|
CV
(english version below)
Eva-Kristine Hernes, mezzosopran
født 05.05.1976
______________________________________________________________________________
Utdanning:
2002- 2005 |
3-årig studium ved Statens Operahøgskole. Sanglærere: Anne Nyborg og Barbro Marklund. |
2000- 2002 |
2-årig hovedfagsstudium ved Norges Musikkhøgskole (lektor, cand. musicae) Sanglærere: Barbro Marklund og Håkan Hagegård |
2000- |
Masterclasses og privatundervisning i inn- og utland med bl.a. Oren Brown, Håkan Hagegård, Susanne Eken, Peter Berne og Elisabeth Nordberg-Schultz |
1995-2000 |
5-årig kandidatstudium fra HIA, Musikkonservatoriet (cand. mag) Sanglærer: Poul Erik Hanssen |
1992-1995 |
3-årig videregående skole, musikkfaglig studieretning fra Vågsbygd videregående skole |
Praksis:
|
Finalist i den norske finalen av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i 2001 (Trondheim) og 2003 (Stavanger)
Solist i Kristiansand symfoniorkesters nyttårskonserter januar 2004
Solist i Mahlers 3. symfoni med Nanset blåseensemble (dir. Odd Terje Lysebo) 2005+2006
Opera:
2007/08/09/10/11/12 |
The old maid and the thief |
Miss Todd |
(Rikskonsertene) |
2006 |
La Clemenza di Tito (Mozart) |
Sextus |
|
|
The old maid and the thief (Menotti) |
Miss Todd |
|
2005 |
The little sweep (Vi lager opera) (Britten) |
Miss Baggot |
(Den norske Opera) |
|
Ophelias- death by water singing (Hellstenius) (urfremføring) |
Woodmaiden |
(Opera Vest) |
|
Die lustigen Weiber von Windsor (Nicolai) |
Frau Reich |
|
2004 |
Il mondo della luna (Haydn) |
Lisetta |
|
|
Carmen (Bizet) |
Carmen |
|
|
Der Rosenkavalier (R. Strauss) |
Octavian (utdrag) |
|
2003 |
Le nozze de Figaro (Mozart) |
Marcellina |
|
|
The old maid and the thief (Menotti) |
Miss Todd |
|
2002 |
Cosi fan tutte (Mozart) |
Dorabella |
|
2000 |
Dido and Aeneas (Purcell) |
Dido |
|
| |
|
Andre solistengasjementer:
Oppdragsgivere omfatter blant annet Musikkens Venner, Operaens Venner,Stageway, Undervisnings- og forskningsdepartementet, Handels- og Næringsdepartementet, Helsedepartementet, Kommunaldepartementet, Helsetilsynet, Sosialdirektoratet, UiO, NHO, Statkraft, Yara, Den norske Lægeforening, Den norske petroleumsforening, Dark Design, PricewaterhouseCoopers, Vereins- und Westbank, Fokus Bank, Herregaardkonsertene, Laksefestivalen, Ullevål sykehus, Den norske Frimurerorden, Odd Fellow-losjen, Norsk Form, Gyldendal Norsk Forlag, EUMASS, Norges Landbrukshøgskole, Kristiansand kommune, Domkirken m.fl.
Vikarsanger i Det Norske Solistkor (fra 2010) og Den norske Operas kor (fra 2012)
Siden 2005 tilknyttet Nils Arne Helgerød sin stall av sangsolister til begravelser i Oslo/ Akershus-området.
Kirkemusikk:
2004/06 |
Requiem |
Mozart |
2004/05/06/07/08 |
Stabat Mater |
Pergolesi |
2003/07 |
Juleoratoriet |
J.S. Bach |
2003/05 |
Magnificat |
J.S. Bach |
2002/06 |
Gloria |
Vivaldi |
2001/07/10 |
Messias |
Händel |
2000 |
Kantatenr. 70 |
J.S. Bach |
1999 |
Johannespasjonen |
J.S. Bach |
|
1995- 2000 |
Kantor i St. Ansgar katolske kirke i Kr.sand |
______________________________________________________________________________
Eva-Kristine Hernes- mezzosopran
Presseklipp og uttalelser
______________________________________________________________________________
"Hun har et vidunderlig kroppsspråk som hun gjennomfører med bravur gjennom hele forestillingen. Stemmen er en sunn, frisk og meget velklingende mezzo. En jevn og egal klang over hele registeret som er svært behagelig å lytte til."
-Toril Carlsen, sensor ved avgangsforestillingen "Die lustigen Weiber von Windsor", Statens Operahøgskole 29.05.2005
"Hun gav "Haugtussa"-sangene av Garborg/ Grieg en rett ut sagt fabelaktig fremførelse. Klokkerent, med sterk formidlingskraft, utmerket tekstuttale og med en varm, vakker og velutviklet mezzo-klang."
-Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen, 30.04.2001
"Hennes mezzo hadde en meget personlig karakter og var en utrolig bærende stemme i Brittens "What would missus Herring say".
-Hroar Klempe, Adresseavisen 05.05.2001, i forbindelse med finalen i Dronning Sonja-konkurransen
"Kunst- og kulturforeningen hadde med vilje valgt en ung, lovende "Veslemøy" i Eva-Kristine Hernes. Henne stemme hadde den intimitet og uttrykksfullhet som kreves for disse sanger, og diksjonen var så fullendt at tekstheftet var overflødig."
-Bent von der Lippe, Ullevålnytt, nr. 4, 2001
"Hon har en fascinerande stämma med en ljuvligt vacker röstfärg. Hennes tekniska nivå har resulterat i en mycket böjlig stämma med rapid koluratur samt en egaliseringsteknik som man imponeras av."
Barbro Marklund, sanger og førsteamanuensis ved Norges Musikkhøgskole
"Hun har et usedvanlig vakkert stemmemateriale, med stort omfang og en vakker og varm timbrering. Hun har dessuten en høyt utviklet klangsans som i forening med hennes evne til å formidle innholdet i verkene på en dypt personlig og ekte måte, gir de beste løfter for hennes framtidige karriere."
-Poul Erik Hansen, førsteamanuensis ve HIA, Musikkonservatoriet
"Som solist har Eva-Kristine en praktfull stemme som behersker flere stiler og epoker. Hun har et stort register og hennes tolkninger viser stor musikalitet. Undertegnede har akkompagnert henne ved flere anledniger, og det er en fryd å arbeide med henne. Hun er alltid svært godt forberedt, og har et oppriktig ønske om å arbeide med musikken og samspillet."
-Martin Pearson, domorganist og kirkemusikalsk konsulent
"Undertegnede har hatt gleden av å engasjere Eva-Kristine Hernes som altsolist i Johannespasjonen av J.S. Bach. Hun har allerede nådd et høyt musikalsk nivå, og oppfyller sine engasjementer med en varm og sikker tolkning."
Øystein Eidsaa, direktør i Kristiansand symfoniorkester
"Hun utsråler varme og har stor innlevelse i det hun presterer på scenen. Hennes stemme har kraft og fylde. Dermed behersker hun også stoff av dramatisk karakter."
-Tilda Marie Gunvakdsen, formann i Musikkens Venner, Kristiansand 1999
__________________________________________________________________________________
Curriculum Vitae(english version)
Eva-Kristine Hernes Lyric mezzo-soprano
Education:
2002- |
State Academy of Operatic Arts, Oslo |
2000- 2002 |
2 years of post-gratuate studies at the Norwegian Academy of Music, Oslo |
1995-2000 |
5 years of graduate studies at Agder College, Kristiansand |
2000-2004 |
Master-classes with Oren Brown, Håkan Hagegård, Susanne Eken and Elisabeth Nordberg-Schultz |
Opera experience:
2006 |
La Clemenza di Tito (Mozart) |
Sextus |
|
2008/09 |
The old maid and the thief (Menotti) |
Miss Todd |
|
2005 |
The little sweep (Britten) |
Miss Baggot |
|
|
Ophelias- death by water singing (Hellstenius) |
Woodmaiden |
|
|
Die lustigen Weiber von Windsor (Nicolai) |
Frau Reich |
|
2004 |
Il mondo della luna (Haydn) |
Lisetta |
|
|
Carmen (Bizet) |
Carmen |
extracts |
|
Der Rosenkavalier (R. Strauss) |
Octavian |
extracts |
2003 |
Le nozze de Figaro (Mozart) |
Marcellina |
|
|
The old maid and the thief (Menotti) |
Miss Todd |
|
|
Die lustige Weibe von Windsor (Nicolai) |
Frau Reich |
extracts |
2002 |
Cosi fan tutte (Mozart) |
Dorabella |
extracts |
2000 |
Dido and Aeneas (Purcell) |
Dido |
|
Other performances:
2004 |
Opera-recital with Kristiansand Symphony Orchestra
(conductor: Terje Boye Hansen) |
|
2003 |
Finalist in the Norwegian branch of the Queen Sonja International Music Competition with Stavanger Symphony Orchestra
(conductor: Mathias Foremny) |
|
2001 |
Finalist in the Norwegian branch of the Queen Sonja International Music Competition with Trondheim Symphony Orchestra
(conductor: Terje Boye Hansen) |
|
2000-2004 |
Various recitals for the Norwegian departements of Culture, Education, Health and Commerce. |
|
|
Various recitals for Norwegian and international corporations, e.g. Vereins- und Westbank, PriceWaterhouseCoopers etc. |
|
Sacred music:
2004 |
Requiem |
Mozart |
|
Stabat Mater |
Pergolesi |
2003 |
Weihnachts-Oratorium |
J.S. Bach |
|
Magnificat |
J.S. Bach |
2002 |
Gloria |
Vivaldi |
2001 |
The Messiah |
Händel |
2000 |
Cantata #70 |
J.S. Bach |
1999 |
Johannes-Passion |
J.S. Bach |
|