6. aug. 2007

Kristne og røyking



I den siste tid har det gått opp endel lys for meg når det gjelder kristne og røyking. Kanskje jeg tar feil, kanskje ikke. Hvis jeg tar feil i det jeg skriver så ønsker jeg at Gud gir meg mer lys over saken. Siden jeg ser, opplever og oppfatter utifra flere kirstne sammenhenger at mange kristne ser på røyking som direkte synd, så anser jeg nødvendigheten av å skrive denne lille artikkelen. Mener jeg da utifra dette at det er greit for en kristen å røyke? Nei. Jeg mener at ingen burde røyke, hverken kristne eller ikke-kristne, og det vet alle røykere selv, at røyking er ufornuftig. Men å se ned på kristne som røyker og å legge det i kategorien som en alvorlig synd er å dra det for langt, uten å vite hvilken bakgrunn de har. Det er som å anklage Maria for å ha vært utro når hun ventet Jesusbarnet.

Det finnes kristne som i sitt tidligere liv har blitt avhengige av denne røyken, og når de da blir frelst så er det ingen selvfølge at de blir løst fra røyksuget. Det finnes minst et par grunner til det:
1. Hvis Gud hadde satt en fri fra røyksuget med engang, så kunne det ha oppstått en "se hvor flink jeg har vært" stolthet i dette menneskets som kunne ha vært med å ødelagt ham/henne åndelig. Det åndelige er mer viktig enn det fysiske. Stolthet er verre enn røyking. Jeg sier ikke at det aldri skjer at Gud setter en momentant fri, for det forekommer jo.
2. Gud kan la denne kristne personen prøve å komme ut ifra det på lik linje som andre mennesker, og selvfølgelig hvis vi søker Gud i ydmykhet så tror jeg han gjerne vil hjelpe til.

La oss gå videre til de bibelske prinsipper. For det første sier bibelen ingensteder at røyking er synd, men Bibelen snakker om at vi ikke skal drikke oss fulle av vin (Ef. 5:18) for det fører bare til utskeielser. Bibelen snakker også om at buken vår kan bli en avgud (Fil.3:19).

Mange bruker 1.Kor. 6:19 for å bevise at røyking er synd og at Gud ikke liker det:
"Eller vet dere ikke at legemet deres er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere..." Det stemmer at vårt legeme er et tempel for den Hellige Ånd og at vi skal passe på legemet vårt. Men problemet er det at mange kristne som ikke røyker ser ned på kristne som røyker. Synden her er at de uten å vite det er i fare for å komme inn i en verre tilstand en de er i fra før av. Jeg har bestemt i mitt liv å ikke bedømme åndeligheten til en kristen som røyker utifra røykingen hans/hennes. Jeg kan selvfølgelig oppfordre ham/henne til å slutte på lik linje som med en hvilken som helst annen person, men å lage det til et mas og tsjas og gi denne personen et inntrykk av at han er mer mindreverdig som kristen enn meg, er helt bak mål. Mange går rundt å tenker: "Åh, han røyker, han kan da ikke være en skikkelig kristen." Jeg skal si deg at en kristen som røyker og som klarer å kontrolere sin tunge fra skittent snakk er nærmere Guds rike enn en kristen som ikke røyker og annser seg som en Jesu etterfølger og ikke klarer å kontrolere sin tunge. Hvordan kan jeg si noe slikt? Jo, la oss ta frem noe Jesus sier i Markus 7:18-23 "Så sa Han til dem: "Er også dere like uforstandige? Skjønner dere ikke at alt det som kommer inn i et menneske utenfra, ikke kan gjøre ham uren? For det kommer ikke inn i hans hjerte, men går ned i hans mage, og det blir borte. Slik blir all mat renset." Og Han sa: "Det som kommer ut av mennesket, er det som gjør mennesket urent. For innenfra, ut fra menneskenes hjerte, kommer onde tanker, ekteskapsbrudd, hor, mord, tyverier, griskhet, ondskap, svik, utukt, misunnelse, bespottelse, stolthet og dårskap. All denne ondskapen kommer innenfra og gjør mennesket urent." Det vil også si at det å komme med skittent og grovt snakk er en såpass stor synd at den kan føre en fortapt, og at en slik tunge er satt i brann av helvete selv (Matt. 5:22, Jak.1:26, 1.Pet. 3:10, Jak. 3:6). Tungen har altså stor makt på legemet.

Utifra dette avsnittet så viser det seg at røyking i seg selv ikke trenger å være synd. Noen hevder at de kristne som røyker har røyken som sin avgud. Hvordan vet du det? De fleste kristne jeg har møtt som røyker har hatt lyst til å bli kvitt røykingen sin og har prøvd å slutte opptil flere ganger. De har til og med bedt Gud inderlig om å hjelpe dem. Grunnen til at Gud kanskje ikke svarer på måten de forventer kan være en av grunnene oven og kanskje andre grunner som vi mennesker ikke kan komme på.
Hvis noen enda hevder at dette er avguderi og direkte synd så skal jeg si at i dette tilfelle er kaffedrikking synd på lik linje med røyking. Kanskje det å drikke brus, spise kaker, hamburgere og annen usunn mat er like mye synd? På lik linje er det mange kristne som ikke bryr seg om hvilken form de er i. De orker ikke å holde seg i form, de orker ikke passe på hva de spiser og hva de ikke spiser. Jeg sier IKKE herved at det er galt å ikke trene, eller at det er galt å spise kaker, godteri eller drikke kaffe. Men å ikke bry seg over hva man spiser og hive i seg alt av E-stoffer (satt litt på spissen) man kommer over og så utifra dette si at det er synd for en kristen person å røyke, er hykleri!! "Ja men jeg spiser da vel ikke så mye usunt?" Ikke si det så sikkert. Teller du opp hvor mange kilo sukker og annet usunt du har fått i deg i løpet av et år så tror jeg du ville blitt litt sjokka. Så det er viktig å være forsiktig med hva vi sier :) Jeg selv røyker ikke, men jeg drikker kaffe, jeg sier ikke nei takk til kaker og godteri, jeg drikker også brus. Jeg holder meg også i form via trening. Jeg tar i meg Guds Ord og jeg lar Gud styre min tunge så godt det lar seg gjøre fra min side. Jeg føler fortsatt at jeg ikke har rett til å si til en kristen som røyker, at "røykingen din er synd, så skjerp deg!"

Hensikten med det jeg skriver er ikke å få dem som røyker til å føle seg mer komfortable i røykingen sin (kanskje litt, hehe :p), men først og fremst få dem som dømmer (innvendig eller utvendig) dem som røyker, til å føle seg litt mer ukomfortable.
For deg som røyker, og leser dette, så oppfordrer jeg deg selvfølgelig til å prøve å slutte med å røyke og å fortsette å søke Gud etter frihet fra dette. Ikke fordi jeg mener at det direkte er synd men fordi det er med å ødelegger kroppen mer enn mye annet.
Kanskje jeg har glemt å skrive noe jeg burde ha skrevet, eller kanskje jeg har skrevet noe feil som trenger rettelse. Vær med å kommenter :)

4 kommentarer:

merethe sa...

hei,

dette synes jeg var godt sagt! jeg er så enig, der jo slik at alle de ytre tingene, ja de tingene vi gjør som er synlige handlinger også ofte er bare som kalken på gravene Jesus snakket om, mens våre holdninger og meninger , se det! ja det er der den innvendige skitten ofte sitter, Tenker på at bare det å gjøre seg opp en mening om andre er jo å dømme, på et vis

hilsen fra merethe, psykologbetraktninger

Anonym sa...

Hei! Nå leste ikke jeg alt du skrev, men utifra de første avsnittene bør teksten heller handle om "man skal se ned på kristne som røyker", da du nevner det ganske ofte.

Anonym sa...

Står ingenting i bibelen om at røyking ikke er lov blant kristne. jeg er kristen og røyker, og du er tragisk!

Anonym sa...

Jesus røyka prince mild. Matteus røyka malboro lights og Johannes røyka weed.