<%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="65001"%> Photo Story 3 Mediesenteret.com
 

IKT i Skolen ------OPPLÆRINGSVIDEOER FOR BÅDE LÆRERE OG ELEVER

 

 

Digitalt  undervisningsmateriale

Veiledning til bruk av opplæringsvideoer for programmet Photo Story 3 for Windows

 

Innledning

Dette er en opplæringsserie i et gratisprogram fra Windows som heter Photo Story 3. Ofte har skolen en type program for foto og film, mens hjemme har vi andre program. Dette vanskeliggjør vår jobb når det gjelder å lære opp elevene i ulike dataprogram. Når Windows nå tilbyr et kjekt fotobearbeidingsprogram som er gratis, og der alle instruksjoner er på norsk, så har vi et veldig godt verktøy til bruk i undervisningen.  Videre gir dette programmet en liten innføring i filmforståelse, noe som elevene skal arbeide med på ungdomsskolen, ref. læreplanene.

I Kunst & Håndverk skal elevene bl.a. lære digital bildebehandling. Vår oppgave er å forestå denne opplæringen, samtidig som vi skal påse at elevene får økt læringsutbytte av å bruke denne digitale kompetansen i den videre undervisningen.
Mitt beste råd før dere tar denne serien i bruk er å bestemme seg for at ”nå er det opplæring i et dataprogram som skal skje, IKKE en kombinasjon av dataopplæring  og annen faglig opplæring”. Med andre ord:  Sett av tilstrekkelig tid til selve opplæringen. Min anbefaling: 5-6 undervisningstimer.

Forarbeid: At elevene har fått ta noen digitale bilder hver, som er lastet ned på fellesdata – tilgjengelige for alle elevene – på forhånd. Ta bildene i god kvalitet. Anbefaler at bildene er av natur, ting eller omgivelser, ikke av hverandre / andre personer.
Elevene må også ha lært hvor de skal finne disse bildene, for det er disse som er grunnlaget for alt arbeidet i opplæringen i bruk av Photo Story 3. NB:
Videofilene kan brukes på to måter:

  1. Læreren viser trinnvis på storskjerm - elevene utfører på hver sin maskin.
  2. Eller: Hver elev har sin maskin og arbeider i individuelt tempo. Dette betinger at elevene kan ha lyden på uten å forstyrre ”naboen”. Et rimelig HeadSet til hver er en god investering.

Viktig å vise elevene hvordan de kan arbeide med to program samtidig  - veksle mellom PhotoStory og internett/video, slik at de kan stoppe video, ”hente opp” Photo Story for neste trinn osv.

For felles opplæring via storskjerm vil jeg tro at 5.klassingene kan få et godt utbytte. For selvstendig arbeid ville jeg valgt 7.klasse.
Instruksjonsvideoene inneholder ikke absolutt alle funksjoner og arbeidsmåter, men forhåpentligvis dekkes alle nødvendige funksjoner for å kunne ende opp med et godt resultat.  
Til sist: Ikke begynn opplæringen for elevene før du har gjennomført kurset selv. Ikke for å være ute med pekefingeren, men rett og slett unn deg gleden av å lære deg et program som vil gi deg opplevelsen av å beherske spennende sider ved det å ta bilder, formidle bilder, og ikke minst få noen tanker om hvordan bilder kan brukes i undervisningen.
Lykke til!


Haldor Lønningdal
Stavanger 26.05.2008

 

 

Forslag til arbeidsmåte

(Forutsetning for dette opplegget er at Photo Story er lastet ned og installert på alle elevPCer som skal brukes på forhånd).

Første Økt (Video 1 og Video 2)
Video 1 kan godt kjøres på storskjerm. Her kan du bl.a.benytte anledningen til å vise hvordan du veksler mellom to program, for det er viktig at elevene lærer å veksle mellom video og PhotoStory bare ved å klikke nederst på oppgavelinjen på dataskjermen.
Først når du føler at elevene er klar får de utdelt sine PCer og logger seg inn. (Husk å ha en liste med brukernavn og passord for hånden). Elevene åpner først programmet Photo Story 3, så logger de seg inn på internett. Lenken til instruksjonsfilmene kan du skrive på tavlen.
www.mediesenteret.com/ikt


Elevene begynner med å se video 1 om igjen, og går så selv til Video 2 når de er klare. OBS Ut i fra skolens utstyr må du anbefale om filmene skal åpnes i ”middels kvalitet” eller i Høy kvalitet”.
Elevene arbeider ut økten med å følge instruksjonene i Video 2. Ved slutten av økten: Husk å minne om skolens lagringsrutiner. Trist når elevene til neste økt IKKE finner igjen det de begynte på denne økten.

 

Andre Økt, Video 3 Elevene arbeider selvstendig.

 

Tredje Økt, video 4
Denne økten bør være spennende for elevene. La de få lov til å leke og å prøve ut de forskjellige mulighetene.  Også fint om de får anledning til å vise hverandre  -  at de samles i grupper innimellom, for her overføres mye erfaring og idèer på elevenes egne premisser. Det er lov å være stolt over å ha fått til noe nytt! På slutten av økten kan du oppsummere felles, og ta tak i de tankene elevene har fått underveis i prosessen.

 

Fjerde Økt, Video 5
Ikke begynn med kommentar / egen lyd enda. Prioriter at de har fått satt sammen 4-6 bilder, brukt redigering, tekst og bevegelseseffekter, slik at de nå kan få sette sammen noe musikk som underlag fra den delen av programmet som heter ”Legg til bakgrunnsmusikk” og funksjonen ”Opprett Musikk”.  Igjen, la elevene få leke og prøve seg fram. Det er noe magisk når programmet til slutt setter sammen det hele til en liten video der både bilder, tekst og musikk tilpasses hverandre automatisk.
Siste del av denne økten er ”Å Lagre Produktet”.  Anbefaler en rask gjennomgang på tavlen for å forsikre seg at elevene forstår alternativene.  Minn igjen om hvor det skal lagres, slik at elevene finner det igjen neste gang.

 

 

 

 

OPPSUMMERING

Elevene har nå fått en fullstendig  gjennomgang  av hvordan programmet Photo Story 3 virker. For å få utbytte av det de nå har lært, kan dere diskutere i hvilke sammenhenger elevene ser at dette programmet kan brukes. Og da flytter jeg fokus til alle fag, ikke bare K&H. Her er noen forslag:

  1. Min beste venn
  2. Skolegårdsaktiviteter
  3. Den sunneste matpakken
  4. Skoleturen
  5. Vedlikehold av sykkelen
  6. Hobbyen min
  7. Kjæledeggen min
  8. Mine klassekamerater fra andre land
  9. Tegninger til eventyr av-fotografert og brukt til fotofortelling?

 

Med andre ord:
Vi er i gang med å tenke fortelling og formidling.  Både i skrift, i bilde og kanskje med å bruke vår egen stemme som kommentator? Da er det ikke så langt igjen til film. Men det kan vi arbeide videre med på ungdomsskolen. Ikke sant? Nå gjelder det at elevene får en valgfri oppgave som de skal løse i Photo Story 3 for Windows.

 

 

 

Tilbake til Hovedsiden