningen er bratt. Ca 1 time etter avgang fra bilen var vi på toppen. Flott utsikt fra toppen. Etter en pustepause og litt drikke mens vi betraktet utsikten fra toppen, satte vi kursen tilbake til bilen. Det var en utydelig sti fra toppen og nedover vest-siden av toppen. Men stien forsvant fort, så vi gikk i det høye gresset ned den bratte skråningen. Vi fulgte stort sett samme stien tilbake igjen. Ronny måtte selvsagt bade i Flassavatnet. Vannet holdt vel ca 20 grader. Det var langgrunt i enden av vannet der sandstranda er. Det ble en flott tur i et herlig vær.

Fitjanuten
4 august 2006
2 timers tur, umerket, utydelig sti.

Høyde: 476 moh

Bilder fra turen

Vi parkerte ved et grustak på Auestad ved Kyllingstad, langs E39. Vi hadde lest på Vardejakten at dette skulle være en hard tur, så vi var litt bekymret i varmen. Vi fant en slags sti oppover, og vi så hvor toppen var, så det bar oppover. Det var en fin oppstigning. Ikke for bratt. Det gikk flere stier i område, så det var bare å følge den som gikk nærmest toppen. Det var varmt idag, så det var viktig å få i seg vann. Etter ca 45 minutter var vi på toppen. Flott utsikt på toppen. Men det var disig i horisonten, så vi hadde nok sett enda lenger hvis det hadde vært helt klart. Etter knipsen av bilder på toppen, og skriving i de 2 bøkene satte vi turen nedover igjen. På veien ned gikk vi opp på fortoppen. Fin utsikt her også. Herfra så vi en varde på en liten topp litt lenger nede. Vi satte kursen mot denne. Det var ingen sti her, så vi gikk forsiktig gjennom det høye gresset og einer-buskene. Når vi kom til varden, så så vi en sti som gikk nedover fra toppen av Fitjanuten. Vi gikk ned og følge denne stien ned til bilen. Denne stien gikk gjennom flott natur, inni skog og langs en fjellskrent. Det var en flott tur, i et nydelig vær. Og turen var langtfra så tung som beskrevet i Vardejakten.

Hengjafjellet
24 juli 2006
1 times tur, umerket, ingen sti.

Høyde: ca 212 moh

Ove Johnny, Marthe, Hanne, Ronny & Elias

Bilder fra turen

Vi parkerte langs veien på en liten vei som går mellom Hengjafjell og Høylandsfjell. En avstikker fra rv45. Se veibeskrivelse ved å trykke på Vardejaktens turinfo. Vi parkerte ikke ved møllen (som forøvrig er et gammelt kvernhus), men kjørte videre oppover veien, og parkerte i veikanten rett før den tredje feristen. Her gikk vi rett inn i skogen, over en liten haug , før vi satte kursen mot venstre og mot toppen. Masse kyr på beite her. De virket vant med folk, så vi kom nokså nær uten at de brydde seg. Turen opp fortsatte gjennom skog. En utydlige sti var å se noen steder. Vi kom til toppen ca 10 minutter etter at vi forlot bilen. Turen var litt i enkleste laget, så vi var litt skuffet. Hengjafjellet har to topper, og utsikten var definitivt best fra den toppen som lå nærmest Limavannet. Men her er det også veldig bratt. Boka på toppen fikk 5 nye navn før vi satte kursen tilbake til bilen igjen. Det var en lett tur. Ypperlig å gå med barn.

Krossfjellet
23 juli 2006
2 timers tur, umerket, ingen sti.

Høyde: 258 moh

Ove Johnny, Marthe, Erik, Hanne, Ronny & Elias

Bilder fra turen

Vi parkerte langs veien ved Tjesseim. Vi fant tidlig ut at vi hadde parkert på feil plass. Vi vandret innover på en gårdsvei og trodde vi skulle komme inn på en sti. Hvilket vi ikke gjorde. Vi måtte komme oss over et par piggtrå gjerder, og et steingjerde, gå gjennom høyt gress på meget ujevnt underlag. Ikke å anbefale med bæremeis på ryggen. Men etter at vi kom oss over steingjerde fulgte vi traktorspor videre oppover. Vi komme etterhvert opp til en gjerdeklyver. Og herfra gikk den en utydelig sti videre oppover. Vi brukte ca 1 time til toppen. Vi fant ingen postkasse fra Vardejakten på denne toppen. Men vi så en varde på baksiden av toppen, og forsto at det var her postkassen var. Hvorfor postkassen ikke er plassert på toppen av fjellet vites ikke. Uansett så fortsatte vi ned til ned til denne varden etter et pause på den høyeste toppen. Her skrev vi oss inn i boka før vi satte kursen tilbake til bilen. Vi valgte en annen rute tilbake. Vi fulgte et gjerde, og havnet etterhvert inn på et gårdtun. Og fulgte herfra en grusvei tilbake til bilen. Turen tilbake var en del lenger en turen opp. Men det var bedre å gå her, og det gikk derfor fortere. Tilbaketuren tok ca 45 min, inkludert skriving i bok. Det ble uansett en fin tur i et herlig vær. En fin og enkel tur som passer for hele familien.

Vårlivarden
18 juli 2006
2 timers tur på godt merket sti.

Høyde: 387 moh

Ove Johnny, Ronny & Ole Ivan

(T1)
Vi parkerte på parkeringsplassen på Myrland. Følg rv 13 fra Sandnes mot Ims. Sving av mot Vårli. Parkeringsplassen er ved enden av veien. Vi valgte å gå en rundtur. Vi tok den kortest løypa opp. Går gjennom en liten skog før den brattest oppstigningen begynner. Vi trengte ikke gå langt før utsikten begynte å bli bra. Etter ca 30 minutter var vi på toppen. En fantastisk utsikt i alle retninger. Dette må være en av toppene i Sandnes med best utsikt. Vi valgte en litt lenger løype tilbake til bilen. Trodde også at denne ikke skulle være så bratt som oppturen, men der tok vi feil. Det var uansett en fin tur ned fjellryggen. Fremdeles med god utsikt. Denne løypa går gjennom en del skog når vi kom litt ned. Vi brukte 1,5 timer på hele turen (inkludert stopp på toppen).

(T2)
Denne gangen tok vi turen i mørket. Litt glatt enklete steder, men turen gikk fint. Vi rotet oss bort fra den merkede stien på vei ned igjen. Så turen tilbake til bilen ble lang. Men vi fant til slutt noen skilt som sendte oss riktig vei. Turen tok i overkant av 2,5 timer. Klart fint vær ga en fantastisk utsikt på toppen.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 16

Kodlifjell
11 juli 2006
1 times tur på umerket sti.

Høyde: ca 315 moh

Bilder fra turen

Vi parkerte langs veien ved Kodlidalen barnehage. Vi hadde lest på hjemmesiden til Vardejakten at toppen skulle ha 3 varder. Og fra der vi parkerte bilen så vi en topp med 3 varder, så vi satte avgårde. Etter ca 15 minutter var vi på toppen. Men vi fant ingen postkasse på denne toppen. Vi kikket utover, og så en ny topp med 3 varder litt vest for den toppen vi sto på. Vi satte kursen mot denne toppen. Og ca 20 minutter senere var Kodlifjellet besteget. Enkel oppstigning, og god utsikt på toppen. Det begynte faktisk å hagle mens vi var der oppe, så vi ble litt våte. Men vi fikk nå skrevet navnene våre i boka. Turen tilbake gikk vi utenfor stien, rett ned fra toppen. Det var ikke bratt, så det var ikke noe problem å gå utenfor stien. Blåbærene var allerede modne, og smakte fortreffelig. En fin tur som passer fint å gå med barn.

Edlandsfjellet (Nonsfjedlet)
2 mai 2006 (T1)
23 mars 2012 (T2)
1,5 times tur på uoppmerket sti.

Høyde: 381 moh

Bilder fra turene

Liten parkeringsplass langs grusvei (på høyre side), når du kjører langs Edlandsvannet fra Ålgård. Turen til toppen er hverken merket eller skiltet, så ta med kjentmann eller kart/GPS. Første del av turen gikk på traktorvei opp til demningen på stemmen. Her kan du velge om du vil gå på høyre eller venstre side av vannet. Stien på venstre side av vannet er kortest, våtest og brattest. Mens stien til høyre går rundt på baksiden av toppen. Ikke fullt så bratt, men her må du følge med, så du ikke havner på feil sti. Du skal ta av fra hovedstien mot venstre over en liten demning når du kommer litt opp i høyden. Du ser nå toppen bak deg. Vi brukte ca 45 minutter opp (den lengste stien). På toppen er det flott utsikt over Ålgård. Her er det også ei bok du kan skrive navnet ditt i. Det blåste på toppen, og termometeret på varden viste 0 grader. Vi tok den korte stien ned igjen. Turen ned tok ca 25 minutt.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 32
OK Ålgård og Gjesdal IL (Vardejakten) Trykk her

Ragnhildsnuten
12 april 2006

Høyde: 172 moh

Ove Johnny, Monica, Marthe, Erik & Hanne

Bilder fra turen

Parkering ved Kleivane. Kjør mot Melsheia og følg skiltingen. Liten parkeringsplass der oppstigningen starter. En meget kort og enkel tur som passer for småbarnsfamilier. Vi bruke 15 minutter til toppen. Toppen ser fra parkeringsplassen. Fin utsikt fra toppen. Det er også flere fortidsminner i området.

Husafjell / Dyrafjell
28 juli 2005
2,5 timers tur på oppmerket/skiltet sti.

Høyde: 472 & 484 moh

Bilder fra turen

Parkering på Veraland. Kjør fra Sandnes mot Høle. Avkjørselen til Veraland er skiltet med et lite skilt. Startet fra ca 270 moh. Litt kupert terreng i begynnelsen, gjennom beiteområde for sau. Stien gikk tidvis gjennom høy lyng. Krevende å gå. Oppstigningen var passe bratt. Vi gikk til Husafjell først. Fra Husafjell til Dyrafjell er det bare et kort stykke. Tror ikke vi brukte mer en 15-20 minutter. Disse toppene var nesten identiske, med nokså lik utsikt. På vei ned gikk vi utenfor stien. Det var utrolig krevende i den høye lyngen. Men det er ett utrolig fint område. For en stillhet.

Boka 100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening, tur nr 19

Oslifjell
26 mai 2005

Høyde: 217 moh

Bilder fra turen

Parkering ved Bråsteinsvatnet. Denne turen tok jeg og Ronny en kveld. Turen starter nokså bratt. Men flater ut når du kommer litt opp i høyden. Hver gang du tror du er på toppen, ser du et høyere punkt foran det. Men til slutt kommer du opp. Vi brukte nokså nøyaktig 1 time tur/retur. Det er også mulig å gå denne turen med start i Melsheia.

Mattirudlå (Lutsifjell)
19 mai 2005
2 timers tur på oppmerket sti.

Høyde: 346 moh

Bilder fra turen

Denne turen startet ved at vi parkerte på Dybingen ved Lutsi. Her gikk det rett opp med en gang. Og det flatet ikke ut før vi var på toppen. Vi gikk 310 høydemeter på 50 minutter. Følg skiltingen mot Bjørndalsfjell. Bra utsikt fra toppen. Det er også mulig å ta dette som en rundtur via andre topper, evt starte fra Gramstad.

Vedafjell
9 mai 2005
2 juni 2005
2 timers tur på dårlig oppmerket sti.

Høyde: 288 moh

Ove Johnny, Marius & Ronny

Bilder fra turene

Parkerte bilen ved skiskytter anlegget i Melsheia. Har tatt denne turen 2 ganger. En gang med Marius og en gang med Ronny. Stien er noe dårlig merket, så første gang jeg gikk turen miste vi stien og havnet i et noe bratt terreng. Å skli på rompa ned en fjellskrent er ikke noe for meg. Jeg fant en enklere rute. Brukte ca 1 time opp. På turen ned fant vi stien og det ble straks mye enklere å gå. Turen ned tok ca 35 minutt. Andre gang jeg gikk turen gikk det fortere, for da visste vi hvor stien gikk. Meget bra utsikt fra toppen.

Fjogstadnuten / Kallandsnuten
3 mai 2005
1 times tur på oppmerket sti.

Høyde: 295 moh

Bilder fra turen

Parkerte bilen noen hundre meter etter parkeringsplassen på Gramstad. Det er plass til et par biler langs veien her. Turen gikk rett opp, ikke altfor hard stigning, og det tok ikke mange minuttene før vi var på toppen. Selve toppen på Fjogstadnuten var litt vanskelig å finne. Vi måtte over et gjerde, men er temmelig sikre på at det var toppen vi sto på etter å ha letet litt etter det høyeste punktet. Det tok heller ikke mange minuttene å gå fra Fjogstadnuten til Kallandsnuten. Ikke den beste utsikten på disse toppene. Kan med fordel kombineres med andre topper.