System TianDV

Datainnsamlingssystem for (Forvaltning,) Drift og Vedlikehold
(FDV-dokumentasjon)

For å kunne gjennomføre dokumentasjons- og datainnsamlingen på en praktisk måte, har vi utviklet en Excel-applikasjon. Denne er så generell at den, direkte eller med mindre justeringer, kan benyttes til overføring til et EDB-basert FDV-program.

For å gjennomføre innsamling av all dokumentasjon for et byggeprosjekt er det imidlertid behov for mer enn en EDB-applikasjon.

FDV-koordinator må ha bred tverrfaglig kompetanse ettersom dokumentasjon for alle fag skal følge den samme systematikk og fremstå i lik form for driftspersonellet. Videre må FDV-koordinator være systematisk, ha oversikt over ID nr. strukturen og ha god kjennskap til drift og vedlikehold. Så langt er kravene de samme enten man skal ha dokumentasjonen papirbasert eller EDB-basert. Er innsamlingen databasert, bør også FDV-koordinator beherske Windows, Excel og Word.

Fra byggherrens perspektiv vil det riktigste være å få mest mulig kompetanse i egen organisasjon. Med kompetanseoppbygging som målsetning kan vi bistå byggherren med den nødvendige veiledning i forbindelse med:

  • riktig beskrivelsestekst/kontraktsbetingelser
  • struktur for ID-nummerering
  • struktur for datainnsamling
  • bestemme detaljeringsgrad

Videre kan vi påta oss en eller flere av følgende oppgaver:

  • utarbeide kundetilpasset system for ID-nummerering
  • informasjon og veiledning til entreprenørene
  • opplæring av driftspersonell
  • administrere innsamlingsprosessen
  • bistå under implementering av FDV-program

Vår styrke er:

  • god tverrfaglig kompetanse
  • lang erfaring fra byggebransjen
  • erfaring fra store prosjekter med store datamengder
  • erfaring fra driftssituasjonen
  • god kompetanse innen EDB