søndag 7. mars 2010

Toastmaster -planlegging gjør mester! :)



Blir du spurt om å være toastmaster i et bryllup, så er det en god grunn til at de velger nettopp DEG, fordi de er overbevist om at du kan fullføre oppgaven med glans ;)

Planlegging er nøkkelen til suksess
Forberedelser er nøkkelen til suksess for en toastmaster. Du gjør vertskapet en tjeneste når du er toastmaster, og da er det viktig å være til så god hjelp som mulig.
Husk at det i prinsippet egentlig ikke finnes noe rett og gal måte å gjøre ting på, men at tradisjonene kan være et godt utgangspunkt og støtte seg til.


Taleadministrator

Rekkefølgen som anbefales er som følger: Først ønsker vertskapet (brudens foreldre eller brudeparet selv) gjestene velkommen. Så introduseres toastmaster. Talene kommer så på rad og rekke fra brudens far, brudgommen, bruden (om hun ønsker det), brudens forlover, brudgommens forlover, brudgommens far, brudgommens mor, besteforeldre, faddere og annen slekt, venner og kolegaer, og til sist "Takk for maten" -tale. Legg merke til at her er det tatt med ALT. Det er ikke alle som ønsker å holde tale, og selv hadde jeg nok ikke ønsket at så mange holt tale i mitt bryllup, for det kan jo ta sin tid. Ofte er det en av foreldrene som snakker for begge, vertfall om de fortsatt er gift. Noen velger heller å lage en sang, og det kan også toastmaster tenke på i programmet sitt.

Du kan også påvirke taletiden med å anbefale at de prøver å ikke overgå ti minutter.
I god tid før bryllupet bør du ha avklart med vertskapet om tidsbruken. Hvor lenge skal middagen vare, hvem er de sikre på skal holde tale, når settes det strek over talene osv. Det kan lønne seg å få en best mulig oversikt over mulige talere tidlig, og skaffe kontaktinformasjon på disse. Da kan du knytte et lite kjennskap til de, før du skal presangtere de i brullupet.

Utifra egen erfaring fra et bryllup jeg deltok i, hadde toastmaster en presangtasjon av alle gjestene mens brudeparet tok bilde. Dette ble vist på et lerret med litt småflaue bilde av meg og min bror, men veldig gøy å liksom få vite hvem alle er, og ikke minst bruke den ventetiden på noe hyggelig.

Det var også satt opp bilder på veggene fra familien til de begge, der man skulle gjette hvem de var (da var det altså barndomsbilder). Det var kjempe gøy, og en hyggelig aktivitet og bedrive med, mens vi ventet. Dette er jo noe brudeparet selvfølgelig må birdra med selv, eller nærmeste familie.

Jeg synes også at toastmaster bør finne noen morsomme historier og/eller har noen vitser på lur, for å lette litt på stemningen. Det bør også være avklart når toastmaster kan avslutte sitt oppdrag.

Noen velger 2 toastmastere. Kanskje en fra hver side? Da er det viktig at de to kommer sammen og blir godt kjent, når de skal planlegge selskapet sammen.
HUSK: en toastmaseter bør ikke være den som drikker mest under måltidet.



LYKKE TIL :)

2 kommentarer:

  1. Det er ikke alltid lett å finne riktig toastmaster, eller en som har lyst å være det...men vi finner vel den rette tilslutt! =)

    SvarSlett
  2. Nei, da må man tenke seg litt om. Hvem kunne passe til den oppgaven? Noen som ligner på deg Lene?? hehe... Gjerne noen som tåler å ha øynene på seg, og tør å snakke forann folk :) Dere har vel noen venner eller noen i familien som kan passe sikkert? ;)

    SvarSlett