mandag 26. april 2010

Anders Thorstein utdanner seg til yrkesdykker

Han er styrmann, og utdanner seg til dykker. Her skal han øve på luftkutt og søk.

plasserte moring på Norsk Maritimt Museum

Her om dagen hadde vi oss en tur opp til Norsk Maritimt Museum og hjalp til med plassering av en moring. Dykker gikk i vannet og fikk festet sjakler og kjetting. Gamle, men godt vedlikeholdte redningsskøyta «Stavanger» skal i år settes på land i en egen museumsfløy. Hun var blant de redningsskøytene som ble kalt havets hvite engler.

Hilsen
Bjørn Martin Næss

Hittegodskassa

Her er svensk SSRS skipper Filip Lilja, på utlån til NSSR, på tur inn med den kantrete båten. Politiet overtok båten som havnet i hittegodskassa. Det må en stor kasse til for å romme alt vi finner drivende. Hittil i april har vi levert 3 båter, fra 10 til 14 fot.

(B)logg RS «Stormbull» lørdag 24.april

Lørdag morgen dro vi ned til Åsgårdstrand for å assistere en seilbåt som hadde satt seg på bunn med tidevannet. Vi ble enig med eier om at slik forholdene så ut på stedet ville det være best om vi ventet på med Flo. Vi dro derfor ned til Tønsberg for å assistere korpsbåt Simrad Færder med lensing av en 55 fots Sunseeker som hadde tatt inn store mengder vann i maskinrommet. Det viste seg at glasslokka for inspeksjon på kjølevannsintak ikke var skrudd til.
Hvem sin skyld dette er vil vi ikke spekulere i. Båtsentere gjør stort sett en god jobb!
Deretter dro vi tilbake til Åsgårdstrand og lirket seilbåten av så familien kunne komme seg videre.
Lørdagen rundet vi av med et møte med Redningsselskapets sjøredningskorps i Moss og planlegging av utsjekk av båtførere til sesongen.

fredag 23. april 2010

Logg nr to

Kun få minutter etter forrige oppdrag går en motorbåt tom for bensin ved Skiphelle. Han får 5 liter og kan kjøre selv til nærmeste marina.

Båt i trøbbel ved Drammen

Fikk tlf fra Drammen båtservice om en 42 fots Atlantis som holdt på å synke sør av Tofte. Vi var 8min unna. Tjøme radio og hrs var raskt på tråden. Da vi ankom havarist hadde lensepumpa tatt unna mesteparten. Vi fikk han på sia og satt lensing. Maskinist inspirer og hjelper til med tetting og oppstart sammen med representant fra Drammen Båtservice. 1700 kan båten kjøre videre for egen maskin. Hilsen redningsskøyta Stormbull

onsdag 21. april 2010

Mann berget fra grunt farvann

Rogaland Radio ringte og meldte om grunnstøtt båt ved Korshavn.Gikk til området, intet å finne i området. Ting tydet etter hvert på at havaristens posisjon var nærmere Lista fyr(17nm unna). Havaristen ble lokalisert inne i Sævika, 700m nw for Lista fyr. Posisjonen var utilgjenglig for redningsskøyta og MOB båten vår. Sea King ankom området samtidig med oss og løftet fører opp fra havarist. Fartøyet ligger inn mot rullesteinstrand . Noe tung sjø i området.
Mvh
Skipsfører Jarl Pedersen på redningsksøyta "Ægir".

tirsdag 20. april 2010

Sjøredningskorpset i Bergen reddet fire personer

Skjærgårdsjeep med 4 personer hadde gått på staken ved Flatevosen ved Hjellestad.
Vi plukket de opp av vannet 10 min etter mottatt melding.
De var tydelig nedkjølt men alle klarte å gå selv.
Frakktet de da inn til Hjellestad marina der de ble tatt hånd om av ambulansepersonel.
Gikk ut igjen sammen med personell fra Bergen Brannvesen for å prøve å lokalisere båten.
Vi fant bare en pute som mest sansynlig stammet fra den havarerte båten.
Jeg snakket med båtfører som skulle på vakt om lørdag formidag om at de tar et søk i dagslys. De tar da kontakt med Politiet uansett om de finner noe eller ikke. Hilsen båtfører på redningsskøyta "Bjarne Kyrkjebø", Ole Johnny Hansen

Redningsskøyta "Stormbull" berger båt i fjæra

(B) logg 17.april: Båt ligger og slår i bratt fjære under ankomst. Tar inn vann. Eier er om bord. Setter sleper og får båten bort fra steinene for å berge båten. Sleper mot Framnes. Ror er borte. Vann til midt opp på maskin. Setter lensepumper om bord. Lenser frem til båt blir hevet av kranbil ved Framnes. Hilsen skipsfører Bjørn Næss.

mandag 19. april 2010

Redningsskøyta Ægir møter havarister

Havaristene som ble reddet da Baylineren sank utenfor Lista er på besøk på redningsskøyta Ægir. Baylineren ble berget.

fredag 9. april 2010

Styrmann Mareliussen

Styrmann Svein- Tore Mareliussen setter kurs fra Måløy og tilbake til Kristiansund:). Redningsskøyta "Erik Bye" holder stasjon i Kristiansund for tida.

torsdag 8. april 2010

Redningsskøyta "Erik Bye" på besøk hos Florø Radio.

Et av dagens gjøremål var å stikke innom Florø Radio. Et interessant møte med oppdaterte og engasjerte folk. Hilsen mannskapet på redningsskøyta "Erik Bye": Rolf Ernst, Per-Morten, Svein Tore og Anders.

(B)logg redningsskøyta "Bergen Kreds" 7.april

Ble oppringt av Rogaland Radio /HRS om en båt som var observert grunnstøtt tett ved molo og innseiling til Åkrehamn. Avgikk Haugesund kl 0740 og ankom havarist posisjon kl 0820. Observerer da båten stående helt tørr på et skjær. Setter ut MOB-båt og sjekker om det er folk om bord. Ingen personer observert eller savnet. Båten har en del skader ved kjøl og nedre bordganger.Etter avtale med HRS går vi inn til Åkrehamn, for å planlegge avtrekk, og for å prøve å finne eier av båten.
Tysk eier
Mange telefoner senere, til HRS, Kystverket, Politiet og Kommunen blir det enighet om at kommunen har ansvaret da eier ikke er å spore opp. Eier skal visstnok være en tysk statsborger. Båten var nemlig ikke merket med navn eller kjenningsbokstaver.
Litt over kl 11 får vi klarsignal fra Karmøy Kommune om å trekke båten av. Kl 1130 avgår vi Åkrehamn og går ut til havaristen. Setter fast store fendere, da båten etter all sannsynlighet vil synke ved avtrekk pga skadene. Startet avtrekk rundt kl 1230 og båten var av få minutter senere. Båten sank bare 1 minutt etter avtrekk, og da var det bare mastetoppen som stakk over vannflaten. Vi slepte båten inn til havnen, hvor kranbil sto klar for å løfte båten opp.
Redningsskøytedykker måtte uti for å få festet løftestropper på havaristen. Båten var tung å løfte, det tok litt tid å få den opp. Ca kl 1350 var båten kommet opp og satt på en lastebil.
Vi avgikk Åkrehamn for Haugesund kl 1405 og var på stasjonen igjen kl1450
Mvh
Torgeir, Vidar, Hans-Olaf og Jan Owe på redningsskøyta "Bergen Kreds".

onsdag 7. april 2010

Frakteskip på grunn i natt i Sognefjorden

Fikk melding fra Florø radio om grunnstøtt fartøy ved Leirvik i Sognefjorden.

Avgikk stasjon kl 00.50 med kurs mot Bøfjorden som er en fjordarm av Sognefjorden.
Da vi var en times tid unna posisjon mottok vi melding om at fartøyet hadde kommet seg av grunn for egen maskin.
På anmodning fra HRS og Reder/skipsfører fortsatte vi til vi møtte havarist og eskortert dem til Florø.
Det er ikke registrert utslipp fra fartøyet.
Ventet på dagslys og utførte inspeksjonsdykk med videodokumentasjon for involverte myndigheter.

Hilsen Per- Morten Brennvik, skipsfører på redningsskøyta "Erik Bye".

Ny redningsstasjon på Hitra

Vi ligger ca 1.5km nedenfor kommunesenteret på Hitra, Fillan. Her har vi blitt særdeles godt mottatt blant lokalbefolkning og kommune. Vi har daglig besøk om bord av store og små som synes det er stas med redningsskøyta. Vi leier i dag ei stor trønderlån ca 200m fra skøyta med alle fasiliteter, har treningssenter med svømmehall like oppe i bakken. Vi har kort sagt fått en feiende flott stasjon som alle her om bord er svært fornøyd med.

Her er noen bilder som beskriver dagene her pr nå…litt dykkerøvelser og spankulering opp i styrhuset for å finne ut av ting……..Skøyta er jo ny for oss så vi fyller dagene og vel så det for å finne ut av alt. Hilsen Thomas på redningsskøyta "Sundt Flyer"

Ingen folk ombord i snekka

Redningsskøyta "Bergen Kreds" ligger til kai og venter på avklaring fra kommunen om hva de skal gjøre med snekka. - Snekka ligger tørt på et skjær, og har fått skader ved kjølen. Det var heldigvis ingen folk ombord i snekka da vi var og sjekket i dag morges, sier skipper Torgeir Nilsen.

Snekke på skjær utenfor Karmøy

Redningsskøyta "Bergen Kreds" har nettopp ankommet og skal ta ut MOB båten for å se om det er folk i snekka som står på tur grunn på et skjær ved Åkra utenfor Karmøy. De skal se etter hull i båten, men kan ikke dra den av grunn enda. De må vente på flo.