torsdag 22. oktober 2009

Språktrening for barn med språkvansker

Pedagogikken kan være en sammenkokning av ulike teorier om læring. Det viktigste er kanskje tankene om at det er individet som lærer seg selv, at all læring er knyttet til situasjoner og sammenhenger.

Voksnes oppgave er å være formidlingen mellom barn og omverdenen. Det gjelder hele tiden å gå tilbake til barnet/den unge/den voksne og lære gjennom og sammen med henne eller ham.

Språktrening er aldri lik for to individer. Den skal tilpasses individ, miljø og mål.

Språkinnlæriingen må være en naturlig del av de daglige aktivitetene hjemme, i barnehagen og i skolen.

Mye handler om det at de voksne lærer seg å se, og være oppmerksomme og lydhøre. På den måten kan de gi svar, vise veien videre, og dermed motivere den som lærer seg språk til å fortsette å trene seg selv.

Dessverre tenderer mange voksne til å stille spørsmål, i stedet for å gå inn i situasjonen på barnets premisser.

Empati er  å gå inn i situasjonen på barnets premisser og se hva er det du er opptatt av. Så tenke på løsninger for hvordan vi kan benytte dine interesser i trening av ditt språk. Motivasjon er viktig for en som må trene 1000 ganger på  ytringer som andre lærer automatisk bare ved å lytte på andre. Alt som er gøy husker vi lettere fordi vi i situasjonen er engasjert og ønsker å være med. Det kan vi benytte oss av i språktreningen.

Barn lærer mest av andre barn. Ved at vi voksne er gode rollemodeller blir også de andre barna det, barnet som trener sitt srpåk har stor nytte av det.

ASK - alternativ supplerende kommunikasjon: Vi benytter tegn-til-tale ved å sette tegn fra døves alfabet til alle ord i setninger vi sier og skriver. Ordbilder er også fortydligende for barn, allerede fra 2-3 års alder leser barn lettere bilder av ord enn de kan lytte dem ut fra tale.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar