torsdag, april 17, 2008

Brølende Lam

Av og til lurer jeg på hvor lite mørkemennenene i frikirkene skjønner.
Det står å lese på Haugesunds Avis sine sider at Betania på Karmøy nå stiller med bønnekort mot rock. Det er visst et hardrockband som skal spille i Kopervik. Kristenfolket svarer med bønnekort og Gospel i Skudneshavn.
Det er jo nesten synd, men jeg klarer bare ikke la være å tenke på hvilken fantastisk mulighet det gir hundre-tusener av østlendinger i å holde sine fordommer ved like.
Det vil si, fordommer har vi ikke, for vi er jo åpne og liberale. Men visse stereotyper er det jo viktig å få holde i hevd. Og Betania på Karmøy gjør sitt beste for nettopp det.
Litt som når du sitter i et homo-møte og lurer på hva man skal kjempe for nå, i og med at det meste ser ut til å gå gjennom i Stortinget i løpet av våren: "Jippi, der kommer det en indremisjonsmann ut og sier vi err syndige og burde slutte med det."
Dermed får hele den gamle mølle en ny omdreining: Wenche Foss forsvarer homofile, Anita Apelthun Sæle kommer på Dagsrevyen om håndspåleggelse mot homofili, Kim Friele kommer ned fra Haugastøl og Finn Schjøll på FrokostTV.
Mørkemennene får bekreftet at samfunnet har gått av hengslene, og vi andre får bekreftet våre stereotyper....
Bare apropos stereotyper, sjekk ut denne siten: Det profetiske ressurssenter "Brølende Lam"

1 kommentar:

Munich Machine sa...

Vel, ingen kommentarer på over ca. et år viser vel hvor stereotypisk du er.

Mørkemenn i frikirker sier du, men glemmer at Norge som vi kjenner det, bygger på kristne tradisjoner som nå er brutt på veldig mange områder.

Se på det kalde samfunnet vi har i dag, hvor i he.. er empatien til folk ? Hvor er kampen om å ha det godt på et kollektivt nivå ?

Hvor mange naboer kjenner vi, og hva synes vi om dem, har vi noen omsorg for dem og i hvilket grad har vi det ?

Jeg kunne skrevet en bok med størrelse som bibelen om positive kristne detaljer i samfunnet som ikke der lenger.

Men alt dette står i Åpenbaringen og deler av Gamle Testamentet, så det kommer ikke som noen bombe for oss kristne.

Problemet er at fundamentalistiske ateister og agnostikere kjører samme linje mot kristne som konservative kristne kjører mot dem.

Så ateister, agnostikere og folk med andre oppfatninger er ikke noe bedre enn oss kristne.

Men det skjønner ikke de tydeligvis, og tror seg ha en bedre konsensus enn oss. Problemet med f.eks Human-Etitisk forbund er at deres kontekst og riter bygger på delvis kristent grunnlag som er rett og slett kopiert.

"Intelligent design" er en kapitulasjon og kaosteoretikere har gått inn i historien med et brak.

Men jeg som har fått smake på en levende Gud, er allikevel forsiktig med å dømme, jeg observerer og kommer med kommentarer.

Gud er ikke Allah eller noen andre Guder. Jahweh, Abrahams og jødenes Gud er den eneste rette Gud.

Kopister er det mange av, står i Dødehavsrullene det også.

Jeg ville tenkt meg om å kalle kristne folk for mørkemenn, da det er enda flere på "den andre siden" faktisk.