mandag 4. april 2011

Slik vinner du valget med sosiale medier

Alf Tore Meling: Hensikten med dette blogginnlegget er å dele 17 råd som gjør det mulig å vinne kommunestyrevalget 2011 - med sosiale medier. 

Suksess handler om å forstå sosiale medier som dialogbasert kommunikasjonsverktøy, om målrettet planlegging og helhetlig koordinering. Det handler om å kunne lytte, dele og delta. Noen vil klare det, men i lokalvalgkampen 2011 snakker vi om fåtallet.

Dersom du skal huske to ting fra dette blogginnlegget foreslår jeg at du husker følgende:
  1. Sosiale medier handler om åpenhet og dialog - ikke sensur og monolog
  2. For å vinne med sosiale medier må det tenkes helhetlig lagspill


PÅSTAND 1
Flertallet av våre lokalpolitkere er på Facebook. De har har noen hundre venner og publiserer nok noen politiske meninger og innspill, inne i mellom, men i all hovedsak deler de sine hverdagslige opplevelser og interesser. Dette vil ikke ha nevneverdig innvirkning på valgresultatet. Tilsvarende gjelder bruk av Twitter.

PÅSTAND 2
Noen lokalpolitikere har egen blogg, men mange er for engstelige for de såkallte "trollene". For å beskytte seg velger mange å ha streng kontroll på kommentarene. Noen har kommentarfeltet slått av.

PÅSTAND 3
Svært få lokalparti har en helhetlig plan for hvordan de skal benytte sosiale medier til å vinne valget. Årets plan handler nok fortsatt om tradisjonelle virkemidler som å dele ut drops og roser, utenfor det lokale kjøpesenteret, banke på dører i valginnspurten og skrive leserinnlegg i lokalavisen.



17 RÅD:

1) SE SOSIALE MEDIER SOM NYTTIGE VIRKEMIDDEL
Som kandidat/ folkevalgt og lokalparti trengs innsikt for å kunne fatte riktige beslutninger. Sosiale medier gir mulighet til å høre velgernes mening. Dette handler i bunn og grunn om en ny mulighet til å tenke nytt. Stikkord for dette er delingskultur, betasamfunn og deltakerdemokrati.

2) SJEKK NETTIDENTITET
Om du vil eller ei deltar du og ditt parti i sosiale medier. Gjør noen søk og finn ut hvordan du og dere omtales. Ta utgangspunkt i følgende verktøy og utvid søket etterhvert:
  • Kommentarfeltene i lokalavisens nettutgave
  • Ordinære søkemotorer som Google og Kvasir
  • Facebooks søkefelt 
  • Twitters søkefelt
  • Wikipedia
  • Den "sosiale" søkemotoren SocialMention

3) FINN UT HVILKE SOSIALE MEDIER INNBYGGERNE BRUKER
Utover lokale nettsamfunn er Facebook opplagt. Basert på nasjonal statistikk vil du finne YouTube og Wikipedia på andre og tredjeplass.

4) BLI KJENT MED OPINIONSDANNERNE
Stadig flere interessegrupper tar i bruk facebook som lobbyverktøy. Kartlegg interessegruppene i ditt område. Bruk Facebooks søkefelt. Bli kjent med opinionsdannernes hjemmesider, blogger og argumenter.

5) KARTLEGG DE KONKURRERENDE PARTIENE OG POLITIKERNE
Bruk samme metoder som i punkt 1-4. Finn konkurrentenes nettidentitet. Både for parti og for nøkkelpersoner. Dette gir grunnlag for posisjonering.

6) LAG EN INTERN OVERSIKT
Hvilke sosiale medier bruker partiets kandidater og nøkkelpersoner? Lag en oversikt. Igjen vil du finne Facebook på topp. Lag en grov oversikt over hvor mange lokale følgesvenner dere har, samlet sett. Hver enkelt kan bruke Facebooks funksjon for vennelister til å gruppere vennene etter ulike interesser. Tilsvarende lager du oversikt over kandidatenes blogger, twitterkontoer, etcetera. Samlet sett er dette en svært effektiv distribusjonskanal.

7) LEGG EN HELHETLIG PLAN
Det er ikke nødvendig å lage en omfattende strategi, men det er nødvendig å samkjøre rundt en samlet og helhetlig plan. Her er en sjekkliste:
  1. Hvem skal vi nå?
  2. Hva skal vi oppnå?
  3. Når skal vi oppnå dette?
  4. Hvem er vi og hva er hver enkelt best på?
  5. Hva kan vi som våre velgere vil ha glede av?
  6. Hvilke sosiale medier skal vi bruke?
  7. Hvordan skal vi bruke dem?
  8. Hvordan skal vi organisere oss?
  9. Hvordan skal vi samkjøre oss internt?
  10. Hva gjør vi dersom (når) det oppstår kriser?

8) LAG NOEN RETNINGSLINJER
Lag et sett med retningslinjer som legger føringer for hvordan dere skal fremstå. Tenk gjennom utfordringene og ta høyde for at uventede ting skjer. Her er en sjekkliste:
  1. Ta høyde for at det som skjer i sosiale medier er synlig og at det spres 
  2. Klargjør forholdet mellom private og offentlige ytringer
  3. Kartlegg kontroversielle saker og bli enige om hvordan disse omtales og håndteres
  4. Bestem hvordan kriser skal håndteres og hvem som skal håndtere dem
9) FORANKRE PLAN OG RETNINGSLINJER
Helt avgjørende for å lykkes er forankring. Dette handler også om å forankre  grunnleggende forståelse for sosiale medier. Både holdninger, synlighet, kultur, muligheter og utfordringer.

10) ØVELSE GJØR MESTER
Dette handler om læring. Et greit sted å starte er i kommentarfeltene til lokalpressens nettartikler. Begynn med å observere og lytte. Forstå hva som egentlig sies og hva som egentlig skjer. Ta ett skritt om gangen. Følg opp initiativet. Ta vare på engasjementet.

11) VIS RESPEKT
Innbyggerne er dine velgere og oppdragsgivere. Dette handler i bunn og grunn om holdninger og reelt ønske om å lytte. Er det mulig at “sinte” kommentarer kan være et symptom på dårlig saksbehandling og uklare saksdokumenter?
Skill mellom uenighet, kritikk, kverulering og hets. Vis stor takhøyde for og lytt nøye til uenighet og kritikk.

12) BRUK HJELPEMIDLER
Fordelen med sosiale medier er at du sitter med alle hjelpemidler tilgjengelig når du skal kommentere. Bruk dem. Faktafeil er unødvendig. Stikkord her er valgprogram, retningslinjene, søkemotorer, rettskrivningsverktøy, etcetera.


13) LYTT FØR DU SVARER
Vær vennlig. Vis interesse. Vær nysgjerrig og spørrende. Her gjelder prinsippet “to ører og en munn”. Øv på å bruke åpne spørsmål i stedet for påstander og lukkede ja-nei spørsmål. 

14) DELTA DER DET SKJER
Følg med. Lytt. Delta der det skjer. Når det skjer. Oppsøk påvirkeres, interesseorganisasjoners og lokalpressens diskusjoner. Følg opp når det kommer nye kommentarer.

15) ORGANISER TID OG ARGUMENTER
Organiser tiden du bruker på sosiale medier. Bruk varslinger. Arkiver argumentene slik at du slipper å skrive alt på nytt - hver gang. Ha valgprogrammet tilgjengelig.
Trekk inn partikollegaer, når det er riktig.

16) LAG RETNINGSLINJER FOR AKSEPTABEL ADFERD

Du er redaktøren for dine aktiviteter i sosiale medier. Dette innebærer rettigheter og plikter. Definer dine grenser (se også punkt 11).

17) INFORMER, DOKUMENTER OG ARKIVER DERSOM DU SLETTER
Sletting (og moderering) av kommentarer vil bli lagt merke til og kan bli opplevd som sensur. Dette er naturligvis uheldig for en politiker og et politisk parti. Dersom du velger å slette er det viktig å legge ut en melding der du informerer og begrunner. Gjør det kort og konkret og vis til dine retningslinjer. Ta også en skjermdump av meldingen før du sletter den og arkiver skjermdumpen.

// 

LYKKE TIL
Da håper jeg rådene kommer til nytte. Hva du og dere ender opp med er naturligvis avhengig av planleggingen og hva som er riktig for dere. Jeg antar at mange vil lage en offisiell facebookside for lokalpartiet. I såfall kan dere ha nytte av følgende blogginnlegg:

>> Slik etablerer du en offisiell facebookside 


FLOTT OM DU BRUKER KOMMENTARFELTET
Dette er et blogginnlegg og som blogginnlegg flest er det ikke komplett uten dine kommentarer. Rådene jeg gir er alltid i utvikling og jeg setter stor pris på dine innspill og erfaringer. Jeg ønsker også tips om og lenker til lokale politiske satsninger.

Godt valg og lykke til med satsning i sosiale medier! 

Hør av deg dersom du trenger rådgivning, workshop, foredrag, eller lignende.