Gå til hovedinnhold

Lese- og skriveopplæring 1. - 3. trinn

33396953.gif

Lese- og skriveopplæring på Høvik Verk skole 1. - 3. trinn

Lese- og skriveopplæring
på Høvik Verk skole 1. - 3. trinn




Å være en god leser er viktig for læring. Det er viktig at elevene får en tilfredsstillende lesehastighet og god leseforståelse. Dette vil hjelpe dem i deres søken etter kunnskap.

 

lære å lese

for

å lese for å lære

 

”Veiledet lesing” er en metode vi bruker på Høvik Verk skole for å oppnå dette.

Metoden er en systematisk leseopplæring, med vekt på både lydering og helordslesing, og den hjelper elevene til å bli selvstendige lesere. Metoden er ordnet systematisk med tanke på økende språklig og begrepslig kompleksitet.

Det legges vekt på differensiering og tilpasset opplæring.

Vi bruker Cappelens ”Simsalabim,” som er bøker laget til denne leseopplæringen.

Leseferdighetene blir kartlagt underveis.

 

Vi starter på 1.trinn med stasjonsundervisning for å øve elevene til å få gode arbeidsrutiner. Etter jul legger vi inn ”veiledet lesing” som én av stasjonene.

Elevene arbeider i grupper på 4-6 barn i hver gruppe. Det er tilrettelagt et selvstendig undervisningsopplegg på hver stasjon. Læreren sitter på den stasjonen som har ”veiledet lesing”. For å få gjennomført dette, må barna har gode arbeidsrutiner, slik at læreren og gruppen som driver ”veiledet lesing,” kan jobbe uforstyrret.

Gruppen får utdelt samme bok.(ukjent tekst) Barna får en systematisk gjennomgang av boken som skal leses. Ideelt sett skal boken være litt vanskelig for gruppen, de skal mestre ca 80 prosent av den.

Læreren bruker boken til å sette fokus på alt fra lesestrategier, tegnsetting, rimord, konsonanter, vokaler osv.  Boken blir tatt med hjem med en instruksjon om hva barna og foreldrene skal jobbe med hjemme. Boken blir så tatt med til skolen igjen dagen etterpå, hvor den blir gjennomgått en gang til. Neste uke blir det ny bok.

Barna jobber 10-12 min på hver stasjon. Vi har ”veiledet lesing” og stasjonsjobbing to ganger i uken.

 

Elevene fortsetter å bruke denne metoden systematisk på 2. og 3.trinn.

Også i matematikk og ved innlæring av nytt stoff, er denne organiseringen en god metode for å nå alle elevene - tilpasset undervisning.

 

Foreldrene har en viktig rolle som gode støttespillere for barna i forbindelse med leseinnlæringen. De kan gi verdifulle bidrag til læringen. Dette krever et nært samarbeid mellom hjemmet og skolen.

Foreldrene må være interessert og engasjert i skolearbeidet og glede seg over fremgangen. Lekser er både foreldrenes og barnas ansvar, og det er viktig at leksen i ”veiledet lesing” blir fulgt godt opp.

Det er viktig at foreldre sammen med barna bruker biblioteket, skriver handlelapp og oppskrifter, leser veiskilt osv.