ikt-servicefag

Bidra med kommentarer til VG3 læreplanen!

Denne bloggen er satt opp for å samle inn kommentarer og forslag til læreplanen i IKT-servicefag.

15 februar 2006

Bruker- og driftsstøtte

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• behandle fortrolige opplysninger på en måte som er etisk forsvarlig og ivaretar personvernet
• dokumentere brukerstøttefunksjonen og servicenivået i som en del av samspillet med en organisasjon
• dokumentere enkle rutiner
• yte service ved å utføre brukerstøtte og kommunisere med brukere
• yte service ved å utføre driftsstøtte, kommunisere med leverandører og fagpersonell
• organisere og vurdere eget arbeid og egen læring
• veilede i bruk av kontorstøttesystemer
• bruke og delta i kunnskapsnettverk for kunnskapsutvikling i en organisasjon
• veilede i bruk av kunnskapsbaser og hjelpefunksjoner
• gjennomføre og dokumentere en analyse av henvendelser for å avdekke behov for opplæring og brukerveiledninger
• dokumentere og gjøre tilgjengelig rutiner for kjente løsninger på problemer for bruk i bruker- og driftsstøtteoppgaver

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dersom det vert muligheiter for å kryssvelge ikt-servicefag (altså mange elevar har ikkje vg1 service og samferdsel) vil ein ikkje gjennom desse måla ha det teoretiske grunnlaget for god kommunikasjon som ein skal ha jf. kunnskapsplattforma.

15 februar, 2006 22:29  
Anonymous Anonym said...

Er sterkt ueinig i at ein ikkje skal kunne kryssvelje. Forslaget til fagplan seier at ein skal kunne kommunisere både med brukarar, leverandørar og fagpersonell. Ein skal og kunne vegleia andre, noko som og krev gode evner innan kommunikasjon. Så kommunikasjon må være vel ivaretatt i denne planen slik eg ser det. I og med at IKT er så sentralt innan alle fagfelt vil det være ein stor fordel at ein kan kryssvelje og gjennom dette få elevar med ulike innfallsvinklar til faget. Finn heller ikkje noko anna i denne planen som tilseier at berre VG1 Sal og Service skal gjera eleven kvalifisert til å søkja på IKT-servicefag.

16 februar, 2006 08:57  
Anonymous Anonym said...

Jeg synes språket er litt tungt og foreslår derfor følgende forenkling av punktene:

- utføre brukerstøtte
- utføre driftsstøtte
- kommunisere med brukere, leverandører og driftspersonell
- behandle fortrolige opplysninger på en måte som er etisk forsvarlig og ivaretar personvernet
- veilede i bruk av kontorstøttesystemer
- bruke kunnskapsnettverk
- veilede i bruk av kunnskapsbaser og hjelpefunksjoner
- avdekke behov for opplæring og brukerveiledninger
- utvikle og gjøre tilgjengelig rutiner for kjente løsninger på problemer

16 februar, 2006 15:51  

Legg inn en kommentar

<< Home