Homansbyens vekst og fall

Av Einar Støp-Bowitz

Undertegnede har drevet sykkelverksted i Oscarsgate siden 1982, og fulgt nøye med på den manglende utviklingen av Homansbyen stasjon. Stasjonen var allerede planlagt i 1982, altså for 26 år siden.Dengang var Homansbyen, dvs. krysset Oscarsgate/Hegdehaugsveien et blomstrende sentrum, med bensinstasjon, postkontor, flere bankfilialer, og alle nødvendige nærbutikker.

På grunn av den ventede T-banestasjon ble bygningskomplekset Oscarslund (jeg husker ikke årstallet) stort planlagt, men selve byggingen halte ut ett år eller mer, fordi byggherren ble pålagt å grave stasjonen ferdig ut når de først skulle grave!

Homansbyen stasjon ligger der allerede, FERDIG UTGRAVET! ..nettopp i det krysset der bydelspolitikerne kunne tenke seg å planlegge den... igjen.

Bak statuen av Bokken Lasson i dette krysset står et forfallent skur med en ståldør som av og til faller av hengslene. DETTE ER NEDGANGEN TIL HOMANSBYEN STASJON!

Det kan umulig koste 700 millioner å åpne denne stasjonen, men de som prosjekterer og beregner er kansje ikke klar over at stasjonen allerede ligger der?

Hjørnetomten Josefinesgate/Hegdehaugsveien som nå fungerer som hundelufterpark er i kommunens eie, og adkomst til stasjonen skulle ligge der, samt èn til i krysset Oscarsgate/Hegdehaugsveien (krysset har mer enn stort nok areale, selv om Bokken Lasson nok måtte omplasseres.

Avstanden mellom Nationaltheateret og Majorstuen stasjoner er visstnok den lengste på hele T-banenettet, og dèt midt i Oslo. En trafikktelling utført for Sporveien engang på 80-tallet konkluderte med at ny stasjon burde ligge ved Rosenborggaten, men da kom den for nær Majorstuen, og det hele ble skrinlagt...igjen.

Husleiene for butikkene i området steg i forventet større kundetilgang fra T-banen, stasjonen kom ikke, og butikker og sentrale institusjoner flyttet eller ble lagt ned. Innehaveren av "Fisker'n" gikk rundt til alle sine kunder i området og fortalte at det var best å legge ned før husleia tok knekken på ham. Vi fikk brev fra banken vår i nettopp Oscarslund: For å bli en bedre bank for våre kunder slutter vi nå med banktjenester; ditt kundeforhold er flyttet til Majorstuen filial. Postkontoret flyttet nærmere den da planlagte stasjon i Rosenborggaten.Bensinstasjonen ble nedlagt. Før jul i 2007 flyttet også mitt sykkelverksted ut av Homansbyen. Alt dette mens Homansbyen stasjon ligger der og bare venter på overflatebehandling og adkomster.

Mitt inntrykk av T-bane og trikk er at de helst vil ha færrest mulig stoppesteder, så de kan kjøre ruta fortest mulig, disse elendige passasjerene som skal av og på hele tiden er bare heft og plunder; noe som verifiseres av rapporten fra "konsulentselskapet Dovre".

Politikere kommer og går, de har sikkert brukt mer enn 700 millioner bare på å diskutere, prosjektere og planlegge i 26 år, mens butikker, post og bank flytter ut av området. I mellomtiden har vi fått et nytt Bislett stadion, UTEN EN ENESTE PARKERINGSPLASS. Selvfølgelig skulle det også her vært pålagt å grave ut parkeringshus da stadion ble bygget, men politikerne uttalte at publikum får ta trikken! Det gamle bryggeriet er omgjort til Høyskolesenter.Disse gir nytt stort trafikkgrunnlag for Homansbyen stasjon, om det da ikke skal prosjekteres en sidelinje...

Jeg har i flere år etterlyst en BYPLANLEGGER for Oslo, Norges hovedstad; med mandat, makt og evne til å planlegge hele byen under ett. Den nåværende plan-og bygningsetaten er et vingeklippet stempelorgan for varierende politikere og utbyggere, og ansvar og avgjørelser spredd utover i bydelene.

Journalister og politikere bør ta en tur med T-banen fra Nationaltheateret til Majorstuen med en kraftig lommelykt for ved selvsyn å observere Homansbyen stasjon; alternativt, hvis T-banereisen er for dyr, fremskaff en nøkkel og tillatelse til en tur ned trappen i det stygge skuret bak Bokken Lasson. Her må det bokstavelig gravende journalistikk til for å skjære igjennom 26 års politikersnakk. Det er svært få som faktisk vet hva som skjuler seg under Oslos gater.

Print CSS Printing a book with CSS: boom Håkon Wium Lie Håkon Wium Lie Håkon CSS Printing CSS Print Henrik Ibsen skuespill