13.07.2009 felger_halibrand

Støtfanger

Montert Teppe og dørpanel m. døråpnere

Støtfanger

19.04.2008 Montert støtfanger

 Støtfanger

14.04.2008 Begynt å tilpasse instrumenter i Treplate.

Trepanel med instrumenter  Trepanel med instrumenter Trepanel med instrumenter

01.04.2008 Montert vindusspyler og headers, men må sveise overganger til manifoil.


28.03.2008   Montert viskermotor, vindusviskere, dører, dørlåser, koplet / loddet alt elektrisk til lysbrytere, blinklys, varsellys / nødlys og viskere.

Film 3gp


02.12.2007  Montert Veltebøyle og Frontrute

 Montert  frontrute. Montert velteboyle og tankror med lokk.


28.11.2007 Biltilsynet har befart, og nå kan jeg fortsette med  å montere resten av bilen. 

Ferdig montert Citroen Motor 1,4 75 HK Film trykk her  Motorfester lagd i 10 mm jern.

 

Flere Bilder Av Kitcaren lenger nede på siden.


Papirer ble ikke godtatt???????????????????

Plaster på såret ble at no kunne de besiktige bilen igjen allikevel, slik at jeg kan montere karosseriet fast i rammen og gjøre bilen ferdig og ta rattstamme papirene når det passet inn.


26.01.2007 Siste nytt: Biltilsynet Lovet at de skulle godta Papirer med en uttalese fra http://www.teknologisk.no/ Forde de hadde brukt dem tidligere. Men no etter to år med venting på Ti og Biltilsynet kommer meldingen: Det var ikke sikkert at de kunne godta Ti som et kompetent uavhengig laboratorium alikevell??? 


Les denne artikkel under her som liksom skal gjøre det lettere for oss som vil bygge kitcar sier de, men det har ikke jeg merket noe til. Det har bare blitt lettere for de å stoppe oss bilbyggere siden alt må gå gjennom et sted (SFOOR). De skal ha papirer fra alle andre på det meste og kan fremdeles ikke vurdere og godkjenne noe selv. Og de kan ikke referere eller fortelle kor du kan gå for å få godkjenningsdokumenter, og når de gjør det bare aviser de papirene etterpå?????? Min løsning er å krasjteste bilen i utlandet, for 200.000.- kroner, og bygge en ny make, men kommer de til å godta den nye da, det er jo en annen ramme det??????? Dette er nok sfoor/Norge i et nøtteskall.

De har reist til England for å se på godkjenningspraksis av kitcars, men hvorfor?? Det er jo bare å slå på discovery, for der viser de godkjenningspraksis på akkurat min bil, og det har gått i reprise mangen ganger. Min bilmodell går i tyskland, sverige, england, osv, og jeg har de samme TUV papirene som dem, men nei, Her i Norge må vi krasje bilen, men jeg tror ikke det hadde vært godt nok for dem det heller, for tenk om der de krasjet bilen kansje ikke var det de kaller uavhengig labaratorium i Norge?????

Artikkel fra vi menn juni 2005 

\Tittel: Godkjenningspraksis, Bil 6-05.rtf ()  Utgave:     Forfatter: Njål Helgheim
Dato: 09-06-05 14:19   Side:
Skrevet ut av: Kari Beisland             Side 2 / 2
lest kari
Endelig likhet for loven
Tiden da du var avhengig av å kjenne den rette personen for å få en spesiell bil godkjent, skal være over for godt.
Tekst: Knut Arne Glesne Foto: Egil Nordlien
Å få godkjent en bil litt utenom det vanlige, eller for eksempel å bygge opp en rod eller kitcar, har tidligere bydd på store utfordringer her i landet. For selv om dokumentene var i orden og bilen faktisk var godkjent i et annet land, kunne eierne ha store problemer med å få den godkjent i Norge.
Hovedårsaken var at mange av saksbehandlerne ikke ville ta ansvar for biler litt utenom det vanlige. Resultatet ble at ryktene gikk om hvilke godkjenningssteder og hvilke enkeltpersoner man burde henvende seg til hvilke folk som faktisk var villige til å følge regelboka (!), selv i slike spesielle tilfeller. Man kunne nemlig risikere å få blankt avslag på godkjenningssøknaden ett sted, mens alt kunne gå rett igjennom hvis man bare søkte hos ”rett” person.
Men etter at blant andre Vi Menn Bil tok opp dette for en tid siden, har heldigvis ting bedret seg.
 Ja, det er blitt både enklere og ryddigere å få en importert eller ombygd bil godkjent, sier Cato Opsetmyren i den store rod-klubben Bøllestuk Rodders.  Det er heldigvis ikke slik lenger at man er avhengig av at det er rett person som vurderer godkjenningssøknaden. Så lenge regelboka følges når man bygger, går det bra.
Etter at de nye retningslinjene for teknisk dokumentasjon ble innført 1. juli i fjor, blir originale fabrikkbygde biler som er typegodkjent i USA eller et EØS-land nærmest automatisk godkjent her i landet (bortsett fra små tekniske detaljer som eventuelt må endres  blant annet lys). Dette gjør det enklere å importere en standardbil; et vognkort skal i utgangspunktet være tilstrekkelig dokumentasjon.
 Slutt på uforutsigbarheten
For godkjenning av ombygde og oppbygde biler har Statens Vegvesen opprettet spesialistgruppen SFOOR (Spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy.) Hit går alle søknader om godkjenning av større prosjekter, og gruppen gir deretter råd til Trafikkstasjonen om hvorvidt bygget skal godkjennes eller ikke.
 Vegdirektoratet så at det var forskjellsbehandling i trafikkstasjonenes godkjenningspraksis, sier Arne Bakkevig i SFOOR.  Når alt nå går om spesialistgruppen, er det slutt på uforutsigbarheten. Flaks, tilfeldigheter og ”rett mann” skal ikke lenger ha innvirkning på en godkjenningssøknad.
 Selvsagt vil alle de tekniske kravene og de øvrige reglene fortsatt gjelde, men nå skal alle som søker få lik behandling, uansett hvor i landet man kommer fra og uansett hva slags bil man vil bygge. Dessuten har vi vært i England, og vi skal til Sverige, for å se hvilke retningslinjer som gjelder der når det gjelder godkjenning av enkeltbygg. Dermed får vi også større innsikt i hvordan disse landene tenker når det gjelder slik godkjenning, noe som forhåpentligvis kommer norske bil- og MC-byggere til gode, fortsetter Bakkevig.
Og endringene i dette systemet har allerede hatt konsekvenser. Den siste tiden er for eksempel en rekke Caterham og Westfield, som jo er noe av det mest ekstreme du kan kjøre, blitt godkjent her i landet.
Gode nyheter for alle som drømmer om en kitcar, en rod eller en småseriebil, med andre ord!
knut.arne.glesne@hm-media.no
Ramme:
Mer informasjon på nett
www.vegvesen.no finner du blant annet informasjon om hvilke krav som stilles til et kjøretøy (Kjøretøyforskriften) og informasjon om førstegangsregistrering av kjøretøy.
www.lovdata.no finner du alle norske lover og forskrifter. Vil du direkte til Kjøretøyforskriften, taster du følgende: www.lovdata. no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html
www.toll.no finner du informasjon om innførsel av kjøretøy og engangsavgifter og får hjelp til å regne ut engangsavgiften.
Funderer du på import, finnes det en del nyttig informasjon på www. tyskland.org.

8

Har ventet lenge på papirer fra Teknologisk Institutt, og har purret og de lovet å gjøre de klar. (Venting_uff......)

7

No har de endelig komt forbi, og det var en grei kar med god forståelse for bilbygging.

6

12.03.2006:  No har jeg ventet snart et år på Teknologisk Institutt, men de må komme innom når de er på disse kanter, og det klaffer aldrig :-(

5

Biltilsynet lovet lovet å godta papirer fra Teknologisk Institutt, for de hadde brukt dem tidligere. http://www.teknologisk.no/

4

Fikk uttalelse fra et firma som driver med handycap ombygging, og jeg mente disse måtte være mer enn kompetent til å vurdere min montering av rattstammen, men de kunne ikke godta denne heller???? De sa at i handikapp biler er det dispensasjoner for slikt.

3

Papirer fra Ford Norge Komt etter mye Fram og tilbake, og jeg måtte maile til tyskland og for å få svar. Papirer Ble Ikke aleine gode nok fra ford Norge p.g.a. at rattstammen måtte ha papirer på at den var like ufarlig i denne bilen som i donorbilen(Ford sierra). 

2

Lite oppdatering p.g.a venting på befaring fra Biltilsynet. De må se over før karosseri blir festet permanent, og da må papirene på rattstamme Fra ford Norge og rattstammefestet mitt være godtatt først.   (venting og atter venting...)

1

Biltilsynet lovet å se på papirer fra Ford Norge hvis jeg kunne skaffe, og da skulle vi diskutere videre.


Har tuslet litt med lys å koffertlokk bak på bilen og sett litt på ledningsnettet.

Lys 1 Lys 2 Lys 3 lys 3 lys 5 Lys 5

Saget ut hull til lykter og montert. Setene heter Cobra, kult :-) Nå kan originalt Ford sierra feste brukes. Nytt feste

Testet ut drivverk og det funket fint. Snudde et par ganger på tunet og inn i garasjen igjen. Synd at ford v6 motoren må vike for en 1,4L. 1998 mod Citroen Motor. 

(Avgifter og avgass) Karosseri midlertidig festet, men må av igjenn.

 


28.05.2005    Biltilsynet skulle godkjenne byggetrinn 1 slik at jeg kan fortsette byggingen, men krever Dokumenter på rattaksel. Og disse papirene måtte de ha før de kunne befare og godkjenne bilen for videre bygging.

Har laget alternativ Rattakselinfestning.

Gammelt feste Nytt feste Nytt feste

  Nytt feste Nytt feste Nå kan originalt Ford sierra feste brukes.

  For ekstra styrke, klemmer rundt ramme. Nytt feste fra avstand. Mye bedre stivhet i styringen. Kollisjonssikker styreledd som gir seg ved en smell.


15.05.2005

Passet til og montert Lykter foran.

Saget ut hull til lykter og montert.


03.05.2005

Prøving av seter Setene heter Cobra, kult :-)


01.05.2005

Prøving av passform på Karosseriet.

Løftet på med motorkran Bakenifra Forfra med grill lagt løs inni


28.03.2005                                                             30.03.2005

Rullebeltefester borret opp. Fester er ferdig fra fabrikk med muttre på de øvre. Bakside på beltefester. Motor midlertidig satt inn, men må finne en ny fra 1995 el. nyere for godkjenning.

 


26.03.2005 fuelline.jpg

bremserør montert reduksjonsventil montert og fyllt bremsevæske. Drivstoffrør montert.


25.01.2005

Oversiktsbilde. Hektet hjulpå med kapsler. Fikset demperfester og litt sjims.


22.01.2005

Nå kan byggingen fortsette biltilsynet har Befart.

   oversikt


Avventer Bygging for Biltilsynet måtte befare bygge prosjektet først.


16.01.2005

Bakstilling begynner å ta form. Nye hjullagre. Deler malt med sølvlakk. forstilling montert, må borre opp endeledd hull 7grader og bytte Endeledd. Oversiktsbilde. Tannstang festehull bommet med 3 millimeter, men det gikk.


11.01.2005

Hovedcylinder montert med bremsekraftforsterker. Pedaler montert. Håndbrekk montert og festet wire under.. Sandblåste deler klar for lakk

23.12.2004

mangler brakkert i bærearm til demper. kule er montert på i ettertid, ratt midlertidig satt på, sparer det nye trerattet til seinere.


Begynnelsen.

Denne kitcaren gjør bruk av ford sierra drivverk, hjuloppheng, dørlåser, håndbrekk, rattstamme, pedaler og motor. Kan også bruke V8 motor, men da blir regavgiften hinsides.

her er rammen klar for oppbygging Karosseri laget av Glassfiber. Se så strøkent :-) Nylakket gulv med ekte biltema 2 komponent.


Ferdig å demontere dørlåser, rattstamme, og tannstangstyring.    20.12.2004

Dørlås fra sierra


Donorbil: 1985 modell Ford Sierra 2,3 V6 Stv. 

Hel og sjelden ford sierra 2,3 stv 85 mod Spindler, drivverk og bakhjulsoppheng av. Motor ute 3 timer seinere Motor ute.

3 Timer med skruing.

Gjennstår: dørlåser, rattstamme, og tannstangstyring.


Bilder med høy oppløsning

Nye sko og sylinder   trommler på

Sikkerhetsbelte fester støpt inn i glassfiberen bak setene. Selefester