ITR #2113 ; Volk Racing TE37 felger

 
23.04.2004 (66500km)
Fikk endelig på de nye sommerfelgene mine ; Volk Racing TE37 . Felgene ble kjøpt hos Motorsport-Import (MSI) for kroner 13092, og det tok ca. 5 uker fra jeg bestilte til jeg fikk dem. Jeg måtte forhåndsbetale felgene, noe jeg var litt skeptisk til, men det viste seg at det ikke var noe problem i det hele tatt da MSI var skikkelig proffe . Anbefales på det varmeste. Hele handelen gikk utelukkende via mail.

En av hovedårsakene til at jeg kjøpte TE37 felgene, som forøvrig har dimensjonene 7x15" med 43mm innpress og boltsirkel på 114,3x5, er at de er meget lette. Uavfjæret vekt, dvs. vekten på hjulene dine, har svært mye å si for både akselerasjon, bremsing og kjøreegenskaper for bilen. Jo lettere hjul man har jo bedre. Felgene er per dags dato mest sansynlig verdens letteste gatefelg (foruten om skikkelige magnesium felger da). Dessuten ser de også skikkelig porno ut i bronsje farge på sorte biler . Felgene er lagd i smidd aluminium, så de skal være utrolig holdbare samtidig som de er meget lette. Takket være at ITR har ganske små hjulbrønner ser faktisk 15" felger skikkelig bra ut også.

Volk oppgir vekten på felgene til 4,16 kg pr. felg. Dette virker jo egentlig ufattelig lett, så for å teste ut dette veide jeg felgene. På denne vekten, som jeg tror er ganske nøyaktig, veide de 4,85kg. Altså har Volk skrytt på seg litt, men felgene er fortsatt sinnsykt lette.

Jeg veide også felgene med 32 pund lufttrykk og blytunge Advan A048R semislics, og de veide da 13,75kg. Dvs. ca. 1 kg mindre enn de allerede meget lette original felgene med "lette" vinterdekk
.

Noe man bør være obs. på er at senter-hullet på felgene har en indre diameter på 73,1mm, mens navet på bilen ikke har mer enn 64,1mm. Man må derfor passe på at man kjøper seg senter-ringer i tillegg. Felgene ble også levert med blå ventiler, men ingen "senter-lokk" så de må man også bestille i tillegg.

Kjøpte også ett sett med sorte Volk Racing hjulmuttere til 1500kr. Originale hjulmuttere passer ikke på disse felgene, så du må ha nye uansett. Hjulmutterne er lagd av duralminium, og er derfor meget lette og sterke. De kommer med en låsemutter til hvert hjul, som er sjukantet, som gjør at du må spesialverktøy for å få de av. Blir derfor ikke så enkelt å stjele felgene
. Det står at de tåler et moment på maks 120nm når du skrur de på, men jeg brukte ca. 130nm uten noe problem når jeg strammet de til. Jeg veide også disse, og de veide totalt 0,62kg. De originale hjulmutterne av aluminium veide faktisk ikke mer enn 0,65kg, så de også er meget lette.

Til info så holdt ikke disse hjulmutterne mer enn i ca. to sommre før de var ødelagte. Dette på grunn av at gjengene inni mutterne fliset opp siden jeg har hatt hjulene på og av igjen såpass mye. Jeg vil heller anbefale å kjøpe noen hjulmuttere (M12 x 1,50) fra feks. Biltema da disse er lagd i vanlig aluminium og er dermed mer holdbare og nesten like lette.

En kjekk ting som jeg opplevde etter å ha satt på felgene var at fjærings-komforten på bilen faktisk ble bedre. Selv med knallharde semislics ble faktisk komforten nesten like bra som med myke vinterdekk. Tydelig at vekten på hjulene har mye å si for hvor lett demperne og fjærene jobber.

Hvis du lurer på kvaliteten på disse felgene, kan du jo se på en liten film (14mb) av hvordan de faktisk blir lagd. Ingen tvil om dette er noe av de grommeste felgene som fåes kjøpt.

Her er noen noen bilder: