onsdag 13. januar 2010

Norsk skole

Sitter her og ser direkteoverføringen fra Stortingets spørretime og ler høyt for meg selv av kunnskapsminister Kristin Halvorsens karakteristikk av ungdomsskoleelever (fritt sitert etter hukommelsen): fortisser er et eget folkeslag som burde elskes. Men det er ikke så lett for en stakkars lærer når hormonene flyr og tankene vandrer og .... (jeg har visst glemt resten).

Men uansett, dette innlegget skulle egentlig være seriøst og handle om videregående utdanning for de som ikke synes Ibsen er spesielt interessant. 
Hvorfor skal mekanikere og elektrikere lære om u-daler og fotosynteser?
Det er jo selvsagt kjekt å kunne, og jo mer man kan jo enklere er det å holde følge i et samfunn som i  større og større grad baserer seg på kunneskap. Men hvis denne påtrykkingen av kunnskap ungdommene i utgangspunktet ikke fører til at de ikke trives på skolen og i verste fall dropper ut og dermed verken blir trailersjåfør eller snekker, kanskje det er like greit å droppe den?

Dette innlegget ble visst ikke helt ferdig. I´ll get back to you

Ingen kommentarer: