onsdag 18. november 2009

Thomas Nordahl

Pedagog og lærer ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl, var grunnen til at i overkant av 1100 lærere var samlet idag. I tog fra t-banestasjonen toget pedagogene seg inn på Philadelphia på Tullinløkka. Mannen som stod på scenen er en fantastisk foredragholder. Han er tørrvittig, faktaorientert, karismatisk og spennende å høre på. Lærerne i salen brøt ut i spontan applaus flere ganger i løpet av de to-tre timene foredraget pågikk.

Nordahl, som har skrevet flere av pensumbøkene i pedagogikk til lærerutdanninga hadde som mål å gi oss litt input om læreren- som er viktigst. Det er læreren som har alt og si, i forhold til elevresultater. Det er læreren som må gjøre noe annerledes om relasjonen til elevene ikke er god. Det er læreren som må gjøre noe om en klasse er vanskelig. Det er læreren som må gjøre noe om det er dårlige resultater i en elevgruppe.

Nordahl mente også at noe må gjøres med pedagogikken på lærerutdanninga. "Pedagogikk-pensum på lærerutdannninga har jo til nå har vært overveiende vektet av døde menn" og dette er sant. Jeg tror 60-70% av pensum under utdanninga mi handlet om Skinner, Piaget, Vygotsky og alle de andre gamlegutta. Og pensum forteller at gamlegutta var inne på noe, men at vi har gått bort fra denne pedagogikken for lengst. Allikevel ble det sett som positivt når vi studenter begrunnet våre teser og oppgaver med resultater fra forsning gjennomført av gamlegutta.

Det var deilig å høre hva vi som lærere bør prioritere og hva som er "svake timer" og hva som er "solide timer". Det var godt å få bekreftet at det jeg gjør hver dag er riktig og at jeg priorierer slik jeg bør.

Det er inspirerende å høre en kollega gjennomføre en "samtale" på denne måten med så mange lærere. Jeg tror ikke det var en eneste lærer som gikk derfra idag og var negativ.

Om du noen gang får muligheten til å gå på et foredrag med Mr. Nordahl - så grip sjansen!

1 kommentar:

  1. Det hørtes ut som et spennende og viktig foredrag. Og SÅ sant at det er for mye fokus på the good old guys i ped'en. Noe må gjøres med utdanningen - vi hadde f.eks kun én forelesning om skole-hjem-samarbeid og den ble holdt av en 3.klassestudent, fordi han hadde skrivi så god oppg om det året før. Jeez!

    SvarSlett